Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

• Page 9 of 9
  • «
  • 1
  • 2
  • 7
  • 8
  • 9
Vissenspreekuur
Verzorger-Jarne
Datum: Donderdag, 29 Okt 2015, 22:42 | Bericht # 81   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 0

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 2

Verzorger

Ik heb op enkele website's gekeken en je kan wel gelijk hebben over die thee. Alleen wordt er wel niet vermeld welke baardalg het is. Ik heb namelijk bruine die lastiger is dan de groene. Mijn opa bijvoorbeeld heeft groene baardalg op zijn valisneria maar die hindert de groei van de plant niet. Als ik bij mij planten afsnijd komt de alg soms op het uitstulpsel en belemert het de groei van de plant. Bovendien is mijn alg ook uitgezaaid. Elke plant in mijn bak heeft baardalg.

Maar even een andere vraag, ik zag vandaag dat aan twee van mijn ancistrussen witte stukken hingen. Ze leken erg hard op die stukken huid die je ziet als je niet van je blaren kunt afblijven en er aan prult. Precies heel dun vel. Ik heb vier ancistrussen in mijn 180 liter waarvan twee redelijk jonge die ik nu drie maanden heb ongeveer. De twee grotere heb ik al een jaar samen en die hebben nog nooit problemen gehad. De oudste van de twee (1,5 jaar heb ik hem al) lag drie weken geleden ook meerdere keren op zijn rug voor een uur of zo. De nieuwere maar grotere vertoont dan die witte stukken en mist precies kleine stukjes bovenvin (bijtwonden?) net als 1 van de twee jongere. Is dit door te vechten (oudste is mannetje, grootste is vrouwtje en de twee kleine zijn onbekend) of is dit een ziekte en geneest dit vanzelf?
BerichtIk heb op enkele website's gekeken en je kan wel gelijk hebben over die thee. Alleen wordt er wel niet vermeld welke baardalg het is. Ik heb namelijk bruine die lastiger is dan de groene. Mijn opa bijvoorbeeld heeft groene baardalg op zijn valisneria maar die hindert de groei van de plant niet. Als ik bij mij planten afsnijd komt de alg soms op het uitstulpsel en belemert het de groei van de plant. Bovendien is mijn alg ook uitgezaaid. Elke plant in mijn bak heeft baardalg.

Maar even een andere vraag, ik zag vandaag dat aan twee van mijn ancistrussen witte stukken hingen. Ze leken erg hard op die stukken huid die je ziet als je niet van je blaren kunt afblijven en er aan prult. Precies heel dun vel. Ik heb vier ancistrussen in mijn 180 liter waarvan twee redelijk jonge die ik nu drie maanden heb ongeveer. De twee grotere heb ik al een jaar samen en die hebben nog nooit problemen gehad. De oudste van de twee (1,5 jaar heb ik hem al) lag drie weken geleden ook meerdere keren op zijn rug voor een uur of zo. De nieuwere maar grotere vertoont dan die witte stukken en mist precies kleine stukjes bovenvin (bijtwonden?) net als 1 van de twee jongere. Is dit door te vechten (oudste is mannetje, grootste is vrouwtje en de twee kleine zijn onbekend) of is dit een ziekte en geneest dit vanzelf?

Bericht getypt door - Verzorger-Jarne
Toegevoegd op 29 Okt 2015 om 22:42
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 30 Okt 2015, 17:45 | Bericht # 82   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer
Prijzenkast: 2

ZTAO
Reputatie: 3

Onderdirecteur

Mijn oplossing is: alle alg met de hand (!) verwijderen en daarna snelgroeiers in je aquarium zetten.
Ook anti-algenspul (hoe heet dat? ^_^ ) voor de vijverindustrie is in kleine hoeveelheden te gebruiken, niet mijn favoriet maar een noodoplossing.

Alle alg die je er in hebt gaat niet weg, of weinig (mogelijk eten bepaalde slakken/garnalen nog wat), dus dat moet je weghalen.
Verder gewoon erger voorkomen. Heb je verder geschiedenis van je bak, zodat wij kunnen zien waar het mogelijk is fout gegaan.

Ikzelf heb al jaren geen last meer van draad- of baardalg, en blauwalg is meestal een kwestie van warm, stilstaand water.

Overigens, mijn aquariumpje (de home 25) is nu 'compleet'. Er staat wat gras in en wat redelijk snelgroeiende planten
(lijkt wat op cabomba, maar bij de winkel zat er geen kaartje bij).
Dierenbestand:
0.0.1 molly-kruising
0.0.1 jaconicagarnaal
0.1.0 helenaslak (tegen plaagslakken)
3.1.25 vuurgarnaal

Met andere woorden, het bestand van mijn vorige bak minus een hoop slakken.
Ik heb er als decoratie kiemhout en kwarts-stenen in.

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
BerichtMijn oplossing is: alle alg met de hand (!) verwijderen en daarna snelgroeiers in je aquarium zetten.
Ook anti-algenspul (hoe heet dat? ^_^ ) voor de vijverindustrie is in kleine hoeveelheden te gebruiken, niet mijn favoriet maar een noodoplossing.

Alle alg die je er in hebt gaat niet weg, of weinig (mogelijk eten bepaalde slakken/garnalen nog wat), dus dat moet je weghalen.
Verder gewoon erger voorkomen. Heb je verder geschiedenis van je bak, zodat wij kunnen zien waar het mogelijk is fout gegaan.

Ikzelf heb al jaren geen last meer van draad- of baardalg, en blauwalg is meestal een kwestie van warm, stilstaand water.

Overigens, mijn aquariumpje (de home 25) is nu 'compleet'. Er staat wat gras in en wat redelijk snelgroeiende planten
(lijkt wat op cabomba, maar bij de winkel zat er geen kaartje bij).
Dierenbestand:
0.0.1 molly-kruising
0.0.1 jaconicagarnaal
0.1.0 helenaslak (tegen plaagslakken)
3.1.25 vuurgarnaal

Met andere woorden, het bestand van mijn vorige bak minus een hoop slakken.
Ik heb er als decoratie kiemhout en kwarts-stenen in.

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 30 Okt 2015 om 17:45
evi111
Datum: Zaterdag, 31 Okt 2015, 10:06 | Bericht # 83   
ZTSF Gegevens

ZTAO
Reputatie: 4

Kassa Medewerker

Waar je ook op kan letten is je bak niet in de zon te zetten daardoor groeit het sneller.

BerichtWaar je ook op kan letten is je bak niet in de zon te zetten daardoor groeit het sneller.

Bericht getypt door - evi111
Toegevoegd op 31 Okt 2015 om 10:06
ZooZa
Datum: Zaterdag, 31 Okt 2015, 19:11 | Bericht # 84   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO

Curator

zo zag het er gisteren uit, met 1 liter biologische fairtrade 100% rooibos-thee: 

vandaag nog 2 liter toegevoegd, morgen een update, ziet er nu al heel mooi lichtrood-oranje uit!

Berichtzo zag het er gisteren uit, met 1 liter biologische fairtrade 100% rooibos-thee: 

vandaag nog 2 liter toegevoegd, morgen een update, ziet er nu al heel mooi lichtrood-oranje uit!

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 31 Okt 2015 om 19:11
carnotaurus
Datum: Zondag, 01 Nov 2015, 11:53 | Bericht # 85   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

@ Verzorger-Jarne, over je ancistrussen: als je meerdere mannetjes hebt is het waarschijnlijk vanwege het vechten.
Het ter beschikking stellen van enkele nieuwe schuilmogelijkheden kan de meeste agressie voorkomen.

Bericht@ Verzorger-Jarne, over je ancistrussen: als je meerdere mannetjes hebt is het waarschijnlijk vanwege het vechten.
Het ter beschikking stellen van enkele nieuwe schuilmogelijkheden kan de meeste agressie voorkomen.

Toegevoegd op 01 Nov 2015 om 11:53
Verzorger-Jarne
Datum: Dinsdag, 03 Nov 2015, 14:36 | Bericht # 86   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Verzorger

@ carnotaurus, Goed om dat te weten. Kan inderdaad daarvan zijn. Ik zal als ik mijn bak herinricht zien dat ik extra schuilplaatsen voorzie. Momenteel heb ik slechts drie stukken hout zonder echte holtes er in maar ik heb nog wel een nepstuk dat hol is. Of anders dat ik misschien eens iets met stenen probeer. Zou wel mooi staan met een Javavaren.

En over de oorzaken van de alg:
Mijn bak staat niet in de zon dus daar kan het niet aan liggen. Volgens mij is de rede dat ik in het begin (een jaar geleden) te veel vis had en te weinig planten. Daardoor is hij destijds kunnen uitgroeien. Maar wat ik niet snap is hoe hij terug is kunnen komen nadat ik 95% ervan had weggehaald, nieuwe planten had gezet en een veel kleiner visbestand had. Ik heb zelfs een fosfaat filter in mijn pomp. Qua algeneters heb ik ook vrij veel voor 180 liter. Alleen corrydora's heb ik niet. Mijn water was wel redelijk warm in de zomer maar door de thermostaat uit te zetten zakte het 's nachts genoeg om overdag onder de 29 graden te blijven. Intussen draaide mijn pomp wel goed dus bleef er zuurstof in het water zitten.

Ik heb ter bestrijding al enkele middeltjes gebruikt (protalon, algexit), zelfs drie Siamese algeneters (of zoiets). Alleen thee heb ik nog niet gebruikt maar de vraag is of dat wel werkt als de andere allemaal falen. Ik denk dus dat de enige manier gewoon alle alg verwijderen is. Ook de nog niet zichtbare. Ik kan trouwens geen garnalen houden met mijn botia's. Ze zouden snel levend voer worden. Er staan ook vrij veel snelgroeiende planten in (pogostemon, bacopa, hygrophilla (twee soorten), cabomba en nog twee stengelplanten) die ongeveer 85% van mijn plantenbestand zijn. Verder nog enkele crypto's, anubias en een kleine javavaren.

Zo weten jullie dus wat de mogelijke oorzaak is. De oorspronkelijke oorzaak is trouwens dat ik een plant in de winkel heb gekocht die drager was van baardalg. De rede voor de tweede uitzaaiing laat ik aan jullie over.
Bericht@ carnotaurus, Goed om dat te weten. Kan inderdaad daarvan zijn. Ik zal als ik mijn bak herinricht zien dat ik extra schuilplaatsen voorzie. Momenteel heb ik slechts drie stukken hout zonder echte holtes er in maar ik heb nog wel een nepstuk dat hol is. Of anders dat ik misschien eens iets met stenen probeer. Zou wel mooi staan met een Javavaren.

En over de oorzaken van de alg:
Mijn bak staat niet in de zon dus daar kan het niet aan liggen. Volgens mij is de rede dat ik in het begin (een jaar geleden) te veel vis had en te weinig planten. Daardoor is hij destijds kunnen uitgroeien. Maar wat ik niet snap is hoe hij terug is kunnen komen nadat ik 95% ervan had weggehaald, nieuwe planten had gezet en een veel kleiner visbestand had. Ik heb zelfs een fosfaat filter in mijn pomp. Qua algeneters heb ik ook vrij veel voor 180 liter. Alleen corrydora's heb ik niet. Mijn water was wel redelijk warm in de zomer maar door de thermostaat uit te zetten zakte het 's nachts genoeg om overdag onder de 29 graden te blijven. Intussen draaide mijn pomp wel goed dus bleef er zuurstof in het water zitten.

Ik heb ter bestrijding al enkele middeltjes gebruikt (protalon, algexit), zelfs drie Siamese algeneters (of zoiets). Alleen thee heb ik nog niet gebruikt maar de vraag is of dat wel werkt als de andere allemaal falen. Ik denk dus dat de enige manier gewoon alle alg verwijderen is. Ook de nog niet zichtbare. Ik kan trouwens geen garnalen houden met mijn botia's. Ze zouden snel levend voer worden. Er staan ook vrij veel snelgroeiende planten in (pogostemon, bacopa, hygrophilla (twee soorten), cabomba en nog twee stengelplanten) die ongeveer 85% van mijn plantenbestand zijn. Verder nog enkele crypto's, anubias en een kleine javavaren.

Zo weten jullie dus wat de mogelijke oorzaak is. De oorspronkelijke oorzaak is trouwens dat ik een plant in de winkel heb gekocht die drager was van baardalg. De rede voor de tweede uitzaaiing laat ik aan jullie over.

Toegevoegd op 03 Nov 2015 om 14:36
ZooZa
Datum: Dinsdag, 03 Nov 2015, 16:52 | Bericht # 87   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO

Curator

Bij deze de update :D

je ziet al echt dat het water mooi rood gaat kleuren!

BerichtBij deze de update :D

je ziet al echt dat het water mooi rood gaat kleuren!

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 03 Nov 2015 om 16:52
carnotaurus
Datum: Zaterdag, 09 Jan 2016, 16:27 | Bericht # 88   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Net een vijftal galaxy rasbora's aan mijn bestand toegevoegd!
Ik hoop dat alles goed gaat. Zijn erg mooie vissen vindt ik zo.

BerichtNet een vijftal galaxy rasbora's aan mijn bestand toegevoegd!
Ik hoop dat alles goed gaat. Zijn erg mooie vissen vindt ik zo.

Toegevoegd op 09 Jan 2016 om 16:27
Verzorger-Jarne
Datum: Zondag, 10 Jan 2016, 11:50 | Bericht # 89   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Verzorger

Ik heb intussen mijn bak leeggemaakt en helemaal terug heringericht. Hij staat nu twee weken en alle vissen zitten er intussen al terug in. Ik heb alleen weer 1 probleem. Ik heb terug baardalg op mijn planten. Ondanks dat het allemaal nieuwe en ook meer planten zijn. Ik ben nu wel direct een behandeling met protalon begonnen. Hopelijk voorkomt dat dat het zoch verspreid. Het zit nu alleen nog maar op 2 crypto's (zichtbaar altans).

Hier mijn nieuwe plantenbestand:
Cryptocorine x 2
Anubias x 2
Javavaren x 1
Traaggroeiende stengelplant
Twee soorten hygrophilla (middelmatig en snelgroeiend)
Echinodorus x2
Pogostemon of pogestemon helferi x2
Grasachtige plant.
Rode snelgroeiende plant.
Vallisneria spiralis.

Ik heb dus geen idee hoe het zo snel kan terugkomen. Voor zover ik weet is dit plantenbestand voor 180 liter genoeg om mijn visbestand te ondersteunen.

Carnotaurus:
Ik heb inderdaad twee mannetjes ancistrussen en 1 vrouwtje. Maar met mijn huidige inrichting zijn er veel meer schuilplaatsen dan ervoor dus hoort geen probleem meer te zijn.

Het bijgevoegde bestand is een foto van mijn aquarium met alle planten er al in.
Bijlage: 0421394.jpeg (106.5 Kb)
BerichtIk heb intussen mijn bak leeggemaakt en helemaal terug heringericht. Hij staat nu twee weken en alle vissen zitten er intussen al terug in. Ik heb alleen weer 1 probleem. Ik heb terug baardalg op mijn planten. Ondanks dat het allemaal nieuwe en ook meer planten zijn. Ik ben nu wel direct een behandeling met protalon begonnen. Hopelijk voorkomt dat dat het zoch verspreid. Het zit nu alleen nog maar op 2 crypto's (zichtbaar altans).

Hier mijn nieuwe plantenbestand:
Cryptocorine x 2
Anubias x 2
Javavaren x 1
Traaggroeiende stengelplant
Twee soorten hygrophilla (middelmatig en snelgroeiend)
Echinodorus x2
Pogostemon of pogestemon helferi x2
Grasachtige plant.
Rode snelgroeiende plant.
Vallisneria spiralis.

Ik heb dus geen idee hoe het zo snel kan terugkomen. Voor zover ik weet is dit plantenbestand voor 180 liter genoeg om mijn visbestand te ondersteunen.

Carnotaurus:
Ik heb inderdaad twee mannetjes ancistrussen en 1 vrouwtje. Maar met mijn huidige inrichting zijn er veel meer schuilplaatsen dan ervoor dus hoort geen probleem meer te zijn.

Het bijgevoegde bestand is een foto van mijn aquarium met alle planten er al in.

Toegevoegd op 10 Jan 2016 om 11:50
carnotaurus
Datum: Dinsdag, 19 Jan 2016, 18:16 | Bericht # 90   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Even een update.

Met de vijf rasbora's gaat het erg goed. Ze beginnen te wennen en verliezen al enige schuwheid.
Als ze nu ook nog wat groeien ben ik helemaal tevreden, maar daar heb ik meer geduld voor nodig.

BerichtEven een update.

Met de vijf rasbora's gaat het erg goed. Ze beginnen te wennen en verliezen al enige schuwheid.
Als ze nu ook nog wat groeien ben ik helemaal tevreden, maar daar heb ik meer geduld voor nodig.

Toegevoegd op 19 Jan 2016 om 18:16
  • Page 9 of 9
  • «
  • 1
  • 2
  • 7
  • 8
  • 9
Search:

Hosted by uCoz