Ik ben naar Artis geweest en ik wil er een verslag over schrijven. Nou is Artis een groot park en ik weet niet of ik een uitgebreid verslag moet schrijven. Wie wil kan reageren en laten weten of een beknopt verslag beter is, of een uitgebreide (zoals al mijn verslagen). De foto's (het worden er veel!) mogen uiteraard niet zonder mijn toestemming gebruikt worden. Het cijfer laat ik even open.
Naam dierentuin: Natura Artis Magistra Land: Nederland Cijfer: - Datum bezoek: 6-5-2014
Alvast deel één! (dit is overigens een uitgebreide versie)
In de vakantie werd besloten om naar een grotere dierentuin te gaan. Artis staat al lang op mijn verlanglijstje, omdat ik er nog nooit geweest was. Ondanks dat het de oudste zoo van Nederland was had ik geen hoge verwachtingen. Meermaals is mij aangeraden om er niet heen te gaan. Het zou verouderd, dieronvriendelijk en lelijk zijn.
Uiteindelijk zijn we toch maar naar Artis vertrokken. De heenweg ging soepel, maar de navigatie liet ons in de steek in Amsterdam. Artis staat nergens aangegeven en de ingang is gewoon een stuk weg tussen twee palen met arendbeelden erop. Toen we er eenmaal waren hebben de auto op de parkeerplaats gezet, het was totaal niet druk, gingen we naar het park. Bij de ingang hebben we niet alleen een kaartje en een plattegrond gekocht, maar ook een dagkrant van Artis. Leuk en heel handig trouwens is de Artis-app. Deze heeft een plattegrond en een aantal routes te volgen met leuke weetje over de zoo.
- de ingang van de dierentuin -
Eenmaal binnen volgde een verrassing. Even twee poortjes door en je bent van de gestreste stadsdrukte in het rustige dierenpark. Logisch dat de Amsterdammers er graag heen gaan om even bij te komen. Overal stonden exotische planten, het gaf meteen sfeer. Het eerste verblijf was een weide voor grote huisdieren. Hier stonden kamelen, huisezels, wattusi-runderen en huisrendieren. In een apart stukje, nauwelijks te zien stond een alpaca. De wei was niet gigantisch maar zeker acceptabel, met een mooie grote stal erbij. Het leuke was dat er amper omheining was! Eigenlijk alleen een gracht, zoals het hoort in Amsterdam.
- de grote huisdieren, alleen een gracht als omheining -
Daarna een van de oudste verblijven: een apenrots. Het was duidelijk ouderwets, maar niet verkeerd voor de kleine groep Japanse makaken. Naast de rots hadden ze was klimpalen. Zeker een stukje nostalgie. De apen waren rustig bezig met vlooien. Ook deze keer weer een gracht als afscheiding. Die grachten geven een mooi effect.
- de apenrots, een van de oudste verblijven - dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Maandag, 23 Jun 2014, 21:02
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik ben er zelf ook nog nooit geweest, hij staat zeker ook nog op mijn verlanglijstje! Ziet er inderdaad echt wel leuk uit met die grachten. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
Hier heb ik nog een stukje uitgebreid. Nu kan er nog gestemd worden. De twee laatste en grootste delen zullen volgen Zie dit maar als een vervolg op deel 1: kleinzoogdierenhuis, pampa, losse verblijven.
We liepen verder naar het gibbonverblijf. Een klein eiland, maar veel klimmogelijkheden en een binnenverblijf. De gibbons zelf hebben we niet gezien, maar wel de vele eenden en ganzen die er in de buurt liepen. We hebben verschillende soorten gespot, onder andere Indische gans, roodhalsgans, hawaiigans en sneeuwgans. Dicht bij lang de monumentale bokkenrots, met een groep steenbokken. Heel mooi, hoewel niet erg ruim. Opnieuw een gracht.
- gibboneiland, let op de reiger aan de linkerkant -
- de bokkenrots -
Daarna was de pampa aan de beurt. Dit was een groot combinatieverblijf. Het was ruim, mooi ingericht én de dieren waren goed te zien. Maar eerst nog even een vijver met chileense flamingo's en zwarthalszwanen. Op de achtergrond was het gewone, Amsterdamse verkeer te zien. Toch was dit niet echt storend. De pampa was een groot soort veld, met een stallencomplex in het midden. De bewoners zijn divers en hebben elk hun favoriete plaats. De lama's liepen langs de ruif, de vicuña's juist in de schaduw. De tapirs lagen langs de stal. De mara's waren vooral vlak langs het hek te vinden. Er was een apart stukje waar wat capibara's zaten, mét jongen. Dit was een stukje vijver.
- de pampa met vicuña's en mara's -
- De capibara-vijver van de Pampa -
Waar men vroeger naar de manenwolven kon wordt nu gebouwd aan een nieuw jaguarverblijf. Heel veel was er nog niet te zien. Daarna liepen we verder richting het kleine kleinzoogdierenhuis. Maar eerst nog even een verblijfje voor bennettwallaby's. Het was ruim en groen. Ik vind het zeker niet erg dat het een standaard soort is. Immers, vele soorten hebben meer ruimte nodig en dat kan Artis nu niet geven. We kwamen bij het kleinzoogdierenhuis aan. Waar eerst buiten een verblijfje lag voor Zuid-Afrikaanse stekelvarkens. Dit was dan een wat minder standaard soort.
- het wallabyverblijf. Groen en ruim -
- het verblijf voor de stekelvarkens -
Tot nu toe waren we positief verrast. De tuin was mooi en zeker niet dieronvriendelijk. Maar het volgende stukje was wel wat minder. De buitenverblijven rondom dit huis waren echt kooien. Er waren er twee voor zwarte slingeraap met boliviaans doodshoofdaapje. En er waren fennekken en margays. Ten slotte nog een verblijf voor stokstaartjes, gelijkend op die van de stekelvarkens. De maleise bonte marters hadden drie verblijven tot hun beschikking.
- verblijf voor bonte marters -
Eenmaal in het huis wachtte ons een verrassing. Helaas reflecteerde het glas erg, dus zijn de foto's niet goed gelukt. In het midden was een soort serre met daarin roelroels, vari's, en kleine kantjils. Het was niet enorm, maar ruim genoeg. In de verbijven eromheen zaten onder andere tweevingerige luiaards, gouden leeuwaapjes, roodbuiktamarins, keizer snorrebaardtamarin, zuidelijke tamandoea en goudagouti's. Echt een kleinzoogdierenhuis dus. Aan de andere kant waren de binnenverblijven voor de slinger- en doodshoofdapen, de fenneks etc. Er waren ook mooi ingerichte, ruime verblijven voor goendi's, slurfspitsmuizen, kleinklauwotters, dwergmangoesten en dwergoeistiti's.
- verblijf dwergmangoest, de mangoest was erg actief -
- verblijf voor dwergoeistiti -
Na dit huis zijn we naar de beverratten gelopen. Het leuke was dat ze naast wildkleur ook nog de beige kweekvariant hadden. Opnieuw een prima verblijf. Toen we verder liepen kwamen we langs de hyenahonden. We hebben één dier gezien. Ik weet niet hoeveel honden ze hebben en hoe groot het binnenverblijf is, maar heel groot was het niet. Later bleek ook dat ze nog een, kleiner, tweede buitenverblijf hebben. Het wasberenverblijf was dan weer prachtig ingericht en heel ruim, met zelfs een waterval! Een gethematiseerd huisje doet dienst als verblijf voor kuifmakaken.
- overzicht van het park. Aan de rechter kant het huisje voor makaken, aan de linker kant het wasbeerverblijf -
- beverratten, de vijver liep leeg, waarschijnlijk voor onderhoud -
Daarna nog wat losse verblijven, voor prairiehonden en rode panda's met muntjak. Beide verblijven waren ruim, we hebben alleen geen prairiehonden gezien, wel de panda's! Deze waren enorm actief. Daarna liepen we naar de vernieuwde fazanterie. Aan het monumentale Masmanhuisje werd gewerkt, door moeten ook ooit nog vogels komen.
- verblijf voor rode panda's -
De fazanterie begon mooi met wat blauwkeel- en hyacintara's. De volières waren hoog en ruim. Heel mooi vernieuwt, als ik de oude foto's zie. Dit deel bevat meer soorten papegaaien, de kaketoe's en de kea's. In de langwerpige rij die volgde waren onder andere edwardfazanten, koningsfazanten, kongopauwen en purperkaplori's te zien. In de rij tegenover, het waren allemaal vergelijkbare, mooi ingerichte volières, ware, kuifseriema's, pauwkalkoenen, reuzentoekans, trompetvogels, satyr tragopaan en regentparkieten te zien. De tweede korte rij bevatte soldatenara's en groenvleugelara's, de aansluitende volière was voor lepelaars. Tegenover kon je gewoon de weg op kijken. Een combinatie van een prachtige, monumentale fazanterie en een modern concept over dierhouderij.
- Aravolière, met vooraan blauwkeelara's en achteraan hyacintara's -
- een typische volière voor deze fazanterie, met trompetvogels en regentparkieten -
Hierna gingen we naar het Aquarium, een prachtig, monumentaal pand. Maar dit, samen met het gorillahuis, chimpanseehuis, zeeleeuwen, vlindertuin en de achterste hoek van het park de volgende keer. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Zondag, 24 Aug 2014, 20:26
@ carnotaurus, Mooi verslag! Ik zou er zelf nog een x heen willen. Ik ben hier ook nog nooit geweest, maar wat ik tot nu toe zien zijn de verblijven niet te klein en zijn ze bezig met vernieuwingen
Nou, tijd voor deel 3! Wegens tijdgebrek nu eerst het aquarium en later nog de rest.
Tot nu toe waren we positief verrast. Hoewel sommige delen nog vrij oud aandoen (buitenkooien kleinzoogdierenhuis) zag het er allemaal prima uit! We gingen daarna het aquariumgebouw in. Dit is een prachtig, monumentaal pand. Door lichtinval, tegenlicht en schittering kon ik maar weinig goede foto's maken, zeker niet van de dieren zelf.
Het eerste stukje heeft als thema 'Amsterdamse gracht'. Een prachtig nagebouwde gracht. Compleet met (de voorkant van) geparkeerde auto's, hekjes en waarschuwingsborden. Dit aquarium werd bewoont door baarzen, snoekbaarzen, karpers, blankvoorns, een enkele paling en brasems. Ook een paar invasieve ongewervelden (chinese wolhandkrab en amerikaanse rivierkreeft) waren vertegenwoordigd. Met veel educatie over het schoonhouden van de gracht. Tegenover wat amfibieënbakken. Naast kikkers (roodoogmaki-, pijlgif- en bastaardkikker) waren er ook vroedmeesterpadden en salamanders te zien (marmersalamander, vuursalamander, axolotl en kamsalamander)
- een stukje Amsterdamse gracht. De vissen zwemmen nauwelijks in beeld.
- Een verblijfje voor bastaardkikkers en vuursalamanders -
Daarna kom je in een hal met educatie over de evolutie van vissen naar amfibieën. Er is één klein terrarium met kikkers, en ik heb op mezelf na geen enkele bezoeker het zien opmerken. Maar ja, de grootste attractie was dan ook de gigantische albino Afrikaanse longvis! Helaas, opnieuw nauwelijks foto's kunnen maken. Het aquarium zag er wat klein uit, maar wel redelijk ingericht. Het volgende thema is Koraalrif. Weer een vergelijkbare bak als bij A-damse gracht, dit keer met talloze rifvissen. O.a. pincetvis, blauwe doktorsvis, harlekijn clownvis, gehoornde koffervis, maskerwimpelvis etc. Tegenover nog wat kleine aquaria met o.a. koralen en anemonen. Ook poetsgarnalen, grondels, rifwachters en pincetvissen waren er te zien. Veel soorten hier zijn te kwetsbaar voor de grote bak. (de pincetvissen zijn er om het schoon te houden)
- de albino longvis, zeker een toppuntje van de collectie -
- de eerste rifbak -
Toen even een museumachtig stukje, met de tentoonstelling 'Tanja', eentje over katachtigen, een diorama en, pas geopend, een schelpententoonstelling. Het diorama was erg mooi, maar we gingen toch maar verder. Weer een rifgedeelte, met een overhellend aquarium. Deze werd door neerkijkers, ronde vleermuisvissen, gewone wimpelvissen etc. bewoont. De kleine aquaria tegenover opnieuw met kleine, kwetsbare soorten. Te noemen aarbeikoraal, kleine zusterhaai, waarvan Artis de eerste kweek in gevangenschap ooit had, en opnieuw rifwachter.
- tanja, het beroemde nijlpaard, nu opgezet en wel in haar eigen tentoonstelling -
- de tweede rifbak -
Daarna een regenwoud deel, opnieuw met een overhangend aquarium. Hier was het zo donker dat opnieuw fotografie bijna onmogelijk was. De bewoners waren ronduit opvallend. Onder andere pacu's, roodstaartmeervallen en reuzen-arapaima's van meerdere meters lang! Tegenover opnieuw kleinere bakken, met onder andere maanvissen, olifantsvissen etc. De bewoners hiervan zijn niet zo spectaculair, maar wel prachtig ingericht. Zeker een voorbeeld voor een hobbyist als ik. Daarna weer wat schelpen en we wandelen een gang in...
- een roodstaartmeerval -
En wat voor een gang! Een ouderwets aquarium. Echt prachtig! we hebben onze ogen uitgekeken. En wat voor een vissen! Te beginnen met wat maanvisjes, maar ook cichliden, jonge arapaima's, zoen- diamant- en reuzengoerami's. Daarnaast blanke- en marmerbijlzalmen en kleine roggen. Ook waren hier rode piranha's, sterlets, kongozalmen, botia's, labeo's, regenboogvissen en blauwe spatten. Als vissenliefbeer is dit geweldig! De rij tegenover bevat kardinaalvissen, schol, luipaardhaai, krabben, zeesterren, vlindervissen, trekkersvissen, koornaarvissen, zwarte juffertjes en ga zo maar door. Als toppunt voor mij de buisalen, de eerste keer dat ik ze ooit zag! Elk aquarium had zijn eigen specifieke thema en soorten.
- De gang, gigantisch gewoon! -
- aquarium voor piranha's. De overige verblijven in deze hal leken hierop maar dan met compleet andere inrichting en bezetting -
- ergens in een hoekje, in een klein bakje bevinden zich de visjes waar ik zo op had gewacht: gestreepte buisaaltjes! -
Zoals je leest ben ik zeer positief over dit gedeelte. Zowel de inrichting als de bezetting is prachtig. Ook hoe 'simpele' soorten als maanvissen en kersenbuikcichlides gehuisvest waren, in prachtige, ruime, mooi ingerichte aquaria. En dan de collectiehoogstandjes: een pijlgifkikkers die in Europa alleen in Artis te zien is, de albino longvis, de buisalen, de arapaima's, de reuzengoerami etc. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
legoman12324, Zeker! Maar ik typ dit verslag in de volgorde zoals ik het park gelopen heb dus de Roofdierengallerij en het Kerbertterras komen later! In deze update zullen onder andere de mensaaphuizen, de achterste hoek en het Vlinderpaviljoen aan bod komen.
Maar eerst het wolvenverbijf. Dit verblijf voor Hudson-Baywolven. Deze witte wolven hebben een gevarieerd verblijf. Dat uit twee delen bestaat. Er zijn onder andere schuilplaatsen, open plekken en dichte beplanting. Het is ietwat klein, maar er zaten dan ook relatief weinig wolven. Op de achtergrond staat een verblijf verborgen tussen de bosjes. Het is simpel gezegd eenvoudig, onopvallend. De bewoners zijn alles behalve simpel: de kleinste rundersoort, de anoa. We komen nu bij de gierenvolière. Deze is gigantisch en wordt door vale gieren bevolkt. De overhellende vorm, die ook in het aquarium te zien was, is ook hier gebruikt. Hierdoor is er veel ruimte om te vliegen, wat ook nodig is voor deze dieren. Op de achtergrond staat een verblijf verborgen tussen de bosjes. Je loopt door een tunneltje, eerst door de volière: als je geluk hebt vliegen de gieren over je heen, daarna door het gebouwtje.
- één van de twee delen van het wolvenverblijf -
- de gierenvolière -
Daarna komen we langs het Wistentperk. Dit oude perk is niet heel spectaculair ingericht, maar veel opties heb je ook niet met wistenten. Al snel volgt een grasveldje als buitenverblijf voor Aldabra-reuzenschildpadden. Buiten was geen enkel dier te zien. Toen gingen we naar binnen in het Gorillahuis. Centraal ligt hier het ruime binnenverblijf voor gorilla's en meerkatten. Er zaten geen primaten binnen. Gelukkig is er in dit huis veel meer te zien. Naast dat het prachtig thematisch is ingericht, zijn er ook nog reptielen te vinden. Ten eerste, in een hoek, het binnenverblijf voor de reuzenschildpadden, hier hebben we 4 dieren gezien. Ook was er een neushoornleguaan aanwezig. Hiernaast en dus tegenover de gorilla's zijn Egyptische landschilpadjes te zien. Verder in huis zijn er ook nog Griekse landschildpadden te zien.
- binnenverblijf voor gorilla's en meerkatten -
- binnenverblijf voor reuzenschildpadden en leguanen. Kijk vooral naar de mooie inrichting en de zichtbaarheid van de dieren -
Daarachter was al snel het Insectarium te vinden. Een van de modernste delen van het park. Een vrij onbekend stukje van Artis. Het begon in een soort kas De verblijven zaten in een soort vierhoekig huisje. In het begin waren er onder andere bidsprinkhanen, treksprinkhanen en kevers te zien. Daarna een prachtig verblijf voor zijdespinnen. Als je deze hebt gehad kun je echt naar binnen. Eerst was er een stukje met inheemse soorten, waaronder bosmieren en bijen, en diertjes uit de 'Hollandse sloot' Aan de rechter muur waren verblijven voor onder andere vogelspinnen, dominokevers, juweelwespen, zweepspinnen, meer bidsprinkhanen etc. Aan de linker muur stond een bak met verschillende rozenkevers en een collectie opgezette insecten en skeletten van gewervelden. Daarna nog een stukje kas met onder andere brede flappentakken en, mijn persoonlijke favoriet, de Peruaanse zwarte wandelende tak
- een van de huisjes, met onder andere wandelende takken -
- verblijf voor zijdespinnen, met een kijkgat voor de kinderen -
- bosmieren, achter, en de Hollandse sloot -
Daarna kwamen we bij de helmkasuaris, voor een wél diervriendelijk, niet fotovriendelijk verblijf. Toen een trap op naar de Californische zeeleeuwen, deze hadden twee verblijven. Ze zagen er oud, maar niet dieronvriendelijk uit. Veel zwemgelegenheid, wat belangrijk is voor zeeleeuwen. Daarna gingen we daar naar binnen. Er is een restaurantje.... Maar vooral het Vlinderpaviljoen! Vele soorten vlogen hier rond, waarvan ik de meeste niet bij naam weet. Heel indrukwekkend waren de blauwe morfovlinders. Een stukje regenwoud is prachtig nagemaakt, en enkele soorten kweken hier vanzelf. Naast vlinders zijn er ook waaierduiven te vinden. In een watertje zaten ook nog guppy's en zwaarddragers. Beneden een waterval en de 'poppenkast', waar de verpoppende rupsen te vinden zijn. Terwijl ik er was lieten ze niet een aantal vlinders de tuin in. Er hingen ook poppen van de atlasvlinder.
- De grootste van de zeeleeuwverblijven -
- het pad naar beneden naar de poppenkast -
- de vlindertuin -
Weer naar buiten waren er oude verblijven voor mandrils en een brilbeerman, die laatste zat er maar tijdelijk, buiten hebben we hem niet gezien. Dat is maar goed ook, want het verblijf zag er niet zo geschikt uit. De mandrils konden zich tenminste nog met de vele speeltoestellen bezighouden. Ook konden we een helling af. Daar was, voor we naar een zeeleeuwenhal gingen, een verborgen verblijfje voor de Maleise tapir. In de hal konden de zeeleeuwen onder water gezien worden.
- het mandrilverblijf, brilberen op de achtergrond -
- brilberenverblijf, het verblijf verraad dat het een voormalig neusberenverblijf is -
Daarna kwamen we echt in de achterste gedeelte, eerst liepen we de hoek om langs de Salmhuisjes af naar de binnenverblijven voor beren en mandrils. Gelukkig was de brilbeer binnen wél goed te zien. In de Salmhuisjes zijn overigens kantoren etc. gevestigd, waaronder het hoofdkantoor van de NVD. We liepen om een hertenverblijf heen. Naast de algemene axisherten waren hier ook de zeer bijzonder ogende nijlgaus te zien, in een ruime wei met stal. Daarna een volière met zwartvoetpinguïns. Waarschijnlijk zit het net er ter bescherming overheen. Daarnaast ook een open verblijf. Prachtig aangelegd met een rotspartij tegen het oude Aquarium aan. Ook zaten hier Jan-van-genten. Hier hebben we trouwens 19 wilde reigers geteld! Tegenover nog een verblijfje voor penseelzwijnen. Tot voor kort had Artis alle lama-soorten, maar sinds kort is de guanaco weg, in zijn verblijf zitten de zwijnen.
- de wei voor Nijlgaus en axisherten -
- het open verblijf voor pinguïns, let vooral ook op het Aquarium op de achtergrond -
- penseelzwijnenverblijf, de dieren zit nu apart vanwege onderhoud, maar later zagen we een zeug in het verblijf -
Toen kwamen we bij de chimpanseekooi. Het was écht een kooi. Desondanks vrij ruim en voorzien van een brug naar het Chimpanseehuis. De chimps hadden veel verrijkingsmateriaal en er was veel te doen in de groep. Toen ze het niet eens waren met een meisje dat van de paden af liep, gooide ze met zand door de tralies heen. Het huis is vrij modern, maar niet spectaculair, eigenlijk gewoon een te bezichtigen, gethematiseerd binnenverblijf. Toen kwamen we (eindelijk!) bij het gorillabuitenverblijf. De familiegroep zat samen rond een grote, dode boom, met de zilverrug erin. Anders dan ik van gorilla's gewend ben waren ze constant actief. Het leuke was dat er ook stokstaarten in het verblijf woonden. De gorilla's reageerden op de stokstaarten en vice versa. Je zou niet denken dat het goed zou gaan maar de stokstaarten hadden jongen. Overigens waren er ook wat jongere gorilla's. Na even op één van de vele bankjes gezeten te hebben gingen weer langs het wisentperk op.
- de chimpanseekooi, het mooie is dat deze driedimensionaal gebruikt kan worden, want ze kunnen in de tralies klimmen -
- het chimansee binnenverblijf, de slaapnesten zijn duidelijk zichtbaar -
- het gorilla buitenverblijf, met duidelijk interactie tussen de gorilla's en de stokstaarten -
Ook dit, vaak oude, deel van Artis had veel verrassingen in petto. Het laatste deel, waaronder de savanne, het vogelhuis en het blijkbaar gewilde Kerbertterras, komt later. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Dinsdag, 13 Mei 2014, 21:09