Hoi iedereen! zoals jullie allemaal weten is onze aarde in gevaar! wij putten langzaam alle natuurlijke bronnen uit! er gebeurt zoveel, dat er vaak geen touw meer aan vast te knopen is! daarom dit topic, je kunt hier terecht met de volgende dingen: - je wil meer weten over bedreigde soorten of gebieden - je hebt een vraag over bedreigde soorten of gebieden - je wil weten voor welke soorten of gebieden je het best actie kan voeren - je wil graag weten of en hoe we onze aarde kunnen redden en beschermen - je zou graag je steentje bijdragen, maar weet niet hoe dat moet
in dit topic: - plaats ik info-berichten over bedreigde soorten of gebieden - kun je vragen stellen over bedreigde soorten of gebieden - kun je laten weten dat je mee wil helpen aan het verbeteren van de wereld
de eerste update over (waarschijnlijk) het heuvelbos van bali, en over de balispreeuw (waar ik mee begin) komt vanavond of morgen
Added (25 Aug 2012, 11:02) --------------------------------------------- Oké, dan komt toch maar de 1e update!
HET HEUVELBOS VAN BALI Bali is een klein eiland van indonesië. Qua natuur is er maar 1 reservaat: het West Bali National Park Het heeft enkele klimaten, waaronder mangroves en savannes. het belangrijkste gedeelte is het heuvelbos, dat uniek is voor bali. er leven zo'n 175 soorten planten, waarvan 14 bedreigde soorten. Dit gebied is zwaar bedreigd, en daarmee ook de bijzondere dieren (Javaans schubdier (sweet javanicus), balispreeuw (Leucopsar rothschildi), maleis stekelvarken(hystrix brachyura)) er is slecht maar een klein stukje over, in bali's enige National park. de dieren hierboven zijn grotendeel afhankelijk van dit klimaat, in het bijzonder de balispreeuw, waarvan er nog 20 paartjes over zijn in het wild. hiermee is hij zwaar bedreigd, en er is een grote kans dat de soort zich in het wild nooit zal herstellen, of in ieder geval niet totdat de mensen het eiland verlaten. [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Hystrix_brachyura.JPG[img] (Maleis Stekelvarken (hystrix brachyura) (Indische goudenregen, Cassia fistula -bedreigde plant-)
FOCUS: DE BALISPREEUW een van de bijzonderste dieren van bali is de balispreeuw, hieronder de FOCUS-FILE:
korte legenda symbolen:
albatros: geblokkerde trekroutes haai: overbevissing kat: introductie nieuwe soorten toekan: vernietiging glansfazant: jacht zangvogels: (broed)verstoring slingeraap: illegale handel waadvogel: klimaatverandering kikker: schimmels of ziekten (er kunnen er meer komen)
dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Donderdag, 01 Nov 2012, 21:20
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 185 Prijzenkast:
0
Verzorger
Wooow wel heftig en het komt allemaal door 1 soort : De mens.
Het raarste vindt ik vooral met panda's deze dieren zijn erg bedreigt en ze fokken er ook heel veel mee. Maar waarom zo het centrum wonlong zoveel geld vragen om een panda in je zoo te hebben ? Want het lijkt mee handiger dat meer dierentuinen er mee kunnen helpen. Zoals ik weet kost een panda per jaar 1 Miljoen en dan moet het eten er nog bij.
Datum: Donderdag, 30 Aug 2012, 22:27 | Bericht # 4
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 144 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik vind het een héél erg mooi idee van je. Mooi informatie-plaatje van de Balispreeuw. We weten allemaal dat er iets aan de hand is met ons klimaat maar beseffen niet hoe erg het eigenlijk is... Ik vind het mooi van je hoe het je het hier aan de ons toont.
Iedereen weet dat het slecht gaat, maar weinig doen er iets aan. Daarom heb ik om jullie eventueel net over het randje te zetten, wat cijfer opgezocht"
op dit moment:
ZIJN EEN KWART VAN ALLE ZOOGDIEREN BEDREIGD
DREIGD 1/3 VAN DE AMFIBIEËN TE VERDWIJNEN
LOOP 1 OP DE 8 VOGELS GEVAAR
IS 30 PROCENT VAN ALLE NATUURLIJKE HULPBRONNEN VERDWENEN
IS OP SRI LANKA 95 PROCENT VAN HET REGENWOUD GEKAPT
ER OP ELKE PAPEGAAI OF ARA DIE JE IN DE WINKEL KOOP, ER 2 ONDERWEG DOOR SMOKKEL GESTORVEN ZIJN
ER 85 PROCENT VAN DE NEDERLANDERS ZEGT NIETS EXTRA TE WILLEN BETALEN VOOR DUURZAAMHEID
EN DAT DE ANDERE 15 PROCENT WORDT UITGEMAAKT VOOR ECO-EXTREMISTEN, EN DAT ZE ENORM OVERDRIJVEN
VEEL ''GROENE ENERGIE'' IS EIGENLIJK NIET GROEN, BIOBRANDSTOF IS JUIST ENORM VERVUILEND
DAT REGERINGEN JUIST BLIJ ZIJN MET KLIMAATVERANDERING, HET IS GOED VOOR DE ECOMONIE
AL VAN AL HET GELD DAT ER IN BANKEN IS GESTOKEN IN DE CRISIS, WE BIJNA COMPLEET KONDEN OVERSTAPPEN OP ÉCHT GOEDE ENERGIE dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 1801 Prijzenkast:
5
Member van het Seizoen
Directeur
Dit is echt een heel inspirerend topic, van hoe 't nou eigenlijk is. En ik vind het ook heel fijn dat je de moeite neemt om alles op een rijtje te zetten en met ons te delen, thanks.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 38 Prijzenkast:
0
Parkeerhulp
sow dit had ik niet verwacht dan word je even wakker geschud maar ik behoor dan echt to die 15% we maken onze planeet kapot en we moeten er nog zo lang mee
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 75 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Kassa Medewerker
ik heb nog een leuke aanvulling nou ja leuk!?
sabeloryx oftewel algazel IUCN status: uitgestorven in het wild OORZAAK:het velle jagen op de dieren voor hun horens en vacht status in dierentuinen: naar omstandig heden goed eerste suces:In een goed beschermd gebied in Tunesië zijn de eerste dierentuin-algazelen uitgezet.
het doden van dieren voor nutteloze producten! een neushoorn is een pijnstiller, een tijger geen oppepmiddel. van een salamander in de thee wordt je niet sterker en papegaaien zijn geen levende decoraties.
Te beginnen bij de papegaaien. Die worden dus vaak gehouden als een soort levende decoratie, ze worden geknipt of ze zitten hun hele leven in een mini-kooi, om af te wachten of hun baasje ze ooit een beter leven gunt. mocht jij papegaaien, of ruimer gezegt kromsnavels bezitten, zorg er dan goed voor, ze zijn vaak slimmer dan apen!
Zelf heb ik een 2-tal parkieten, grasparkieten. Zij hebben geluk gehad: ze leven in een ruime kooi en ze mogen een paar uur per dag vrij door het huis vliegen. Maar veel kromsnavels hebben een ellendig leven. van alle vogels worden de kromsnavels het meest bedreigd en illegaal verhandeld
verder nog de neushoorns: van hun hoorn worden nutteloze pijnstillers gemaakt. Enorm veel worden dus nutteloos gedood, hetzelfde gebeurt met tijgers
Ook sterven er jaarlijks vele dieren door wrede competities. Denk aan stieren- en hanengevechten. Hoe je het ook ziet: een onschuldig dier wordt gedwongen te vechten, terwijl dieren in de natuur nooit zonder goede reden aanvallen.
waar ik persoonlijk niet goed tegen kan is mensen die expres proberen een dier dood te rijden! ik ken best wat mensen die dat willen! er sterven jaarlijks al enorm veel dieren in het verkeer: van kikkers tot egels, van merels tot colobusapen.
je hebt helemaal gelijk carno de dieren hebben het slecht ze worden afgemaakt en voor wat voor horn, slagtand en vacht dat is alles en boeren in azie of afrika het maar raar vinden dat hun vee word aangevalen word door tijgers of leeuwen deze pracht dieren kunnen niet anders als hun voedsel verdweind of boeren hun teritoruim door kruizen dus en een ding las op het web dat er meer tijgers in gevangenschap leven in amerika dan in heel azie in het wild
weetje de mens hat toen ze groenten/fruit en vee gingen houden moeten stopen met jagen dan had je nog bijvoorbeeld de kaapse leeuw of was de olifant niet bedreigt of was de noordelijke zwarte neushoorn niet verdwenen jullie moeten dit lied horen en dan pas ordelen http://www.youtube.com/watch?v=icvuhgQuBMo een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER