De bultrug die woensdag is gestrand op een zandplaat in de Waddenzee in de buurt van texel, is overleden. Dat hebben de gemeente Texel en dierenverzorgster Lenie 't Hart bekendgemaakt.
De walvis wordt zo snel mogelijk van de zandplaat gehaald. Dat gebeurt door Rijkswaterstaat in opdracht van natuurmuseum Naturalis in Leiden. De noodverordening voor het gebied blijft van kracht, zolang de bultrug nog op de zandplaat ligt, meldt de gemaatnte Texel. De dood van de bultrug is vastgesteld door een dierenarts die in opdracht van Texel bij het beest is geweest.
Niet meer te redden Burgemeester Francine Giskes van Texel liet gisteren al weten dat bultrug 'Johannes' niet meer te redden was. Vandaag zou worden bekeken of het mogelijk was om het dier opnieuw te euthanaseren, nadat eerdere pogingen waren mislukt. Dierenverzorgster Lenie 't Hart was vanmorgen met een rubberboot naar de zandplaat gereisd. Als het dier nog leefde wilde ze alsnog een reddingspoging ondernemen. Ze maakte het treurige nieuws rond 09:00 uur via twitter bekend.
Veel kritiek De dierenactiviste had veel kritiek op de eerdere reddingsacties en was woedend dat haar organisatie van de zeehondencrèche het dier niet mochten helpen.
Dit bericht is jullie allemaal waarschijnlijk wel bekend. Wat vinden jullie hier nou van?
nou op het eerst punt geef ik lenie en de gemeente Texel gelijk het dier was echt niet meer te reden via facebook volg ik naturalis zelf en die hadden een foto laten zien dat johannes op de zand bank lag en werd omringt door ondiep water en dan nog wat dieper ondiep water dus hij was al niet te redden een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 670 Prijzenkast:
4
Onderdirecteur
Ze hadden na de eerste keer dat het was mislukt meteen het dier moeten eurhaniseren. Het dier heeft nu onnodig een slechte en pijnlijke dood gehad.
As het aan Lenie t Hart, Sea Shepperds en Marianne Thieme (partij van de dieren) was er nog veel vaker een reddingsactie geprobeerd. Al helemaal slecht je zou toch verwachten van zon mensen met kennis dat ze meteen zagen dat het dier niet meer terug kon...
@ harry, Naturalis hoopt hier echt niet op. Ik loop toevallig stage bij Naturalis
De bultrug wordt sowieso geen attractie omdat hij hoogstwaarschijnlijk niet voor het publiek te zien zal zijn. Ik ben vandeweek in de collectietoren geweest en daar staan duizenden mammoetbotten/wolharige neushoornfossielen en nog veel meer. Deze worden allemaal niet tentoongesteld omdat deze objecten alleen voor onderzoek gebruikt worden.
Bij Naturalis zal de bultrug ontleden worden en er zal worden gekeken wat de oorzaak is van de stranding. Hierdoor leert de mens weer meer over de natuur.
Het zal vandeweek wel ernstig gaan stinken bij ons... Het stinkt al als ze een bruinvis in zo'n bak zetten :P Always look on the bright side of life!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 185 Prijzenkast:
0
Verzorger
Het dier heeft jammer genoeg veel moeten lijden en zat zelfs te huilen arm dier Maar de reddingactie's vondt ik wel een beetje flut. Ze hebben veel dieren gered met het zand weg pompen waarom hebben ze dat nu niet weer gedaan ?
@ Svenyboy04, Omdat zand weer terugkomt. Voordat je een goede geul gegraven hebt is het al weer terug. Als je aan die bultrug gaat trekken trek je hem uit elkaar. En dat is dan weer dierenmishandeling. En dan gaat iedereen boos reageren. Always look on the bright side of life!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 89 Prijzenkast:
1 ZTAOCredits:0Reputatie:9
Kassa Medewerker
Een reddingsactie was volgens mij sowiezo geen optie. Het feit alleen al dat een bultrug in de Noordzee zwemt is niet normaal. De Noordzee is niet diep genoeg voor zo een dier en er is ook geen voedsel. Er was dus waarschijnlijk al iets mis met het dier nog voor het op die zandbank terecht kwam. Is het dan nodig om zoveel geld te spenderen aan een hopeloze reddingsactie. Dat geld kan beter voor iets anders gebruikt worden, denk ik. We zijn er nog nooit in geslaagd een 10 m lange potvis terug in zee te helpen, waarom zou het met een 12 m lange bultrug wel lukken. Ik was niet echt verbaasd toen ik hoorde dat Lenie zich ook even met die bultrug ging bezighouden. Het is een fijne dame om mee samen te werken, maar ze verdraagt geen kritiek of goede raad als het op het redden van zeezoogdieren aankomt. Ze heeft hierover haar eigen mening en zal deze ten allen tijde verdedigen zonder zelfs maar te luisteren naar de mening van iemand anders.
@ Svenyboy: Even ter info: Een walvis of dolfijn, en dus ook een bultrug, kan niet huilen.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 89 Prijzenkast:
1 ZTAOCredits:0Reputatie:9
Kassa Medewerker
@ Svenyboy: Traanklieren zijn er in de eerste plaats om je ogen vochtig te houden. Bij dieren die constant in het water leven is dit niet nodig. Dus ook de traanklieren zijn niet nodig. En wie geen traanklieren heeft, kan niet huilen.