Vond dat er wel een apart topic voor deze bijzondere gebeurtenis mocht komen . Voor nu even alle nieuwtjes op een rij:
HARDERWIJK– De orka die woensdag vanuit de Waddenzee naar het Dolfinarium is vervoerd heeft een goede eerste nacht achter de rug. Het jonge en sterk verzwakte dier heeft na aankomst in Harderwijk haar eerste vis gegeten. Dierenartsen en verzorgers zijnhoopvol maar houden rekening met een terugslag.
Dierenartsen hebben de orka na aankomst in het Dolfinarium onderzocht. Zo is er bloed afgetapt en is er doormiddel van een scan gekeken naar eventuele inwendige verwondingen. De eerste resultaten hierover zijn positief. Dinsdag werd het dier door vissers ontdekt in de Waddenzee. Het ministerie van LNV heeft daarna het dier gevolgd en al snel bleek dat het om een jonge orka ging die ernstig verzwakt was. De expertise van het Dolfinarium werd ingeroepen en na overleg werd besloten dat het dier zonder hulp niet zou overleven. Een tiental dolfijnentrainers en dierenartsen is per boot de Waddenzee op gegaan en heeft met behulp van medewerkers van LNV de orka veilig naar het Dolfinarium vervoerd. Voor een terugkeer naar open zee was de fysieke gesteldheid van het dier veel te zwak.
“Onze prioriteit ligt nu bij de gezondheid van de orka,” aldus een woordvoerder van het Dolfinarium. De komende dagen zullen dierenartsen en dolfijnentrainers van het Dolfinarium 24 uur per dag observeren bij het jonge vrouwtje. “We bekijken de situatie van uur tot uur. Dat ze vis heeft gegeten is een positief signaal maar we blijven alert en de situatie kan alsnog verslechteren.” Om de orka zo veel mogelijk rust te geven zal het publiek voorlopig niet bij het dier kunnen komen.
Datum: Donderdag, 24 Jun 2010, 16:37 | Bericht # 2
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 289 Prijzenkast:
9
Curator
Ik vind dit sowieso een goede actie, nogal is dit gevangenschap. Dit is het zelfde als een bruinvis word gered door s.o.s. dolfijn. Ze zijn in dan wel in gevangenschap, maar om gered te worden. Gelukkig heeft het dier zijn eerste nacht gered, hopen dat hij elke nacht overleefd tot hij wseer helemaal sterk is. Start a revolution, start a comeback!~I'm back, In black!
Nieuwe tweet van het dolfinarium: Orka Morgan heeft ook de tweede nacht goed doorstaan. Ze is alert naar de vis en toont een stabiele ademhaling Hopelijk redt de orka het.
Toegevoegd: donderdag 24 jun 2010, 09:33 Update: donderdag 24 jun 2010, 18:12
De orka die gisteravond in de Waddenzee werd gevangen, heeft een naam gekregen. Het dolfinarium in Harderwijk heeft het dier "Morgan" genoemd; in het Schots-Keltisch betekent dat "verblijft bij de zee".
Er is voor een Schotse naam gekozen omdat de orka waarschijnlijk uit de Schotse wateren komt. De 3,5 meter lange Morgan is voorlopig nog niet te zien voor het publiek.
Haar toestand is stabiel, maar nog wel kritiek. Ze heeft vandaag mondjesmaat wat visjes gegeten en volgens een woordvoerder van het Dolfinarium is het dier naar omstandigheden levendig. Vermagerd
De orka werd sterk vermagerd en verzwakt uit de Waddenzee gehaald tussen Lauwersoog en Ameland. "Ze had in geen dagen gegeten."
In het Dolfinarium wordt het nu 24 uur per dag in de gaten gehouden. "Dolfijnentrainers liggen continu bij haar in het water om te voorkomen dat ze tegen de kant botst. Ze moet wennen aan haar nieuwe omgeving."
Het is de bedoeling dat de orka wordt teruggezet in zee als ze is aangesterkt. "We weten dat er orka's in de buurt van Gibraltar leven. Dat is relatief dichtbij. Maar op dit moment is het nog te vroeg om daarmee bezig te zijn." Uitzonderlijk
Een orka in Nederlandse wateren is zeer uitzonderlijk. Volgens het Nederlands Centrum voor Biodiversiteit Naturalis is er slechts drie keer een levende orka in de Nederlandse wateren gesignaleerd. De laatste keer was in 1943, toen een zwanger vrouwtje op Terschelling strandde.
De laatste keer dat een dode orka aanspoelde, was in 1963.
Added (25 Jun 2010, 13:08) --------------------------------------------- Weer nieuwe tweet: Morgan heeft hoogstwaarschijnlijk een inwendige infectie die we behandelen met medicatie. Ze maakt het naar omstandigheden goed.
Bericht veranderd door: egbert - Vrijdag, 25 Jun 2010, 12:48
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 25 Prijzenkast:
0
Parkeerhulp
Ik hoop wel dat ze hem weer uitzetten, ik heb het niet zo op Orka's in gevangenschap.. Die vind ik te groot, en vaak hebben ze geen waardig verblijf vind ik.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 41 Prijzenkast:
0
Parkeerhulp
mmh, in het dolfinarium zorgen ze wel goed voor hun beesten. verder word er vaak wat tegen de te kleine bassins van orka's gedaan. en er zijn veel minder orka's in te kleine bassins dan vroeger. ik heb er dus wel vertrouwen in, je moet ook onthouden dat het niet om een volwassen exemplaar gaat
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 1330 Prijzenkast:
10 ZTAOCredits:0Reputatie:4
Voormalig Crewlid
Directeur
Ja wat zal ik zeggen. Ik vind het goed dat het dolfarnuim deze Orka opvangt. Want het moet duidelijk zijn, ze vangen dit dier op om het later weer terug te brengen naar de open zee. Wat dolfarnium vaker heeft gedaan dus, het is puur voor de opvang en ik vind ook niet dat het dier voor publiek open moet gaan. Dat is beter voor het dier en dan went het niet aan mensen, want het moet zich kunnen binden weer aan Orka en niet aan de mensen. En als je het openstelt dan hecht het zich te vast aan de mensen. Dus dit is voor puur voor de opvang van Morgan en ik hoop dat ze er goed vanaf brengt en dat ze weer snel naar open zee mag naar de andere orka's. Groetjes van Laraatje En 27 april 2012 mijn grote dag, trouwen!!