ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 84 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Kassa Medewerker
Hier is die dan, de eerste update van Diergaarde Beijerland! Een dierentuin die gevestigd is in de Hoekse Waard tussen twee plaatsen, te weten Oud-Beijerland en Nieuw-Beijerland. Met een budget van € 250.000,- is begonnen met het bouwen van een dierentuin. Er zijn momenteel nog niet heel veel dieren, maar er wordt hard gewerkt om deze dierentuin over 10 jaar volgebouwd te hebben. Vandaag zijn er voor het eerst foto's gemaakt door het AD. LET OP de dierentuin is in aanbouw en dus is de dierentuin nog niet heel erg modern.
Hier de ingang van het park. Een simpele entree. Je komt meteen uit op een pleintje waar je kan eten/drinken en wat dieren kan zien.
Het verblijf met Thomson gazelles zie je als eerste. Hier loopt een mooie kudde rond met meerdere jongen.
Links naast hun kan je de Bandrobben vinden. Ook hier zijn genoeg jongen te vinden. We hebben zelfs al meerdere dieren moeten weggeven om overpopulatie te voorkomen!
Bezoekers kunnen oog in oog met de dieren komen te staan. De robben zijn dan ook geliefd onder de bezoekers.
Tegenover de robben is een kolonie pinguïns te vinden. We hebben Koningspinguïns en één enkele Keizerpinguïn. De Koningspinguïns planten zich goed voort en hebben al meerdere jongen gehad.
Dan weer tegenover het binnenverblijf van de pinguïns zijn Gilamonsters te bewonderen. Een paartje met een jong kan je hier aantreffen.
Als we de hal verlaten en een klein stukje lopen komen we bij de laatste aanwinsten aan, de ijsberen. Met vijf ijsberen is er een grote groep in de dierentuin aanwezig. Hier zie je één moeder met haar jong.
En hier is het andere jong te zien met haar moeder.
Tot slot kijken we nog even vanuit de uitkijkpost naar de Bandrobben. In de verte zie je ook de Alpensneeuwhoenen. Deze dieren planten zich ook met succes voort in de dierentuin.
Dit was dan de eerste update van Diergaarde Beijerland. De volgende keer gaan we de waterdieren bekijken. Hier kan je onder meer een zeldzame vertoning zien, de Walvishaai. Diergaarde Beijerland heeft namelijk één vrouwelijk exemplaar gekregen.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ziet er een leuke en ruime zoo uit!
Toch enkele puntjes:
-Is het gilamonsterverblijf niet wat groot? -Ik vind het vreemd dat er buiten bij de robben en ijsberen wel sneeuw is, terwijl binnen bij de pinguïns enkel gras is. (Misschien is dit express gedaan, omdat de dierentuin nog niet modern is?)
Datum: Woensdag, 14 Mei 2014, 13:41 | Bericht # 44
KoenZoo
Kassa Medewerker
@ JowJonas, het gilamonsterverblijf is inderdaad aardig groot. Dit aangezien er ruimte over was en zo hebben de dieren genoeg ruimte, zonder dat ze zich telkens vastlopen tussen rotsen of dat ik 100 meldingen krijg dat ze niet bij een drinkbak kunnen komen :P En dat van die ondergrond klopt. Maar de Bandrobben en IJsberen klaagden over hun ondergrond, de pinguïns niet. Al moet het in de toekomst zo worden dat de pinguïns helemaal naar binnen gaan (en daar ook sneeuw/ijs krijgen), de Bandrobben ook naar binnen gaan (hooguit een klein zwemgedeelte buiten) en daar sneeuw/ijs krijgen. De IJsberen zullen dan aan de rand van het toendra gebouw komen en krijgen binnenverblijven plus een besneeuwd buitenverblijf.
Maar daar moet dan eerst geld voor zijn :P Nu heb ik 8.000eu :P
Added (14 Mei 2014, 13:41) --------------------------------------------- Ik heb het idee van een uitdagingen zoo ook weer lang volgehouden (maar niet heus) en ben nu dus sinds enkele dagen bezig met een normale dierentuin. Nog geen tijd voor foto's te maken, maar een voorlopige plattegrond wil ik alvast met jullie delen.
De normale looproute begint door linksaf te slaan. Je komt dan aan in Afrika. Hier zie je meteen helmparelhoenen rondlopen. Het volgende, ruime, verblijf is ingericht voor zebra's en thomson gazelles. Via een brug steken we het verblijf van de zwarte neushoorns over. Deze soort doet het zeer goed in de dierentuin en de drie dames hebben ieder een jong. Als je de brug weer afgaat kom je rechts de leeuwen tegen, links lopen nijlpaarden rond.
Via het binnenverblijf van de nijlpaarden kom je in het volgende thema gebied aan, de jungle. We hebben hier overigens alleen Afrikaanse jungle dieren rondlopen. Rechts is een overdekte kooi met chimpansees, helemaal bovenaan de plattegrond lopen de congo bosbuffels rond. Via een trap kom je vervolgens in een binnenverblijf uit. Hier slapen de bosolifanten. Rechts van het binnenverblijf hebben de ringstaart maki's een ruim verblijf. Als je naar buiten gaat kom je bij het buitenverblijf van de bosolifanten uit. Rechts is een eiland ingericht voor berggorilla's. Naast de bosolifanten is een dik bebost verblijf. Hier leven enkele zebra duikers.
Als je het pad volgt kom je in het laatste themagebied aan wat er momenteel is, namelijk de zee en kuststreek. In het eerste verblijf leven zwartpuntrifhaaien. Rechts kan je hier naar buiten om in een kustgebied uit te komen. Hier leven subantarctische zeeberen, galapagos pinguïns en tevens papegaaiduikers. Binnen aangekomen kan je via een kwallentank naar de luipaardhaaien. Je kan nu twee dingen doen. Of je gaat meteen naar buiten of je loopt helemaal buitenom het laatste aquarium. Ik raad dit laatste aan, want hier tref je de caribische lamantijnen aan en tevens de uiterst bedreigde hector dolfijnen. Van de dolfijnen hebben we vijf dieren, er zwemmen bij hun drie lamantijnen. De dieren kunnen tevens van buiten bekeken worden, waar een klein deel van het aquarium niet overdekt is voor een ideale zuurstofopname van het water. Buiten is het tevens het laatste verblijf wat we momenteel hebben. Hier leven drie zeeotters.
Zoals je kan zien hebben we in het midden nog één groot gebied over. Aangezien we door middel van de jungle een hoop bomen hebben in de achterkant van het gebied, denk ik eraan om er of een bosgebied van te maken (met grizzlyberen en elanden o.a.) of een semi jungle (waar dan eventueel (rode) panda's kunnen komen).
@ KoenZoo, Woow ik heb je nieuwe updates gewoon helemaal gemist! Ik vond je uitdagende zoo wel leuk, maar misschien werd het lastig doordat je best 'dure' dieren gebruikte. Verder vond ik het mooie verblijven!
Je nieuwe zoo: De verblijven zien er vanaf boven goed uit. Het is leuk dat je echt een rondgang hebt gecreëerd, net zoals bij apenheul. Het idee van een groot bosgebied zou ik persoonlijk wel leuk vinden, omdat je dan bijna alle aspecten in de Zoo hebt. Ik zou het wel jammer vinden als daardoor je rondgang verdwijnt. Rode panda's zijn altijd een goede toevoeging!
Datum: Woensdag, 14 Mei 2014, 14:38 | Bericht # 46
KoenZoo
Kassa Medewerker
@ Jeweetwelwie, bedankt voor je reactie & feedback. Hieronder zie je eventueel hoe ik het zou kunnen "oplossen" en alsnog de rondgang blijf behouden.
Wit is hoe het pad zou gaan lopen. Het pad in het zwarte vierkant zou ik dan gaan verwijderen. De vier rode vlakken zouden verblijven kunnen worden. Daarover heb ik de volgende ideeën:
Boven: Reuzenpanda's. Een groot bos met een ruim binnenverblijf (centraal gelegen in het bos, zodat de bezoekers hier verre van in de buurt kunnen komen) wat de ruimte moet bieden aan een totaal van drie dieren. Midden: Rode panda's. Mooi bos met een binnenverblijf waar de dieren centraal kunnen komen om te eten. Hier kunnen de bezoekers tevens een kijkje op de dieren werpen. Moet ook ruimte bieden aan drie dieren. Linksonder: Stokstaartjes (dit verblijf wordt dus bij de savanne getrokken). Misschien dat ik het pad boven dit verblijf op een soort van dijkje leg, zodat je niet vanuit de savanne in het bos kan kijken. Rechtsonder: Gordeldier/Chinese muntjak. Is nog even de vraag wat ik ga doen. Denk de Chinese muntjak. Als het pad in het zwarte vak verdwijnt, kan ik dit er ook bijtrekken en heb ik een mooi eerste verblijf.
Datum: Woensdag, 14 Mei 2014, 17:52 | Bericht # 48
KoenZoo
Kassa Medewerker
@ JowJonas, ja die komen zodra de dierentuin af is Dat was al bijna het geval, ware het niet dat hij crashte nadat ik 3 van de 4 verblijven al had gemaakt
Links is een verblijf voor Chinese muntjaks. Hier leeft een trio. Ditzelfde aantal dieren leeft hiernaast, te weten drie Rode panda's. De trots van het Chinese woud is veelvuldig in onze dierentuin aanwezig. Ons ruime gebied wat gereserveerd en ingericht is voor de Reuzenpanda's, wordt bewoond door drie koppels. Met deze dieren hopen wij een positieve bijdrage te leveren aan het in stand houden van de populatie.