JowJonas, leuk dat je meedoet! Geen zorgen, de duingazelle komt nog, we gaan stapje voor stapje alle zoogdieren en vogels af. En bij extra animo wil ik ook nog wel reptielen, amfibieën en misschien zelfs vissen doen.
Hier zijn de nieuwe! Deze keer de springspitsmuizen, vleermuizen en toepaja's!
Gevlekt surfhondje (Rhynchocyon cirnei)
Een altijd zeldzame soort, er hebben er hoogstens 3 tegelijk in Europese dierentuinen gezeten. Op dit moment is dit diertje te zien in Plzen Zoo in Tsjechië, waar ze nog één dier hebben.
Steppeslurfhondje (Rhynchocyon petersi)
Tot voor kort was er hier ook maar één van, in Blijdorp. Er is een mannetje uit de VS gekomen, en ze hebben zich voorgepland, waardoor ze nu niet alleen in Blijdorp maar ook in Antwerpen te zien zijn.
Rosse olifantspitsmuis (Elephantulus rufescens) Komt iets meer voor dan de bovenstaande soorten, zo is hij in Tsjechië (Plzen en Praha) aan te treffen, maar ook Duitsland in Düsseldorf, Keulen, Münster, Magdeburg en Wuppertal, dus nog volop kansen!
Bonte lansneusvleermuis (Phyllostomus discolor)
Vleermuizen zijn dieren waarvan men enkele soorten regelmatig aantreft, en de rest nauwelijks. Deze soort is te zien in Olomouc, Plzen, Poznan, Randers en natuurlijk in ons eigen Aqua Zoo Leeuwarden!
Gewone vampier (Desmodus rotundus)
Niet het soort uit de hororfilms, maar 'gewoon' een bloedzuigende vleermuissoort. Weinig gehouden in Europa, te zien in het Tierpark in Berlijn, Poznan en Szeged.
Kleine langtongvleermuis (Glossophaga soricina)
Iets minder zeldzaam dan bovenstaande soorten, met 4 tuinen in Duitsland (krefeld, Magdeburg, Nürnberg en Tierpark Berlin). Daarnaast te zien in Schönbrunn in Wenen, Papiliorama in Zwitserland ook en Plzen in Tsjechië kan niet achterblijven.
Geen Nederlandse naam, een vertaling van Engelse. Ook weer een zeldzame vleermuissoort. Deze is in Krefeld en Plzen (ja, opnieuw Plzen) te zien.
Rosse vleermuis (Nyctalus noctula)
Extreem zeldzaam in dierentuinen, toch heeft Plzen ze in 2013 kunnen bemachtigen, en ze zijn de enige op dit moment. Als je ze per se wil zien kun je ze beter in het wild zoeken in Vlaanderen of noordelijk Nederland.
Kleine dwergvleermuis (Pipistrellus pygmaeus)
Een beetje dubbelop: klein en dwerg. Dit is zo'n typische soort die gewoon geen aandacht van de dierentuinenwereld kreeg, waardoor de enige exemplaren in een dierentuin opvangdieren in Canterbury Wildwood Trust zijn.
Gewone dwergvleermuis (Pipistrellus pipistrellus)
Ook deze dwergvleermuis komt op dit moment alleen als opvangdier voor in de Canterbury Wildwood Trust. Of de mini-vleermuisjes ooit wat vaker te zien zullen zijn is te betwijfelen.
Tweekleurige vleermuis (Vespertilio murinus)
Ook zo'n opvanggevalletje. Alleen is deze net zo flauw als de gevlekte koeskoes: het enige dier zit achter de schermen. Schönebeck heeft er op dit moment ééntje als opvangdier, maar het vleermuisje zit nu achter de schermen.
Kleine klapneusvleermuis (Rhinopoma hardwickii)
Zeldzaam diertje, op dit moment zijn er twee in Europese dierentuinen te vinden, twee vrouwtjes. Ze zitten in het vleermuispension in Waren. Ze zijn ook nooit eerder te zien geweest.
Erg lange naam heeft deze zeldzame vleerhond. Hij wordt in slechts drie collecties gehouden. Plzen, Tierpark Berlin en Krefeld, waar ze vaak ergens vrij vliegend te zien zijn.
Grijskopvleerhond (Pteropus poliocephalus)
Bij deze soort kun je ook niet echt spreken van voorkomen in Europa, wél in EAZA landen. In Israël zijn ze in Nir David en Jerusalem (The Tisch Family Zoological Gardens) te zien.
Harlekijnvleerhond (Styloctenium wallacei) Weer zo'n soort die op dit moment wel aanwezig is, maar achter de schermen zit in Plzen. De naam is ook niet echt de Nederlandse, die kon ik geen vinden, het is een vertaling uit het Duits.
Lyles vleerhond (Pteropus lylei)
Een twijfelgeval voor dit lijstje, daar deze vliegende hond in 17 parken in diverse landen gehouden wordt. In Nederland zijn ze Burgers' en Rhenen te zien, in België in Pairi Daiza. Verder nog veel in Duitsland en diverse andere landen.
Vliegende Vos (Pteropus giganteus)
Ook, met opnieuw 17 tuinen, een twijfelgeval tussen de zeldzaamste soorten, maar hij mag er bij. De vliegende vos is voornamelijk in enkele tuinen in Duitsland en Frankrijk te zien, maar ook Denenmarken en Oostenrijk.
Eiland-vleerhond (Pteropus hypomelanus)
Een vertaling uit het Duits voor Pteropus hypomelanus, een zeer zeldzame soort in Europese Dierentuinen. Op dit moment zitten ze nog in Usti in Tsjechië, waar ze volgende de meest recente gegevens nog 4 dieren hebben. Een ondersoort ervan (Pteropus hypomelanus condorensis) zit nog in Leipzig en Walsrode.
Comorenvleerhond (Pteropus livingstonii)
Na al die soorten waarvoor je naar Tsjechië of Israël moet is het fijn te weten dat deze wat dichterbij zit. In Val de Reuil (Frankrijk) en Durrell, Chester en Bristol (Engeland) zijn de te zien.
Kalong (Pteropus vampyrus)
Een zeer grote Aziatische vleermuissoort, die in diverse zoo's te vinden is, waaronder in Gelsenkirchen en Stuttgart. Ook in Pairi Daiza, de Oliemeulen, Villars les Dombes, Wenen en enkele Zuid-Europese zoo's is hij te zien.
Palmvleerhond (Eidolon helvum)
Lijkt erg op de nijlroezet, maar is veel zeldzamer, in Nederland in Bizar Zoo te zien. Daarnaast in Parijs, Tierpark Berlin, Eberswalde, München, Brno, Plzen en Kessingland te zien.
Rode Vleerhond (Pteropus scapulatus)
Opnieuw een soort waarvan ik geen Nederlandse naam kon vinden, de vertaling komt uit het Duits. Slechts een drietal van deze mooi gekleurde vleermuizen wordt gehouden in Kent, en daar houdt het op.
Zwartvleugelvleerhond (Thoopterus nigrescens)
Weer een Duitse vertaling, en deze soort is alleen nog te zien in een Duits park. Berlijn (het tierpark) heeft nog één dier zitten, dus deze hoort bij de aller zeldzaamste soorten.
Gewone toepaja (Tupaia glis - sensu lato)
Eén van de twee Europese Toepaja-soorten is erg zeldzaam en ver weg voor de meesten van ons. Deze soort is nog in Witrusland, Rusland en Tsjechië (Terrarium Praha) te zien.
Het valt me wel op dat ik een wat andere lijst dan jullie heb, vooral omdat ik niet naar Plankendael en Antwerpen ben geweest. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Vrijdag, 12 Jun 2015, 18:05
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik twee:
Lyles vleerhond (Burgers' én Pairi Daiza) Kalong (Pairi Daiza)
Ik zou eigenlijk nog eens naar Antwerpen moeten. Daar hebben ze nog twee zeldzame soorten die ik nog niet gezien heb Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Ik heb weeral in Antwerpen 2 van de vijf(?) enige steppeslurfhondjes gezien. verder heb ik nog een vraag, volgens mij heeft of had Planckendael ook gewone toepaja's of is dit een andere soort? ik weet alleszins zeker dat ze een soort hebben. verder heb ik nog de Kalong en Lyles vleerhond uit paridaiza gezien.
Datum: Zaterdag, 13 Jun 2015, 09:17 | Bericht # 16
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 26 Prijzenkast:
Parkeerhulp
Ik scoor deze keer een 2
Kalong Pairi Daiza Lyles vleerhond Pairi Daiza
Ik meen mij ook te herinneren dat er in Planckendael toepaja's waren. Misschien zijn ze er niet meer , maar ik heb ze al zeker gezien. Als je helemaal onderaan kijkt zie de toepaja. Is dit een andere ondersoort? Alea iacta est
Verzorger
Nu zie ik het, het zijn Noordelijke toepaja's die ze in Planckendael hebben.
Added (14 Jun 2015, 23:53) --------------------------------------------- En ik heb nog een vraag hierover, gaat het enkel om de soorten want je hebt bijvoorbeeld ook gouden tijgers. De soort komt dan mischien wel vaak voor maar die kleurvariant niet. Zo zul je ook nog enkele albino dieren hebben waarvan er maar een paar zijn.
Added (14 Jun 2015, 23:54) --------------------------------------------- Of bijvoorbeeld gewone afrikaanse luipaarden ( gewone kleur )
Verzorger-Jarne, klopt, de soort in Plankendael (Tupaia belangeri) hoort, hoewel hij niet algemeen te noemen is, niet bij de zeldzaamste soorten. En in plankendael hebben ze twee van de vier steppeslurfhondjes in Europa. Blijdorp had 1 vrouwtje, daar zijn twee mannetjes uit de VS bijgekomen, één is gestorven, met de ander heeft ze twee jongen gekregen (nu in Antwerpen). Als het er 5 zijn heeft ze dit jaar nog jongen gehad. En die kleurvarianten en albino's ga ik voorlopig niet aan beginnen. Vooral is het moeilijk om te vinden welke tuinen eventuele bijzondere varianten hebben.
We gaan eens beginnen met de primaten! Alles tegelijk gaat niet dus eerst maar even de halfapen!
Aye-Aye (Daubentonia madagascariensis)
Een bijzondere lemur met één enkele lange vinger. Je ziet ze in vaak, in Duitsland in Berlijn en Frankfurt, in Engeland in London, Durrell, Chester en Bristol. Ze planten zich nauwelijks voort dus ze zullen niet algemener worden.
Breedsnuithalfmaki (Prolemur simus) Een bamboe-etende lemur, die in Europa op slechts 7 plekken gehouden wordt. Ze zitten in Besançon, Asson en Parijs in Frankrijk, Keulen in Duitsland en tenslotte in Burford en Port Lympne in Engeland.
Roodwangmaki (Eulemur collaris)
Een in het wild bedreigde, net zoals de eerder genoemde makisoorten. In Europa weinig gehouden. In Tierpark Berin en Wels zitten ze, en een drietal parken in Engeland (Burford, Hamerton, Dudley) en in drie in Tsjechië.
Noordelijke bamboemaki (Hapalemur occidentalis)
In het Nederlands geld alleen de naam Hapalemur occidentalis, dit is de vertaalde Duitse naam. In Europa te zien in Parijs en in Diss, Port Lympne en Sandwich in Engeland.
Blauwoogmaki (Eulemur flavifrons)
Een zeer bedreigde diersoort, en daarom is het nog erger dat hij heel goed op deze lijst past. Te zien in Keulen, Apenheul en nog een aantal andere parken, voornamelijk in Engeland en Frankrijk.
Grijskopmaki (Eulemur cinereiceps)
Ook deze soort is erg bedreigd en staat als Kritiek geregistreerd, en is nog zeldzamer in Europa dan de blauwoogmaki. Alleen te zien in Mulhouse zoo in Frankrijk en Linton zoo in Engeland, bij de laatste worden ze gelukkig gefokt.
Grote katmaki (Cheirogaleus major)
Wie deze soort gespot heeft verdient een compliment. Er is nog één dier, in Zurich, maar dat is niet het ergste. Het dier leeft vrij in de 1,1 hectare grote Masoala-hal, dus de kans dat je hem ziet is echt nihil.
Goodman-muismaki (Microcebus lehilahytsara)
Geen Nederlandse naam, die heeft dit bijzondere diertje niet. Net als de grote katmaki weinig kans om te zien. Ze zitten in Plzen in Tsjechië, en in die Masoala-hal in Zurich, dus daar zal je ze waarschijnlijk ook niet zien.
Vetstaartkatmaki (Cheirogaleus medius)
Ook geen algemene soort, die in slechts 4 collecties in Europa te zien is. In Duitsland in Frankfurt en Saarbrücken, in Plzen in Tsjechië en in Sandwich in Engeland, die laatste achter de schermen.
Kroonsifaka (Propithecus coronatus)
Sifaka's zijn nogal ongewone dieren binnen de Europese dierentuincollectie en de kroonsifaka is de enige vertegenwoordigde soort. Ze zijn in drie parken in Engeland, drie in Frankrijk en natuurlijk ons eigen Apenheul te zien!
Bengaalse plompe lori (Nycticebus bengalensis)
Lori's in het algemeen komen weinig voor, en de Bengaalse plompe lori is er een typisch voorbeeld van. Gehouden in Augsburg, Moskou, Hamerton, Sandwich en Shaldon, is hij niet erg algemeen te noemen.
Grote plompe lori (Nycticebus coucang)
Nog zeldzamer dan zijn maleise neef, slechts in Praha in Tsjechië te zien op dit moment. Eén geluk: er wordt wel gekweekt, dus ze blijven waarschijnlijk nog wel even zitten. In Europa zijn ook plompe Lori's die geen duidelijke status hebben door een herindeling.
Noordelijke slanke lori (Loris lydekkerianus nordicus)
Wie de bovenstaande plompe Lori's al een bijzonder uiterlijk vindt hebben, moet eens deze soort zoeken. Makkelijk wordt het niet, want ze zitten alleen nog in Frankfurt, Londen en Shaldon, maar gelukkig ook in Antwerpen.
Potto (Perodicticus potto)
Grappige naam, grappig diertje, te zien in een 6-tal dierenparken, waaronder Artis in Amsterdam. Ze zijn ook in Zoo Berlin, Faunia Madrid en een drietal Engelse tuinen (Bretton Fleming, Birmingham, Londen) te zien.
Garnetts galago (Otolemur garnettii)
Van de halfapen zijn de galago's, naast de spookdiertjes, misschien nog wel het minst vertegenwoordigd. Deze soort is alleen in Slowakije, Polen en Tsjechië te zien, naast Keulen in Duitsland.
Zuid-Afrikaanse galago (Galago moholi)
Ook deze galagosoort is erg zeldzaam en wordt maar in slechts een viertal Europese parken gehouden. Dit zijn Praha in Tsjechië , Kopenhagen en Nykobing Mors in Denenmarken en Londen in Engeland.
Dikstaartgalago (Otolemur crassicaudatus)
De grootste galagosoort ter wereld, die jammerlijk niet in onze contreien gehouden wordt. Slecht een 5-tal parken in Rusland en eentje in Wit-Rusland houdt deze soort in Europa.
Senegalgalago (Galago senegalensis senegalensis)
Ja, de sengalgalago wordt ook in Antwerpen en Amersfoort gehouden, en nee, dat zijn niet deze galago's. De senegalgalago's zonder ondersoort-status vallen net buiten de boot, dit gaat over de nominaatvorm, te zien in Plzen en Poznan.
Celebesspookdier (Tarsius tarsier)
Na lange tijd zijn er weer spookdiertjes te zien in Europa, en wel de Celebesspookdiertjes! Ze zitten sinds dit jaar voor de schermen bij Sandwich, dus wie spot ze als eerste?
Niet echt mijn beste lijstje, slechts één puntje erbij (de potto in Artis) Totaal dus 9 voor mij. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Verzorger
Noordelijke slanke lori in antwerpen senegalgalago in antwerpen een score van twee dus en totaal van 11 en carnotaurus, de slurfhondjes zijn in Antwerpen niet in Planckendael.