Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

• Page 1 of 1
  • 1
Natuurgebieden
carnotaurus
Datum: Donderdag, 18 Sep 2014, 21:05 | Bericht # 1   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer
Prijzenkast: 2

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 3

Onderdirecteur

Wie van jullie gaan er wel eens naar een natuurgebied om echt wilde dieren te zien in plaats van in een zoo?

Ik zelf best vaak, maar ik heb er ook eentje 'om de hoek' liggen: de Maashorst, 5 minuten fietsen!
Het kent bossen, een begrazingsgebied waar semi-wilde hooglanders, schapen en moeflons leven,
een prachtig half open landschap (de Brobbelbies), waar het een paradijs is voor vogels én vogelaars!

Naast de hooglanders en schapen hebben we al heel wat gezien daar, meestal gaan we op zondagmiddag,
We zien vooral vogels, waaronder veel heggemussen, merels, gaaien en kauwen, maar ook konijnen en hazen en heel soms een ree.
Altijd zeer mooi om te zien zijn grote bonte of groene spechten en (sinds kort) roodborsttapuiten.
Roofvogels zijn er goed vertegenwoordigd en gegarandeerd stuiten we op buizerds, torenvalken of haviken. (soms alle drie binnen twee uur!)
Rond deze tijd zijn er veel migrerende vogels te zien, zondag zagen we veel kieviten, koperwieken en boerenzwaluwen.
Misschien wel het bijzonderst was het spotten van een wilde raaf!

We gaan er wel eens s 'avonds heen en het is prachtig om alleen te zijn in bijna volledige stilte.
Volgens een krantenartikel zijn er deze zomer kraanvogels, kemphanen, slechtvalken, zwarte ruiters en meer gezien.
En de bordjes geven ook patrijzen en klauwieren aan, maar de meeste hiervan laten zich helaas niet snel zien.

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
BerichtWie van jullie gaan er wel eens naar een natuurgebied om echt wilde dieren te zien in plaats van in een zoo?

Ik zelf best vaak, maar ik heb er ook eentje 'om de hoek' liggen: de Maashorst, 5 minuten fietsen!
Het kent bossen, een begrazingsgebied waar semi-wilde hooglanders, schapen en moeflons leven,
een prachtig half open landschap (de Brobbelbies), waar het een paradijs is voor vogels én vogelaars!

Naast de hooglanders en schapen hebben we al heel wat gezien daar, meestal gaan we op zondagmiddag,
We zien vooral vogels, waaronder veel heggemussen, merels, gaaien en kauwen, maar ook konijnen en hazen en heel soms een ree.
Altijd zeer mooi om te zien zijn grote bonte of groene spechten en (sinds kort) roodborsttapuiten.
Roofvogels zijn er goed vertegenwoordigd en gegarandeerd stuiten we op buizerds, torenvalken of haviken. (soms alle drie binnen twee uur!)
Rond deze tijd zijn er veel migrerende vogels te zien, zondag zagen we veel kieviten, koperwieken en boerenzwaluwen.
Misschien wel het bijzonderst was het spotten van een wilde raaf!

We gaan er wel eens s 'avonds heen en het is prachtig om alleen te zijn in bijna volledige stilte.
Volgens een krantenartikel zijn er deze zomer kraanvogels, kemphanen, slechtvalken, zwarte ruiters en meer gezien.
En de bordjes geven ook patrijzen en klauwieren aan, maar de meeste hiervan laten zich helaas niet snel zien.

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 18 Sep 2014 om 21:05
legoman12324
Datum: Donderdag, 18 Sep 2014, 23:23 | Bericht # 2   
legoman12324  
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 3

Onderdirecteur

ik ben zelf wel eens via school bij de waterzuiveringen duinen bij Amsterdam

een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Berichtik ben zelf wel eens via school bij de waterzuiveringen duinen bij Amsterdam

Bericht getypt door - legoman12324
Toegevoegd op 18 Sep 2014 om 23:23
Mark_23
Datum: Donderdag, 18 Sep 2014, 23:26 | Bericht # 3   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 0

Horeca Medewerker

Wauw dat is wel erg gaaf om zoiets vlakbij te hebben. Lijkt me erg leuk om zoveel dieren daar te kunnen zien.
Wij gaan elk jaar naar de duinen. Wij hebben namelijk een strandhuisje in Egmond aan Zee waar we elk jaar naartoe gaan. In de meivakantie, af en toe een weekend en elke zomervakantie drie weken. Dan blijft een wandeling door de duinen natuurlijk niet uitgesloten!
Je ziet er veel naaldbomen en heel, heel veel helmgras natuurlijk. Ook zijn er veel bramenstruiken waar we bramen kunnen plukken als we in augustus daar zitten.
Je ziet daar af en toe een konijn lopen maar je hoort ze wel en je ziet ook veel holletjes. Ik ben zelfs een keer in een 1 meter diepe, verticaal hol gestapt. Maffe beesten :p .

Ook zie je wel eens schotse hooglanders en wilde paarden. Dit jaar zagen we nog een buizerd wegvliegen op een paar meter afstand. Je ziet er ook veel vlinders. Zo zagen we een keer de sint-jansvlinder. We wisten alleen niet of het de zeldzamere soort was, maar volgens een man die daar rondliep had dat best wel eens gekund. Kikkers en vennetjes met heel veel kikkervisjes ontbreken daar natuurlijk ook niet.
Het is erg leuk om daar elk jaar naartoe te gaan.

Bericht veranderd door: Mark_23 - Donderdag, 18 Sep 2014, 23:26
BerichtWauw dat is wel erg gaaf om zoiets vlakbij te hebben. Lijkt me erg leuk om zoveel dieren daar te kunnen zien.
Wij gaan elk jaar naar de duinen. Wij hebben namelijk een strandhuisje in Egmond aan Zee waar we elk jaar naartoe gaan. In de meivakantie, af en toe een weekend en elke zomervakantie drie weken. Dan blijft een wandeling door de duinen natuurlijk niet uitgesloten!
Je ziet er veel naaldbomen en heel, heel veel helmgras natuurlijk. Ook zijn er veel bramenstruiken waar we bramen kunnen plukken als we in augustus daar zitten.
Je ziet daar af en toe een konijn lopen maar je hoort ze wel en je ziet ook veel holletjes. Ik ben zelfs een keer in een 1 meter diepe, verticaal hol gestapt. Maffe beesten :p .

Ook zie je wel eens schotse hooglanders en wilde paarden. Dit jaar zagen we nog een buizerd wegvliegen op een paar meter afstand. Je ziet er ook veel vlinders. Zo zagen we een keer de sint-jansvlinder. We wisten alleen niet of het de zeldzamere soort was, maar volgens een man die daar rondliep had dat best wel eens gekund. Kikkers en vennetjes met heel veel kikkervisjes ontbreken daar natuurlijk ook niet.
Het is erg leuk om daar elk jaar naartoe te gaan.

Bericht getypt door - Mark_23
Toegevoegd op 18 Sep 2014 om 23:26
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 17 Jul 2015, 12:46 | Bericht # 4   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Ik heb de laatste tijd eens extra opgelet en een leuk lijstje gemaakt van wat ik heb gezien op de Maashorst:

Kleine zangvogels
- roodborst
- koolmees
- pimpelmees
- heggemus
- huismus
- vink
- boomklever
- boomkruiper
- roodborsttapuit
- boerenzwaluw
- putter

Lijsters
- merel
- zanglijster
- kramsvogel
- koperwiek

Kraaiachtigen
- kauw
- zwarte kraai
- gaai
- ekster
- raaf (! - vooral gehoord)

Roofvogels
- torenvalk
- boomvalk
- buizerd
- havik

Overige vogels
- groene specht
- grote bonte specht
- houtduif
- kievit

Zoogdieren
- konijn
- haas
- schotse hooglander (halfwild)
- heideschaap (halfwild)
- pony (halfwild)

Reptielen/amfibieën
- groene kikker (soort niet zeker - vooral gehoord)

Ongewervelden (selectie!)
- grote keizerslibel
- bont zandoogje
- brandnetelmot
- Sint-Jacobsvlinder
- gewone schorpioenvlieg
- mestkever
- jacobskever
- diverse motten, (zweef)vliegen, sprinkhanen, krekels etc.

Bericht veranderd door: carnotaurus - Maandag, 27 Jul 2015, 17:00
BerichtIk heb de laatste tijd eens extra opgelet en een leuk lijstje gemaakt van wat ik heb gezien op de Maashorst:

Kleine zangvogels
- roodborst
- koolmees
- pimpelmees
- heggemus
- huismus
- vink
- boomklever
- boomkruiper
- roodborsttapuit
- boerenzwaluw
- putter

Lijsters
- merel
- zanglijster
- kramsvogel
- koperwiek

Kraaiachtigen
- kauw
- zwarte kraai
- gaai
- ekster
- raaf (! - vooral gehoord)

Roofvogels
- torenvalk
- boomvalk
- buizerd
- havik

Overige vogels
- groene specht
- grote bonte specht
- houtduif
- kievit

Zoogdieren
- konijn
- haas
- schotse hooglander (halfwild)
- heideschaap (halfwild)
- pony (halfwild)

Reptielen/amfibieën
- groene kikker (soort niet zeker - vooral gehoord)

Ongewervelden (selectie!)
- grote keizerslibel
- bont zandoogje
- brandnetelmot
- Sint-Jacobsvlinder
- gewone schorpioenvlieg
- mestkever
- jacobskever
- diverse motten, (zweef)vliegen, sprinkhanen, krekels etc.

Toegevoegd op 17 Jul 2015 om 12:46
jeffrey
Datum: Vrijdag, 17 Jul 2015, 14:30 | Bericht # 5   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 0

Curator

Ik woon zelf vlakbij een bos/aan de rand van een bos en ga dan vaak uit mijn werk even een stukje door de bos fietsen. Daar lopen ook Schotse Hooglanders, maar die worden gewoon door een beheerder gevoerd. Verder lopen er vooral veel Wilde Zwijnen (soms ook bij ons door de straat haha) en reeën. Er ligt ook een groot stuk heide bij. Ik zal er een keer wat foto's van posten :D

Always look on the bright side of life!
BerichtIk woon zelf vlakbij een bos/aan de rand van een bos en ga dan vaak uit mijn werk even een stukje door de bos fietsen. Daar lopen ook Schotse Hooglanders, maar die worden gewoon door een beheerder gevoerd. Verder lopen er vooral veel Wilde Zwijnen (soms ook bij ons door de straat haha) en reeën. Er ligt ook een groot stuk heide bij. Ik zal er een keer wat foto's van posten :D

Bericht getypt door - jeffrey
Toegevoegd op 17 Jul 2015 om 14:30
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 17 Jul 2015, 17:49 | Bericht # 6   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Misschien wordt de Maashorst nog wat spectaculairder!
In een krantenbericht stond dat men er meer wilde grazers inzetten.
Het zijn exmoorpony's die, wat men denkt, de tarpans onder de pony's zijn en dus een 'oorspronkelijk' ras.
Ze zouden wel gekruist zijn met tamme paarden maar hebben veel wilde eigenschappen behouden en komen
vooral voor in een natuurgebied in Engeland.

De andere soort is wat spectaculairder maar ook controversiëler: de wisent!
Hoe ver de plannen zijn weet ik niet maar er bestaat een serieus plan voor het introduceren van wistenten.

BerichtMisschien wordt de Maashorst nog wat spectaculairder!
In een krantenbericht stond dat men er meer wilde grazers inzetten.
Het zijn exmoorpony's die, wat men denkt, de tarpans onder de pony's zijn en dus een 'oorspronkelijk' ras.
Ze zouden wel gekruist zijn met tamme paarden maar hebben veel wilde eigenschappen behouden en komen
vooral voor in een natuurgebied in Engeland.

De andere soort is wat spectaculairder maar ook controversiëler: de wisent!
Hoe ver de plannen zijn weet ik niet maar er bestaat een serieus plan voor het introduceren van wistenten.

Toegevoegd op 17 Jul 2015 om 17:49
  • Page 1 of 1
  • 1
Search:

Hosted by uCoz