Insecten zijn leuke dieren om te houden. Vaak niet moeilijk, maar erg mooi en zeer divers, zelfs verreweg de meest diverse diergroep. De keuze is dan ook enorm: sprinkhanen, kevers, nachtvlinders en bidsprinkhanen zijn slechts enkele opties.
Ik ben benieuwd of er meer mensen op het forum zijn die insecten houden, hebben gehouden of mogelijk geïnteresseerd zijn om in de toekomst insecten te gaan houden. Om het wat breder te maken zijn ook spinnen, schorpioenen, miljoen- en duizendpoten, pissebedden en landslakken welkom. Om maar eens te beginnen met mijn collectie, die bestaat uit diverse soorten kevers en wandelende takken. Ik heb momenteel twee grotere terraria en diverse kleinere bakjes, potjes, faunaboxen etc. Binnenkort hoop ik nog een miljoenpoot-soort aan mijn verzameling toe te voegen.
Als jullie meer willen zien zal ik vanavond wel wat foto's uploaden. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Mijn permanente verblijven (waar dieren dus hun hele (volwassen) leven in blijven) zijn ingericht met natuurlijk hout, schors en takken, en de bodem bestaat uit bladhumus (80% eik plus wat beuk, berk etc.) Zitten er wandelende takken in staat er een potje water met daarin takken, om de bladeren die eraan zitten vers te houden. In verblijven voor kevers vaak een houdertje voor hun jelly's.
Als voorbeeld mijn grootste terrarium voor Extatosoma tiaratum tiaratum (PSG 9), de Australische flappentak. die samenleven met een kweekgroepje Pachnoda sinuata flaviventris, een rozenkever soort die wat zeldzamer is dan de standaard soort (dola's).
Voor jonge dieren heb ik het vaak wat simpeler, zodat het makkelijk schoon te houden is. Vaak een simpel opkweekbakje voor wandelende takken met daarin keukenpapier (hygiënisch, makkelijk vochtig te houden), wat voer en iets om op te klimmen. Keverlarven zitten in een bakje bladhumus.
Als voorbeeld een opkweekbakje voor Carausius morosus, PSG 1 (Indische tak).
De techniek is iets wat bij insecten erg simpel is (in tegenstelling tot sommige reptielen). Dit heb je nodig:
- warmte: vaak is kamertemperatuur al voldoende, of iets hoger. Een lamp is vaak al goed. - licht: voor kevers erg belangrijk, een simpele lamp voldoet al. - luchtvochtigheid: een goede ventilatie en het gebruik van een plantenspuit is goed.
Denk je erover op in je terrarium ook insecten (of andere ongewervelden) te houden, of liever reptielen/amfibieën? Ik moet zeggen dat het insectenhouden in Nederland nog vrij zeldzaam is, maar het is wel echt iets totaal anders dan andere terrariumdieren (de hele houderij eromheen is totaal verschillend). Het lijkt wel een virus, als je ermee besmet raakt, raak je het niet meer kwijt dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 27 Dec 2015, 10:19
Insecten verkopen ze bijna nergens, die moet je bijna altijd bij kweker of op een beurs halen. Mocht je geïnteresseerd zijn kan ik je mogelijk wat aanbieden (maar doe dat maar via PM). Vragen over verzorging en kweek kusje gerust hier stellen.
Ik moet je wel zeggen dat het houden van insecten totaal anders is dan andere dieren, Temeer, omdat het voeder simpelweg niet of nauwelijks te koop is. Bladeren, humus en rot hout moet ergens gezocht worden, en zelfs kevervoer (jelly's), dat wel te koop is, moet bijna altijd bij importeurs (o.a. in Duitsland) of op beurzen gekocht worden.
Dat je het bos in moet heeft ook voordelen! Vaak kom je allerlei dieren of bijzondere planten tegen, die je anders niet gezien had. Soms kunnen zelfs insecten vinden die je kan meenemen en zelf proberen te houden! Veel rupsen mag je gewoon meenemen, die kun je dan voeren, laten verpoppen en weer uitzetten. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
@ jonasgn, ik kan aanraden niet met insecten uit het bos te beginnen (of je moet je echt op bv. vlinders focussen). De in de handel verkrijgbare tropische kevers en wandelende takken (zijn trouwens compleet niet inheems) zijn vaak een stuk makkelijker te houden. Als je eerst wat ervaring wil opdoen kun je ook gewoon dola's of meelwormen kopen, en deze laten verpoppen. Je krijgt dan wel iets minder grote en mooie kevers dan je zou krijgen van hobbykwekers. Pachnoda's (dola's, zoals ze als voederdier heten) zijn erg makkelijke maar zeer mooie keversoorten!
Welke bosgrond als ondergrond voor je terrarium maakt niet zoveel uit, maar vermijd dennennaalden. Voor de opkweek van keverlarven moet je humus hebben, de laag halfverteerd blad onder de pas gevallen bladeren. Per soort kun of moet je dan nog wat toevoegen (witrothout, visvoer, kattenbrokken etc.) of je larven optimaal te voeren.
Een Jelly is voer voor kevers, ontwikkeld in Japan (waar het houden van kevers volkshobby nummer één is) om alles te bevatten wat kevers nodig hebben. In het wild eten ze namelijk nectar of plantensap, in gevangenschap moeten ze het vaak met fruit doen. Op zich ook niet slecht, maar je krijgt vlug ongedierte (fruitvliegen). In de jelly zit alles wat ze nodig hebben als volwassen kever. Ook verkrijgbaar onder de naam 'fruitkuipje' maar dan veel duurder. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 281 Prijzenkast:
0
Curator
Leuk dat je je hobby hier deelt carnotaurus! Mijn oude biologieleraar had altijd een enorm terrarium vol wandelende takken, maar hij heeft het uiteindelijk weg moeten doen helaas. Hij kweekte de jongen dezelfde manier als jij, in die witte bakjes met vochtig keukenpapier. Always look on the bright side of life!