Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

Dieren in het circus
Joshua
Datum: Zondag, 28 Dec 2014, 23:13 | Bericht # 11   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 2

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 1

Curator

Graag wil ik JowJonas zijn mening verder onderbouw. 

Je zit zeker in de goede richting, het verschil met het Circus is dat je hier meestal spreek van onzuivere dieren. De leeuwen, Tijgers en Olifanten die worden gebruikt hebben als dus danig vaak jongen gekregen met familie dat het genetisch geen gezond dier meer is of het is met verschillende ondersoorten gemixt wat er ook al voor zorgt dat dit dier niet meer mee kan doen aan een fokprogramma.

BerichtGraag wil ik JowJonas zijn mening verder onderbouw. 

Je zit zeker in de goede richting, het verschil met het Circus is dat je hier meestal spreek van onzuivere dieren. De leeuwen, Tijgers en Olifanten die worden gebruikt hebben als dus danig vaak jongen gekregen met familie dat het genetisch geen gezond dier meer is of het is met verschillende ondersoorten gemixt wat er ook al voor zorgt dat dit dier niet meer mee kan doen aan een fokprogramma.

Bericht getypt door - Joshua
Toegevoegd op 28 Dec 2014 om 23:13
carnotaurus
Datum: Maandag, 29 Dec 2014, 10:21 | Bericht # 12   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer

ZTAO
Reputatie: 3

Onderdirecteur

jeffrey, maar als leeuwen echt zoveel slapen, dat is training en een show toch juist onnatuurlijk?
En de reden dat dierentuinen zoveel ruimte aan leeuwen geven is niet omdat het voor de leeuw moet, maar voor het publiek.
Maar een olifant heeft wel ruimte en beweging nodig, het zijn sociale, gevoelige dieren waarvan het houden in gevangenschap,
zij het in een zoo, zij het in een circus, ernstig betwijfeld wordt. Zoo's zijn dan een compromis: ze steunen conservatieve programma's
en proberen hun bezoekers iets te leren.

En nu mag je van mij uitleggen waarom een leeuw, behalve dat hij misschien verpest is door het circus, geen boodschap aan natuurlijke
aandacht zou geven. Mijn parkieten krijgen aandacht van elkaar (dus natuurlijk en soorteigen), en geven daar boodschap aan.
Terwijl ze in gevangenschap geboren zijn, handtam en, naar mijn mening, zelfs redelijk gedomesticeerd zijn.
Als ze dat niet doen zou dat zeker een teken zijn van onnatuurlijke verzorging.

Dierentuinen moeten vermaak geven ja, omdat Jan modaal met zijn vrouw en kindertjes komt kijken en betaalt,
een (groot) deel van dat geld moet geïnvesteerd worden in de zoo zodat Jan modaal nog een keer terugkomt en de dieren het goed hebben,
een ander deel gaat naar natuur- of dierenbehoud, zowel in-situ als ex-situ.  Ik heb nog nooit van een circus gehoord dat aan soortenbehoud doet,
door te fokken met die troepleeuwen en onzuivere tijgers maken ze het alleen maar erger.

JowJonas, ik denk ongeveer wat jij denkt, ik zou niet durven beweren dat 'verzorgers' in het circus niet hun best voor de dieren doen,
en er zullen vast wel circussen zijn waar de dieren het echt goed hebben (ik heb ze alleen niet gezien), maar dan is de show mijn probleem.
Dieren zijn er niet voor ons vermaak! En dit is toch echt puur vermaak.

dinojos, de meeste zoo-leeuwen zijn ook gewoon onzuiver, maar die hoeven niet door een hoepeltje te springen.
De leeuwen in Burgers' en Gaia zijn onzuiver, doen we die dan maar naar het circus?

Ik ben benieuwt of we het eens worden, maar dit is wel een leuke discussie! ^_^

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Berichtjeffrey, maar als leeuwen echt zoveel slapen, dat is training en een show toch juist onnatuurlijk?
En de reden dat dierentuinen zoveel ruimte aan leeuwen geven is niet omdat het voor de leeuw moet, maar voor het publiek.
Maar een olifant heeft wel ruimte en beweging nodig, het zijn sociale, gevoelige dieren waarvan het houden in gevangenschap,
zij het in een zoo, zij het in een circus, ernstig betwijfeld wordt. Zoo's zijn dan een compromis: ze steunen conservatieve programma's
en proberen hun bezoekers iets te leren.

En nu mag je van mij uitleggen waarom een leeuw, behalve dat hij misschien verpest is door het circus, geen boodschap aan natuurlijke
aandacht zou geven. Mijn parkieten krijgen aandacht van elkaar (dus natuurlijk en soorteigen), en geven daar boodschap aan.
Terwijl ze in gevangenschap geboren zijn, handtam en, naar mijn mening, zelfs redelijk gedomesticeerd zijn.
Als ze dat niet doen zou dat zeker een teken zijn van onnatuurlijke verzorging.

Dierentuinen moeten vermaak geven ja, omdat Jan modaal met zijn vrouw en kindertjes komt kijken en betaalt,
een (groot) deel van dat geld moet geïnvesteerd worden in de zoo zodat Jan modaal nog een keer terugkomt en de dieren het goed hebben,
een ander deel gaat naar natuur- of dierenbehoud, zowel in-situ als ex-situ.  Ik heb nog nooit van een circus gehoord dat aan soortenbehoud doet,
door te fokken met die troepleeuwen en onzuivere tijgers maken ze het alleen maar erger.

JowJonas, ik denk ongeveer wat jij denkt, ik zou niet durven beweren dat 'verzorgers' in het circus niet hun best voor de dieren doen,
en er zullen vast wel circussen zijn waar de dieren het echt goed hebben (ik heb ze alleen niet gezien), maar dan is de show mijn probleem.
Dieren zijn er niet voor ons vermaak! En dit is toch echt puur vermaak.

dinojos, de meeste zoo-leeuwen zijn ook gewoon onzuiver, maar die hoeven niet door een hoepeltje te springen.
De leeuwen in Burgers' en Gaia zijn onzuiver, doen we die dan maar naar het circus?

Ik ben benieuwt of we het eens worden, maar dit is wel een leuke discussie! ^_^

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 29 Dec 2014 om 10:21
Joshua
Datum: Maandag, 29 Dec 2014, 14:14 | Bericht # 13   
ZTSF Gegevens

ZTAO
Reputatie: 1

Curator

Goed punt, dat is zeker niet minder waar. Maar ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ze naar het circus moeten. 

Komt er gewoon op neer dat we het uitsterf beleid moeten invoeren voor circussen in heel Europa.

BerichtGoed punt, dat is zeker niet minder waar. Maar ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ze naar het circus moeten. 

Komt er gewoon op neer dat we het uitsterf beleid moeten invoeren voor circussen in heel Europa.

Bericht getypt door - Joshua
Toegevoegd op 29 Dec 2014 om 14:14
carnotaurus
Datum: Maandag, 29 Dec 2014, 19:12 | Bericht # 14   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Ik heb het!
We bouwen gewoon ergens in Duitsland een enorme dierentuin met gewoon goede, simpele verblijven,
en daar dumpen we al onze circus-olifanten, leeuwen, tijgers, zebra's, kamelen etc.
Kunnen we er ook meteen onze witte tijgers, surplus giraffes en ik-weet-niet-welke andere onzuivere inteeltzooi kwijt!
Dieren blij (hebben het goed, zolang hun genetische toestand dat toestaat), bezoekers blij (dieren worden niet afgemaakt), dierentuinen blij!

We laten dierenliefhebbers en dierentuinbezoekers mee-investeren en als EAZA er dan ook een campagne
op nahoudt kunnen we aan de slag! Misschien zelf een verplichte jaarlijkse donatie als EAZA-tuin.
En alle entreegelden gaan direct naar het park. Educatieve demonstratie erbij (dieren zijn het toch gewend) en we zijn klaar.
Maar ja, daar zal vast wel weer iemand op tegen zijn...

BerichtIk heb het!
We bouwen gewoon ergens in Duitsland een enorme dierentuin met gewoon goede, simpele verblijven,
en daar dumpen we al onze circus-olifanten, leeuwen, tijgers, zebra's, kamelen etc.
Kunnen we er ook meteen onze witte tijgers, surplus giraffes en ik-weet-niet-welke andere onzuivere inteeltzooi kwijt!
Dieren blij (hebben het goed, zolang hun genetische toestand dat toestaat), bezoekers blij (dieren worden niet afgemaakt), dierentuinen blij!

We laten dierenliefhebbers en dierentuinbezoekers mee-investeren en als EAZA er dan ook een campagne
op nahoudt kunnen we aan de slag! Misschien zelf een verplichte jaarlijkse donatie als EAZA-tuin.
En alle entreegelden gaan direct naar het park. Educatieve demonstratie erbij (dieren zijn het toch gewend) en we zijn klaar.
Maar ja, daar zal vast wel weer iemand op tegen zijn...

Toegevoegd op 29 Dec 2014 om 19:12
ZooZa
Datum: Maandag, 29 Dec 2014, 21:40 | Bericht # 15   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO
Reputatie: 4

Curator

Haha ik, omdat het zover rijden is xD verder goed idee, leg het voor aan de regering!

BerichtHaha ik, omdat het zover rijden is xD verder goed idee, leg het voor aan de regering!

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 29 Dec 2014 om 21:40
jeffrey
Datum: Dinsdag, 30 Dec 2014, 15:13 | Bericht # 16   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 0

Curator

Ik persoonlijk blijf er bij dat dieren gewoon in het circus kunnen blijven zolang er maar een goede wetgeving en controle omheen zit. Niet alle circus zullen even goed zorgen voor hun dieren en daar ben ik het dan ook zeker niet mee eens, maar dat andere dierenverzorgers/dierentrainers die wel goed voor hun dieren zorgen daar dan de dupe van moeten worden van hen vind ik ronduit belachelijk.

Always look on the bright side of life!
BerichtIk persoonlijk blijf er bij dat dieren gewoon in het circus kunnen blijven zolang er maar een goede wetgeving en controle omheen zit. Niet alle circus zullen even goed zorgen voor hun dieren en daar ben ik het dan ook zeker niet mee eens, maar dat andere dierenverzorgers/dierentrainers die wel goed voor hun dieren zorgen daar dan de dupe van moeten worden van hen vind ik ronduit belachelijk.

Bericht getypt door - jeffrey
Toegevoegd op 30 Dec 2014 om 15:13
carnotaurus
Datum: Dinsdag, 30 Dec 2014, 16:05 | Bericht # 17   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

jeffrey, hoe vaak moet ik het nog zeggen: die dieren kunnen geen natuurlijk en soorteigen gedrag vertonen.
Ik durf zoals ik al zei niet te zeggen dat er niet goed voor de dieren gezorgd wordt, ik vind het alleen niet de juiste manier.
Wat is soorteigen gedrag voor een zebra? Staan te grazen met soortgenoten, een stofbad nemen, socializen met soortgenoten,
en jonge hengsten rennen speels achter elkaar aan. Kan dit in een zoo of wat mij part bij een serieuze particulier? Ja!
Kan een zebra in het circus dit? Nee!

Berichtjeffrey, hoe vaak moet ik het nog zeggen: die dieren kunnen geen natuurlijk en soorteigen gedrag vertonen.
Ik durf zoals ik al zei niet te zeggen dat er niet goed voor de dieren gezorgd wordt, ik vind het alleen niet de juiste manier.
Wat is soorteigen gedrag voor een zebra? Staan te grazen met soortgenoten, een stofbad nemen, socializen met soortgenoten,
en jonge hengsten rennen speels achter elkaar aan. Kan dit in een zoo of wat mij part bij een serieuze particulier? Ja!
Kan een zebra in het circus dit? Nee!

Toegevoegd op 30 Dec 2014 om 16:05
jeffrey
Datum: Dinsdag, 30 Dec 2014, 20:06 | Bericht # 18   
ZTSF Gegevens

Curator

Miss moet je dan eerst eens bij een GOED circus achter de schermen gaan kijken! En nogmaals: Dat natuurlijke gedrag hebben circusdieren zo goed als geen boodschap meer aan omdat zij en hun ouders 9 van de 10 keer al in het circus geboren zijn!

BerichtMiss moet je dan eerst eens bij een GOED circus achter de schermen gaan kijken! En nogmaals: Dat natuurlijke gedrag hebben circusdieren zo goed als geen boodschap meer aan omdat zij en hun ouders 9 van de 10 keer al in het circus geboren zijn!

Toegevoegd op 30 Dec 2014 om 20:06
carnotaurus
Datum: Dinsdag, 30 Dec 2014, 20:19 | Bericht # 19   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

jeffrey, als jij me een goed circus aanwijst graag! Ik zou het erg leuk vinden als je me van mijn ongelijk kan bewijzen!
En over dat natuurlijke gedrag: mijn parkieten zijn misschien al tientallen generaties in gevangenschap,
maar ze plukken graag aan trosgierst-stengels, terwijl de losse zaadjes niet zo populair zijn. Waarom?
Niemand kan het met zekerheid zeggen, maar men denkt dat het plukken natuurlijk gedrag is, omdat ze dat in het wild ook moeten.

Gedrag zit bij dieren (en de mens hoort daar zeker bij!) deels ingebakken in het instinct.
Bij mijn parkieten, jouw circus-olifanten, de hond van de buren en bij ons allemaal als forumleden!

Gedrag kan als twee vormen worden opgevat: gedragsuitingen en gedragsbehoeften.
Gedragsuitingen zijn alle gedragingen die dieren uitvoeren, de gedragsbehoeften zijn natuurlijke en soorteigen
delen van het gedrag die bepalend zijn voor welzijn: een hond heeft behoefte aan beweging, daarom moet je hem uitlaten!
Een parkiet heeft de behoefte te vliegen, als parkieten niet kunnen vliegen vervetten ze snel en sterven vaak jonger.
Een olifant moet socializen, anders kwijnt-ie weg. Als je hier niet aan voldoet overleeft het dier het (soms), maar het welzijn is geschaad.

Berichtjeffrey, als jij me een goed circus aanwijst graag! Ik zou het erg leuk vinden als je me van mijn ongelijk kan bewijzen!
En over dat natuurlijke gedrag: mijn parkieten zijn misschien al tientallen generaties in gevangenschap,
maar ze plukken graag aan trosgierst-stengels, terwijl de losse zaadjes niet zo populair zijn. Waarom?
Niemand kan het met zekerheid zeggen, maar men denkt dat het plukken natuurlijk gedrag is, omdat ze dat in het wild ook moeten.

Gedrag zit bij dieren (en de mens hoort daar zeker bij!) deels ingebakken in het instinct.
Bij mijn parkieten, jouw circus-olifanten, de hond van de buren en bij ons allemaal als forumleden!

Gedrag kan als twee vormen worden opgevat: gedragsuitingen en gedragsbehoeften.
Gedragsuitingen zijn alle gedragingen die dieren uitvoeren, de gedragsbehoeften zijn natuurlijke en soorteigen
delen van het gedrag die bepalend zijn voor welzijn: een hond heeft behoefte aan beweging, daarom moet je hem uitlaten!
Een parkiet heeft de behoefte te vliegen, als parkieten niet kunnen vliegen vervetten ze snel en sterven vaak jonger.
Een olifant moet socializen, anders kwijnt-ie weg. Als je hier niet aan voldoet overleeft het dier het (soms), maar het welzijn is geschaad.

Toegevoegd op 30 Dec 2014 om 20:19
jeffrey
Datum: Dinsdag, 30 Dec 2014, 23:40 | Bericht # 20   
ZTSF Gegevens

Curator

In Nederland kan ik je alleen nog Freiwalds Menangerie Circus aanwijzen. Als Herman Renz nog exoten zou gebruiken, had ik hen ook zeker benoemd hebben.

Buitenlandse circussen:
Circus Krone
Circus Arlette Gruss
Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus
Cicus Charles Knie

Over het Natuurlijk gedrag moet ik je idd wel gelijk geven op het gebied van het instinct en dergelijke. Ik geloof alleen niet dat de dieren het gedrag echt missen, en als ze goed gevoerd en verzorgd worden, vind ik het ook niet noodzakelijk dat de dieren hier 100% van worden voorzien (wel zo veel mogelijk, maar 100% is gwn onmogelijk).

BerichtIn Nederland kan ik je alleen nog Freiwalds Menangerie Circus aanwijzen. Als Herman Renz nog exoten zou gebruiken, had ik hen ook zeker benoemd hebben.

Buitenlandse circussen:
Circus Krone
Circus Arlette Gruss
Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus
Cicus Charles Knie

Over het Natuurlijk gedrag moet ik je idd wel gelijk geven op het gebied van het instinct en dergelijke. Ik geloof alleen niet dat de dieren het gedrag echt missen, en als ze goed gevoerd en verzorgd worden, vind ik het ook niet noodzakelijk dat de dieren hier 100% van worden voorzien (wel zo veel mogelijk, maar 100% is gwn onmogelijk).

Toegevoegd op 30 Dec 2014 om 23:40
Search:

Hosted by uCoz