Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

• Page 1 of 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Dieren in het circus
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 12:20 | Bericht # 1   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer
Prijzenkast: 2

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 3

Onderdirecteur

Dieren in het circus

Vanuit de rondtrekkende dierenverzamelingen die hun 'attracties' op kermissen, pleinen
of tijdens markten lieten zijn, hebben zich twee vormen van 'dierenvermaak' ontwikkeld.
De eerste is de dierentuin, die heel veel subgroepen heeft en vrij breed geaccepteerd is.
Maar hier gaat het, in tegenstelling tot wat hier normaal is, om de tweede vorm: dieren in een circus.
Naast de meestal geaccepteerde paarden, honden en geiten zijn er circussen met
olifanten, leeuwen, tijgers, zeeleeuwen of zelfs giraffen en pinguïns.

Er zijn zowel voor- als tegenstanders van dit verschijnsel dat verboden gaat worden in Nederland.
Sommigen zijn blij dat dit verboden wordt, andere zijn teleurgesteld en hebben kritiek op de nieuwe wetgeving.

Voorstanders van circusdieren geven vaak de volgende punten:
- de dieren worden goed verzorgt en krijgen veel aandacht
- de dieren vervelen zich minder dan in een dierentuin omdat ze af en toe optreden en trainen
- de dieren krijgen meer beweging dan in een dierentuin
- sommige dieren (leeuwen) zouden meer jongen krijgen en ouder worden dan in een dierentuin
- een verbod kost banen

Tegenstanders hebben de volgende argumenten:
- de dieren hebben te weinig ruimte
- de dieren worden gedwongen kustjes te doen
- de dieren worden vaak niet in hun sociale behoefte voorzien
- het circus heeft geen educatieve waarde
- het reizen is stressvol voor dieren

Wat vinden jullie? Wilde dieren de tent uit? Of erin?
En wat dachten jullie van Wilde dieren de tuin uit? Of dolfijnen het dolfinarium uit?

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
BerichtDieren in het circus

Vanuit de rondtrekkende dierenverzamelingen die hun 'attracties' op kermissen, pleinen
of tijdens markten lieten zijn, hebben zich twee vormen van 'dierenvermaak' ontwikkeld.
De eerste is de dierentuin, die heel veel subgroepen heeft en vrij breed geaccepteerd is.
Maar hier gaat het, in tegenstelling tot wat hier normaal is, om de tweede vorm: dieren in een circus.
Naast de meestal geaccepteerde paarden, honden en geiten zijn er circussen met
olifanten, leeuwen, tijgers, zeeleeuwen of zelfs giraffen en pinguïns.

Er zijn zowel voor- als tegenstanders van dit verschijnsel dat verboden gaat worden in Nederland.
Sommigen zijn blij dat dit verboden wordt, andere zijn teleurgesteld en hebben kritiek op de nieuwe wetgeving.

Voorstanders van circusdieren geven vaak de volgende punten:
- de dieren worden goed verzorgt en krijgen veel aandacht
- de dieren vervelen zich minder dan in een dierentuin omdat ze af en toe optreden en trainen
- de dieren krijgen meer beweging dan in een dierentuin
- sommige dieren (leeuwen) zouden meer jongen krijgen en ouder worden dan in een dierentuin
- een verbod kost banen

Tegenstanders hebben de volgende argumenten:
- de dieren hebben te weinig ruimte
- de dieren worden gedwongen kustjes te doen
- de dieren worden vaak niet in hun sociale behoefte voorzien
- het circus heeft geen educatieve waarde
- het reizen is stressvol voor dieren

Wat vinden jullie? Wilde dieren de tent uit? Of erin?
En wat dachten jullie van Wilde dieren de tuin uit? Of dolfijnen het dolfinarium uit?

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 12:20
ZooZa
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 12:39 | Bericht # 2   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO
Reputatie: 4

Curator

ik vind het inderdaad dat ze een onnatuurlijke omgeving en vooral kleine omgeving hebben
niet dat een dierentuin groot is, maar ze kunnen juist daar natuurlijk gedrag vertonen (in de krant zei iemand van het circus dat ze inderdaad meer beweging krijgen, terwijl de leeuwen en de dierentuin alleen maar slapen of een beetje rondlopen, maar dat is juist natuurlijk gedrag voor leeuwen, alsof door een hoepel springen natuurlijk gedrag is…)

Berichtik vind het inderdaad dat ze een onnatuurlijke omgeving en vooral kleine omgeving hebben
niet dat een dierentuin groot is, maar ze kunnen juist daar natuurlijk gedrag vertonen (in de krant zei iemand van het circus dat ze inderdaad meer beweging krijgen, terwijl de leeuwen en de dierentuin alleen maar slapen of een beetje rondlopen, maar dat is juist natuurlijk gedrag voor leeuwen, alsof door een hoepel springen natuurlijk gedrag is…)

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 12:39
legoman12324
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 12:57 | Bericht # 3   
legoman12324  
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 3

Onderdirecteur

met het punt van dieren de tent uit heb ik het volgende te zeggen:

dieren zoals leeuwen, tijgers en olifanten noem ik geen circus dieren omdat deze dieren veel ruimte nodig hebben
en hoe vaak lees je wel niet dompteur aangevallen door leeuwen, olifant breekt tent af en noem maar op
en geloof mij hoe vaak je niet een tijger in een kooi ijsberen of stereotypisch gedrag vertonen

wat betreft het dieren de tuin uit of dolfijnen het dolfinarium uit:
tuurlijk er zijn parken waar je zegt dat dieren in een beter verblijf moeten neem nu Best zoo maar de dieren in blijdorp of beekse bergen hebben niks te klagen die hebben ruimte zat en laat ik het zo zeggen als er geen dierenparken bestonden dat zouden dieren zoals de tijger, neushoorn, olifant en noem maar op die zouden uitgestorven zijn dus als dierenparken zouden verdwijnen dan gaan veel diersoorten de pijp uit hoor neem nu de sabel oryx die is alleen nog te zien  in dierenparken omdat deze in het wild is uitgestorven

een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER

Bericht veranderd door: legoman12324 - Vrijdag, 26 Dec 2014, 12:58
Berichtmet het punt van dieren de tent uit heb ik het volgende te zeggen:

dieren zoals leeuwen, tijgers en olifanten noem ik geen circus dieren omdat deze dieren veel ruimte nodig hebben
en hoe vaak lees je wel niet dompteur aangevallen door leeuwen, olifant breekt tent af en noem maar op
en geloof mij hoe vaak je niet een tijger in een kooi ijsberen of stereotypisch gedrag vertonen

wat betreft het dieren de tuin uit of dolfijnen het dolfinarium uit:
tuurlijk er zijn parken waar je zegt dat dieren in een beter verblijf moeten neem nu Best zoo maar de dieren in blijdorp of beekse bergen hebben niks te klagen die hebben ruimte zat en laat ik het zo zeggen als er geen dierenparken bestonden dat zouden dieren zoals de tijger, neushoorn, olifant en noem maar op die zouden uitgestorven zijn dus als dierenparken zouden verdwijnen dan gaan veel diersoorten de pijp uit hoor neem nu de sabel oryx die is alleen nog te zien  in dierenparken omdat deze in het wild is uitgestorven

Bericht getypt door - legoman12324
Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 12:57
JowJonas
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 13:52 | Bericht # 4   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 0

Horeca Medewerker

Ik denk dat er zwz dieren zijn die super verzorgd worden circussen, maar ik vond ook dat ze daar niet echt thuishoren. Net zoals ZooZa zegt, ze vertonen geen natuurlijk gedrag. Langs de andere kant kan je hun kunstjes ook zien als een soort verrijking, hoewel ze meestal voor het amusement van het publiek bedoeld zijn. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het verboden om wilde dieren te houden. Enkel pony's, lama's, kippen, paarden, kamelen, enz... mogen. Misschien vind je nog wel hier en daar een zebra, maar ik denk niet dat je iets exotischer gaat vinden.

Over dierentuinen kan ik niet slecht praten: zelfs als de dieren niet echt veel leefruimte hebben, worden ze (meestal) toch goed behandeld en verzorgd. Een dierentuin wilt normaal gezien de dieren tonen hoe ze in het wild leven, en gaat hen dus geen 'nutteloze' trucjes aanleren. En net zoals Legoman zegt, een heleboel bedreigde diersoorten zouden al uitgestorven zijn zonder dierentuinen (zie sabeloryx, przewalskipaard,...).

Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
BerichtIk denk dat er zwz dieren zijn die super verzorgd worden circussen, maar ik vond ook dat ze daar niet echt thuishoren. Net zoals ZooZa zegt, ze vertonen geen natuurlijk gedrag. Langs de andere kant kan je hun kunstjes ook zien als een soort verrijking, hoewel ze meestal voor het amusement van het publiek bedoeld zijn. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het verboden om wilde dieren te houden. Enkel pony's, lama's, kippen, paarden, kamelen, enz... mogen. Misschien vind je nog wel hier en daar een zebra, maar ik denk niet dat je iets exotischer gaat vinden.

Over dierentuinen kan ik niet slecht praten: zelfs als de dieren niet echt veel leefruimte hebben, worden ze (meestal) toch goed behandeld en verzorgd. Een dierentuin wilt normaal gezien de dieren tonen hoe ze in het wild leven, en gaat hen dus geen 'nutteloze' trucjes aanleren. En net zoals Legoman zegt, een heleboel bedreigde diersoorten zouden al uitgestorven zijn zonder dierentuinen (zie sabeloryx, przewalskipaard,...).

Bericht getypt door - JowJonas
Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 13:52
carnotaurus
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 21:08 | Bericht # 5   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Het is een zeer moeilijk iets, maar over die aandacht moeten ze niet beginnen: een leeuw moet aandacht
hebben van soortgenoten, niet van mensen. Het is geen huiskat!
Dat trainen en optreden is idd erg onnatuurlijk en zou ik niet willen, ook niet in dierentuinen,
tenzij het een hoger doel dient en de dieren het goed hebben, bijvoorbeeld bij educatieve demonstraties.

Over beweging moeten ze bij leeuwen al helemaal niet beginnen, vrouwtjes slapen 20 uur per dag en
mannetjes doen helemaal geen moer. Dus luieren is gewoon natuurlijk gedrag.
En nu moet ik toegeven: in de ideale wereld zouden er geen dierentuinen zijn, maar daar leven we nou eenmaal niet in.
En er zijn een hoop dieren gered door zoo's maar ik denk dat de educatieve functie belangrijker is dan de conserverende.

Mijn mening: gewoon dezelfde minimumeisen als dierentuinen! Zelfde soort zelfde regels!
Dan vallen al sowieso voor bijna alle circussen de leeuwen, olifanten en tijgers af, behalve misschien voor Knie,
want die hebben er een hele dierentuin aan zitten. De beste circussen kunnen dan misschien nog kamelen of lama's hebben,
de slechtste geen kip meer! Ik ben niet voor volledige afschaf omdat dan eerst de menig van de massa moet veranderen.

BerichtHet is een zeer moeilijk iets, maar over die aandacht moeten ze niet beginnen: een leeuw moet aandacht
hebben van soortgenoten, niet van mensen. Het is geen huiskat!
Dat trainen en optreden is idd erg onnatuurlijk en zou ik niet willen, ook niet in dierentuinen,
tenzij het een hoger doel dient en de dieren het goed hebben, bijvoorbeeld bij educatieve demonstraties.

Over beweging moeten ze bij leeuwen al helemaal niet beginnen, vrouwtjes slapen 20 uur per dag en
mannetjes doen helemaal geen moer. Dus luieren is gewoon natuurlijk gedrag.
En nu moet ik toegeven: in de ideale wereld zouden er geen dierentuinen zijn, maar daar leven we nou eenmaal niet in.
En er zijn een hoop dieren gered door zoo's maar ik denk dat de educatieve functie belangrijker is dan de conserverende.

Mijn mening: gewoon dezelfde minimumeisen als dierentuinen! Zelfde soort zelfde regels!
Dan vallen al sowieso voor bijna alle circussen de leeuwen, olifanten en tijgers af, behalve misschien voor Knie,
want die hebben er een hele dierentuin aan zitten. De beste circussen kunnen dan misschien nog kamelen of lama's hebben,
de slechtste geen kip meer! Ik ben niet voor volledige afschaf omdat dan eerst de menig van de massa moet veranderen.

Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 21:08
ZooZa
Datum: Vrijdag, 26 Dec 2014, 21:29 | Bericht # 6   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO
Reputatie: 4

Curator

Quote carnotaurus ()
Het is een zeer moeilijk iets, maar over die aandacht moeten ze niet beginnen: een leeuw moet aandacht hebben van soortgenoten, niet van mensen. Het is geen huiskat!

ik vind dit daar een goed voorbeeld van: https://www.youtube.com/watch?v=3xJym5u9O3Y

Bericht
Quote carnotaurus ()
Het is een zeer moeilijk iets, maar over die aandacht moeten ze niet beginnen: een leeuw moet aandacht hebben van soortgenoten, niet van mensen. Het is geen huiskat!

ik vind dit daar een goed voorbeeld van: https://www.youtube.com/watch?v=3xJym5u9O3Y

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 26 Dec 2014 om 21:29
jeffrey
Datum: Zaterdag, 27 Dec 2014, 19:13 | Bericht # 7   
ZTSF Gegevens

Curator

Ik ben groot voorstander VOOR dieren in het circus. Elk jaar zo snel als circus Herman Renz in Zwolle de tenten op slaat ga ik elke dag zolang ze er staan op het terrein kijken. Jaren heeft het circus rondgetrokken met o.a. Olifanten, Kamelen, Leeuwen, Tijgers en zelfs een jaar met 2 Lijgers.

Ik heb daar niet alleen veel rond gekeken maar ook vaak gepraat met de dierenverzorgers en personeelsleden van het circus en het enige wat ik zeggen kan is dat de dieren het in veel circussen niks te klagen hebben!

Ik neem even als voorbeeld roofdieren in het circus. As jullie bijv. op Deze website kijken (van de Duitse roofdierendompteur Tom Dieck jr.) is duidelijk te zien dat de verzorger er echt alles aandoet om zijn dieren zo gelukkig mogelijk te maken. Hij geeft zijn dieren zoveel mogelijk ruimte en probeert zelfs hun natuurlijke omgeving een beetje na te bootsen doormiddel van boomstammen, takken en bladeren. Hij zorgt dat zijn dieren voldoende beweging hebben en ruim voldoende te eten krijgen. Er wordt ook altijd gezorgd dat de dieren nooit alleen in de kooi zitten.

Nu hoor ik vaak mensen zeggen: "Die dieren worden alleen maar gebruikt om geld mee te verdienen", maar geloof mij die dieren worden niet gezien als meereizende publiekstrekkers! Die dieren worden gezien als familie! Als een dompteur zo graag veel geld wilde verdienen was hij echt niet het circus ingegaan hoor!

Ik kan hier nog langer over doorgaan maar dan komt er ben ik bang nooit een einde aan ;)

Ik wil alleen nog even een paar dingen zeggen:
1. Ik ben VOOR dieren in het circus, maar dat daar moet wel een strikte regelgeving aan gebondenzijn (o.a. over de ruimte bijv.).
2. De verzorging van dieren verschilt per circus
3. Een circus zonder wilde-dieren kan natuurlijk ook  mooi zijn (Circus Herman Renz trekt nu al 2 jaar rond zonder wilde dieren), maar toch mis je/ik het wel.

Overige (goede/zorgzame) circus artiesten met dieren zijn o.a.:
Tom Dieck Jr.
Martin Lacey
Familie Casartelli
Adriana & Amadeus Folco

Always look on the bright side of life!

Bericht veranderd door: jeffrey - Zaterdag, 27 Dec 2014, 19:15
BerichtIk ben groot voorstander VOOR dieren in het circus. Elk jaar zo snel als circus Herman Renz in Zwolle de tenten op slaat ga ik elke dag zolang ze er staan op het terrein kijken. Jaren heeft het circus rondgetrokken met o.a. Olifanten, Kamelen, Leeuwen, Tijgers en zelfs een jaar met 2 Lijgers.

Ik heb daar niet alleen veel rond gekeken maar ook vaak gepraat met de dierenverzorgers en personeelsleden van het circus en het enige wat ik zeggen kan is dat de dieren het in veel circussen niks te klagen hebben!

Ik neem even als voorbeeld roofdieren in het circus. As jullie bijv. op Deze website kijken (van de Duitse roofdierendompteur Tom Dieck jr.) is duidelijk te zien dat de verzorger er echt alles aandoet om zijn dieren zo gelukkig mogelijk te maken. Hij geeft zijn dieren zoveel mogelijk ruimte en probeert zelfs hun natuurlijke omgeving een beetje na te bootsen doormiddel van boomstammen, takken en bladeren. Hij zorgt dat zijn dieren voldoende beweging hebben en ruim voldoende te eten krijgen. Er wordt ook altijd gezorgd dat de dieren nooit alleen in de kooi zitten.

Nu hoor ik vaak mensen zeggen: "Die dieren worden alleen maar gebruikt om geld mee te verdienen", maar geloof mij die dieren worden niet gezien als meereizende publiekstrekkers! Die dieren worden gezien als familie! Als een dompteur zo graag veel geld wilde verdienen was hij echt niet het circus ingegaan hoor!

Ik kan hier nog langer over doorgaan maar dan komt er ben ik bang nooit een einde aan ;)

Ik wil alleen nog even een paar dingen zeggen:
1. Ik ben VOOR dieren in het circus, maar dat daar moet wel een strikte regelgeving aan gebondenzijn (o.a. over de ruimte bijv.).
2. De verzorging van dieren verschilt per circus
3. Een circus zonder wilde-dieren kan natuurlijk ook  mooi zijn (Circus Herman Renz trekt nu al 2 jaar rond zonder wilde dieren), maar toch mis je/ik het wel.

Overige (goede/zorgzame) circus artiesten met dieren zijn o.a.:
Tom Dieck Jr.
Martin Lacey
Familie Casartelli
Adriana & Amadeus Folco

Bericht getypt door - jeffrey
Toegevoegd op 27 Dec 2014 om 19:13
carnotaurus
Datum: Zaterdag, 27 Dec 2014, 21:54 | Bericht # 8   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

jeffrey, en als ik thuis een torenvalkje in zijn eentje op een klein stokje vastbindt en in de huiskamer houdt,
maar hij krijgt wel (onnatuurlijke) aandacht, ik doe er alle moeite voor en ik geef hem het beste duurste voer.
Is zoiets ook goed?

En op die link, hoeveel ruimte hebben die tijgers? 6x6? Is dat voldoende voor een tijger?
Ik denk idd dat er best circussen zijn die echt hun best doen, en ook redelijk presteren, om hun dieren goed te verzorgen.
Maar stel, die huisvesting zou goed zijn, hebben we nog wel altijd die enorm onnatuurlijke show,
wilde dieren horen zoiets niet te doen, huisdieren zoals honden vindt ik al wat anders omdat deze gedomesticeerd zijn.
Lijgers vindt ik helemaal onzin, maar dat is persoonlijk.

Wat takken of boomstammen bieden geen schuilplaats, dus erg veel nut hebben die ook niet.
Nooit alleen? Tijgers horen in principe alleen te zitten! Maar goed, dat is in veel dierentuinen ook niet goed begrepen.

Maar het ergste is dat, zelfs als ze gelukkig zijn, die tijgers niet gewoon tijger kunnen zijn.
Dat vindt ik de ergste vorm van dierenmisbehandeling. Een tijger moet een tijger kunnen zijn,
een torenvalk een torenvalk en een hond moet als een hond behandeld worden.

Nu heb ik voor jouw 2 vragen:
1: zijn dieren hier op aarde voor de mens, om ons te vermaken?
2: is het dan aanvaardbaar om dieren volledig voor vermaak te 'gebruiken'?

ZooZa, goed voorbeeld, maar ik ben sceptisch over hands-on werk met grote katten.
Maar denk aan het kriebelkwartier van Zie-Zoo, waar kinderen leren dat 'kriebelbeestjes' niet eng maar mooi zijn.
Of de otter-voerpresentatie van de otters in Sea-Life, waar de otters op commando voor wat voer 'jachtgedrag' laten zien.
Maar ook de educatieve dolfijnenshow in Duisburg.

Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 28 Dec 2014, 10:52
Berichtjeffrey, en als ik thuis een torenvalkje in zijn eentje op een klein stokje vastbindt en in de huiskamer houdt,
maar hij krijgt wel (onnatuurlijke) aandacht, ik doe er alle moeite voor en ik geef hem het beste duurste voer.
Is zoiets ook goed?

En op die link, hoeveel ruimte hebben die tijgers? 6x6? Is dat voldoende voor een tijger?
Ik denk idd dat er best circussen zijn die echt hun best doen, en ook redelijk presteren, om hun dieren goed te verzorgen.
Maar stel, die huisvesting zou goed zijn, hebben we nog wel altijd die enorm onnatuurlijke show,
wilde dieren horen zoiets niet te doen, huisdieren zoals honden vindt ik al wat anders omdat deze gedomesticeerd zijn.
Lijgers vindt ik helemaal onzin, maar dat is persoonlijk.

Wat takken of boomstammen bieden geen schuilplaats, dus erg veel nut hebben die ook niet.
Nooit alleen? Tijgers horen in principe alleen te zitten! Maar goed, dat is in veel dierentuinen ook niet goed begrepen.

Maar het ergste is dat, zelfs als ze gelukkig zijn, die tijgers niet gewoon tijger kunnen zijn.
Dat vindt ik de ergste vorm van dierenmisbehandeling. Een tijger moet een tijger kunnen zijn,
een torenvalk een torenvalk en een hond moet als een hond behandeld worden.

Nu heb ik voor jouw 2 vragen:
1: zijn dieren hier op aarde voor de mens, om ons te vermaken?
2: is het dan aanvaardbaar om dieren volledig voor vermaak te 'gebruiken'?

ZooZa, goed voorbeeld, maar ik ben sceptisch over hands-on werk met grote katten.
Maar denk aan het kriebelkwartier van Zie-Zoo, waar kinderen leren dat 'kriebelbeestjes' niet eng maar mooi zijn.
Of de otter-voerpresentatie van de otters in Sea-Life, waar de otters op commando voor wat voer 'jachtgedrag' laten zien.
Maar ook de educatieve dolfijnenshow in Duisburg.

Toegevoegd op 27 Dec 2014 om 21:54
jeffrey
Datum: Zondag, 28 Dec 2014, 19:39 | Bericht # 9   
ZTSF Gegevens

Curator

Nee dieren zijn hier niet voor ons vermaak. Maar zijn dieren in een dierentuin ook niet voor vermaak? Je spreekt trouwens over WILDE dieren, als je het mij vraagt klopt dat begrip niet. De dieren in circussen zijn 9 van de 10 keer in gevangenschap geboren. Mijn vraag is dus: Wat wil je anders voor die dieren? In het wild overleven ze het niet aangezien ze geen idee hebben hoe ze overleven moeten.

Het voorbeeld van het Torenvalkje vind ik ook niet helemaal van toepassing:
1. Het Valkje kan zich amper bewegen, dieren in (de meeste) circussen hebben meestal zoveel als mogelijk bewegingsruimte.
2. Circusdieren worden bijna nooit in hun eentje gehouden.
3. Je kunt een circusdier wel natuurlijke aandacht geven, maar ze hebben hier zo goed als geen boodschap aan (nogmaals) omdat ze meestal in gevangenschap geboren zijn.

De ruimte is natuurlijk niet groot (Binnenkooi: ong. 1,5m breed bij 5m lang, Buitenkooi: ong. 5m bij 7m) Maar hoeveel ruimte heeft een Leeuw nodig in een circus? Circus Leeuwen slapen (net als in het wild) tussen de 13 en 20 uur per dag Of ze nou slapen in een hok van 50 bij 50 of in een hok van 5 bij 7 meter, de Leeuw slaapt gewoon. Verdere hebben ze voldoende beweging door de voorstellingen en de trainingen, dus om ze te kunnen voorzien van genoeg ruimte om te bewegen is ook niet geweldig.

Die bomen en takken bieden misschien geen schuilplaats, maar wat geeft dat? Ze hebben een hele binnenkooi... 

Nogmaals: Nee dieren zijn er niet voor ons vermaak, maar nu ze er zijn kunnen we het net zo goed zo houden vind ik. Circusdieren kunnen niet terug naar het wild, en alle dieren in diertuinen plaatsen hoort dan ook niet vind ik, dat is immers ook vermaak toch?

Always look on the bright side of life!
BerichtNee dieren zijn hier niet voor ons vermaak. Maar zijn dieren in een dierentuin ook niet voor vermaak? Je spreekt trouwens over WILDE dieren, als je het mij vraagt klopt dat begrip niet. De dieren in circussen zijn 9 van de 10 keer in gevangenschap geboren. Mijn vraag is dus: Wat wil je anders voor die dieren? In het wild overleven ze het niet aangezien ze geen idee hebben hoe ze overleven moeten.

Het voorbeeld van het Torenvalkje vind ik ook niet helemaal van toepassing:
1. Het Valkje kan zich amper bewegen, dieren in (de meeste) circussen hebben meestal zoveel als mogelijk bewegingsruimte.
2. Circusdieren worden bijna nooit in hun eentje gehouden.
3. Je kunt een circusdier wel natuurlijke aandacht geven, maar ze hebben hier zo goed als geen boodschap aan (nogmaals) omdat ze meestal in gevangenschap geboren zijn.

De ruimte is natuurlijk niet groot (Binnenkooi: ong. 1,5m breed bij 5m lang, Buitenkooi: ong. 5m bij 7m) Maar hoeveel ruimte heeft een Leeuw nodig in een circus? Circus Leeuwen slapen (net als in het wild) tussen de 13 en 20 uur per dag Of ze nou slapen in een hok van 50 bij 50 of in een hok van 5 bij 7 meter, de Leeuw slaapt gewoon. Verdere hebben ze voldoende beweging door de voorstellingen en de trainingen, dus om ze te kunnen voorzien van genoeg ruimte om te bewegen is ook niet geweldig.

Die bomen en takken bieden misschien geen schuilplaats, maar wat geeft dat? Ze hebben een hele binnenkooi... 

Nogmaals: Nee dieren zijn er niet voor ons vermaak, maar nu ze er zijn kunnen we het net zo goed zo houden vind ik. Circusdieren kunnen niet terug naar het wild, en alle dieren in diertuinen plaatsen hoort dan ook niet vind ik, dat is immers ook vermaak toch?

Bericht getypt door - jeffrey
Toegevoegd op 28 Dec 2014 om 19:39
JowJonas
Datum: Zondag, 28 Dec 2014, 20:56 | Bericht # 10   
ZTSF Gegevens

Horeca Medewerker

@ jeffrey, Ik snap grotendeels je standpunt, maar ik zou even iets willen zeggen over dat 'vermaak'. Dieren worden inderdaad ook in een dierentuin gehouden voor vermaak (ik ga er zelf heel graag naartoe), maar een dierentuin wilt de dieren 'showen' zoals ze in het wild leven. Ze proberen hun leefomgeving na te bootsen. Jammer genoeg is dit in een circus onmogelijk. Een circus zal de dieren nooit de 'luxe' kunnen geven die ze in dierentuinen hebben, maar de dieren zullen het zeker niet altijd slecht hebben in een circus.

Dierentuinen zorgen ook voor behoud, dmv. fokprogramma's en dergelijke, en ze kunnen hun dieren blijven verzorgen dankzij het publiek dat voor hun vermaak betaalt. Dit gebeurt dus ook in circussen, alleen twijfel ik eraan of zij wel zo bezig zijn met dat behoud.

Deviantart | Natuurgebied De Zwaan

Bericht veranderd door: JowJonas - Zondag, 28 Dec 2014, 20:57
Bericht@ jeffrey, Ik snap grotendeels je standpunt, maar ik zou even iets willen zeggen over dat 'vermaak'. Dieren worden inderdaad ook in een dierentuin gehouden voor vermaak (ik ga er zelf heel graag naartoe), maar een dierentuin wilt de dieren 'showen' zoals ze in het wild leven. Ze proberen hun leefomgeving na te bootsen. Jammer genoeg is dit in een circus onmogelijk. Een circus zal de dieren nooit de 'luxe' kunnen geven die ze in dierentuinen hebben, maar de dieren zullen het zeker niet altijd slecht hebben in een circus.

Dierentuinen zorgen ook voor behoud, dmv. fokprogramma's en dergelijke, en ze kunnen hun dieren blijven verzorgen dankzij het publiek dat voor hun vermaak betaalt. Dit gebeurt dus ook in circussen, alleen twijfel ik eraan of zij wel zo bezig zijn met dat behoud.

Bericht getypt door - JowJonas
Toegevoegd op 28 Dec 2014 om 20:56
  • Page 1 of 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Search:

Hosted by uCoz