Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

• Page 1 of 2
  • 1
  • 2
  • »
vraagje over mijn nieuwe aquarium van 126 liter
Kit_Fisto
Datum: Woensdag, 25 Dec 2013, 18:54 | Bericht # 1   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 1

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 2

Curator

ik heb een vraag aan alle mensen op dit forum die een aquarium hebben.

ik heb dus een nieuw aquarium van 126 liter waar ik een mooie rivier in wil nabootsen. maar, in mijn oude aquarium van 60 liter zaten best wel grote vissen in (zeg eerder maar heel groot) waaronder 2 maanvissen en een gibiceps..

ik wil in mijn nieuwe aquairum ook een school van roodoog zalmen en neontetra's maar ik heb gelezen dat die maanvissen ze opeten. nou is dus de vraag of het handig is om de maanvissen weg te doen.

het liefst doe ik het wel maar ik kan er geen afstand van nemen (vindt ik moeilijk met alles niet alleen dieren)
en als ik de maanvissen zou weg doen, waar moeten ze dan heen? ze kunnen mis naar een aquariumwinkel of zo of verkopen op marktplaats.
en als iemand ze nou zou kopen op marktplaats komen ze misschien helemaal niet goed te regt.

ik weet het zo veel vragen, en weet iemand wat antwoorden? ik zou er erg blij mee zijn ^_^

gr. Marijn ;)

kijk in Dierenpark arts trade voor veel nieuwe dieren! :D

Bericht veranderd door: Kit_Fisto - Woensdag, 25 Dec 2013, 18:56
Berichtik heb een vraag aan alle mensen op dit forum die een aquarium hebben.

ik heb dus een nieuw aquarium van 126 liter waar ik een mooie rivier in wil nabootsen. maar, in mijn oude aquarium van 60 liter zaten best wel grote vissen in (zeg eerder maar heel groot) waaronder 2 maanvissen en een gibiceps..

ik wil in mijn nieuwe aquairum ook een school van roodoog zalmen en neontetra's maar ik heb gelezen dat die maanvissen ze opeten. nou is dus de vraag of het handig is om de maanvissen weg te doen.

het liefst doe ik het wel maar ik kan er geen afstand van nemen (vindt ik moeilijk met alles niet alleen dieren)
en als ik de maanvissen zou weg doen, waar moeten ze dan heen? ze kunnen mis naar een aquariumwinkel of zo of verkopen op marktplaats.
en als iemand ze nou zou kopen op marktplaats komen ze misschien helemaal niet goed te regt.

ik weet het zo veel vragen, en weet iemand wat antwoorden? ik zou er erg blij mee zijn ^_^

gr. Marijn ;)

Bericht getypt door - Kit_Fisto
Toegevoegd op 25 Dec 2013 om 18:54
KoenZoo
Datum: Woensdag, 25 Dec 2013, 21:19 | Bericht # 2   
KoenZoo 
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 0

ZTAO

Kassa Medewerker

126 liter is 50cm in de hoogte dan ongeveer? Dat is eigenlijk het minimum voor maanvissen. Daarbij is je aquarium waarschijnlijk ook niet zo lang, waardoor je maanvissen al wat te klein zitten en je dan eigenlijk maar weinig ruimte voor andere vissen overhoud. Als je dan daarbij nog eens 2 scholenvissen stopt (wat je dus eigenlijk ook beter niet kan doen), zit je aquarium veelte vol. Dan kan je ze beter wegdoen, want anders kan je nog maar weinig nieuwe vissen nemen en het aquarium nu zou zelfs nog niet eens geschikt zijn voor maanvissen. Ik weet niet wat je nu nog meer hebt zitten?
Bericht126 liter is 50cm in de hoogte dan ongeveer? Dat is eigenlijk het minimum voor maanvissen. Daarbij is je aquarium waarschijnlijk ook niet zo lang, waardoor je maanvissen al wat te klein zitten en je dan eigenlijk maar weinig ruimte voor andere vissen overhoud. Als je dan daarbij nog eens 2 scholenvissen stopt (wat je dus eigenlijk ook beter niet kan doen), zit je aquarium veelte vol. Dan kan je ze beter wegdoen, want anders kan je nog maar weinig nieuwe vissen nemen en het aquarium nu zou zelfs nog niet eens geschikt zijn voor maanvissen. Ik weet niet wat je nu nog meer hebt zitten?

Bericht getypt door - KoenZoo
Toegevoegd op 25 Dec 2013 om 21:19
carnotaurus
Datum: Woensdag, 25 Dec 2013, 22:21 | Bericht # 3   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer
Prijzenkast: 2

ZTAO
Reputatie: 3

Onderdirecteur

@ Kit_Fisto, ten eerste: niet op marktplaats verkopen.
Maanvissen zijn dieren met behoeften, je wil niet weten waar ze terecht zullen komen...

Ik heb een aantal jaartjes Neontetra's met maanvissen gehad, maar mijn maanvissen waren redelijk klein
en al vanaf het begin opgegroeid vanaf super jong visje met deze kleine visjes. (Ik had wel grote neontetra's)
Welke soort maanvis heb je? De zogenaamde "hoge maanvis" zal nooit samen gaan.

En heb je al ervaring met tetra's? Heb je die niet: KOOP NOOIT ROODKOPZALMEN!
Ze zijn zeer stressgevoelig en als je maanvissen ook maar een beetje achter ze aan gaan
zullen ze eerst hun mooie kleur verliezen en een dag of twee later zijn ze dood.
(ik heb ze zelf nu bijna twee jaar en ik weet dat het ongelofelijk gevoelige vissen zijn)

Mijn advies: neem keizertetra's: het zijn een soort tetra's maar te groot voor maanvissen om te eten.
Ze zijn makkelijk te houden en kunnen volledig leven op droogvoer (korrels of vlokken).
Hiermee kun je ervaring met tetra's opdoen en als je maanvissen (tja, ooit gebeurt het) dood gaan kun je roodkopzalmpjes proberen.

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht@ Kit_Fisto, ten eerste: niet op marktplaats verkopen.
Maanvissen zijn dieren met behoeften, je wil niet weten waar ze terecht zullen komen...

Ik heb een aantal jaartjes Neontetra's met maanvissen gehad, maar mijn maanvissen waren redelijk klein
en al vanaf het begin opgegroeid vanaf super jong visje met deze kleine visjes. (Ik had wel grote neontetra's)
Welke soort maanvis heb je? De zogenaamde "hoge maanvis" zal nooit samen gaan.

En heb je al ervaring met tetra's? Heb je die niet: KOOP NOOIT ROODKOPZALMEN!
Ze zijn zeer stressgevoelig en als je maanvissen ook maar een beetje achter ze aan gaan
zullen ze eerst hun mooie kleur verliezen en een dag of twee later zijn ze dood.
(ik heb ze zelf nu bijna twee jaar en ik weet dat het ongelofelijk gevoelige vissen zijn)

Mijn advies: neem keizertetra's: het zijn een soort tetra's maar te groot voor maanvissen om te eten.
Ze zijn makkelijk te houden en kunnen volledig leven op droogvoer (korrels of vlokken).
Hiermee kun je ervaring met tetra's opdoen en als je maanvissen (tja, ooit gebeurt het) dood gaan kun je roodkopzalmpjes proberen.

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 25 Dec 2013 om 22:21
ZooZa
Datum: Donderdag, 26 Dec 2013, 08:41 | Bericht # 4   
ZTSF Gegevens

ZTAO
Reputatie: 4

Curator

hoi Kit_Fisto
(ik weet het, was advies van de dierenwinkel die niet zo super was) : ik had op advies van de dierenwinkel 2 maanvissen gekocht voor mijn 60 cm breedte aquarium
daar zaten al een aantal vissen in waaronder roodkopzalmen (5) en 1 neontetra (de rest was gestorven over een lange tijd, had ze al heel lang) en ze aten elkaar niet op
op een gegeven moment gingen de maanvissen dood, eerst de kleine doordat de grote erachteraan zat
en daarna de grote door eenzaamheid denk ik
maar bij mij zaten ze niet achter de roodkopzalmen aan of achter de neontetra, die lieten ze met rust
ik heb de roodkopzalmsoort ook al sinds mijn begin (was 7) en steeds koop ik er een paar bij , om het jaar ofzo, maar wat carnotaurus al zei,
ze gaan wel snel dood, en als je ervaring hebt gaat het wel goed.
maar als ik ze heb is er ieder half jaar wel een gestorven door stress, van het wennen aan de andere vissen;
waterwaarden en temperatuur is het probleem niet.

Berichthoi Kit_Fisto
(ik weet het, was advies van de dierenwinkel die niet zo super was) : ik had op advies van de dierenwinkel 2 maanvissen gekocht voor mijn 60 cm breedte aquarium
daar zaten al een aantal vissen in waaronder roodkopzalmen (5) en 1 neontetra (de rest was gestorven over een lange tijd, had ze al heel lang) en ze aten elkaar niet op
op een gegeven moment gingen de maanvissen dood, eerst de kleine doordat de grote erachteraan zat
en daarna de grote door eenzaamheid denk ik
maar bij mij zaten ze niet achter de roodkopzalmen aan of achter de neontetra, die lieten ze met rust
ik heb de roodkopzalmsoort ook al sinds mijn begin (was 7) en steeds koop ik er een paar bij , om het jaar ofzo, maar wat carnotaurus al zei,
ze gaan wel snel dood, en als je ervaring hebt gaat het wel goed.
maar als ik ze heb is er ieder half jaar wel een gestorven door stress, van het wennen aan de andere vissen;
waterwaarden en temperatuur is het probleem niet.

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 26 Dec 2013 om 08:41
Kit_Fisto
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 10:06 | Bericht # 5   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Curator

@ KoenZoo, mijn aquarium is 80 bij 40 bij 45.. dat zou dus eigenlijk het minimum voor maanvissen zijn.. daarom wou ik ze ook weg doen. want nu zitten ze in een veel te kleine bak met nog heel wat andere vissen.. mijn vissen zijn:
2 maanvissen
1 gibiceps
1 clown botia (een hele kleine)
1 roodoogzalm
1 cherry barbeel
2 zebra barbelen
en 2 zwarte tetra's

@ carnotaurus, ja dat was dus ook de reden dat ik ze niet op marktplaats wou verkopen. dadelijk komen ze bij iemand die niks doet met zen vissen bijvoorbeeld.

ja bij mij gaan neons en maanvissen echt niet goed samen. toen ze klein waren deden de maanvissen niks tegen de tetra's maar nu.. nu ze groot zijn.. eten ze alle kleine vissen die in mijn bak komt op.. maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor maanvis soort ik heb. zal ik anders een foto maken?

en ja ik heb veel ervaring met tetra's. ik moest toen ik in groep 7 zat (en ik net mijn aquarium kreeg) telkens waneer alle tetra's dood waren een school van 10 tot 15 nieuwe kopen! xD. en ik had me vergist in het vissen soort.. sorry, ik bedoelde rood oog zalmen. maar ik heb er nu nog 1 die altijd boven mijn filter in de hoek zwemt. en ik zelf vindt dat erg zielig.. en ik weet dat ze soms aan langvinige vissen gaan knabbelen. maar de enigste langvinige vissen soorten in mijn aquarium zijn maanvissen..
en ik zal over de keizertetra's denken. ik vindt ze zelf erg mooi. maar ik vindt neon tetra's zelf leuker. omdat die kleiner blijven en een echte grote school vormen. en dat vindt ik erg mooi.

@ ZooZa, het rare bij mij is: dat ik me maanvissen ong. 2 jaar heb en ze zijn nooit echt ziek geworden of bijna dood gegaan. ze leefde ook nog eens in een hele kleine bak.. (wat ik erg zielig vindt) en ik heb zelfs een keer (een jaar terug of zo) niks met mijn aquarium gedaan en toen kwamen er overal algen en zo. de enigste die dat overleefde waren mijn gibiceps, clownbotia en mijn 2 maanvissen! dus bij mij gaan ze niet zo snel dood..

gr. Marijn ^_^

Bericht veranderd door: Kit_Fisto - Vrijdag, 27 Dec 2013, 10:07
Bericht@ KoenZoo, mijn aquarium is 80 bij 40 bij 45.. dat zou dus eigenlijk het minimum voor maanvissen zijn.. daarom wou ik ze ook weg doen. want nu zitten ze in een veel te kleine bak met nog heel wat andere vissen.. mijn vissen zijn:
2 maanvissen
1 gibiceps
1 clown botia (een hele kleine)
1 roodoogzalm
1 cherry barbeel
2 zebra barbelen
en 2 zwarte tetra's

@ carnotaurus, ja dat was dus ook de reden dat ik ze niet op marktplaats wou verkopen. dadelijk komen ze bij iemand die niks doet met zen vissen bijvoorbeeld.

ja bij mij gaan neons en maanvissen echt niet goed samen. toen ze klein waren deden de maanvissen niks tegen de tetra's maar nu.. nu ze groot zijn.. eten ze alle kleine vissen die in mijn bak komt op.. maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor maanvis soort ik heb. zal ik anders een foto maken?

en ja ik heb veel ervaring met tetra's. ik moest toen ik in groep 7 zat (en ik net mijn aquarium kreeg) telkens waneer alle tetra's dood waren een school van 10 tot 15 nieuwe kopen! xD. en ik had me vergist in het vissen soort.. sorry, ik bedoelde rood oog zalmen. maar ik heb er nu nog 1 die altijd boven mijn filter in de hoek zwemt. en ik zelf vindt dat erg zielig.. en ik weet dat ze soms aan langvinige vissen gaan knabbelen. maar de enigste langvinige vissen soorten in mijn aquarium zijn maanvissen..
en ik zal over de keizertetra's denken. ik vindt ze zelf erg mooi. maar ik vindt neon tetra's zelf leuker. omdat die kleiner blijven en een echte grote school vormen. en dat vindt ik erg mooi.

@ ZooZa, het rare bij mij is: dat ik me maanvissen ong. 2 jaar heb en ze zijn nooit echt ziek geworden of bijna dood gegaan. ze leefde ook nog eens in een hele kleine bak.. (wat ik erg zielig vindt) en ik heb zelfs een keer (een jaar terug of zo) niks met mijn aquarium gedaan en toen kwamen er overal algen en zo. de enigste die dat overleefde waren mijn gibiceps, clownbotia en mijn 2 maanvissen! dus bij mij gaan ze niet zo snel dood..

gr. Marijn ^_^

Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 10:06
KoenZoo
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 13:39 | Bericht # 6   
KoenZoo 
ZTSF Gegevens

ZTAO

Kassa Medewerker

Nu zeg je wel dat je niet weet waar ze terecht komen, maar om fair te zijn, zitten ze bij jou nu ook niet bepaald goed, zeker als je kijkt naar de rest van je bak. Je kan ze dan gewoon beter aanbieden aan iemand die al maanvissen heeft (en eventueel dat je vraagt of diegene een foto van zijn aquarium wil opsturen), dan dat je ze hierin laat zitten. Als je aquarium straks 45 cm hoog is gaat daar nog minimaal 5 cm vanaf door waterstand en bodemopvulling. Het minimum is 50 en dan zou je dus eigenlijk al een aquarium van bijna 60cm hoog moeten hebben, wil je daar netto aan komen. Verder hoort een clownbotia ook 30 cm lang te worden, als die uitgegroeid is. Over die gibbiceps nog maar te zwijgen, die wordt normaal een halve meter.
BerichtNu zeg je wel dat je niet weet waar ze terecht komen, maar om fair te zijn, zitten ze bij jou nu ook niet bepaald goed, zeker als je kijkt naar de rest van je bak. Je kan ze dan gewoon beter aanbieden aan iemand die al maanvissen heeft (en eventueel dat je vraagt of diegene een foto van zijn aquarium wil opsturen), dan dat je ze hierin laat zitten. Als je aquarium straks 45 cm hoog is gaat daar nog minimaal 5 cm vanaf door waterstand en bodemopvulling. Het minimum is 50 en dan zou je dus eigenlijk al een aquarium van bijna 60cm hoog moeten hebben, wil je daar netto aan komen. Verder hoort een clownbotia ook 30 cm lang te worden, als die uitgegroeid is. Over die gibbiceps nog maar te zwijgen, die wordt normaal een halve meter.

Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 13:39
Kit_Fisto
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 14:55 | Bericht # 7   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Curator

@ KoenZoo, ik weet hoe lang alle vissen worden. maar mijn dierenwinkel zei (toen ik de clownbotia kocht) dat hij binnen 2 jaar of zo maar een paar centimeter kan groeien. en die dierenwinkel zei zelfs dat de gibbiceps maar 10 cm kon worden <_< . toen ik er achter kwam dat hij een halve meter in het echt kan worden ben ik ook nooit meer naar die winkel toe gegaan..
en het zelfde verhaal voor de maanvissen. ik vondt die al mooi sinds men 3 en de dierenwinkel zei toen (toen had ik nog geen clownbotia) tegen mijn vader dat hij makkelijk in mijn aquarium kon waar mijn vader zo zen twijfels over had.. en ik weet ook dat ze in een veeeeeeeeeeeeel te kleine bak zitten. dat is ook nog een reden dat ik ze niet meer wil. omdat ik ze in een grotere bak wil zien. maar helaas heb ik die niet... en ik ga die ook niet kopen voor alleen de maanvissen. want ik heb niet zo veel geld en zo..
maar de clownbotia is nog heel klein en het klopt ook wel dat die heel sloom groeien dus ik hou die wel voor mijn nieuwe aquarium. de gibbiceps ook want ik vindt die zo mooi en als ik die weg zou doen zal ik mezelf dat nooit vergeven.. ik vindt hem even veel waard als mijn hond en katten..

en bedankt voor de tip van marktplaats of ze een foto willen sturen. daar had ik helemaal niet aangedacht, bedankt! ^_^

gr. Marijn ^_^

Bericht veranderd door: Kit_Fisto - Vrijdag, 27 Dec 2013, 14:56
Bericht@ KoenZoo, ik weet hoe lang alle vissen worden. maar mijn dierenwinkel zei (toen ik de clownbotia kocht) dat hij binnen 2 jaar of zo maar een paar centimeter kan groeien. en die dierenwinkel zei zelfs dat de gibbiceps maar 10 cm kon worden <_< . toen ik er achter kwam dat hij een halve meter in het echt kan worden ben ik ook nooit meer naar die winkel toe gegaan..
en het zelfde verhaal voor de maanvissen. ik vondt die al mooi sinds men 3 en de dierenwinkel zei toen (toen had ik nog geen clownbotia) tegen mijn vader dat hij makkelijk in mijn aquarium kon waar mijn vader zo zen twijfels over had.. en ik weet ook dat ze in een veeeeeeeeeeeeel te kleine bak zitten. dat is ook nog een reden dat ik ze niet meer wil. omdat ik ze in een grotere bak wil zien. maar helaas heb ik die niet... en ik ga die ook niet kopen voor alleen de maanvissen. want ik heb niet zo veel geld en zo..
maar de clownbotia is nog heel klein en het klopt ook wel dat die heel sloom groeien dus ik hou die wel voor mijn nieuwe aquarium. de gibbiceps ook want ik vindt die zo mooi en als ik die weg zou doen zal ik mezelf dat nooit vergeven.. ik vindt hem even veel waard als mijn hond en katten..

en bedankt voor de tip van marktplaats of ze een foto willen sturen. daar had ik helemaal niet aangedacht, bedankt! ^_^

gr. Marijn ^_^

Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 14:55
KoenZoo
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 17:21 | Bericht # 8   
KoenZoo 
ZTSF Gegevens

ZTAO

Kassa Medewerker

Je kan eventueel ook kijken op aquariumfora als aquaforum.nl Ze hebben daar (helemaal onderaan) een sectie waar je vissen te koop kan aanbieden. Dus dan heb je al wat meer zekerheid dat het om een liefhebber gaat ipv iemand die het gewoon leuk vind staan in zijn woonkamer. Ik heb daar vroeger ook veel gekeken toen ik een aquarium wilde, staan aardig wat tips en er zitten genoeg kenners om je met eventuele vragen te helpen.

En dieren groeien op basis van het aquarium waarin ze zitten. Net als goudvissen, die in een kom amper 10 cm worden (terwijl ze makkelijk 40 cm kunnen worden). Vaak zie je dat ook met vissen die in een groter aquarium worden geplaatst dat ze "ineens" veel sneller gaan groeien.
BerichtJe kan eventueel ook kijken op aquariumfora als aquaforum.nl Ze hebben daar (helemaal onderaan) een sectie waar je vissen te koop kan aanbieden. Dus dan heb je al wat meer zekerheid dat het om een liefhebber gaat ipv iemand die het gewoon leuk vind staan in zijn woonkamer. Ik heb daar vroeger ook veel gekeken toen ik een aquarium wilde, staan aardig wat tips en er zitten genoeg kenners om je met eventuele vragen te helpen.

En dieren groeien op basis van het aquarium waarin ze zitten. Net als goudvissen, die in een kom amper 10 cm worden (terwijl ze makkelijk 40 cm kunnen worden). Vaak zie je dat ook met vissen die in een groter aquarium worden geplaatst dat ze "ineens" veel sneller gaan groeien.

Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 17:21
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 20:24 | Bericht # 9   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 2

ZTAO
Reputatie: 3

Onderdirecteur

Kit_Fisto, Ik ben het met Koenzoo eens dat je wel wat op een speciale website kan zetten.
Roodoogzalmen zal waarschijnlijk wel beter gaan dan roodkopzalmen: die ik heb.
Roodoogjes zijn niet zo gevoelig, groter en minder stressgevoelig.

Vissen passen zich qua grote ook aan de bak, maar daarmee heb je toch een hoop uitzonderingen.
Clownbotia's heb ik gehad, en die werden echt wel een centimeter of 7 groot.
(helaas ging één van mij koppel dood, de tweede kwijnde binnen een week helemaal weg)

En ik vind dat je gelijk hebt dat een vis eigenlijk net zo veel waard is als een hond of kat.
Het zijn allemaal dieren met eigen behoeften: en wat ik nu inmiddels wel geleerd heb:
"Elk dier is te houden onder GOEDE omstandigheden"

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!

Bericht veranderd door: carnotaurus - Vrijdag, 27 Dec 2013, 20:25
BerichtKit_Fisto, Ik ben het met Koenzoo eens dat je wel wat op een speciale website kan zetten.
Roodoogzalmen zal waarschijnlijk wel beter gaan dan roodkopzalmen: die ik heb.
Roodoogjes zijn niet zo gevoelig, groter en minder stressgevoelig.

Vissen passen zich qua grote ook aan de bak, maar daarmee heb je toch een hoop uitzonderingen.
Clownbotia's heb ik gehad, en die werden echt wel een centimeter of 7 groot.
(helaas ging één van mij koppel dood, de tweede kwijnde binnen een week helemaal weg)

En ik vind dat je gelijk hebt dat een vis eigenlijk net zo veel waard is als een hond of kat.
Het zijn allemaal dieren met eigen behoeften: en wat ik nu inmiddels wel geleerd heb:
"Elk dier is te houden onder GOEDE omstandigheden"

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 20:24
KoenZoo
Datum: Vrijdag, 27 Dec 2013, 22:58 | Bericht # 10   
KoenZoo 
ZTSF Gegevens

ZTAO

Kassa Medewerker

Zoals ik al zei is dat uit schaarste, niet natuurlijk. Vissen vergroeien ook vaak als ze te klein zitten.
Bericht

Zoals ik al zei is dat uit schaarste, niet natuurlijk. Vissen vergroeien ook vaak als ze te klein zitten.

Toegevoegd op 27 Dec 2013 om 22:58
  • Page 1 of 2
  • 1
  • 2
  • »
Search:

Hosted by uCoz