ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Wanneer vindt jij Euthanasie van dieren gerechtvaardigd. Hier heb je de mogelijkheid om jouw mening te geven, uiteraard wel met een argument erbij.
Hier zijn enkele situaties waarin euthanasie van dieren volgens mij gerechtvaardigd is:
1: Indien het dier onverdraagzame pijn lijd door een ongeneesbare of haast ongeneesbare kwaal/ziekte. Je bespaart het dier zo een hoop pijn en geeft het een zachte pijnloze dood indien het met een spuit gebeurd. Bij uitbreiding kan dit volgens mij ook als je 99 procent zeker weet dat het dier zo gaat lijden binnen een zeer korte tijd.
2: Dieren getraind om te vechten (dus echt om te vechten tot op de dood). Dieren die getraind worden om dieren of mensen te vermoorden door mensen moeten een spuit krijgen. Zowel uit veiligheid voor de andere dieren en mensen als voor zichzelf. Anders zal hij/zij immers veel lijden door verwondingen en waarschijnlijk een pijnlijke dood sterven. Voorbeelden hiervan zijn speciaal opgefokte stieren en honden getraind om tegen honden te vechten. Uiteraard is het wel beter om te voorkomen dat ze worden getraind. Een uitzondering hierop is de politiehond omdat die wel een waardige behandeling krijgt en niet vals wordt gemaakt door treitering. Deze worden getraind om enkel aan te vallen op een bepaald teken.
3: Indien het dier niet in waardige omstandigheden kan leven. Indien er echt nergens op de planeet een waardige plaats is voor een dier en het moet weg uit de groep en het kan niet in het wild worden uitgezet dan kan je euthanasie van het dier overwegen. Uiteraard op een humane manier. Zo voorkom je situaties als die met de giraf en de elandantilope.
4: Bij hondsdolheid, het kan immers andere dieren en ook mensen besmetten met deze ongeneesbare ziekte. Deze kunnen er zelfs aan doodgaan. Bovendien verlos je hem/haar ook uit zijn/haar lijden.
Nu ben ik nog benieuwd naar jullie mening. Indien je het niet met mij eens bent laat dan ook zeker weten waarom. Wie weet leren we zo nog iets van elkaar.
Ik kan weinig zeggen over euthanasie, dat kan bijna altijd alleen per situatie bekeken worden. Sowieso vindt ik al die ophef compleet onrechtvaardig. Als je zie hoeveel dieren we voor de lol afknallen, wat maakt die ene giraf nou uit?
Het probleem is dat mensen in hun vlees/winegums/soep etc. geen dood dier, maar een fabrieksproduct zien. Daardoor word het doden van dieren (al dan niet met 'goede' reden) bijna spastisch (sorry voor de woordkeuze) opgepakt. Om het hard te zeggen: ga niet miepen om een giraf als je zelf net een bio-industrie kip door je strot hebt geduwd. Dat is waar ík van baal, selectief medeleven.
Daar heb je ook meteen een goed verschil tussen diersoortbeschermers en dierenbeschermers te pakken. De eerste groep vindt het (gelukkig) gerechtvaardigd enkele dieren voor de soort op te offeren, voor de tweede groep is dat ondenkbaar. Zij redden het dier, niet de soort. Persoonlijk (en dat is ook een persoonlijke kwestie) vindt ik de bescherming van soorten belangrijker dan bescherming van individuen. Die moeten het ook goed hebben, maar voor mij gaat de soort voor. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Ik bedoelde volgens mij iets anders dan wat jij denkt over die giraf, ik doelde op het voorval in Noorwegen waarbij een elandantilope een giraf heeft vermoord. Eigenlijk dus een soort individubescherming in een groep om schade aan zowel de groep als aan het individu te voorkomen. Je hebt wel helemaal gelijk over die kippen. Misschien tijd om daar ook eens aan te denken voor je ze opeet. Het grootste probleem is natuurlijk dat sommige dierentuinen enkel kweken om het aantal bezoekers omhoog te krijgen terwijl ze weten dat de dieren toch dood moeten omdat er geen plaats voor ze is. Nog iets anders eigenlijk dan het wegwerken van mannelijke dieren op overschot die niet te voorkomen zijn.
Bericht veranderd door: Verzorger-Jarne - Zondag, 29 Nov 2015, 13:03