Net als vorig jaar hebben we deze Herfstvakantie een grote dierentuin in Duitsland bezocht. Zoo Köln heeft naar mijn menig een leuke collectie het scheen een leuke dierentuin te zijn. De zoo in Keulen is wel op het randje van haalbaar voor een dagbezoek vanuit Nederland, maar de zoo maakt de hele reis zonder twijfel goed! Zoals gewoonlijk: geen gebruik van deze foto's zonder mijn toestemming.
Naam dierentuin: Zoo Köln Land: Duitsland Algemeen cijfer: - Datum bezoek: 25-10-2015
Door de grootte van de zoo ga ik wat sneller door het verslag, en helaas heb ik niet zo veel (gelukte) foto's.
Ingang Het bezoek aan Keulen begon wat later dan gepland, maar rond 11 uur stonden we toch voor de stoep. De ingang is Simpel en biedt alleen toegang tot de zoo. Het aquarium, terrarium en insectarium zitten los, maar wel inbegrepen bij het kaartje voor de dierentuin. Naast de ingang was een terrarium voor een Neushoornleguaan.
De eerste dieren die je daarna ziet zijn kamelen in een ruime en verrassend groene weide. Aan de andere kant ligt een kinderboerderij met diverse varkens, kippen, ganzen en konijnen, maar wij hebben hier weinig aandacht aan besteed: we gingen bijna direct naar het Hippodom
- ingang Hippodom -
Hippodom Het Hippodom huisvest, verrassend genoeg, nijlpaarden. Het verblijf is ruim met veel water. Toch één van de betere nijlpaardverblijven die ik ken. Maar nijlpaarden zijn niet het enige wat hier te zien is. Tegenover is namelijk een enorm verblijf voor enkele nijlkrokodillen, flinke exemplaren.
- nijlpaardenverblijf -
Als je de hal inloop zijn er ook nog verblijven voor dwergstekelmuizen en een landschildpad. Bij de grotere inkijk op de nijlpaarden zijn ook jemenkameleons te zien in een open verblijf. Wie verderop de hal inloopt, komt in een gangetje met verblijven voor o.a. een bruine huisslang.
Hierna volgt de tweede inkijk bij de krokodillen en enkele verblijven met o.a. padden. Achterin zit nog een groot, mooi ingericht verblijf voor zoneekhoorns, rosse olifantsspitsmuizen en harlekijnkwartels. Niet te vergeten zijn de losvliegende vogels. Met karmijnrode bijeneters, wevervogels, gele fluiteenden, scharrelaars, kroonkieviten, zeldzame blauwnekmuisvogels en nog veel meer is het een mooi vogelbestand.
- zoneekhoorns, de enige van hun soort in een Europese zoo -
Het buitenverblijf (ja, die was er tot onze verrassing) van de nijlpaarden is wat simpeler. Verder zijn er buiten nog sitatunga's en de zeer zeldzame lelkraanvogels te zien.
Watervogels Keulen heeft daarnaast een enorme collectie watervogels, beginnend met een flamingovijver. Enkele verblijven, dicht bij elkaar, bieden thuis aan pelikanen, kuifhoenderkoeten, zwarthalszwanen, Stanley-kraanvogels, eksterganzen en vooral heel veel eendensoorten. Deze vijvers bevinden zich tegenover het Hippodom en op je weg naar de volgende onderdelen.
Selectie van de zichtbare soorten: buffelkop, grote zaagbek, brilduiker, tafeleend, bahamapijlstaart, eider, knobbeleend, witwangfluiteend, roodschoudertaling, Filipijnse eend, hawaiieend, kastanjetaling, Carolina-eend en geelbekeend. (NB: slechts een selectie!)
- vijver met Cubaanse flamingo's, hoenderkoeten en diverse eenden -
Madagaskarhuis en giraffen Als je daarna de afslag neemt kom je bij het Madagaskarhuis. Hier zijn vooral halfapen te zien. Zeldzame en mooie apen zijn hier in grote aantallen te zien. Alle dieren hebben toegang tot ruime binnen- en buitenverblijven, met veel klimmogelijkheden.
Er zitten rode vari's, gordelvari's, grote bamboemaki's en witoogmaki's, en daarnaast nog twee terraria. De grote bevat o.a. kameleons, daggekko's en ook enkele madagaskarwevervogels. De kleine huisvest normaal gesproken kikkers maar nu een gekkosoort.
Tegenover dit gebouw is de giraffenstal. Bij slecht weer en 's nachts staan hier dus de giraffen en impala's. Er is ook iets veel leukers te vinden: een verblijf voor ringstaartmangoesten! Keulen huisvest als één van de weinige zoo's een koppel en hopelijk wordt er ook gefokt. De mangoesten hebben drie binnen- en twee buitenverblijven die aan elkaar gekoppeld waren.
- giraffenstal -
Volgende keer meer!
Added (15 Nov 2015, 17:18) --------------------------------------------- Deze keer meer over Zoo Köln!
Dikhuidenhuis en omliggende verblijven
Het oude dikhuidenhuis bevat nu verblijven voor 4 diersoorten, waarvan één, de tilapia, er tijdelijk zit. De penseelzwijnen bewonen een erg ruim verblijf en dat van de stekelvarkens is enorm te noemen. Van de dikhuiden zitten er nu nog weinig: alleen de zwarte neushoorns. Deze hebben een acceptabel verblijf, goed voor de neushoorns maar minder mooi voor het publiek.
Als je het pad verder loop kom je verblijven tegen voor Bucharaherten, hoornraven, maraboes en lelkraanvogels aan de ene kant, en muskusossen en bizons aan de andere kant. De verblijven zijn mooi, maar de hekken maken het fotograferen bij de herten en lelkranen moeilijk. Bij ons zat het weer toen ook tegen.
- muskusossen -
Uilenklooster
Tegen de tijd dat we hier aankwamen was het weer al wat opgeklaard en het zonnetje kwam door. Het uilenklooster bestaat uit een soort hal met één kant open, daar zit de volière. Tussen bezoeker en vogel zit slechts een muurtje van een beter hoog, in praktijk zitten ze dus 'los'. Erin zitten twee verblijven, een voor auerhoenders en sperweruilen, en eentje voor briluilen.
In de volière, die je overigens in de herfst bijna niet ziet door de overdaad aan gekleurde bladeren, zit een hele collectie vogels: zwarte ooievaars, patrijzen, heremiet-ibissen, torenvalken, kerkuilen en (ik dacht) bosuilen. Eén van de mooiste, maar ondergewaardeerde stukje Kölner zoo.
- uilenklooster -
Fazanterie en 'vogelgedeelte'
Dit gedeelte was echt naar mijn smaak: diverse volières met enorm veel zeldzame vogels. Alle volières waren ruim en mooi bezet, waardoor we elke keer weer in de verbazing vielen. Ik herinner me echt niet meer alle vogels maar een selectie van soort is:
Rode ibis, kaalkopibis, roze lepelaar, manenibis, zadelbekooievaar, Afrikaanse gaper, hamerkop, reuzentoekan, schuitbekreiger, montserrat-troepiaal, harlekijneend, kluut, hop, tureluur, bijeneters, grasparkieten, maskerkievitten en nog heel veel meer.
- reuzentoekan, foto helaas niet goed gelukt -
Dit was maar een kleine update, volgende keer gaan we verder bij de pinguïns, en komen de zeeleeuwen, olifanten en apen aan bod!
dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!