Er is een paar dagen geleden een schildpad aan gespoeld die sea life opvangt maar hij is niet te zien voor bezoekers. PS: ik weet niet of hij een keer bezichtigd kan woorden door bezoekers! Onze team site registreer je en houd het regelmatig in de gaten voor download's: Zt2 signteam
Ik ga er binnenkort met school heen en heb niet zo heel veel tijd daar, wat zijn echt de toppunten die ik moet zien, behalve de breedsnuitkaaimannen en de otters? dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Eerst kom je binnen in een vrij saaie hal, vanuit daar loop je door naar het eerste gedeelte: Hollandse Wateren, waar men inheemse soorten kan zien. Dit gedeelte is buiten: de omgeving is er mooi, de collectie niet spectaculair. Steuren zijn vrijwel de bijzonderste van dit deel.
Daarna bij de Diepzee, een verrassend gedeelte van het park. Meteen wordt je door snotolven begroet, waarna enkele aquaria volgen. Een bijzonder geval is de snipvis. Daarnaast vele ongewervelden: van heremietkreeften tot de reuzenpissebed.
De Diepzee eindigt bij een octopus, de Voelpoel is helaas niet zo spannend... Dan het Roggen-deel. Eigenlijk is het een grote bak met allerlei soorten (waaronder inheemse) grote vissoorten, zoals de rode poon. Het is nou eenmaal het roggen gedeelte dus die zijn met bijvoorbeeld de stekelrog vertegenwoordigd, ook zijn er kleine haaien.
Het Krabben en Kreeften-gedeelte is een kleiner stuk. Vele kreeften en krabben leven hier, zoals de Noordzeekrab. In een vitrine is een imposante collectie van oude schalen en huiden van diverse schaaldieren te vinden.
Amazonia is wat groter. De bewoners zijn er gevarieerd: van de prachtige breedsnuitkaaiman tot de overbekende guppy's, met van alles er tussenin. De vele kleine soorten karperzalmen die veel door particulieren gehouden worden zijn vertegenwoordigd met een van de moeilijkste soorten: roodkopzalmen. Ook vele soorten meervallen: van relatief kleine (!) haaimeervallen tot de gigantische roodstaart meerval.
Daarna volgt Tropisch, een gedeelte met vele vissen. Voorbeelden van de kleurrijke soorten zijn de picasso-trekkersvissen. Kleine juffertjes en kardinaalvisjes kunnen door een uitpuilend aquarium worden bekeken, waardoor ze groter lijken. Ook giftige soorten zoals de Egelvissen en koraalduivels. In de NEMO Hoek, zijn, zoals de naam zegt, verschillende clownvissen te bewonderen.
De Onderwatertunnel is een publiekstrekker. Er leven hier kleine visjes, maar ook zebra- en luipaardhaaien Bijzonder is verder de gigantische soepschildpad, met een opmerkelijk... lange staart! via een zuilvormige inkeping lijkt het alsof je in het aquarium staat. Het Kwallen-gedeelte is zeer klein: alleen oorkwallen. Wel goed gepresenteerd: de aquaria zijn met verschillende kleuren verlicht waardoor het lijkt of de kwallen dan wel paars, blauw of rood zijn.
Zeepaardjes is een groter gedeelte het begint met grote zeepaard-standbeelden. De bewoners worden er als in magische schilderijtjes weergegeven. De bewoners zelf lijken ook magisch, zoals verschillende anemonen, maar ook de blauwe zeester. Naast de verwachte zeepaardjes zijn er ook witstaartjuffertjes en eenbandanemoonvissen te vinden.
Het binnen-gedeelte eindigt met Zeesterren: een nieuw deel waar verschillende soorten van HEEL dichtbij bekeken kunnen worden: van gigantische soorten tot kleine slangsterren. Het park sluit goed af met een met Zoo-site award bekroond otter-verblijf. De Aziatische kleinklauwotter-zusjes zijn speels en altijd bezig met het vele speelgoed.
De conclusie: voor elke vissenliefhebber een geweldig uitstapje. Voor "gewone' dierentuinbezoekers leuk om eens even te kijken. Als je niet van vissen houd of je niet openstelt hoe prachtig "gewone visjes" kunnen zijn zou ik zeggen: blijf thuis. Al met al een prachtpark: de aankleding is mooi en de collectie prachtig maar bescheiden. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!