Naam: ZOOM erlebniswelt Gelsenkirchen Datum van bezoek: meivakantie 2015 Locatie: Gelsenkirchen (Duitsland) Cijfer: 8,5
Voor wie het nog niet kent: ZOOM erlebniswelt is een vrij grote dierentuin met de meeste grotere soorten. Vroeger stond daar de Ruhr-zoo, maar die is helemaal afgebroken en opgebouwd met het erlebnisconcept, het lijkt een beetje op wat Emmen op dit moment doet.
ZOOM erlebniswelt is ingedeeld in 4 delen, die ik apart zal behandelen. Het wordt een soort flitsverslagje.
1. Grimberger Hof
Vlak na de ingang ligt het Grimberger Hof, een stukje in het thema van de directe omgeving. Het Grimberger Hof huisvest voornamelijk een aantal huis- en landbouwdieren. Daarnaast is er een soort moestuin, een restaurant en kunnen kinderen diverse dieren aaien.
- ingang ZOOM -
De meeste verblijven, behalve de geiten, liggen rondom een grote schuur met stallen. Om de schuur heen staan kralen met onder andere varkens en koeien en een volière met kippen. Binnen de schuur is een themaverblijfje voor muizen.
- kralen voor diverse landbouwdieren -
Omdat ik nu geen tijd heb zal ik binnenkort de rest plaatsen! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
En dan nu het echte verslag! Omdat het al een tijdje geleden was wordt het inderdaad wel een flitsverslag. Verwacht dus ook niet dat ik op alle verblijfjes inga, alleen op de hoogtepunten ga ik wat verder in.
2. Azië
Azië is het meest recente gebied en heeft ook nog eens recent nieuwe verblijven gekregen. Het bestaat grofweg uit een buitengebied en een tropenhal plus speeltuin met drakenthema. De tijgers zijn nieuw en hebben een mooi verblijf bestaande uit twee buiten- en twee binnenverblijven. De Siberische tijgers lijken zich er goed te vermaken.
- verblijf voor tijgers -
Naast tijgers zijn de apeneilanden echt een must-see als je in ZOOM bent. Een aantal eilanden huisvesten hoelmans en orangs, een apart eilandje wordt door lampongapen bewoont. De eilanden zijn bijzonder groen en je kunt ze ook een stukje van bovenaf bewonderen, o.a. door een 'canopy walk'
- eilanden voor apen -
Naast de apen en tijgers was er in Azië meer te zien, als belangrijkste de tropenhal. Erg leuk aangekleed (echt erblenis) met diverse leuke verblijven voor otters, eekhoorns, orang-binnenverblijf etc. Helaas waren er weinig loslevende dieren. Weinig diversiteit wat betreft vogels (slecht een drietal soorten goed te zien) en op de waterschildpadden (in de vijver) na waren de reptielen helemaal niet te zien. Jammer.
- ingang tropenhal -
- de pagodenspreeuw behoorde tot de weinige zichtbare vogels -
Kortom: Azië is erg leuk, mooi aangekleed en leuke verblijven. De apen, tijgers en toch wel de enigszins lege tropenhal weren de hoogtepunten.
3. Afrika
Afrika is net al Azië erg mooi aangelegd en de verblijven zijn over het algemeen erg leuk en groen. Dit gedeelte heeft veel meer losse verblijven dan Azië waardoor je meer het gevoel van een echte dierentuin krijgt. Naast verblijven voor o.a. leeuwen, hyena's en stokstaarten zijn er ook een aantal erg mooi ingerichte volières. Deze behoren wel tot de collectiehoogtepunten met hoppen, palmtortels, tokken, frankolijnen etc.
- leeuwen, die zoals gewoonlijk geen moer uitvoeren! -
- één van de mooie volières, met o.a. gierparelhoenders en tortels -
Zeker niet te missen (en eigenlijk onmogelijk te missen) zijn de twee grote savannes. Beide hebben hun eigen karakter (boom- en grassavanne) en hebben beide vooral hoefdieren met wat vogels. Alle typische savannesoorten waren wel te zien: struisvogels, giraffen, zebra's, neushoorns, antilopen, maraboes... Ik moet toegeven dat deze wel echt tot de mooiste savannes behoren die ooit gezien hebt, erg indrukwekkend.
- grassavanne -
- stukje boomsavanne -
Dan voor mij het echte hoogtepunt van Afrika: de rivier inclusief bootsafari! Zou ik echt niet overslaan, je ziet de dieren rond de rivier, en dat zijn best leuke soorten, veel beter. Plus: het is even rustig zitten en van de dieren, zoals bavianen, zadelbekken, flamingo's en nijlpaarden, genieten Hierna is er nog een tropenhalletje. Nauwelijks loslevende dieren maar wel een aantal verblijven. Zo vindt je er het nijlpaarden binnenverblijf, knevelmeerkatten, servals en de binnenverblijven van de chimps.
- stukje bootsafari -
- tropenhal: nijlpaardengedeelte -
Afrika heeft veel leuks te bieden, met prachtige savannes, een tropenhuisje en natuurlijk de bootsafari. Hoewel de tropenhal wat kaal was is Afrika als themagebied erg geslaagd.
4. Alaska
Alaska is het eerst gebouwde en misschien wel het best gelukte themagebied van ZOOM. Er zijn diverse verblijven voor amerikaanse dierensoorten als wasberen, stinkdieren, rendieren enz. Zeker niet te missen: een (deels optische) combi met boomstekelvarkens, otters en bevers. Zelfs buiten de verblijven is het echt spectaculair: de omgeving is werkelijk prachtig voorgegeven.
- wat een plaatje! -
Hoogtepunten: berenverblijven, enorm groot en toch waren de dieren goed zichtbaar. Echt indrukwekkend om de Kamchatkaberen van heel dichtbij te kunnen zien. De ijsberen hebben diverse verblijven, met als grootste misser een grote fabriekshal of op de achtergrond bij eentje...
- foto's maken lukt wel in ZOOM! -
Ook de zeeleeuwen zijn erg mooi gehuisvest en zitten in een grote groep. Leuk detail: aan de aquariumruiten zaten diverse salamanders die zo erg goed te zien waren. Ook erg leuk is het laatste verblijf voor elanden, dat bord met 'give moose a break' maakt het gewoon.
- zeeleeuwen, die net als gewone leeuwen geen moer uitvoeren! -
- ik zou maar remmen... -
Vreemd dat ik hier niet zoveel te zeggen heb, misschien omdat alles gewoon prachtig was in Alaska!
Al met al is ZOOM Erlebniswelt een prachtige dierentuin waar ik we uitstekend vermaakt hebt. Voor wie denk dat ZOOM ook echt alleen aan beleving denkt heeft het mis: ook aan educatie wordt veel gedaan. Zeker die bordjes voor bescherming van inheemse roofdieren bij hun Amerikaanse vertegenwoordigers. En hoewel de intreeprijs relatief hoog is, is het zeker een zoo om gezien te hebben. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Wauw! Zeker van die savanne viel mijn mond open van verbazing. Ook die boottocht klinkt avontuurlijk. Jammer dat het een flitsverslag is, ik had wel meer willen zien! Deviantart | Natuurgebied De Zwaan