ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 670 Prijzenkast:
4
Onderdirecteur
Rhinoceros sondaicus annamiticus is niet meer
Vandaag maakte het Wereldnatuurfonds bekend dat de laatste Vietnamese neushoorn (ondersoort van de Javaanse neushoorn) is gedood en daarmee is deze soort definitief uitgestorven verklaard.
Genetisch onderzoek toonde in 2009-2010 al aan dat er nog één exemplaar rondliep in het National Park Cat Tien. Het werd kort daarna dood aangetroffen met een kogel in zijn poot en ontdaan van zijn hoorn.
herintroductie zal economisch en praktisch niet kunnen volgens het wnf, deze soort is dus voorgoed uitgestorven
Nu is deze ondersoort dus voorgoed van de aarde verdwenen. Wie volgt?
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 181 Prijzenkast:
2
Verzorger
volgens jullie rare "evolutietheorie" zou het best mogelijk zijn om de soort terug te brengen, of een soort gelijke vervanger. het is een ondersoort van de javaanse neushoorn, dus als je Javaanse neushoorns in Vietnam zou uitzetten zouden die zich uiteindelijk zogenaamd aanpassen aan de omgeving en een nieuwe ondersoort van de Javaanse Neushoorn vormen...
wel heel erg hoor maar het is mogelijk dat er zogenaamde 'onbekende' achtergeblevenen zijn. de barary leeuw zou bijvoorbeeld ook nog mogelijk kunnen bestaan, doordat kleine achterstalige dierentuin geen goede administratie hebben en de diersoort gewoon een keer registreren als een bekendere versie van het dier, het zou dus kunnen dat er ergens in een dierentuin een vietnamese neushoorn rondloopt die door slechte administratie gerekend staat tot een ander soort neushoorn...
4
Onderdirecteur
@ chickboy, ja er zijn er volgens mij nog wel in dierentuinen maar in van die soort dierentuinen dat het onmogelijk is ze uit te zetten dan bedoelde het wnf met praktisch niet haalbaar
maar het gaan om de ondersoort van de javaanse neushoorn maar ookal zet je een javaan neer op vietnam de vietnamese blijf dan toch echt uitgestorven
4
Onderdirecteur
@ NielsGuchelaar, ja volgens mij he, maarja ze bedoelen denk ik in het wild uitgestorven. maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat er geen meer in dierentuinen zijn, maar in het bericht van het wnf stond: er is geen mogelijkheid tot rehabilitatie dus er zullen er dan nog wel zijn?
@ timo13, Ze zijn er wel, maar: De dieren in dierentuinen zijn volledig gewent aan mensen, en zijn nou niet bepaald de hardst voortplattende dieren. Dus als je die terug naar het wild gebied zou sturen en er zou een jager staan, dan zou het me niet eens verbazen als het dier er gewoon heen loop, met de gedachte "Oe! Eten"