Kit_Fisto, maanvissen... Ik heb dat ook ooit gehad maar bij mij ging het goed. Toen had ik ook een zebradanio van iemand moeten overnemen. Dat ging ook goed. Zwemmen je danio's in de middelste of in de bovenste waterlagen?
Argusvissen voeren Na jaren van makkelijke soorten wil ik ook wel eens wat anders. Mijn neontetra's hadden plaats voor roodkopzalmen gemaakt, mijn diamantgoerami voor een argus. Omdat elke site of elk boek iets anders zegt ga ik er maar niet op in of een argus in zoet water te houden is.
Een argus eet niet zo gemakkelijk als de bijlzalmpjes. De eerste dagen was hij onrustig en zeer schuw. Ik voerde hem naast gewoon vlokvoer ook groenvoervlokken, maar hij at nauwelijks. Op de derde dag at hij eindelijk een klein stukje voer. Dit ging de goede kant op. Na een week at hij meer dan voldoende en begon te groeien.
Ik heb een botia die ik botia-tabletten geef. Al snel kwam de argus erachter dat die ook wel lekker smaakten, dus at hij met de botia mee. De botia kreeg nog genoeg dus ik vond het wel goed. Al vlug was het voer niet genoeg om zijn honger te stillen en verslond hij blad na blad van mijn planten. Ook de stengels bleven niet gespaard. Radeloos heb ik het hele internet afgezocht, maar ik vond niets.
Bij de aquariumzaak zeiden ze dat hij liever algen eet, en als die op zijn begint hij aan de planten. Dus ik kocht algenbladvoer, eigenlijk voor garnalen bedoelt, als aanvullend voer. Het bestaat volledig uit algen en ik hing het op in het aquarium. Na een dag was er niets gegeten.
De volgende dag was het hele blaadje op. Dus hing ik er een nieuwe in. Na tien minuten op! Als ik dat er in hang eet hij dat meteen op, terwijl hij eigenlijk er een dag over moet doen. Maar hij eet nu nauwelijks planten en daarmee is mijn probleem opgelost.
opgesomd eet hij dus: gewoon en groenvoer vlokken, botia/pleco tabletten, algenbladvoer, planten en algen. Alleen hierom is het al een lastige vis, maar met goede zorg is hij te houden. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 262 Prijzenkast:
1 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
@ carnotaurus, mijn zebradanios bewonen vooral het bovenste en middelste waterlaag. soms ook de onderste waterlaag om een rustig plekje op te zoeken onder het hout.
mischien een idee: is het leuk dat mensen ook foto's hier in mogen posten over hun aquarium? bijvoorbeeld bij vragen of gewoon om te laten zien of als je een update wilt houden over je aquarium. mij lijkt het namelijk wel een leuk idee
kijk in Dierenpark arts trade voor veel nieuwe dieren! :D
dit is mijn 60cm bij 30 cm bij 40 cm aquarium vanaf de zijkant
mijn aquarium zit nu aardig vol, ik heb nu deze vissen:
1x corydoras … (weet de naam niet) de andere is pas overleden 1x neontetra anderen zijn ook overleden aan ouderdom 1x algeneter … (weet de naam niet) hij heeft een soort legerprint zegmaar 5x bijlzalm 5x stervlektetra 4x bloedendharttetra en een hele populatie slakken
even een vraagje erbij ik wil, als bijvoorbeeld ook de andere neontetra sterft, misschien dan een koppel Antennebaarsjes kopen, en zo'n slak-etende-slak gaan kopen zou dat slim zijn? ik weet dat mijn aquarium al zo vol is, maar steeds als er een soort nogal oud is en sterft, dan koop ik weer een paar visjes erbij en Antennebaarsjes zijn net iets groter dan mijn bloedendharttetra's en Antennebaarsjes zijn gewoon prachtig en de slakken, daar wil ik gewoon vanaf ik heb trouwens ook last van algengroei op de ruiten, maar let er niet op, want ik ga deze vakantie de hele ruit schoonmaken
groetjes van mij
Bericht veranderd door: ZooZa - Maandag, 17 Feb 2014, 08:56
Nou,als je algeneter niet echt ronde puntjes maar echt een 'legerprint' of vlekken in alle vormen, is het OF een pleco (hypostomus plecostomus), OF een gibbiceps (pterygoplychtis gibbiceps). Over de slak:
Anentome helena verzorgen en kweken De anentome helena wordt over het algemeen roofslak, slaketende slak of helena-slak genoemd. Deze soort heeft een aantrekkelijk gestreept patroon en is dé oplossing voor plaagslakken. Helena-slakken graven zich namelijk in en spietsen een plaagslak van onder af op hun mond en eten ze op.
Het houden vereist weinig. Een normale tropische bak voldoet prima. Deze soort eet als liefste andere slakken, en groeit en kweekt ook het best op een dieet van slak. In het begin gaat dit langzaam: hij eet één slak in drie dagen. Daarna gaat het steeds sneller tot de helena-slak een tiental slakken per dag opeet.
Zijn er geen slakken meer gaat deze over tot voerresten en algen. Eventueel kun je ook garnalenkorrel, algenbladvoer (wel wat duur) of groenvoer (ook ik vlokvorm) geven. Tevens eten deze slakken graag van javamos of -varen. Ook andere grasachtige waterplanten. Ze slopen het mos niet echt, dus veel kwaad kan het niet. Het bijvoeren is erg handig als je wil kweken, maar zeker niet noodzakelijk.
De Helena-slak is een van de weinige slakken die niet tweeslachtige zijn. Je hebt dus een man en een vrouw nodig om te kweken. In de regel zie je het verschil nauwelijks maar een man heeft dunnere strepen. Als je wat koppels hebt gaan ze vanzelf kweken, maar het duurt verschrikkelijk lang (meestal meer dan 5/6 maanden) voor de jongen volwassen zijn. Ik heb ze al meerdere keren met succes gekweekt en enkele zijn inmiddels al naar andere liefhebbers verhuist. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Oe das handig Heb veel slakken en ook veel mos dat los ronddrijft! Ga ik zeker de volgende keer meenemen Hij heeft echt vlekken, verschillend in grootte, maar vorm over het algemeen hetzelfde
oke ik heb nog wat foto's van mijn vissen weten te maken:
dit is één van mijn bloedendharttetra's deze vissen zijn heel mooi, maar als je er minder dan 4 hebt, dan worden ze snel agressief en gaan ze elkaar en andere vissen aanvallen ze zwemmen bij mij 's avonds mooi rond, maar 's ochtends en overdag zitten ze veel achterin (zoals op de foto)
dit is één van mijn bijlzalmpjes ik vind ze zelf heel vreemd maar ook interessant ze hebben een hele vreemde vorm, maar ze zijn heel rustig en ze blijven gewoon dobberen als je je hand in het water doet om schoon te maken bijvoorbeeld ze gaan zelfs bijten als het rond etenstijd is heel mooi ook de weerspiegeling van hun lichaam in het water als ze bij de oppervlakte zwemmen
de foto's doen bij mij heel raar, niet op letten haha
---------------------------------------------
nog een klein nieuwsberichtje van mijn aquarium, ben gisteren naar de dierenwinkel geweest en ze hadden de Antennebaarsjes (heel veel zelfs) maar ik heb me ingehouden en niks gekocht en jammergenoeg : vanochtend zwom m'n corydoras op z'n rug, en ik heb hem maar apart gezet, de andere deed dat ook, en die stierf uiteindelijk ik denk dat ik nog even wacht met nieuwe vissen kopen, en ik ga sowieso alles meten (ph, enzovoorts) heb ik nog nooit gedaan, maar ik wil het wel gedaan hebben voordat ik Antennebaarsjes koop, want ik wil ze heel graag en ik ben bang dat mijn vissen dan helemaal gaan stressen, omdat ik pas geleden m'n bijlzalmpjes heb gekocht maar ik heb ook nog een tip:
Corydoras houden ik had dus deze vissen dus gekocht, maar ik kwam erachter dat ze niet op grind konden dus toen ben ik overgegaan op heel fijn grind, en dat ging beter wat je moet hebben om deze vissen te houden is:
-het liefst zand, of heel fijn grind -veel schaduw -kleine holletjes waar ze kunnen schuilen, of planten met grote bladeren -als je veel andere vissen hebt, hoef je ze eigenlijk niet veel bij te voeren, aangezien ze veel van de grond eten, maar hou toch speciaal voer achter de hand voor als ze er mager uit gaan zien -neem een groepje, niet 2 of 3, maar het liefst 5 of 6, het zijn namelijk echte groepsvissen
jammergenoeg ga ik deze mooie vissen niet meer nemen, totdat ik een keer een aquarium met zandbodem neem, maar dat duurt nog wel even denk ik
Bericht veranderd door: ZooZa - Donderdag, 20 Feb 2014, 10:41
Antennebaarsjes houden voor beginners Nog nooit antennebaarsjes gehad? Antennebaarsjes zijn zeer kleine cichliden, die goed in een gezelschapsbak te houden zijn. Ik heb er nooit mee gekweekt, maar wel eens gehouden.
Ik kocht mijn overjarige vissen bij de speciaalzaak. Ze waren prachtig! Mij werd wel verteld, dat je ze altijd in koppelverband moest houden. Daarvan ben ik ook uitgegaan. Het bleek dat een koppel een territorium heeft en die verdedigen ze fel. Ik controleer niet bij elke aankoop alle waardes, maar af en toe gewoon voor de zekerheid. Als er iets mis is merk je dat vaak wel aan je vissen, zeker als je gevoelige soorten hebt.
Afijn, mijn koppel werd met succes geïntroduceerd in mijn bestand en het ging al snel goed. De eerste dag hapte het mannetje wat naar voer, het vrouwtje volgde de dag erop. Op dag drie aten ze als gekken! Ze waren erg rustig en vreedzaam, als ze wat felheid toonden gebeurde dit tegenover elkaar, maar ze hebben elkaar nooit kwaad gedaan. Ze aten gewoon vlokvoer met al en toe diepvriesvoer als aanvulling. Nooit heb ik ze levend voer gegeven.
Vaak worden deze prachtige vissen ingezet voor massakweek. Let erop dat je met zorg gekweekte dieren hebt, of dieren die niet zo veel generaties van wildvang afstammen. Bij de commerciële kweek wordt kleurstof toegevoegd aan het voer, waardoor de kleur intenser wordt. Maar als je ze een jaartje er vanaf zet, worden ze grauw en grijs. In de speciaalzaak kan men vaak wel vertellen welke het is, of je koopt ze bij een kwekerij, dan heb je zekerheid. Geen derderangs dierenwinkeltje, die zullen alleen winst willen maken. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 262 Prijzenkast:
1 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
ben der weer was ff een tijdje weg.
@ ZooZa, ligt het aan mij want ik kan de foto's niet zien :(. vindt het erg jammer. ik zal zelf zo spoedig mogelijk ook foto's posten.
@ carnotaurus, nou ben ik eigenlijk wel benieuwdt hoeveel vissen jij wel niet hebt gehad. zo te lezen een hoop : P.
ik ga zelf in de carnavals vakantie naar zoo zajac. de grootste dierenwinkel van de wereld in duisburg. is er iemand al wel eens geweest? en zo ja wat vondt je er van. ik vindt het er allemaal erg mooi uit zien zeg, en al die aquariums daar zeg wow . ik mag daar mis eindelijk een klein aquariumpje van 30 liter kopen. daar wil ik dan slakken en garnalen in doen. vindt ze zelf heel leuk. en dan doe ik zelf nog planten bij uit mijn hoofdbak. ik heb daar zo veel jonge planten van andere planten echt niet normaal haha.
gr. Marijn
kijk in Dierenpark arts trade voor veel nieuwe dieren! :D
Kit_Fisto, tja, ik heb nu een 25 liter bakje met garnalen, slakken en een mollly, een koudwaterbakje met een goudvis (die laatste trouwens maar tijdelijk, vlug zal hij naar een vijver van een kennis verhuizen) en een 200 liter bak, met een zoengoerami, argus, slakken, botia, roodkopzalm en bijlzalm. Maar omdat ik in het verleden een nog grotere bak (250/260 liter) heb gehad, heb ik meer gehouden dan nu in mijn aquaria zijn. In mijn top had ik er dan ook wel wat meer, maar ik heb het langzaam afgebouwd (gewoon minder kweken/kopen), omdat ik ook andere dieren wilde: parkieten, wandelende takken en misschien nog een knaagdiertje.
Trouwens, leuk van die winkel, ik zelf ga binnenkort naar Aquabeek, een sierviskwekerij, en ik probeer nog eens naar aqua-expo te gaan, niet alleen een gigantische aquariumwinkel, maar ook een soort aquarium zoo is daar onder één dak!
Een goede aquariumwinkel Het blijft natuurlijk een vraag op een aquariumwinkel een goede is. Daarover wat tips. Ten eerste moet het geen dierenwinkel zijn, maar een echte speciaalzaak. Een dierenwinkel is goed voor standaard visjes als guppen en molly's, maar voor wat exotischer vissen zou ik toch naar een echte speciaalzaak gaan. Natuurlijk zijn er hierop altijd uitzonderingen.
Ten twee, kijk eens naar de vissen. Zijn ze levendig of schuw? Als je vis eenmaal gewend is gaat hij zich vaak zo gedragen als in de winkel. Koop dus niet als alle vissen schuw wegschieten. Natuurlijk zijn er soorten waarbij dit natuurlijk gedrag is maar bijvoorbeeld neons moeten niet te schuw zijn en goerami's moeten zich eigenlijk wel showen.
Ten derde: Geeft de winkel goed advies? Als ze je gewoon de vis meegeven zonder advies, vraag dan naar advies. Weten ze nauwelijks wat de vis nodig heeft, of zeggen: 'gewoon, zoals alle vissen', heb je geen goede winkel te pakken. Als je een vis koopt merk je snel genoeg of het advies klopt.
Ten vierde: slim is het om naar een kwekerij te gaan, daar zie je precies of de ouders van jouw vissen het goed hebben/hadden. Helaas zijn er niet zo heel veel en zijn die niet altijd open. Een goede speciaalzaak is nog steeds een must! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ik vond pas een half dode bijlzalm. z'n vin hing slap toen hij weer probeerde weg te zwemmen. na een uur was hij dood (jammer dat het zolang duurde, maar ik haat vermoorden…) ik heb het vermoeden dat hij tegen de lichtkap is gesprongen en dat hij toen z'n vin heeft gebroken, en zonder die blijft hij niet zwemmen… niet echt een tip, maar als je geen kap hebt, kan je ze zomaar achter je aquarium vinden of als je hem wel hebt zit ie (heb ik gehoord) soms zelf bovenop de lamp, helemaal uitgedroogd
ik wil niemand bang maken, maar dit is het grootste probleem (het springen) waarmee vishouders hun bijltjes mee kwijt raken… misschien kussentjes ophangen
Vuurgarnalen houden en kweken Na het aanschaffen van een aquarium wil menig aquariaan iets bijzonders. Vaak worden dit garnalen. Zonder de juiste informatie eindigt het echter rampzalig, met dode garnalen als gevolg.
De eerste stap is het garnalen-proof maken van het aquarium. Hiermee moet rekening gehouden worden dat de goed kunnen klimmen en springen, ook het aquarium uit! Is dit geregeld kan met overgaat tot inrichting. Veel schuilplaatsen is zeker nodig, evenals goed eetbare plantensoorten voor garnalen. Bepaalde wortelloze planten (algensoorten) of javamos werken bij mij heel goed. Ook klimruimte op rotsen, hout of planten is gewenst. Als de waterkwaliteit niets bijzonders vertoon en vooral stabiel is, en dat is erg belangrijk, is je bak er klaar voor.
Als ook maar één van deze dingen niet klopt ben je meteen het actieve gedrag dat deze dieren zo leuk maakt kwijt. Een te klein aantal heeft dit ook tot gevolg, maar is te overwegen als men wil kweken en ruimte voor de jongen wil hebben, maar zelfs dan niet minder dan 5-10. Qua garnalen kun je uit vele soorten kiezen. Redelijk makkelijk zijn vuur-, pinoccio- of japonica garnalen. Waar op gelet moet worden is dat je soorten niet onderling kruisen. Daarvoor staan er tabellen op internet. Het voeren is makkelijk, bij goede voedselplanten hoeven maar één tot een paar korrels speciaalvoer per 5-15 garnalen geven worden. Het leuke van de voedselplanten is wel, dat je garnalen heel actief naar voedsel op zoek zijn.
Jammer is wel dat ze, op de japonica na die de acht kan halen, meestal niet veel langer dan 2/3 jaar leven. Daarom willen we ze kweken om de populatie op pijl te houden. Mijn eerste keer ging niet goed, en jaren later probeerde ik het nog eens. Ik begon met een groep van 5, want ik had nog een japonica, en ik wilde eigenlijk ruimte hebben voor jongen. In het begin ging het wel goed maar daarna ging het minder. Één van mijn vrouwtjes (ik had 2.2.1) ging dood, gelukkig bleek het jonge dier na een tijdje ook een vrouwtje, en toen nam ik maatregelen voor de kweek.
Koud water! Dat is de oplossing! Hiermee simuleer je de regentijd en daarmee worden de mannetjes seksueel actief. Al vlug werd één vrouwtje drachting. Maar na een tijdje had ze geen eieren meer. Schijnzwangerschap, dacht ik. Maar anderhalve week later zwommen er zo'n 5 jonge garnaaltjes rond. De eitjes zijn dus gevallen maar toch uitgekomen! Inmiddels heb ik al drie nestjes gehad en minstens 12 jongen, waarvan er al een paar juveniel zijn, dus hun geslacht is al te zien. Als je met al deze dingen rekening houd is de kweek zeker niet moeilijk, al moet je er wel soms wat voor doen. Ik heb inmiddels al een eventuele koper gevonden voor als ze volwassen zijn. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!