Omdat er toch wat belangstelling was, komt hier een verslagje van de Groene Poort in Boxtel. Hoewel een oertijdmuseum niet direct in een subforum over dierentuinverslagen thuishoort, plaats ik hem toch hier wegens gebrek aan beter en omdat het toch wel raakvlakken heeft met het dieren(tuin) thema. Ook uit dit verslag mogen de foto's niet zonder mijn toestemming gebruikt worden.
Naam dierentuin Museum: Oertijdmuseum de Groene Poort Land: Nederland Algemeen cijfer: 7,1 Datum bezoek: 16-7-2014
Na flink wat overleg werd besloten op naast een dierentuin deze vakantie ook naar een museum te gaan. Een natuurhistorisch museum welteverstaan, want kunstliefhebber zijn we beiden niet. Op maandag (15-7-2014) werd besloten om het maar de volgende dag te doen. Vanwege het vervoer (de vriend waarmee ik veel parken bezoek heeft een rolstoel ter ondersteuning nodig) kon dit in eerste instantie niet. Maar na een onverwachte meevaller kon het tóch doorgaan.
De tomtom (of moet ik het stomstom noemen?) kende de Groene Poort niet (we zochten onder 'musea'). Toen we ermee aan het worstelen waren kwamen we toevallig langs gereden, dus kwamen we toch nog aan. Bij de ingang prijkt meteen een beeld van een pterosaurus, twee dodo's en twee T-rex koppen, waarmee je op de foto kan. Ook al een 'Oertijd-tuin' met verschillende mineralen en fossielen, en een ginkgo-boom (een levend fossiel).
- de ingang -
- pterosaurusbeeld -
Het eerste deel is gratis te bezoeken. Het bestaat uit een 'Oertijdwinkel' en een bezoekerscentrum, en dan is er nog het gigantische potvis-skelet Oscar. In het bezoekerscentrum (dat nog in aanbouw was) staat een gigantische Chalicothermium. Ook wat prenten over hoe ons land er door de tijd heen uitzag, met wat bijbehorende vondsten. Zelfs de winkel is met zijn vele fossielen, kostbare mineralen en opgezette dieren een kijkrondje waard. Toen hebben we een kaartje (mét rolstoelkorting!) gekocht en zijn we naar binnen gegaan.
- Bezoekerscentrum met Oertijdwinkel, van boven gefotografeerd -
Het kaartje bied toegang tot het 'Geologisch museum', de Dinohal, die tuin en het Dinobos, het Geologisch museum eerst. Je loopt over een schuine helling (geweldig met een rolstoel!) naar boven, onderweg een zeedierententoonstelling die zelf al eeuwenoud is. Bij het eerste vlakke punt wat fossielen/afgietsels*, o.a. archeopteryx, de oervogel, wat opgezette hedendaagse vogels en een lege (?) vitrine. Daarna begint het echte museum, met eerst wat lokale vondsten uit de steentijd, wat ammonieten en nautilussen, vis-eet-visfossielen en wat krokodillen- en mens(aap)schedels. * ik weet niet van alles of het een afgietsel of echt is, dus daarover doe ik geen uitspraken, voor het gemak noem ik alles gewoon 'fossiel'
- fossielen -
- krokodillenschedels, met de ingang op de achtergrond -
Na wat barnsteen, ammonieten en een gigantische nijlkrokodilschedel komen wat vondsten uit de zee. Onder andere waren hier opnieuw ammonieten, viswervels, resten van zeezoogdieren en -vogels en zaagvistanden te zien. Dan een gedeelte dat voornamelijk op dino's gericht is: aan de ene kant (links) wat beelden en aan de andere kant een eoraptorskelet. Het tweede deel heeft naast dinobeelden ook twee velociraptorskeletten en aan de andere kant wat vitrines. Hierin waren trilobieten, ammonieten (alweer), schedels, mineralen, en nog heel wat meer te zien.
- een eoraptorskelet -
- beeld van variraptor, op de achtergrond een velociraptorskelet -
Daarna een bewegend T-rex beeld, wel wat klein, maar twee en halve meter tegen 14 meter van de echte Rex, maar het joeg veel kindertjes angst aan. Tegen de muur wat ijstijd-fossielen en, hoe kan het ook anders, ammonieten. Naast de T-rex stond de spectaculaire nieuwe torvosaurusschedel. Aan de andere kant van de kamer wat boorkernen, een protoceratopsschedel en, om gek van te worden, weer ammonieten. Een boomstronk waarin je geld kan werpen zodat een paar andere beelden bewegen stond achteraan, omdat de mensen voor ons geld inwierpen konden wij het gratis zien.
- bewegende T-rex, die tot ons plezier heel wat kinderen wegjoeg met zijn gebrul! -
- een close-up van de torvo -
Vlak voor de dinohal nog een gang met wat dino-gerelateerde fossielen. Er waren eieren, tanden, botjes en zelfs gefossileerde poep! Aan het plafond hingen wat zeebeestbeelden, met o.a. een wat kleine dunkleosteus, haaien en piranha's. Heel bijzonder wat het fossiel van een uitkomende baby dinosaurus. Aan het eind van de gang een meteoriet, die mocht je vasthouden om het gewicht te voelen, en voor zo'n redelijk klein steentje is hij nog behoorlijk zwaar!
- versteende dino-drollen, coproliet met een mooi woord -
De dinohal binnenkomend van meteen het gigantische brachiosaurus-fossiel op. Maar eerst nog wat mosasaurus- en schildpadfossielen. Daarna moest je een trap op, dus de rolstoel parkeerden we even. (mijn vriend kan goed lopen, maar hij wordt heel snel moe) Boven kon je de brachiosaurus-kop heel goed zien, daarnaast wat pterosaurus-beelden en een plesiosaurus-skelet. Beneden kom je eerst langs mijn persoonlijke favoriet: de carnotaurus. Zo'n groot beest en dan zo'n kleine armpjes! Maar dat wat nog niet alles: er waren ook skeletten van stegosaurus, dipolodocus, iguanodon, chasmosaurus en tarbosaurus. Wat onderdelen waren er nog van T-rex en triceratops te vinden, en opnieuw heel veel ammonieten! Ook lag er een fossiel van twee 'vechtende dinos' opnieuw een tarbo met een saichania.
- de dinohal, zie je wat er onder de poten van brachio ligt, ammonieten! -
- mijn persoonlijke favoriet: carnotaurus -
- de algemene publieksfavoriet: triceratops -
Dan zie je links een mosasaurusfossiel, en rechts een paar vitrines met mineralen. Tenminste, dat is de bedoeling. Ik moest eerst nog een rolstoel mee naar beneden slepen! Loop je deze hal uit kom je nog bij wat ijstijdfossielen, mineralen, paardenresten en een speelkamer voor de kinderen. Bijzonder is hier ook dat de originele "Lucy' hier te zien is, een australophitecus, een oermensachtige.
- 'Lucy' (sorry voor de weerkaatsing!) -
Daarna kun je een paar kanten op, naar het toilet, naar de winkel en naar de tuin/dinobos/speeltuin. Buiten vind je al snel vele beelden van de gekste soorten, noemenswaardig Meganeura, de reuzenlibel, een enorme ammoniet en crassigyrinus scotticus (ik hoop op een goede spelling!), het moerasmonster waarmee Nigel Marven in Prehistoric Park worsteld. Tevens is dit een plek waar wat levende dieren te zien zijn, namelijk geiten en ganzen in een weide, en wat parelhoenders, kippen in verschillende rassen en zelfs javapauwen (!) loslopend, de keuze voor java- in plaats van blauwe pauwen vond ik wel bijzonder. Een aantal kippen was bijzonder tam en liet aaien. Bedelend liepen ze achter mensen aan en ook zij joegen de kinderen schrik aan.
- kippen tussen de beelden! -
- dierenweide achter een hegje -
Daarna blijkt het park een enorme botanische collectie hebben. Helaas wisten wij vrij weinig van plantensoorten af, dus voor ons niet zo interessant. Daarnaast vind je in dit deel enkele beelden van uitgestorven (o.a. een gigantische diplodocus en giganotosaurus) en hedendaagse/recente dieren (emoe, kasuaris, (buidel)wolf) Tevens is hier een speeltuin en toegang tot het pas geopende dinobos.
- een heel klein deel van de plantencollectie -
-giganotosaurus, op de achtergrond de dinohal -
- overzicht van de tuin vanuit de dinohal, het dinobos op de achtergrond -
Als laatste het dinobos, deze was wel a la Amersfoort, maar dan wat kleiner. Dit is zeker een leuke aanvulling op het park-gedeelte. Hierna kozen we ervoor nog een rondje te doen, maar het kaartje werkt maar één keer. Dus we vroegen iemand aan de balie en die wilden het poortje wel weer even openen. Na afloop nog -hoe kon het ook anders- twee kleine ammonieten gekocht in de oertijdwinkel, samen met nog wat andere kleine fossielen.
- minmi's in het dinobos -
- ook de zoogdieren vertegenwoordigd! -
Conclusie: de Groene Poort is leuk om een keer te bezoeken. Ik raad iedereen die erheen gaat aan om rustig en kalm rond te kijken. In de meest verborgen hoekjes liggen ook hier soms de bijzonderste stukken. Doe je dit niet en sla je veel over, is het de intreeprijs (die wat aan de hoge kant is) niet waard. Vergeet zeker niet om naar het dinobos te gaan: het lijkt echt op Amersfoort maar dan kleiner én met bigfoot. Ik zou een kort verslag je maken maar ik kon me niet inhouden, ik hoop dat jullie het toch een leuk verslag vinden! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 03 Aug 2014, 21:31
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 262 Prijzenkast:
1 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
H*ly shit! dat was mijn eerste reactie haha. ik dacht dat dit een klein museumpje was. maar het is echt heel groot! ik vind zelf museums over uitgestorven dieren echt heel interessant. maar dan vooral de dieren die na de dinosaurussen leefden en dan vooral de dieren die de mens nog hebben meegemaakt. zoals: Mammoet, Dodo, de Reuzen Moa noem maar op!
ik zie dat jij ook Prehistoric park hebt gekeken. ik was er ook een enorme fan van. vond het wel altijd weer jammer dat er maar 6 episodes waren haha.
maar het is inderdaad echt de moeite waard om er heen te gaan! ik ga er eens met mijn vader over hebben.
gr. Marijn
kijk in Dierenpark arts trade voor veel nieuwe dieren! :D