In dit topic zal ik proberen wat tips te geven over het bouwen van zoo's in het algemeen. Bijvoorbeeld over welke soorten te combineren, welke niet veel te gebruiken en in wat voor verblijven.
Deze keer: soorten zoo's Er zijn dus een hoop soorten zoo's, ik zal een paar veel voorkomende soorten behandelen.
1: klassieke zoo (bv: Artis, Zoo Antwerpen) - een, meestal in een stad gelegen, oudere zoo, dieren geclassificeerd op diergroep, zoals een reptielenhuis, een dikhuidengebouw, een kattengalerij etc. De moderne varianten hebben vaak bij elkaar gevoegde kooien en volières. Vaak is er een tuinachtig landschap aangelegd. Zeker de beroemdere dieren zal je kunnen vinden. De verblijven kun je het best acceptabel, maar niet heel erg ruim maken. Deze tuinen hebben vaak een grote collectie.
2: Safaripark (bv: safaripark Beekse Bergen) - een heel bekend zoo-type, meestal bestaande uit de klassieke safari-dieren, zoals leeuwen, zebra's, giraffen, antilopen etc. De collectie is vaak beperkt. Bij een safaripark kunnen er best 'niet-safariverblijven', maar deze moeten niet overheersen. Combinatieverblijven zijn enorm belangrijk. Als je wat unieks wil doen, probeer eens een Australische of Aziatische safari.
3: Dierenpark (bv: dierenpark Amersfoort) - Een park waarin de verblijven zijn ingeplant, met vaak veel begroeiing. Grote, open verblijven met kuddes dieren zijn er normaal, volières en kooien zijn zeldzamer. Vaak zijn de dieren op leefgebied gerangschikt, niet op diergroep. Grote, bekende diersoorten zoals giraffen, zebra's, tijgers, olifanten, neushoorns, kamelen etc. komen veel voor. Bijzondere combinaties of verrassend ingerichte verblijven passen goed bij dit type zoo.
4: Dolfinarium (bv: dolfinarium Harderwijk) - een heel bekend type, met vooral dolfijnen en vinpotigen (zeeleeuw, walrus, zeehond) in de collectie. Veel shows, die mogen bij dit type zeker niet ontbreken. Het soortenaantal is erg laag. In Europa zijn slechts vier dolfijnsoorten realistisch: tuimelaar, beluga, orka en bruinvis. Soms zijn er nog verblijven voor pinguïns, pelikanen of voelpoelen met haaien en roggen. De 'dolfijnbeleving' staat bijna altijd centraal.
5: Aquarium (bv: Sealife Scheveningen, Aquazoo Leerdam) - Een heel typerend soort zoo: de nadruk ligt op de aquaria met daarin vaak diverse vissoorten. Veel voorkomend zijn aquaria met haaien, een koraalrif of cichlidenmeer en soms ook een tunnel. De aquaria zijn vaak mooi ingericht en met kleurrijke of bijzondere dieren gevuld. Naast aquaria zijn er vaak andere vormen van vivaria te zien, zoals terraria of insectaria. Deze moeten niet overheersen, dan krijgen we type 6. Kan onderdeel zijn van een grotere zoo.
6: Reptielenhuis, insectarium (bv: De Aarde Breda, Reptielenzoo Iguana. - Een type dat erg lijkt op Type 6, maar dan overwegend landvivaria. Aquaria komen wel voor, maar overheersen niet. Doorloophalletjes met leguanen, schildpadjes en vogeltjes zijn er nog al eens te zien. Reptielen of insecten (bij een insectarium) vormen de hoofdmoot, kleine zoogdiertjes, vogeltjes, vissen of amfibieën zijn vaak toegevoegd. Meestal, net als type 5, overdekt.
7: Wildpark (bv: Biotopwildpark Anlholter Schweiz) - Dit type is veel te vinden in Duitsland, Oosterrijk of Zwitserland, en huisvest vaak inheemse dieren. Everzwijnen, hertjes en moeflons kunnen niet ontbreken. Soms zijn het simpele weitjes, soms ook spectaculaire rotsverblijven voor bijvoorbeeld steenbokken of gemzen. In kooien zijn vaak kleine roofdieren of knaagdieren te vinden. Verder is een vijverpartij met watervogels een must. Ook zijn er vaak geitjes of konijnen te vinden voor de kinderen.
8: Haustierpark (bv: Tiergarten Kleve) - Een park met overwegend huisdieren, vaak in Duitsland te vinden, vandaar de benaming. Diverse soorten geiten, schapen, ezels, kippen en andere huisdieren zijn er te vinden. Deze parken zijn vaak beperkt in omvang. Kinderen kunnen er vaak konijntjes of cavia's knuffelen. Andere dieren die hier te vinden zijn, zijn kleine exootjes (wasbeer, prairiehond) of vogeltjes.
9: Erlebnis-zoo (bv: Burgers' zoo) - een type dat uit Duitsland stamt. Vaak zijn er grote, natuurlijk ingerichte doorloophallen, met daarin een scala van vogels, zoogdiertjes of reptielen. Verblijven voor de dieren die niet los kunnen lopen, zoals roofdiertjes of grotere apen, zijn vaak goed versmolten met de omgeving. De dieren hebben veel vrijheid. Bijzondere combinaties of gewaagde doorloopverblijven zijn nodig om je park te onderscheiden van de rest.
10: Vogelpark (bv: vogelpark Avifauna) - De naam zegt het al: het zwaartepunt ligt op vogels, vaak kleurrijke of bekende soorten. Grotere parken richten zich vaak in het bijzonder op kweek van zeldzame soorten. Vogels als ara's, loopvogels, watervogels of pauwen zijn bijna verplicht te hebben. Doorloopvolières zijn vaak spectaculair. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
heel handig, ik wist niet dat Burgers' een Erlebenis zoo is, hier kan ik veel info uit halen! bedankt voor de tips, ik kan niet wachten om te zien welke tips je nog meer gaat geven haha
Hier nog wat dierentuintypen: 11: streekdierentuin (bv: bestzoo, dierenpark Zie-Zoo) Een park dat ook deels één van de bovenstaande typen kan zijn. Vaak kleine dierenparken met exoten, vaak kleine soorten, olifanten zul je hier nauwelijks vinden. De verblijven zien er simpeler uit maar kunnen er leuk zijn.
12: vlindertuin (bv: papiliorama) Erg herkenbaar type met overwegend (overdekte) tuinen met vlinders. Deze zijn vaak prachtig ingericht. Naast vlinders komen er ook vaak andere dieren voor, zoals vissen, kleine reptielen, vogeltjes en af en toe zoogdiertjes. Sommige soorten, zoals kwartels, vervullen belangrijke functies als bijvoorbeeld insectenverdelger.
13: kinderboerderij (bv: animalfarm) Niet echt een zoo, maar toch een dierenpark, en soms onderdeel van grotere zoo's. Meestal zijn er vooral huisdieren te zien, vaak ook kleinere soorten. De grotere kunnen ook fazanten, zwanen of zelfs stokstaartjes huisvesten. Deze parken zijn vaak klein, gratis te bezoeken en opereren met een beperkt budget.
Er zijn natuurlijk nog een hoop zootypen die erg sporadisch voorkomen, en die weinig uitleg nodig hebben. Hier de belangrijkste soorten: - apenpark (bv: Apenheul) - fazanterie (bv: Fazanterie de Rooie Hoeve) - kastelentuinen ingericht als dierenpark (bv: kasteelpark Born) - revalidatiecentra/opvangcentra (bv: schildpaddencentrum Nederland) - natuur- en educatiecentra (bv: CNME schothorst) - uilenpark/roofvogeltuin (bv: de uilentuin) - thema(dieren)park (bv: Taman Indonesia) - pretpark of museum met dierencollectie (bv: familiepark Harry Malter)
Edit: kan beter niet meer posten vanaf mijn tablet!
Added (25 Feb 2015, 22:15) --------------------------------------------- De Gids voor de uitgedachte zoo! Deze keer: themagebieden
Veel dierentuinen hebben themagebieden. Deze zijn voor de bezoeker vaak spectaculair. Dus als je een goede dierentuin wil is het handig hier even over na te denken. Deze vragen zijn centraal:
1: heeft mijn dierentuin themagebieden nodig? Misschien wel de belangrijkste vraag: zijn we wel nodig voor je zoo? Sommige dierentuintypes hebben ze vaak niet, of niet zo nadrukkelijk. Voor types als 4, 8, 11 en 13 zijn ze niet nodig. Aan de andere kant: types als 1, 2, 9 zijn er compleet afhankelijk van. Kies dus eerst je zootype!
2: op welke manier ga ik mijn themagebieden indelen? Je kunt op verschillende manieren indelen, afhankelijk van smaak en natuurlijk opnieuw het zootype. Indelingen kunnen op basis van diergroep, habitat, herkomst of benodigde elementen (bv een gebouw voor warmte minnende soorten). Kies eerst welke indeling je kiest en gebruik niet allerlei indelingen door elkaar. In beperkte mate kan dit, als het bv een type 1 zoo is in ombouw naar type 3.
3: hoeveel themagebieden komen er in mijn zoo? Je hebt je indeling, dan ga je kijken hoeveel themagebieden je nodig hebt. Een grotere zoo heeft er vaak meer dan een kleine, maar een kleiner aantal meer uitgebreide gebieden zijn soms mooier. Ook de indeling gaat een rol spelen: een indeling op herkomst zal vaak minder themagebieden kennen dan op diergroep (bij type 1).
4: welke themagebieden ga ik kiezen? Dit deel berust vooral op smaak, dus daarin kun je helemaal vrij kiezen, zonder onrealistisch te worden. Houdt hierbij wel ingedachte welke soorten je echt wil laten zien, zodat je een themagebied kan kiezen waarin-ie voorkomt. Kies ook gebieden waar je, naar grote van het themagebied, genoeg soorten voor hebt. Kleinere gebieden hebben natuurlijk minder soorten nodig, en een themagebied kan zich natuurlijk rond één soort consenteren. Ga ook na welk verhaal je je bezoekers wil vertellen: dat moet in je themagebieden terugkomen.
5: welke indeling hebben mijn themagebieden? Hoe liggen de themagebieden ten opzichte van elkaar? Mogelijkheden zijn overvloeiing, maar ook een centraal plein. Ze kunnen elkaar ook opvolgen om één grote lange route te vormen. Dit is belangrijk voor het latere onderdeel planning. Soms kunnen 'verwante' themagebieden bij elkaar liggen: bv oceaanbiomen bij elkaar in één gebouw, of een groepering van Aziatische themagebieden zoals een Aziatische jungle, een steppe en een moeras.
6: welke themagebieden zijn overdekt? Ook erg belangrijk, want gebouwen zijn soms ingewikkeld om te bouwen en kunnen niet zomaar overal. Sommige themagebieden lenen zich beter voor in gebouwen of juist niet. Een savanne is moeilijk in een hal te stoppen, maar in een buitenvijver een koraalrif namaken is ook niet ideaal!
7: zijn de themagebieden alles? Sommige parken zijn één en al themagebied, zoals bijvoorbeeld Gelsenkirchen. Andere parken hebben ook gebieden die er niet bij zijn aangesloten, zoals Burgers' zoo. In de 'tussengebieden' kun je diersoorten huisvesten die niet in je themagebieden passen maar die je graag wil laten zien. Je kunt ook pleintje maken zodat bezoekers kunnen kiezen 'waar ze nu op avontuur zullen gaan!'
Nu aan jullie de vraag: moet ik deze reeks afmaken? Want als dat gebeurt wordt het een complete gids tot in de kleinste details!
dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Dinsdag, 09 Dec 2014, 16:57