Nieuwe berichten  
Startpagina Startpagina

Zeldzame dieren scorelijst!
carnotaurus
Datum: Maandag, 08 Jun 2015, 18:30 | Bericht # 1   
ZTSF Gegevens
Groep: Designer
Prijzenkast: 2

ZTAO
Credits: 0
Reputatie: 3

Onderdirecteur

Heb je wel eens willen weten hoeveel zeldzame dierentuindieren je eigenlijk hebt gezien, en hoeveel je mede ZTSF-leden?
Dit is je kans! We gaan een scorelijst bijhouden wie de meeste zeldzame soorten van zijn lijstje kan wegstrepen!
Ook heel nuttig dat je nu weet welke precies heel zeldzaam zijn, zodat je er extra aandacht aan kan besteden bij je volgende zoobezoek.
Elke zeldzame soort die je gezien hebt (echt gezien, niet alleen het verblijf) telt als één punt op de scorelijst.

Het werkt zo:
- ik plaats een lijstje van zeldzame soorten (in Europese dierentuinen) per groep, bv buideldieren, mangoesten, toekans etc.
- iedereen die meedoet reageert op het bericht met een melding hoeveel van de bovengenoemde soorten,
en eventueel welke, ze al hebben gezien.
- de volgende lijst begint met de totale score per lid.

Als je een keer plaatst doe je mee en wordt je score bijgehouden.
Als je niet plaatst ga ik ervanuit dat je geen van die soorten gezien hebt, dus mis er geen!
Zie je intussen nog een eerder genoemd dier, laat het even weten, die telt ook voor je score.

Hier alvast de eerste: Eierleggende zoogdieren

1 - Zuid-Oost Autralische mierenegel
(Tachyglossus aculeatus aculeatus)

Een diersoort die ook in het verleden nauwelijks te zien is geweest.
Op dit moment heeft Plankendael in België een koppel, verder is deze ondersoort nergens te zien

2 - Nieuw-Guinea mierenegel
(Tachyglossus aculeatus lawesii)

Ook een zeldzame soort, maar komt gelukkig meer voor. In drie parken in West-Europa (sandwich, Berlijn, Rostock),
maar ook Rusland, Hongarije en Tsjechië zijn deze dieren te zien. Er zijn ook mierenegels zonder soortensoort-status in Europa,
in Duisburg, Frankfurt en Paignton. Deze tellen wel mee

Buideldieren 1

1 - Huisbuidelspitsmuis
(Monodelphis domestica)

Geen muis, geen spitsmuis, maar een buideldier. Deze soort vindt je, naast Moskou, in het Phyllodrom in Leipzig en in Sonneberg.
Deze soort zag je vroeger vaker, zelfs tot in 2006. De neergang zette zicht voort en nu zie je ze haast nergens meer.

2 - Zuid-Amerikaanse opossum
(Didelphis albiventris)

Kon je dit dier tot voor kort nog op drie plekken in Nederland zien, in Artis, Bizar zoo en de Oliemeulen, moet je er nu ver voor reizen.
In Kopenhagen en Olomouc (Tsjechië) is deze soort nog te zien. Mogelijk niet voor lang, want bij Olomouc zitten alleen nog vrouwtjes.

3 - Tasmaanse duivel
(Sarcophilus harrisii)

In de loop van meer dan honderd jaar in verschillende tuinen te zien geweest, maar daarna verdwenen.
Kopenhagen heeft ze in 2006 tot 2012 gehad, om twee koppels nieuwe als geschenk in 2012 te ontvangen.
Ze hebben zich voortgeplant dus mogelijk zien we deze vaker.

4 - Kowari
Dasycercus byrnei

Klein buidelroofdiertje waar je tot voor kort ver weg voor moest, naar Frankfurt, Bristol, Leipig of zelfs naar Oost-Europa.
Sinds 2015 weer in Nederland in Zie-Zoo, dus op dit moment ligt deze voor het grijpen.

5 - Oostelijke buidelmarter
(Dasyurus viverrinus)

Ook het derde in Europa voorkomend buidelroofdier is zeldzaam, in Frankfurt, Leipzig, Bristol, Parijs of Boedapest zijn ze te zien.
Dit lijstje komt opvallend veel overeen met die van de kowari, dus mogelijk kun je deze twee soort in één keer zien.

6 - Beerkoeskoes
(Ailurops ursinus)

Een zeldzame soort, die op dit moment in één dierentuin te zien in: Wroclaw. Voor deze soort zul je snel waarschijnlijk snel
een keer naar Polen moeten, want twee vrouwtjes zijn de enige dieren die nu in Europa te zien zijn.

7 - Voskoeskoes
(Trichosurus vulpecula)

Deze koeskoes zie je gelukkig vaker, maar zeldzaam is hij wel te noemen met 8 parken, voornamelijk in Zuid-Europa.
Ook voor deze moet je snel naar Frankrijk of Italië afreizen, want er zijn nauwelijks koppels en er is weinig kweek.

8 - Gevlekte Koeskoes
(Spilocuscus maculatus)

Eigenlijk is deze flauw, deze is namelijk helemaal niet te zien! Sandwich heeft drie dieren, maar die zitten achter de schermen.
In de hoop dat ze binnenkort ook vóór de schermen zitten staan ze hier toch bij.

Van de mogelijk te score 10 punten scoor ik bitterslecht met slechts één punt (kowari).
Ik ben benieuwd hoeveel punten jullie scoren!

dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!

Bericht veranderd door: carnotaurus - Maandag, 08 Jun 2015, 18:34
BerichtHeb je wel eens willen weten hoeveel zeldzame dierentuindieren je eigenlijk hebt gezien, en hoeveel je mede ZTSF-leden?
Dit is je kans! We gaan een scorelijst bijhouden wie de meeste zeldzame soorten van zijn lijstje kan wegstrepen!
Ook heel nuttig dat je nu weet welke precies heel zeldzaam zijn, zodat je er extra aandacht aan kan besteden bij je volgende zoobezoek.
Elke zeldzame soort die je gezien hebt (echt gezien, niet alleen het verblijf) telt als één punt op de scorelijst.

Het werkt zo:
- ik plaats een lijstje van zeldzame soorten (in Europese dierentuinen) per groep, bv buideldieren, mangoesten, toekans etc.
- iedereen die meedoet reageert op het bericht met een melding hoeveel van de bovengenoemde soorten,
en eventueel welke, ze al hebben gezien.
- de volgende lijst begint met de totale score per lid.

Als je een keer plaatst doe je mee en wordt je score bijgehouden.
Als je niet plaatst ga ik ervanuit dat je geen van die soorten gezien hebt, dus mis er geen!
Zie je intussen nog een eerder genoemd dier, laat het even weten, die telt ook voor je score.

Hier alvast de eerste: Eierleggende zoogdieren

1 - Zuid-Oost Autralische mierenegel
(Tachyglossus aculeatus aculeatus)

Een diersoort die ook in het verleden nauwelijks te zien is geweest.
Op dit moment heeft Plankendael in België een koppel, verder is deze ondersoort nergens te zien

2 - Nieuw-Guinea mierenegel
(Tachyglossus aculeatus lawesii)

Ook een zeldzame soort, maar komt gelukkig meer voor. In drie parken in West-Europa (sandwich, Berlijn, Rostock),
maar ook Rusland, Hongarije en Tsjechië zijn deze dieren te zien. Er zijn ook mierenegels zonder soortensoort-status in Europa,
in Duisburg, Frankfurt en Paignton. Deze tellen wel mee

Buideldieren 1

1 - Huisbuidelspitsmuis
(Monodelphis domestica)

Geen muis, geen spitsmuis, maar een buideldier. Deze soort vindt je, naast Moskou, in het Phyllodrom in Leipzig en in Sonneberg.
Deze soort zag je vroeger vaker, zelfs tot in 2006. De neergang zette zicht voort en nu zie je ze haast nergens meer.

2 - Zuid-Amerikaanse opossum
(Didelphis albiventris)

Kon je dit dier tot voor kort nog op drie plekken in Nederland zien, in Artis, Bizar zoo en de Oliemeulen, moet je er nu ver voor reizen.
In Kopenhagen en Olomouc (Tsjechië) is deze soort nog te zien. Mogelijk niet voor lang, want bij Olomouc zitten alleen nog vrouwtjes.

3 - Tasmaanse duivel
(Sarcophilus harrisii)

In de loop van meer dan honderd jaar in verschillende tuinen te zien geweest, maar daarna verdwenen.
Kopenhagen heeft ze in 2006 tot 2012 gehad, om twee koppels nieuwe als geschenk in 2012 te ontvangen.
Ze hebben zich voortgeplant dus mogelijk zien we deze vaker.

4 - Kowari
Dasycercus byrnei

Klein buidelroofdiertje waar je tot voor kort ver weg voor moest, naar Frankfurt, Bristol, Leipig of zelfs naar Oost-Europa.
Sinds 2015 weer in Nederland in Zie-Zoo, dus op dit moment ligt deze voor het grijpen.

5 - Oostelijke buidelmarter
(Dasyurus viverrinus)

Ook het derde in Europa voorkomend buidelroofdier is zeldzaam, in Frankfurt, Leipzig, Bristol, Parijs of Boedapest zijn ze te zien.
Dit lijstje komt opvallend veel overeen met die van de kowari, dus mogelijk kun je deze twee soort in één keer zien.

6 - Beerkoeskoes
(Ailurops ursinus)

Een zeldzame soort, die op dit moment in één dierentuin te zien in: Wroclaw. Voor deze soort zul je snel waarschijnlijk snel
een keer naar Polen moeten, want twee vrouwtjes zijn de enige dieren die nu in Europa te zien zijn.

7 - Voskoeskoes
(Trichosurus vulpecula)

Deze koeskoes zie je gelukkig vaker, maar zeldzaam is hij wel te noemen met 8 parken, voornamelijk in Zuid-Europa.
Ook voor deze moet je snel naar Frankrijk of Italië afreizen, want er zijn nauwelijks koppels en er is weinig kweek.

8 - Gevlekte Koeskoes
(Spilocuscus maculatus)

Eigenlijk is deze flauw, deze is namelijk helemaal niet te zien! Sandwich heeft drie dieren, maar die zitten achter de schermen.
In de hoop dat ze binnenkort ook vóór de schermen zitten staan ze hier toch bij.

Van de mogelijk te score 10 punten scoor ik bitterslecht met slechts één punt (kowari).
Ik ben benieuwd hoeveel punten jullie scoren!

Bericht getypt door - carnotaurus
Toegevoegd op 08 Jun 2015 om 18:30
Verzorger-Jarne
Datum: Dinsdag, 09 Jun 2015, 15:37 | Bericht # 2   
ZTSF Gegevens
Groep: Actief lid
Prijzenkast: 0

ZTAO
Reputatie: 2

Verzorger

Zuid-Oost Autralische mierenegel :
ik heb deze een keer gezien in planckendael. Helaas nog maar 1 keer. De andere keren kon ik ze niet zien. Heb bovendien enkel het mannetje of vrouwtje gezien.
BerichtZuid-Oost Autralische mierenegel :
ik heb deze een keer gezien in planckendael. Helaas nog maar 1 keer. De andere keren kon ik ze niet zien. Heb bovendien enkel het mannetje of vrouwtje gezien.

Bericht getypt door - Verzorger-Jarne
Toegevoegd op 09 Jun 2015 om 15:37
carnotaurus
Datum: Woensdag, 10 Jun 2015, 21:13 | Bericht # 3   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

Verzorger-Jarne, Leuk dat je meedoet!
De stand is nu:

Carnotaurus: 1
Verzorger-Jarne: 1

Als je nog mee wil doen is het het slimst om dat snel te doen, nu zijn de gemiste diersoorten
nog te overzien, over een tijdje wordt dat moeilijker. (Dieren die al geweest zijn kun je nog gewoon noemen)

We gaan verder: Buideldieren 2!

Mijn score hier is 4, al beter dan de vorige. Het zijn de koala's en boomkangoeroes in Duisburg,
de wallaroes in BestZoo en de moeraswallaby's in Burgers'.

Bericht veranderd door: carnotaurus - Donderdag, 11 Jun 2015, 13:06
BerichtVerzorger-Jarne, Leuk dat je meedoet!
De stand is nu:

Carnotaurus: 1
Verzorger-Jarne: 1

Als je nog mee wil doen is het het slimst om dat snel te doen, nu zijn de gemiste diersoorten
nog te overzien, over een tijdje wordt dat moeilijker. (Dieren die al geweest zijn kun je nog gewoon noemen)

We gaan verder: Buideldieren 2!

Mijn score hier is 4, al beter dan de vorige. Het zijn de koala's en boomkangoeroes in Duisburg,
de wallaroes in BestZoo en de moeraswallaby's in Burgers'.

Toegevoegd op 10 Jun 2015 om 21:13
Verzorger-Jarne
Datum: Woensdag, 10 Jun 2015, 22:02 | Bericht # 4   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Verzorger

Ik heb de bruijnpademelon al gezien in Antwerpen. Eigenlijk ze alle vier want het koppel daar had twee jongen.
Ook heb ik de koala's in planckendael al gezien.
Zou nog eens naar Antwerpen moeten gaan op daar ernaar te zien.
Als laatste heb ik ook al de naaktneuswombats in planckendael en pairi daisa gezien.
Dit brengt mij op een score van vier en totaal van vijf.

Added (10 Jun 2015, 21:55)
---------------------------------------------
Een score van 5 en totaal van zes. Was de moeraswallabie in plankendael vergeten.

Added (10 Jun 2015, 22:02)
En nog eentje waarvan ik twijfelde of ik hem had gezien maar herinner me nu pas in welk hok. De geelvoetkangeroe. Komt doordat ik daar sinds de grote veranderingen nog maar twee keer ben geweest.

BerichtIk heb de bruijnpademelon al gezien in Antwerpen. Eigenlijk ze alle vier want het koppel daar had twee jongen.
Ook heb ik de koala's in planckendael al gezien.
Zou nog eens naar Antwerpen moeten gaan op daar ernaar te zien.
Als laatste heb ik ook al de naaktneuswombats in planckendael en pairi daisa gezien.
Dit brengt mij op een score van vier en totaal van vijf.

Added (10 Jun 2015, 21:55)
Een score van 5 en totaal van zes. Was de moeraswallabie in plankendael vergeten.

Added (10 Jun 2015, 22:02)
En nog eentje waarvan ik twijfelde of ik hem had gezien maar herinner me nu pas in welk hok. De geelvoetkangeroe. Komt doordat ik daar sinds de grote veranderingen nog maar twee keer ben geweest.

Toegevoegd op 10 Jun 2015 om 22:02
ZooZa
Datum: Donderdag, 11 Jun 2015, 13:23 | Bericht # 5   
ZTSF Gegevens
Prijzenkast: 1

ZTAO
Reputatie: 4

Curator

Ik heb alleen de zandwallaby, de moeras wallaby en de australische wombat gezien :D

BerichtIk heb alleen de zandwallaby, de moeras wallaby en de australische wombat gezien :D

Bericht getypt door - ZooZa
Toegevoegd op 11 Jun 2015 om 13:23
carnotaurus
Datum: Donderdag, 11 Jun 2015, 15:18 | Bericht # 6   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Onderdirecteur

ZooZa, leuk dat je meedoet! Geen zorgen over je score, er zullen nog honderden dieren voorbijkomen!
Eerst wil ik de zoogdieren afgaan, en als er nog animo voor is wil ik ook wel doorgaan met vogels en eventueel koudbloedigen.

Dit is de tussenstand:

Carnotaurus: 5
Verzorger-Jarne: 6
ZooZa: 3

Als je nu nog mee wil doen is dat nog redelijk simpel, dat wordt steeds moeilijker!

De volgende lijst: tenreks en insecteneters, twee nauwelijks in dierentuinen voorkomende groepen.

Ik ben best benieuwd hoeveel jullie er hiervan (in een dierentuin!) gezien hebben.
Het is geen schande als je er geen gezien hebt, ik scoor ook een 0!

BerichtZooZa, leuk dat je meedoet! Geen zorgen over je score, er zullen nog honderden dieren voorbijkomen!
Eerst wil ik de zoogdieren afgaan, en als er nog animo voor is wil ik ook wel doorgaan met vogels en eventueel koudbloedigen.

Dit is de tussenstand:

Verzorger-Jarne: 6
ZooZa: 3

Als je nu nog mee wil doen is dat nog redelijk simpel, dat wordt steeds moeilijker!

De volgende lijst: tenreks en insecteneters, twee nauwelijks in dierentuinen voorkomende groepen.

Ik ben best benieuwd hoeveel jullie er hiervan (in een dierentuin!) gezien hebben.
Het is geen schande als je er geen gezien hebt, ik scoor ook een 0!

Toegevoegd op 11 Jun 2015 om 15:18
Verzorger-Jarne
Datum: Donderdag, 11 Jun 2015, 15:55 | Bericht # 7   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Verzorger

ik scoor helaas ook een 0.
Berichtik scoor helaas ook een 0.

Toegevoegd op 11 Jun 2015 om 15:55
JowJonas
Datum: Donderdag, 11 Jun 2015, 20:58 | Bericht # 8   
ZTSF Gegevens

Horeca Medewerker

Ik scoor tot nu toe 6. Ik heb gezien:

Zuid-Oost Australische mierenegel (Planckendael)
Zandwallaby (Blijdorp)
Moeraswallaby (Planckendael)
De Bruijnpandemelon (Antwerpen)
Australische naaktneuswombat (Planckendael)
Queensland Koala (Planckendael)

(Een tip voor in de toekomst: stop de duingazelle ertussen! Deze is in Europa enkel te zien in Planckendael)

Deviantart | Natuurgebied De Zwaan

Bericht veranderd door: JowJonas - Donderdag, 11 Jun 2015, 20:59
BerichtIk scoor tot nu toe 6. Ik heb gezien:

Zuid-Oost Australische mierenegel (Planckendael)
Zandwallaby (Blijdorp)
Moeraswallaby (Planckendael)
De Bruijnpandemelon (Antwerpen)
Australische naaktneuswombat (Planckendael)
Queensland Koala (Planckendael)

(Een tip voor in de toekomst: stop de duingazelle ertussen! Deze is in Europa enkel te zien in Planckendael)

Bericht getypt door - JowJonas
Toegevoegd op 11 Jun 2015 om 20:58
Verzorger-Jarne
Datum: Donderdag, 11 Jun 2015, 21:43 | Bericht # 9   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Verzorger

Dat brengt ons dus op:
Verzorger-jarne: 6
Jowjonas: 6
Zooza: 3

En jowjonas, kom jij soms ook regelmatig in planckendael?

Bericht veranderd door: Verzorger-Jarne - Donderdag, 11 Jun 2015, 21:50
BerichtDat brengt ons dus op:
Verzorger-jarne: 6
Jowjonas: 6
Zooza: 3

En jowjonas, kom jij soms ook regelmatig in planckendael?

Toegevoegd op 11 Jun 2015 om 21:43
Haasrode
Datum: Vrijdag, 12 Jun 2015, 16:02 | Bericht # 10   
ZTSF Gegevens

ZTAO

Parkeerhulp

Zou ik ook nog kunnen meedoen?