Heb je wel eens willen weten hoeveel zeldzame dierentuindieren je eigenlijk hebt gezien, en hoeveel je mede ZTSF-leden? Dit is je kans! We gaan een scorelijst bijhouden wie de meeste zeldzame soorten van zijn lijstje kan wegstrepen! Ook heel nuttig dat je nu weet welke precies heel zeldzaam zijn, zodat je er extra aandacht aan kan besteden bij je volgende zoobezoek. Elke zeldzame soort die je gezien hebt (echt gezien, niet alleen het verblijf) telt als één punt op de scorelijst.
Het werkt zo: - ik plaats een lijstje van zeldzame soorten (in Europese dierentuinen) per groep, bv buideldieren, mangoesten, toekans etc. - iedereen die meedoet reageert op het bericht met een melding hoeveel van de bovengenoemde soorten, en eventueel welke, ze al hebben gezien. - de volgende lijst begint met de totale score per lid.
Als je een keer plaatst doe je mee en wordt je score bijgehouden. Als je niet plaatst ga ik ervanuit dat je geen van die soorten gezien hebt, dus mis er geen! Zie je intussen nog een eerder genoemd dier, laat het even weten, die telt ook voor je score.
Een diersoort die ook in het verleden nauwelijks te zien is geweest. Op dit moment heeft Plankendael in België een koppel, verder is deze ondersoort nergens te zien
Ook een zeldzame soort, maar komt gelukkig meer voor. In drie parken in West-Europa (sandwich, Berlijn, Rostock), maar ook Rusland, Hongarije en Tsjechië zijn deze dieren te zien. Er zijn ook mierenegels zonder soortensoort-status in Europa, in Duisburg, Frankfurt en Paignton. Deze tellen wel mee
Buideldieren 1
1 - Huisbuidelspitsmuis (Monodelphis domestica)
Geen muis, geen spitsmuis, maar een buideldier. Deze soort vindt je, naast Moskou, in het Phyllodrom in Leipzig en in Sonneberg. Deze soort zag je vroeger vaker, zelfs tot in 2006. De neergang zette zicht voort en nu zie je ze haast nergens meer.
2 - Zuid-Amerikaanse opossum (Didelphis albiventris)
Kon je dit dier tot voor kort nog op drie plekken in Nederland zien, in Artis, Bizar zoo en de Oliemeulen, moet je er nu ver voor reizen. In Kopenhagen en Olomouc (Tsjechië) is deze soort nog te zien. Mogelijk niet voor lang, want bij Olomouc zitten alleen nog vrouwtjes.
3 - Tasmaanse duivel (Sarcophilus harrisii)
In de loop van meer dan honderd jaar in verschillende tuinen te zien geweest, maar daarna verdwenen. Kopenhagen heeft ze in 2006 tot 2012 gehad, om twee koppels nieuwe als geschenk in 2012 te ontvangen. Ze hebben zich voortgeplant dus mogelijk zien we deze vaker.
4 - Kowari Dasycercus byrnei
Klein buidelroofdiertje waar je tot voor kort ver weg voor moest, naar Frankfurt, Bristol, Leipig of zelfs naar Oost-Europa. Sinds 2015 weer in Nederland in Zie-Zoo, dus op dit moment ligt deze voor het grijpen.
5 - Oostelijke buidelmarter (Dasyurus viverrinus)
Ook het derde in Europa voorkomend buidelroofdier is zeldzaam, in Frankfurt, Leipzig, Bristol, Parijs of Boedapest zijn ze te zien. Dit lijstje komt opvallend veel overeen met die van de kowari, dus mogelijk kun je deze twee soort in één keer zien.
6 - Beerkoeskoes (Ailurops ursinus)
Een zeldzame soort, die op dit moment in één dierentuin te zien in: Wroclaw. Voor deze soort zul je snel waarschijnlijk snel een keer naar Polen moeten, want twee vrouwtjes zijn de enige dieren die nu in Europa te zien zijn.
7 - Voskoeskoes (Trichosurus vulpecula)
Deze koeskoes zie je gelukkig vaker, maar zeldzaam is hij wel te noemen met 8 parken, voornamelijk in Zuid-Europa. Ook voor deze moet je snel naar Frankrijk of Italië afreizen, want er zijn nauwelijks koppels en er is weinig kweek.
8 - Gevlekte Koeskoes (Spilocuscus maculatus)
Eigenlijk is deze flauw, deze is namelijk helemaal niet te zien! Sandwich heeft drie dieren, maar die zitten achter de schermen. In de hoop dat ze binnenkort ook vóór de schermen zitten staan ze hier toch bij.
Van de mogelijk te score 10 punten scoor ik bitterslecht met slechts één punt (kowari). Ik ben benieuwd hoeveel punten jullie scoren! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Maandag, 08 Jun 2015, 18:34
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Zuid-Oost Autralische mierenegel : ik heb deze een keer gezien in planckendael. Helaas nog maar 1 keer. De andere keren kon ik ze niet zien. Heb bovendien enkel het mannetje of vrouwtje gezien.
Verzorger-Jarne, Leuk dat je meedoet! De stand is nu:
Carnotaurus: 1 Verzorger-Jarne: 1
Als je nog mee wil doen is het het slimst om dat snel te doen, nu zijn de gemiste diersoorten nog te overzien, over een tijdje wordt dat moeilijker. (Dieren die al geweest zijn kun je nog gewoon noemen)
Hoewel de gewone sugergliders erg veel voorkomen, ook bij particulieren, zijn de overige soorten vaak zeldzaam. Eén ervan is deze, te zien in Moskou en Plzen, ik verwacht niet dan veel van ons ze gezien hebben.
Zeer zeldzaam en moeilijk te spotten: alleen te zien in het apenhuis van Artis, helaas nogal schuw. Deze soort is in Europa eigenlijk altijd wel zeldzaam geweest.
Ook zo'n zeldzaamheid als zijn Australische neef, deze kun je echter alleen in Tsjechië zien, in het Terrarium van Praha zijn ze op dit moment te zien.
Vliegende buidelmuis (Acrobates pygmaeus)
Iets minder zeldzaam dan de vorige soorten, maar je moet er meestal wel een flink stuk voor reizen. Voornamelijk in de voormalige Oostbloklanden te zien (Hongarije, Polen, Rusland, Tsjechië), daarnaast in Frankfurt.
Geelvoetkangoeroe (Petrogale xanthopus xanthopus)
Zonder twijfel één van de mooiste kangoeroesoorten, maar ook erg zeldzaam in Europa. Te zien in 7 parken. Tierpark Berlin opnieuw, maar ook in Bristol, Mulhouse, Besançon, Nir David, Madrid en Brno, erg verspreid dus.
Hertwallaroe (Macropus robustus erubescens)
Past in het lijstje van de zeldzaamste taxa in Europese dierentuinen, er is er nog maar ééntje! Deze is te zien in Opel-Zoo, in Kronberg. Deze ondersoort zal spoedig uit Europa verdwenen zijn.
Oostelijke wallaroe (Macropus robustus robustus)
Niet zo zeldzaam als de hertwallaroe, maar hij komt erg in de buurt, er zijn drie tuinen met deze ondersoort. Dat zijn het Tierpark Berlin, Praha zoo en... het Nederlandse BestZoo, deze is dus redelijk makkelijk te scoren. In Nir David in Israël zijn ook nog wallaroes zonder ondersoort-status.
Zandwallaby (Macropus agilis)
Kort geleden kon je deze nog in Nederland vinden, maar de groep van Blijdorp is naar Tierpark Berlin vertrokken. Ook in Müchen zitten ze nog, in een fokgroep, dus er is wat hoop dat ze ooit nog dichterbij komen.
Moeraswallaby (Wallabia bicolor)
Een soort die net op dit lijstje kan, met 15 tuinen, waaronder 4 in de Benelux: Plankendael, Blijdorp, Burgers' en Aquazoo. Daarnaast zijn ze ook in enkele tuinen in Duitsland, drie in Engeland, ééntje in Frankrijk en verder nog in Oost-Europa.
Hagenwallaby (Dorcopsis hageni)
De dieren, te vinden in Praha zoo en sandwich Rare Species Conservation Centre, hebben een bijzonder verhaal. Er werd namelijk gedacht dat het om Mullerwallaby's ging, maar na onderzoek bleken het hagenwallaby's te zijn.
De Bruijnpandemelon (Thylogale brunii)
Ja deze soort heet echt de De Brujinpandemelon, dat 'De' is geen spelfout. Bijzondere naam, bijzonder zeldzaam dier. In Parijs, Magdeburg, Sandwich, Plzen en wat dichterbij in Antwerpen zijn deze kleine kangoeroetjes te zien.
Goodfellowboomkangoeroe (Dendrolagus goodfellowi buergersi) Een soort die gelukkig wat vaker te zien is dan veel dieren op deze lijst, in 8 dierentuinen in totaal, en tot voor kort ook in Wissel. Nu nog te zien in Duisburg, Rostock, Frankfurt, Parijs, Beauval, Antwerpen en Belfast, vaak overtollige vrouwtjes.
Matchieboomkangoeroe (Dendrolagus matschiei) Een soort waar je nog geluk voor moet hebben, te zien in Beauval en Keulen, maar niet genoeg voor een gezonde populatie. Het plan doet de ronde om ze om te wisselen voor Goodfellows die in Amerika weinig hoop hebben, dus misschien moet je snel zijn.
Wombats zie je nauwelijks in Europa, en deze ondersoort van de naaktneuswombat is in maar drie tuinen te zien. In Planckendael, Hannover en Duisburg zijn ze te zien, dus gelukkig wel op een goede reisafstand.
Deze wombatondersoort is nog zeldzamer dan de vorige, in slechts twee parken te zien. Pairi Daiza is er één van, anders moet je naar Hongarije voor de zoo van Boedapest.
Victoria Koala (Phascolarctos cinereus victor)
Echt een soort die weinigen op het lijstje zullen hebben, tenminste wat Europa betreft. In Nir David, in Israël, is deze koala-ondersoort te zien, buiten dat park nergens in Europa.
Queensland Koala (Phascolarctos cinereus adustus)
Een koala-ondersoort die vaker voorkomt, en vaker in tuinen die vanuit de Benelux voor dagbezoek te doen zijn. In 8 tuinen zijn ze te zien: in Duisburg, Dresden, Plankendael, Antwerpen, Wenen, Beauval, Lissabon, Madrid, Edinburgh en Boedapest.
Mijn score hier is 4, al beter dan de vorige. Het zijn de koala's en boomkangoeroes in Duisburg, de wallaroes in BestZoo en de moeraswallaby's in Burgers'. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Donderdag, 11 Jun 2015, 13:06
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Ik heb de bruijnpademelon al gezien in Antwerpen. Eigenlijk ze alle vier want het koppel daar had twee jongen. Ook heb ik de koala's in planckendael al gezien. Zou nog eens naar Antwerpen moeten gaan op daar ernaar te zien. Als laatste heb ik ook al de naaktneuswombats in planckendael en pairi daisa gezien. Dit brengt mij op een score van vier en totaal van vijf.
Added (10 Jun 2015, 21:55) --------------------------------------------- Een score van 5 en totaal van zes. Was de moeraswallabie in plankendael vergeten.
Added (10 Jun 2015, 22:02) --------------------------------------------- En nog eentje waarvan ik twijfelde of ik hem had gezien maar herinner me nu pas in welk hok. De geelvoetkangeroe. Komt doordat ik daar sinds de grote veranderingen nog maar twee keer ben geweest.
ZooZa, leuk dat je meedoet! Geen zorgen over je score, er zullen nog honderden dieren voorbijkomen! Eerst wil ik de zoogdieren afgaan, en als er nog animo voor is wil ik ook wel doorgaan met vogels en eventueel koudbloedigen.
Dit is de tussenstand:
Carnotaurus: 5 Verzorger-Jarne: 6 ZooZa: 3
Als je nu nog mee wil doen is dat nog redelijk simpel, dat wordt steeds moeilijker!
De volgende lijst: tenreks en insecteneters, twee nauwelijks in dierentuinen voorkomende groepen.
Grote egeltenrek (Setifer setosus)
Tenreks vormen een aparte diergroep die men niet zo veel in dierentuinen ziet. Deze soort is helemaal zeldzaam, te zien in Engeland (Essex, Sandown, Lower Basildon) plus Plzen en Wroclaw.
Gewone tenrek (Tenrec ecaudatus)
Anders dan zijn naam doet vermoeden is de gewone tenrek helemaal niet zo gewoon, te zien in 5 dierentuinen. Hierbij horen Paignton, Wroclaw, Poznan, Plzen en Spay. Gelukkig wordt er wel gekweekt.
Gestreepte tenrek (Hemicentetes semispinosus)
In het verleden werd deze bijzonder uitziende tenrek slechts door wat elitaire dierentuinen gehouden. Op dit moment kun je hem alleen in een Nederlandse zoo zien: in Bizar zoo, geen verkeerde zoo voor dit bijzondere diertje.
Gevlekte spitsmuis (Diplomesodon pulchellum)
De spitsmuizen in het algemeen zijn ook weer zo'n groep die je haast nergens ziet. Deze soort is alleen in Rusland (Moskou, Rostov-on-Don, Yaroslavi) te zien, weinig kans dus.
Huisspitsmuis (Crocidura russula)
Grote kans dat als je een wilde spitsmuis tegenkomt dat het deze soort betreft. In dierentuinen kom je ze echter niet tegen, met uitzondering van die in de Zoo van Besançon.
Musksusspitsmuis (Suncus murinus)
Ook maar in één dierentuin te zien, in Plzen. Daar zijn ze in 2008 geïmporteerd. Deze dieren planten zich, in tegenstelling tot veel spitsmuizen in gevangenschap, wel voort.
Bosspitsmuis (Sorex araneus)
Ook een soort die je in ons kikkerlandje gewoon in het wild aan kunt treffen. in gevangenschap erg zeldzaam, te zien in Moskou, dus voor de meesten van ons buiten bereik.
Waterspitsmuis (Neomys fodiens)
In tegenstelling tot bijna alle andere spitsmuizen in Europese zoo's hoef je hier niet voor naar Rusland, want naast Moskou zijn ze ook in Slimbridge, Newchapel en Canterbury te zien.
Dwergspitsmuis (Sorex minutus)
Een extreem klein diertje, die in Europees gevangenschap ook nog eens extreem zeldzaam is. In Canterbury zijn ze te zien, dus daar kun je twee soorten spitsmuizen in één keer zien.
Helaas behoren egels ook tot de weinig voorkomende diergroepen in Europese dierentuinen, op een tweetal soorten na. De Egyptische langooregel kun je zien in Eisenberg in Duitsland, Wroclaw in Polen en Jihlava Zoo in Tsjechië
Langooregel (Hemiechinus auritus ssp)
De langooregel zonder ondersoortstatus wordt in 15 dierenparken gehouden, waaronder in Bizar Zoo in Nederland. Daarnaast zijn ze vooral in de voormalige Oostbloklanden en het Midden-Oosten gehouden (niet direct Europa, maar wel EAZA).
Abessijnse Egel (Paraechinus aethiopicus)
Een soort die je ook nauwelijks in dierentuinen aantreft, jammer want het is een mooi getekend egeltje. In Sofia Zoo in Bulgarije kun je ze vinden, en anders moet je naar de Verenigde Arabische Emiraten.
Van dit diertje heb ik niet echt een Nederlandse naam kunnen vinden, dit is de vertaling van de Duitse. Dit is een ondersoort van de abessijnse egel, die in één park in Israël te vinden is (Hai Ramon).
Egel van Brandt (Paraechinus hypomelas)
Ook een nogal bijzonder egeltje, en je kun je afvragen of-ie wel in Europa te vinden is, maar ik houd me aan de EAZA-landen. Daar horen ook de Verenigde Arabische Emiraten bij, waar in Arabia's wildlife centre deze egel te vinden is.
Kleine haaregel (Hylomys suillus)
Weer zo'n zeldzame soort die gehouden lijkt te worden om 'weer een extra zeldzaam beestje te hebben'. Naast al die andere verder nergens voorkomende soorten huisvest Moskou ook de enige haaregeltjes in Europese dierentuinen.
Oost-Europese egel (Erinaceus roumanicus)
Een soort die alleen in de thuislanden Polen en Hongarije gehouden wordt, met in totaal 4 dierentuinen. Vroeger dacht men dat het om een ondersoort van 'onze' egel ging, maar het bleek een aparte soort te zijn.
Zuidelijke witborstegel (Erinaceus concolor)
Ook zo'n geval waar ik geen Nederlandse naam voor kon vinden, opnieuw vertaald uit het Duits. Alleen te vinden in enkele parken in Israël, dus ook weer buiten bereik voor de meesten van ons.
Mol (Talpa europaea)
Niet echt een dier dat je in een dierenpark verwacht, en hij is ook haast nergens te zien. Het Britisch Wildlife Centre in Newchapel is de uitzondering op de regel dat ze niet gehouden worden.
Ik ben best benieuwd hoeveel jullie er hiervan (in een dierentuin!) gezien hebben. Het is geen schande als je er geen gezien hebt, ik scoor ook een 0! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!