Ondanks dat we al naar de Groene Poort (verslag) waren geweest, wilden we toch nog graag naar een dierentuin. Toen ik van een kennis ook nog gratis kaartjes van Ouwehands dierenpark kreeg, was het spreekwoordelijke schaap (of kameel) over de dam en gingen we naar een zoo en wel in Rhenen. (opnieuw geld: zonder mijn toestemming mogen de foto's niet gebruikt worden!)
Naam dierentuin: Ouwehands dierenpark Land: Nederland Algemeen cijfer: 7,5 Datum bezoek: 26-7-2014
Deel 1:
Rhenen is voor mij zeker geen verwachte keuze. Hoewel ik graag een mooie parkaanleg en zeker ruime, natuurlijke verblijven zie, ben en blijf ik een soortenliefhebber en dan is Rhenen niet zo geweldig met al zijn standaard soorten en focus op 'klassieke dierentuindieren' (olifant, leeuw, ijsbeer etc.), ik zulke dieren zeker prachtig maar ik zie liever iets zeldzaams. Maar als je niets probeert maak je niets mee dus heb ik mijn vooroordelen weggeschoven en zijn we toch naar Rhenen gegaan. Na een niet zo comfortabele heenrit komen we rond 10:30 aan bij de ingang, klaar om de dag te beginnen...
- de poort -
Maar dan blijkt er een schroef of wat van de rolstoel te missen! Het is in geen velden (hoefdiervelden welteverstaan) of wegen te bekennen en de rolstoel kan niet zonder. Uiteindelijk blijkt dan we een vervangende rolstoel krijgen om mee door het park te gaan, dus het bezoekje kan beginnen. Voor de receptie ligt een koivijver en aan je linkerkant een ruime volière met sneeuwuilen (met jongen), inderdaad een standaardsoort. Aan de rechterkant eentje met ringstaartmaki's, waar 'Bamboo Bill' of een van die andere gasten een praatje geeft.
- koivijver met daarachter de receptie, links sneeuwuilen, rechts maki's -
Dan komen we bij een plein met daarnaast een souvenirwinkel, in de verte horen we exotische dieren. Het volgende onderdeel overtreft gelukkig mijn verwachtingen: volières met de prachtigste neushoornvogels! Eerst de maleise neushoornvogels en jaarvogels (gewone en sulawesi) allemaal in ruime, mooi ingerichte volières. Daarna de gewone neushoornvogel, die wat te klein zit, en daarnaast hun dubbelhoornige verwanten. Als laatste in het rijtje de rosse neushoornvogel (ondersoort uit luzon) in een wat kleinere volière, het is dan ook de kleinste van de soorten hier. Daarna lopen we richting de Umkhosi, een Afrikaans themagebied.
- volières voor neushoornvogels -
Als eerste komen we langs het giraffenhuis, het eerste door dieren bewoonde gebouw dat we zien. Naast de stallen voor de savannedieren is hier ook een leuk verblijfje voor Egyptische stekelmuizen. Zulke huisjes vind ik altijd leuk, vooral als er dan ok wat andere diertjes te zien zijn (zoals de muizen hier) Als we doorlopen komen we als eerste, aan de linkerkant, bij een verblijf voor de zeer Afrikaanse... tijgers (Siberische)! Aan de andere kant zien we een vrij klein ogende savanne met rotschildgiraffen, struisvogels en helmparelhoenders.
- het giraffenhuis van de buitenkant -
- verblijf voor stekelmuizen -
- stukje savanne
Als we verder lopen zien we aan onze linkerkant een mooi, goed ingericht verblijf voor wratterzwijnen en stokstaarten. Aan de rechterkant Chapmanzebra's. Tussen de Umkhosi-speeltoestellen bevind zich nog een verblijf voor een vosmangoest. Rond het mangoestenverblijf staan was huisjes met educatieve spelletjes en zo, rondom dus de speeltuin. Gewoon langs een glijbaan ligt het verblijf voor de witte transilvaan-leeuwen. Het verblijf is ruim en mooi ingericht. Als legoman12324 dit leest, de leeuwen lagen inderdaad op hun luie gat!
- verblijf voor wratterzwijnen en stokstaarten -
- wat leeuwen op hun luie gat -
Tot nu toe was ik positief verrast, toch wel leuke (onder)soorten en de verblijven zien er goed uit. Na nogmaals langs de zebra's geweest te zijn gingen we naar de mandrils, die een mooi eiland hebben. Het perk werd volgens een infobord vroeger door nijlpaarden en nog vroeger zelfs door olifanten bewoont! Daarnaast een klein perk voor bongo's, wat klein, niet mooi en ook niet zo goed zichtbaar. Toen we het aquarium in wilden was het zo druk dat we er met de rolstoel niet door konden, dus liepen we eerst wat verder, waar we een grote volière met zuidelijke hoornraven en kroonparelhoenders, daarnaast een standaard perkje (wel groot genoeg) voor emoe's.
- mandrileiland: gelukkig zitten hier geen olifanten meer! -
Daarna aan we het Afrikahuis in. Op de deur stond dat er madagaskarwevers los rond vlogen. We zagen twee volières met roodsnaveltok & livingstonetoerko en groenstaartglasspreeuw & roodkuiftoerako. In beide mooi ingerichte volières zaten wevervogels, toen bleek dat ze gewoon door het gaas heen kunnen! Daarnaast zijn hier ook binnenverblijven voor mandrils en bongo's, en hierna gingen we eindelijk het aquarium in. Eerst een aquarium met onder andere zuig- en graskarpers. De volgende aquaria waren mooi ingericht. De soorten waren vooral viswinkelspul: roodkopzalm, maanvis, discus, kardinaal- en keizertetra en vuurneons. Ook de bodem werd door dit soort vissen bewoont: rugzwemmende meerval, pantsermeervallen en ancistrus temminckii.
- aquarium met standaard vissoorten -
Het blijft bij dit soort bewoners: groene en roze zoen-, diamant- en blauwe goerami's, en clownbotia's. Het wordt niet beter: danio's, vuurstaartlabeo, sumatraan, kulhii, barbeeltjes en schaarvisjes. De aquaria zijn prachtig en ruim maar de bezetting is allemaal gewoon te koop bij de viswinkel, beetje jammer. Hierna wordt het wel wat beter, eerst komt er een groot aquarium met piranha's.
- piranha-aquarium -
Aan de linkerkant meer viswinkelspul: pantsermeervallen (waaronder kwi-kwi) en kopstaanders. Daarna nog guppy's, platy's, zwaarddragers, fantoom- en koperzalmpjes en rouwtetra's. Opnieuw prachtige inrichting, vrij saaie bezetting. Aan de linkerkant wordt het al wat beter. Niet dat die viswinkelvisjes niet leuk zijn, maar in een dierentuin hoop je toch op meer. Klauwkikkers, appelslakken, garnaaltjes en glasmeervallen zijn nog niet zo spannend, maar de regenboogzalmen, salamanders, blinde holenzalmen, diverse nijssameer cichliden vormen samen met Afrikaanse zalmen, mesvissen en olifantsvissen al een wat meer waardige bezetting. Daarna een paludarium met vele cichliden (o.a. citroencichilde, severum etc.) dat er prachtig uitziet.
- aquarium met zwaarddragers, guppy's, platy's en hooglandkarpers -
- paludarium met cichilden -
Tussen het zoetwater en het zoutwater gedeelte nog wat brakwatersoorten: kreeftjes en schuttervissen. Daarna begint het zoutwaterdeel, in het midden een aquarium waaraan gewerkt wordt, en dus leeg is. Aan de zijkanten mooie aquaria met anemoonvissen, scheermesvissen, zeesterren, lipvissen, doktersvissen etc. Aquaria met juffertjes en ongewervelden (garnaal, zeeëgel, spons, anemoon) volgen en al snel volgen grotere aquaria. Deze zijn opnieuw mooi ingericht en gevuld met o.a. koffervissen, koraalduivels, steenvissen, pincetvissen en vossenkoppen. Tussendoor nog wat kwallen en andere kleine aquaria. Daarna volgen koralen, zeepaarden en een gigantische bak. Die laatste huisvest o.a. door trekkersvissen, vleermuisvissen en wimpelvissen. Daarna lopen we de vrije vlucht volière in...
- schuttervissen-aquarium -
- wat kaken van haaien zijn ook te zien -
- blauwstipkwallen drijven rustig rond -
- aquarium met cilinderroos-anemonen -
De vrije vlucht volière is misschien wel het mooiste deel van het park. Vele vogels vliegen hier in een relatief grote vrijheid rond, en kunnen elkaar zo nodig uit de weg gaan. De bezetting is divers en uit verschillende continenten en habitats. maar het gaan ogenschijnlijk goed samen Er zijn ibissen (heilge, rode en waldrapp), reigers (kleine zilver-, koe-) en hoenders (gierparelhoen, chuckarpatrijs). Daarnaast eenden in vele soorten: mandarijn- en krooneend, roodschouder-, marmer-, en amazonetaling en pijlstaarten. Om het af te sluiten nog witwangtoerako's, grijze kroonkraanvogels, hamerkoppen, alexanderparkieten, grijze roodstaart, en dan nog de roodborst waaierduif en hamerkop. Het verblijf is mooi en groen en sommige vogels zijn totaal niet bang, terwijl je naar andere goed moet zoeken.
- het begin van de vrij vlucht -
- rode ibissen, op een rotsformatie -
- een waaierduif, gewoon op het pad -
Tot nu toe ziet het er goed uit. Maar we waren nog niet halverwege dus er is nog veel te zien! Deel 2 komt binnenkort!
Added (28 Jul 2014, 14:10) --------------------------------------------- Deel 2:
Vlak na de vrije vlucht volière kom je bij een grote circustent, een soort theater. We hebben er weinig aandacht aan besteed en zijn verder gelopen richting de 'Ori Academie'. Het is een soort educatiegebouwtje met een hoop botten, schedels, huiden, eieren en opgezette dieren. Op om even in rond te kijken, leuker is het er ook wat levende dieren te vinden zijn, allemaal ongewervelden. Een hoop soorten wandelende takken: blad- flappen- en peruaanse takken. (PSG 9, 18, 173, 270) Daarnaast 2x agaatslak en 2x sissende kakkerlak, die laatsten mocht zelfs vastgehouden worden.
- de ori academie -
Als we verder lopen stuiten we op het Jungle Restaurant met daartegenover een gibboneiland met withandgibbons. Een beetje kaal, maar zeker niet slecht. Op het terras liepen overigens nog wat brand- en streephalsganzen. Na even wat klunzig met een verouderd mapje (die dag nog gekocht!) gepuzzel zijn we naar een vijver gegaan. De vijver voor roze pelikanen is ruim en zelfs een beetje onderbevolkt, we zagen iets van 5/6 pelikanen. Wat verstopt was een kleine volière met ara's, waarschijnlijk voor de show. Wat meer verrijking is wenselijk. We lopen naar een brug, aan de rechterkant lopen lama's in een ruim perk, links nog de pelikanen. Als we over de brug lopen zien we links nandoe's is een wat klein, maar acceptabel perk, totdat...
- gibboneilanden -
- pelikanenvijver -
- een kooi voor ara's, een volière is het eigenlijk niet te noemen -
... we op het huisje van Bamboo Bill stuiten, compleet met konijnenhok voor een dwergkonijn. Daarnaast een ruime volière voor zeearenden en raven, met ruimte om wat te vliegen. Een stukje verder zien we links een verblijf voor capibara's en recht en perk voor jaks. Beiden gewoon goede verblijven (capibara's heel ruim), daarbij nog een educatiehuisje. We lopen naar het berenbos.
- verblijf voor waterzwijnen of capibara's -
Expeditie Berenbos begint al voor het werkelijke berenbos. Eerst voor de kids een beren-doolhof. Daarna kom je in een nagebouwd dorpje en een verblijfje voor Hongaarse wolhaarvarkens. We nemen een plattegrond van het berenbos mee en gaan de brug op, door een soort grot. Het berenbos ziet er goed uit, met schuilplaatsen, waterpoelen en zelfs een waterval. Naast de opgevangen bruine beren leven er ook nog wolven in het bos, dat je eerst van boven, daarna vanaf de grond kan bekijken. Kinderen kunnen klimmend de beren bewonderen.
- verblijf wolhaarvarkens -
- dorpje bij het berenbos -
- klimroute door het berenbos -
- een paar beren in hun bos -
Hierna bezoeken we het olifantenhuis. Een leuk gebouwtje met wat educatie-spelletjes voor kinderen. Een apart perkje voor de stier en een groter perk voor koeien zijn beiden niet gigantisch, maar wel goed genoeg. Er is aan verrijking gedacht en het blijft mooi om s 'werelds grootste landdier te zien. We zien een volière met zwarte arenden en goochelaars, ruim met veel vliegruimte. Daarna een mini-versie van de fazanterie van Artis, twee kooien met Molukkenkaketoes en hyacintara's.
- volières of vogelkooien -
Een kleiner deel dit keer omdat ik wat minder tijd heb. Ik hoop dat ik genoeg verslag gedaan heb van het vernieuwde berenbos. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 03 Aug 2014, 21:30
Na deze volières gingen we naar het zeeleeuwentheater, de Blue Lagoon, met het verblijf ernaast. De Californische zeeleeuwen hebben een vrij klein verblijf, bestaande uit een bad en een steiger. De rij voor de show was zo lang dat we hebben besloten om er niet heen te gaan, maar van de rust - het was druk in het park - te profiteren en verder te gaan. Naast de zeeleeuwen een verblijf voor Bennettwallaby's.
- zeeleeuwenbassin -
We zijn nog even een stukje teruggelopen voor de witstaartstekelvarkens. Als we weer op de route zitten komen we aan bij 'Neus aan Neus', een ijsberenverblijf. Mooi zo'n onderwaterpanorama, maar als de ijsbeer zoals gewoonlijk niets doet het je er weinig aan. We zijn langs de olifanten naar de Humboldt pinguïns gelopen, die een gewoon goed verblijf hebben, en kinderen kunnen door zo'n koepel de pinguïns vanuit hun verblijf bekijken.
- mooi en ruim stekelvarkenverblijf -
- het 'Neus aan Neus' onderwaterpanorama -
Daarna kwamen we berberapen tegen, eerst zagen we alleen een kleine kooi, maar toen we verder liepen bleken ze ook een vrij ruim eiland tot hun beschikking te hebben. De rode panda's volgen, en daarna meer ijsberen, deze keer in een kleiner verblijf dan 'Neus aan Neus'. Deze hadden bij hun verblijf wat (afgezaagde) thematisatie met net-ijs, en de ijsberen deden zoals gewoonlijk weinig. Als we langs een wat krappe, maar acceptabele flamingovijver (Europese) lopen, gaan we naar 'Gorilla Adventure'.
- het berberapen-eiland -
- ijsberenverblijf met nep-ijs (sorry voor de scheve foto) -
Gorilla Adventure was dé nieuwe attractie voor de vernieuwing van het Berenbos. Eerst kom je in een hal met wat opgezette/botjes van primaten, het vermelden waard was de dwergtoepaja. Aan je rechterkant zie je de westelijke laaglandgorilla's buiten, links binnen, allemaal mooi en ruim. Kinderen kunnen langs de verblijven klauteren en verderop een soort 'touch vloer'. Omdat mijn vriend in de rolstoel niet zo houdt van mensapen zijn we vrij vlug weer naar buiten gegaan. (de baby-gorilla was trouwens goed te zien, niet zo goed te fotograferen!)
- één van de binnenverblijven voor de gorilla's -
- het buitenverblijf vanaf de ijsbeerverblijven gezien -
We liepen verder naar het kamelenperk, waar vroeger ook jaks hebben gezeten. Ruim en groen zijn zeker toepasbare woorden voor dit verblijf, zeker nadat de jaks weg zijn. In plaatst van (zoals bijna iedereen wél doet) meteen naar de orang-oetans te gaan, zijn we eerst langs 'het wad' gegaan, een groot verblijf met gewone zeehonden en aalscholvers. Langs de zadelbekooievaars (één van mijn favoriete soorten in de tuin) kwamen we weer bij de olifanten uit. De ooievaars hadden als binnenverblijf een doodgewoon tuinhuisje, de volière was wat krap.
- kamelenveld -
- 'het wad' -
We kwamen uit bij een vijver met verschillende (water)vogels en vissen. O.a. waren hier witnekkraanvogels, kuifeenden, wilde eenden en roodhalsganzen te zien. In de vijver zwommen o.a. steuren, maar ook roodwangschildpadden. Daarna weer een kooi met een ara. Bij RavotAapia wilde mijn gezelschap vanwege de kinderen niet naar binnen, en ik kreeg ze niet zover, zelfs niet toen ik zei dat er ook nog vleerhonden, prairiehonden en otters zaten. Dus we hebben alleen het doodshoofdapenverblijf aan de buitenkant van het gebouw gezien. Omdat we een telefoontje kregen dat we snel weg moesten hebben we besloten de kinderboerderij over te slaan.
- Bij de vijver was er ook onderwateraanzicht -
Wat gehaaster dan eigenlijk het plan was zijn we langs de rendieren gelopen naar 'Apen op stelten'. Hier slingeren de Borneo orang-oetans op hoge palen over je hoofd, leuker dan een standaard apenverblijf. Daarna zijn we het Ori-huis (mensapenhuis) binnengelopen, met eerste een terrarium met albino pythons. Vrij snel kom je bij een verblijf met inca-kaketoes, maleise pauwfazanten en manenduif. Grote, ruime binnenverblijven vullen de ruimte van het kleine buitenverblijf en 'Apen op stelten' aan voor de apen. Daarnaast zijn er nog wat panterschildpadden te bewonderen in dit mooi aangeklede huis.
- het rendierenperk -
- één van de orang-oetan binnenverlbijfen -
Via het Ori-huis gingen we naar Urucu, een Zuid-Amerikaans themagebied. Symmetrisch aan het pythonverblijf ligt een verblijf voor (ik dacht) jonge anaconda's. We besloten om hier, ondanks het krappe schema, toch wat meer aandacht aan te geven. In het midden van de hal een verblijf met een woudschildpad, daarnaast wat kijkramen. Hier is het binnenverblijf van de Cubaanse flamingo's te zien, en een verblijf met een melkslang. Vanwege de schittering op het glas heb ik weinig goed foto's van dit deel van het park.
- slangenterrarium -
Naast de anaconda's is een groot terrarium voor basilisken, groene leguanen een roodbuiktamarins. Die laatste leven overigens ook vrij door de Urucu-hal, waar ze veel ruimte en klimmogelijkheden hebben. Er volgt een verblijf met geelvleugelara's, ruim met heel wat meer verrijking dan de kleine kooien elders op het park. Daarna een vrij groot terrarium met verschillende pijlgifkikkers, waaronder gouden en aardbeipijlgifikkers. In het volgende verblijf zouden rode ibissen moeten zitten, maar die waren nergens te bekennen. Wel een - vrij lelijke - geelvleugelara en incasternen. Daarna volgen de dwergkaaimannen. Omdat het hier echt heel druk was toen, hebben we maar heel even gekeken, ook omdat we weinig tijd meer hadden.
- verblijf voor ara's -
Daarna de teleurstellend kleine tunnel door de mooie grote volière van Urucu. Deze is gevuld met ara's, Cubaanse flamingo's, rode ibissen, rosse talingen en Carolina-eenden. Het is een groene, ruime volière met veel vliegmogelijkheden voor de vogels. Toen zouden we nog langs het tijgerbos gaan, maar toen kregen we een telefoontje dat we echt weg moesten, dus hebben we deze ook niet meer gezien. (gelukkig zagen we de Siberische tijgers wel vanaf Umkhosi) In de souvenirshop had ik van tevoren nog heel snel het jubileumboek 'Alles draait om dieren' gekocht, en we zijn weer aan de (nu wel comfortabele!) terugweg begonnen.
- linkerkant van de grote volière, gezien vanuit de tunnel -
- rechterkant van de grote volière, gezien vanaf het pad -
Conclusie: Ouwehands dierenpark is een mooi park met mooie, ruime verblijven. De bezetting is vaak vrij standaard, maar er zitten ook een paar hele leuke soorten tussen! Het was jammer dat we wat moesten haasten bij het einde, maar het merendeel hebben we rustig kunnen bekijken. Zeker voor kinderen is dit een mooi park met de vele speeltuinen (Umkhosi, RavotAapia) en klimroutes langs de verblijven. Uiteindelijk heb ik er geen spijt dit park te hebben gekozen, het heeft echt enkele parels van verblijven en diersoorten! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
haha van die leeuwen toen ik er was waren ze juist lekker actief haha en als dit nog steeds gaat over het Artis verslag de enige leeuwen die lui zijn zijn die van Dierenpark Emmen een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Leuk Trip Report. De foto's en teksten erbij zeggen alles. En ik moet eerlijk toegeven: Ik ben inmiddels meer dan 5x in de afgelopen 10 jaar in ouwehands dierenpark geweest, maar heb nooit het verblijf van de stekelmuizen gezien??? (deel 1). Dus daar ga ik bij het volgende bezoek, toch eens naar op zoek.
@ carnotaurus, ach ja de ene keer zijn ze actief en de anderen keer weer niet heb je nog de witte tijgers gezien een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
legoman12324, helaas niet, we moesten vrij snel weg en konden kiezen tussen Het Orihuis en het Tijgerbos, en we kozen unaniem voor het Orihuis. - natuurlijk ook omdat we toch al tijgers gezien hadden - dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 03 Aug 2014, 19:55
Datum: Woensdag, 20 Aug 2014, 16:20 | Bericht # 10
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Wow, het lijkt of ik iets gemist heb. Dit ziet er zeker geen misse dierentuin uit! Ik ben er zelf nog nooit geweest.
Het lijkt of het niet zo gemoderniseerd is als andere dierentuinen, maar het ziet er toch goed uit (behalve het ijsberenverblijf, dat vind ik niet echt mooi.)