In deze tutorial leer ik je verschillende eigenschappen van een dier te veranderen, zodat hij realistischer wordt. Voor deze tutorial heb je de volgende programma's nodig: -Kladbok
Ruimte die een dier nodig heeft veranderen Voor dit voorbeeld gebruik ik de Grizzlybeer. Ga naar de 'standaard' xml. Dit is bij de Grizzlybeer 'BearGrizzly.xml' Zoek in de xml naar f_RequiredInitialSpace= Het nummer daarachter geeft aan hoeveel hokjes het dier nodig heeft. Als je dus wilt dat het dier geen ruimte nodig heeft verander je het naar 0. Achter f_RequiredInitialSpace= staat f_RequiredAdditionalSpace= Het nummer daarachter is het aantal hokjes dat het dier extra nodig heeft per dier dat wordt toegevoegd. Die moet je ook 0 maken als je wilt dat het dier geen ruimte nodig heeft. Sla vervolgens het bewerkte bestand op en je bent klaar.
Biome veranderen Ga weer naar de standaard xml, en zoek vervolgens naar BFGBiomeData Je vindt zoiets:
Het biome met primary true erachter is de biome van het dier, de getallen zeggen hoe leuk het dier een biome vindt. 10 is een biome waarop het heel graag leeft. -10 is een biome waarop het absoluut niet wil leven. Bij de getallen onder 0 zal het dier gaan klagen als het op het biome komt. Als je het biome wilt veranderen knip je gewoon primary="true" en plak je het achter het biome dat je wilt, vervolgens verander je het nummer bij dat biome naar 10.
Levensduur van een dier veranderen Voor dit voorbeeld gebruik ik weer de Grizzlybeer. Ga naar de .tsk file. Deze vind je in de map AI/Task/Animals. Zoek in de tsk file naar dit: Hieronder zie je dit:
Code
<Subjects>
<BearGrizzly/>
<Qualifiers lifespan="GE 44.72"/>
</Subjects>
"GE 44.72" is de levensduur van het dier, dat getal moet je dus veranderen. Stel je wilt dat een dier 3 jaar leeft. Dan gebruik je de volgende formule (ooit bepaald door Papapanda): aantal maanden/12 x 22.36. Dus in dit geval is dat 36/12 x 22.36 = 67.08. Dat getal vul je in in plaats van 44.72 en je dier leeft (ongeveer) 3 jaar. Sla vervolgens het bewerkte bestand op en je bent klaar.
Zwangerschapskans veranderen Soms heb je dieren die geen jongen krijgen, ookal zijn ze zwanger. De kans op zo'n miskraam kan je veranderen in de tsk file van het dier. Je gaat dus weer naar de tsk file in Ai/Tasks/Animals. Vervolgens zoek je in het bestand naar: t_Pregnant1 In de regel die je vervolgens vindt staat Chance= met daarachter een nummer. Dat nummer is de kans dat de zwangerschap resulteert in een geboorte. Wil je dus de voortplanting van een dier minder maken, omdat het bijv. in het wild een zeldzaam dier is, kan je het nummer laag maken, zodat er niet veel geboortes komen.
Aantal jongen veranderen Ga naar de .beh file in Ai/Tasks/Animals en zoek vervolgens op minPlays= In de regel die je vindt staat zoiets:
Code
<BFBehRandomSet minPlays="1" maxPlays="3">
Dit betekent dat het dier minimaal 1 jong krijgt en maximaal 3. Als je het nummer achter minPlays= verandert, verandert het minimaal aantal jongen dat een dier krijgt. Zo werkt het natuurlijk ook met het maximaal aantal jongen, alleen verander je dan het nummer achter maxPlays=
Voortplantingskans veranderen Sommige dieren planten zich erg moeilijk voor. Dit kan je echter veranderen: Ga naar de .tsk file in Ai/tasks/animals en zoek op InviteReproduction. Je vindt dit: