Naam dierentuin: Zoo Parc Overloon Land: Nederland Algemeen cijfer: 7,7 Datum bezoek: 25-5-2014
Zoo parc Overloon is de grootste van de Zoodiac Zoos, en misschien wel de mooiste. Ik werd op een bezoekje getrakteerd, dus de toch wel forse intreeprijs ging mij gelukkig voorbij. Dus om half tien vertrekken en rond tien voor half elf kwamen we aan in het Zoo Parc.
Je kunt twee routes volgens: Nature Trail 1 en Nature Trail 2. Wij hebben de hele route andersom gelopen, maar ik zal elke route behandelen zoals je hem ziet als je vanaf de ingang vertrekt. En bij die ingang beginnen we, het lijkt een piepklein gebouwtje maar van binnen is het heel groot. Er is een restaurantje (Panda-Paviljoen), een kinderhoekje, de kassa's natuurlijk een wat lege souvenirshop.
- bij deze eenvoudige ingang begint het dagje dierentuin -
Waarom dit restaurant Panda Paviljoen heet wordt snel duidelijk: de rode panda's zijn het begin van Nature Trail 1, en dus voor veel bezoekers de eerste dieren. Ze zitten als koppel in een ruim opgezet verblijf, met veel klimmogelijkheden. Het ligt enigszins verscholen in een hoekje. Tegenover is een vijver voor koikarpers, en een automaat om voer te kopen.
- het rode panda verblijf -
Als we doorlopen zien we de prachtige sfeer van het park. Alles staat vol planten en de verblijven liggen ingeplant in het groen. Het volgende stukje een van de mooiste stukken van het park: een gigantische doorloopweide, genaamd Maidan. Het stelt een Aziatisch grasland voor, en dat lukt aardig, met onder andere hoefdieren (axishert, vietnamees sikahert en Indische antilope). Daarnaast wordt het ook door vele vogels bevolkt, eendvogels (streepkopgans, casarca), zwarte ooievaars, blauwe pauwen, jufferkraanvogels en kroeskoppelikanen. Ook wilde waterhoenen, meerkoeten, blauwe reigers en eenden bevolken de Maidan. Ik vind het een erg geslaagde poging een stukje waterrijk grasland na te bootsen. Later kom ik hier nog heel even op terug.
- de Maidanvijver, met als opvallendste bewoners de kroeskoppelikanen -
- Het plaatje klopt helemaal: hoefdieren, vogels en nauwelijks (storend) hekwerk te zien! -
Daarna volgen twee verblijven voor één diersoort: de Maleise tapir. De twee verblijven kunnen met elkaar in verbinding worden gezet. Hoewel het tweede verblijf duidelijk wat groter is, heeft het eerst een waterpoel. Het geheel was opnieuw mooi beplant. Je kunt de tapirs ook van boven bewonderen. Omdat de tapir daar heel dichtbij lag zag je duidelijk hoe groot het dier was. Hierna een kijkje van bovenaf op een moerasverblijf waar een brug doorheen loopt, vanaf daarboven zie je nauwelijks dieren, maar wel een leuke inkijk op het verblijf. Deze unieke inkijken in verblijven is typerend voor Overloon, de meerdere inkijkpunten geven een bijzonder zicht op zowel verblijf als bewoners.
- het tweede tapirverblijf, waar de tapir ligt is ook een uitzicht van bovenaan -
Daarna komt weer een inkijk in de Maidan. Daarna volgt een eiland voor Rode vari's. Deze halfaapjes leven op een groot eiland. De andere apeneilanden zien er vergelijkbaar uit. In plaats van de andere apeneilanden te bekijken gingen we verder naar het moerasverblijf. Hier blijken al snel capibara's en kuifhoenderkoeten te zitten, alsook wilde eenden. Het verblijf is ruim en waterrijk: de bezoeker loop over een brug. Daarna loop je onder een boog door, aan de linkerkant ligt een ruimte volière met een Himalaya glansfazant en wat derbyan- of chinaparkieten.
- opnieuw de Maidan -
- eiland voor rode vari's -
- volière met fazanten en parkieten -
Als snel blijkt er geen logica in de diervolgorde te zitten, hoewel er opvallend veel Aziatische soorten bijzitten. Want het volgende verblijf wordt door de rode neusberen bewoont. Het verblijf is ruim met veel klimpalen. Daarna twee Aziatische verblijven. Eerst een weide met Chinese kraanvogels en Chinese muntjaks. Daarna een meer bebost verblijf voor gazelles. Het is geen standaard soort maar de zoo-zeldzame Perzische kropgazelle, Overloon is één van de twee houders in de Benelux. We waren dan ook erg blij dat we na een tijdje er toch een mooi op de foto konden zetten.
- muntjaks en kraanvogels -
- verblijf voor kropgazellen, het dier ligt niet in beeld.
Daarna volgt een gigantisch eiland. Voorin ligt een zandstrandje met gewone zeehonden. De dieren waren in het water te vinden. Achter de zeehonden ligt een eigenlijk verloren stukje weide, waar wat quessantschapen grazen. Helemaal achterin een prachtig verblijf voor rendieren. Prachtig gewoon: bijna alsof je ze in het wild ziet. In dit verblijf zijn ook wat knobbelzwanen met jongen te vinden. Anders dan je zou vermoeden horen ze wel bij de collectie. Ik zelf vind dit een voorbeeld voor modern dierenhouden. In het water waren overigens nog steuren te vinden, in de rendierenweide wilde konijnen.
- het witte zand is het zeehonden-strand, daarachter de schapen -
- de rendieren: bijna zoals in het wild -
Daarna volgt een soort van thema-gebied voor Cheeta's. Het eerste verblijf is dan ook één van de meerdere verblijven voor deze roofkat. Dan volgt één van de twee andere soorten hier: de witnekkraanvogel. Het drietal staat in een afgescheiden stukje cheeta-verblijf. Het tweede cheetaverblijf doet nog groter aan dan het eerste: hier hebben we koppel gezien, in het eerste verblijf maar één dier. Ook weer een voorbeeld van moderne dierhouderij: veel ruimte en aandacht per diersoort, zo zou ik het vaker willen zien. Als laatste hier volgt een wat kleiner verblijf voor Afrikaanse of hyenahonden. Zij hebben een open verblijf.
- het eerste cheetaverblijf: het gebouwtje op de achtergrond is een educatiehuisje -
- verblijf voor witnekkraanvogels-
Daarna een prachtige weide voor huiskamelen. Een afwisseling met gras en wit zand. Tegenover zaten volgens de kaart doodshoofdaapjes, maar nu zaten er zwart-witte vari's. Ze hadden meerdere eilanden verbonden met boomstammen. Deze eilanden waren wel kleiner dan die van hun rode soortgenoten (het zijn slechts ondersoorten), in totaal ongeveer gelijk, en net zo mooi beplant. Daarna volgde een verblijf voor Europese flamingo's, die vanaf bijna alle kanten te bekijken waren.
- de kamelenweide, met één blonde kameel -
- de flamingovijver, van alle kanten te bekijken.
Als je de ronde om de flamingo's loopt zie je in de buitenbocht twee verblijven voor dwergnijlpaarden. Het eerste is voor een mannetje, daarna zitten twee dieren. Die laatste zijn vanaf een brug te bekijken. Vanaf die brug zie je ook weer de flamingo's. Daarna loop je weer langs de eilanden voor vari's, en daarna nog withandgibbons. Deze gibbons hebben veel slingertouwen in hun verblijf.
- Het verblijf voor de nijlpaardenman -
Daarna volgt nog een verblijf voor twee vogels: zwarte zwanen (met jongen) en ooievaars. Ook is hier een vlonder met een vogelvoerderplek. Wij hebben hier verschillende mezen en mussen gespot. Daarna loop je opnieuw door de Maidan. Hier zie je de vlakte vanaf een heel ander oogpunt: de jufferkranen en zwarte ooievaars zijn hier vaak te vinden. Als je wil kun je de route volgen naar Nature Trail 2, maar je kunt ook terug naar het gebouw. Doe je dit komt je opnieuw langs de rode panda's en karpers.
- wat herten op de Maidan -
Tot nu toe was het een geweldig park. Nature Trail 2 heeft minder kenmerkende verblijven (zoals rendieren/cheeta's of Maidan) maar is soortenrijker. De volgende keer deze route vanaf het gebouw. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 25 Mei 2014, 20:09
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
@ carnotaurus, Moet toegeven dat ik nog nooit van deze zoo heb gehoord maar nu ik je verslag heb gelezen zou ik er heel graag naartoe gaan. Ik vind het een zeer mooie zoo met zeer realistische verblijven (op de natuur lijkend). Dit is weer zo een voorbeeld van een zoo die niet alleen op hoeveelheid dieren bouwt maar ook op mooiheid van de verblijven. Die zoo's vind ik het beste. Dat je veel dieren hebt doordat je veel geld hebt is niet zo moeilijk. Iets mooi's maken zonder honderden soorten is heel wat moeilijker.
Michelaar, je krijgt antwoord in dit tweede deel. Verzorger-Jarne, ben ik het gedeeltelijk mee eens, alhoewel ik ook wel graag een indrukwekkende collectie zie.
Je kunt op twee manieren naar de tweede Nature Trail. Als je na het tweede stukje Maidan de Zoo Route volgt, en als je terug gaat naar het hoofdgebouw. Hier de route alsof je vanuit het hoofdgebouw vertrekt. Als je zo gaat vind je eerst een terras, theatertje en een vrij grote speeltuin.
- de speeltuin, vanaf het terras gezien -
Dan kun je drie kanten op, naar de Maidan, naar de otters of naar de zebramangoesten. Wij kozen voor deze laatste. Zij hebben een mooi groen verblijf, waarvan de omheining gedeeltelijk door het groen wegvalt. Daarna een verblijf met twee blauwgele ara's. De vogels zijn geknipt om ze meer vrijheid te geven. Dit klinkt tegenstrijdig, maar omdat ze niet weg kunnen vliegen hebben ze een groter verblijf en meer klimmogelijkheden. Daarna volgt een ruime volière met een kookaburra. Het is de 'gewone' soort, niet de blauwvleugel.
- één van de kleinste verblijven is voor zebramangoesten -
- volière met kookaburra -
Tegenover ligt de kinderboerderij. Waar er vroeger een breed assortiment met onder andere pauwen, parelhoenders en verschillende kippen rondliep, lopen er nu alleen nog brahma-kippen in verschillende kleurslagen (mét kuikens!) en dwerggeiten. De overige vogels zijn uit het park (behalve de pauwen, die zitten op de Maidan) om de kinderen ze te veel opjoegen. De wei zelf is wel mooi. Als we verder lopen komen we bij één van de hoogtepunten van de collectie: Reuzenmiereneters! Deze gigantische dieren hebben een binnen- en een buitenverblijf. Ze zijn echt imposant.
- de kinderboerderij
- het buitenverblijf voor de reuzenmiereneters -
Daarna komen we bij een volière aan. je kan helemaal rondom deze volière lopen wat opnieuw verassende inzichten geeft in dit prachtig, ruim opgezet verblijf, dat door kuifseriema's, palmgieren en kapgieren wordt bewoont. Als we dus eens stukje om deze volière heen lopen komen we bij het 'pampa' stukje van het park. Ook verblijf voor de vrij standaard nandoes en minder standaard vicuña's is ruim maar minder beplant: de vicuña's zijn hier de beperkende factor. Een verblijf met veel klimmogelijkheden nadert maar er zijn buiten geen dieren te zien. Bij het binnenverblijf aangekomen blijkt dat dit verblijf de oerzon of Noord-Amerikaanse boomstekelvarken te huisvesten.
- verblijf voor pampadieren -
- verblijf voor de redelijk zeldzame oerzon -
Daarna volgen wat kooien voor dwergapen. Dat dit kooien zijn is zeker niet slecht voor dierenwelzijn: de apen kunnen over alle wanden van hun kooi en zelfs het dak klimmen. De eerste wordt met roodhandtamarins en witgezichtsaki's bewoont, de tweede door goeldi's oftewel springtamarins. Als we langs de kooi van de goeli's, die trouwens een jong hadden, lopen komen we bij twee vergelijkbare kooien. De eerste heeft wel heel bijzondere bewoners: de zadelrugtamarin: Overloon is de enige Europese zoo met deze aapjes. Ook tweede soort is niet bepaald standaard: de Alaorta-bamboemaki's. Volgens de zootierliste zouden er ook penseelaapjes zitten, deze zagen we niet en het park zelf zegt niet meer dan 'dwergapen en bamboemaki's', en alleen de saki en de goeldi worden op bordjes vermeld. Tegenover een ruime volière voor roodsnaveltoks, een vrij algemene neushoornvogel in gevangenschap.
- links verblijf voor saki's en roodhandtamarins, recht voor goeldi's -
- volière voor toks -
Daarna volgt als snel een verblijf voor een pas kort geleden samengesteld koppel stokstaarten. Hun verblijf is erg gelijkend op die van de zebramangoesten, maar met minder mogelijkheden voor klimmen, en meer voor graven. Daardoor is ook het aantal grondplanten minder. Tegenover een verblijf met wasberen: geen gewone maar krabbenetende wasbeertjes. Weer iets voor de liefhebber, ze komen in zoo's nagenoeg niet voor. Ook de bewoners van een wat weggestopt verblijf zijn zeldzaam: kroonmaki's. Het is zo(o) dicht begroeit, dat als ze niet zo actief waren deze halfaapjes moeilijk te spotten zullen zijn. Daarna opnieuw een kijkje in het wasberenverblijf, dat best groot blijkt te zijn
- verblijf voor de wasbeertjes: Overloon heeft hiermee een zeer unieke soort in hun collectie -
- verblijf voor zoo-zeldzame kroonmaki's -
Al snel volgt een doorloopverblijf voor ringstaartmaki's. Volgens de plattegrond zouden hier ook vari's zitten, maar deze zaten op het doodshoofdapen-eiland, de doodshoofdaapjes waren weg. Het eiland is erg groen en ruim. Helaas wat weinig klimmogelijkheden, dus zagen we geen maki's het hogerop zoeken. Daarna volgen twee volières met in de eerste sneeuwuilen en in de tweede Noordelijke hoornraven. Die laatste waren echt heel leuk: het mannetje bood onoplettende bezoekers een stukje blad aan. Als deze na een tijdje uiteindelijk het blaadje van de hoornraaf aannamen, beet hij ze in de vingers!
- ringstaartmaki's in het doorloopverblijf -
- volière met sneeuwuilen -
Eigenlijk zou men hier nog een stukje park moeten vinden, maar dat heeft de gemeente 'ingepikt', de zoo krijgt aan de andere kant ruimte erbij. Toch staat hier nog een verblijf: een volière voor rode en strohalsibissen. Zowel een bijzondere als een standaard soort dus: de vogels waren druk in de weer met hun nestmateriaal, en af en toe was er eentje zich aan het wassen in hun vijver. De vogels hadden ook veel vliegruimte. Daarna zou je eigenlijk naar de wallaby's kunnen, maar ook dat verblijf is weg, dus loop je terug naar de hoornraven en uilen. Als je tussen deze volières doorloopt kun je naar het laatste stukje van Nature Trail 2.
- grote volière voor ibissen: als een open plek in het bos -
Dan kom je bij een vrij groot verblijf voor een vrij grote groep kleinklauwotters. Met zowel om het land als in het water genoeg ruimte. De diertjes waren erg actief en duiken steeds weer opnieuw het water in. Daarna volgen twee verblijven voor beermarters of binturongs. Deze zijn met een boomstronk hoog boven de bezoekers verbonden: heel innovatief gedaan. Als laatste wat afgelegen een verblijf met wanderoe's of baardapen. Deze hebben twee eilanden die met een boomstronk verbonden zijn. De apen gingen op deze stronk zitten om bij het verkoelende water te komen.
- verblijf voor otters -
- een binturong op een verbindende boomstronk -
- één van de eilanden voor baardapen -
Zoo Parc overloon is zowel voor de 'gewone man' als voor de echte dieren(tuin)liefhebber een mooi park. De verblijven zijn ruim en groen, de diersoorten divers. Heel wat standaard soorten (nandoe, neusbeer, kameel, dwerggeit) worden afgewisseld met ook heel wat zeer zoo-zeldzame soorten. (krabbenetende wasbeer, kroonmaki, miereneters, kropgazellen) Wat jammer is, is dat het gebouw (en de souvenirwinkel) niet goed gebruikt zijn, het ziet er leeg uit. Naar mijn mening is het best goed mogelijk om daar wat kleine terraria of aquaria neer te zetten, maar dat zal geen prioriteit voor het park hebben. In elk geval was het een prachtig park! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!