carno, bedoel je met de amberkleurige tijger de golden tabby tiger? ik heb er geen verstand van maar anders weet ik niet wat je bedoeld en kwa king cheeta's heb ik ook geen idee
Ik dacht dat ze in Artis gewoon troepleeuwen hadden, maar dat weet ik niet zeker. Gaia heeft nog één zuivere somali-leeuw (de man) bij een paar troepleeuwen. Blijdorp heeft zuivere Aziaten, Rhenen Krügers, Mondo verde ook Krügers. Wel jammer dat alle Krügers lelijke witte beesten zijn :D, maar ja, leeuwen boeien me nou eenmaal niet.
ZooZa, volgens mij wel, ze hebben ze bv in de Olmense Zoo.
Trouwens, ik heb niks tegen kleurslagen zolang het gedomesticeerde soorten betreft. Daar ben ik vrij simpel in: dwergkwartels en grasparkieten zijn voor mij ook gedomesticeerd. (hoewel bij die kwartels de wildkleur zeker mooier is) dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Maar goed, grote zoogdieren (olifanten, giraffen, leeuwen, tijgers, ijsberen) boeien me gelukkig niet. Anders had ik al die namen van alle oli-beesten, troepleeuwen en langnekherten uit mijn hoofd moeten leren.
Nee geeft mij maar vogels en kleine zoogdiertjes, die zijn nog eens interessant! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
mathijsaa, zal ik een aparte discussie starten: welke dieren zijn het leukst? Ik zal wel iets leuks in die richting verzinnen... dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Dinsdag, 06 Jan 2015, 18:48
Datum: Zaterdag, 14 Nov 2015, 12:43 | Bericht # 28
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Ik dacht dat het wel eens interessant was om de waarheid hier gewoon te posten over de tijgers:
Witte tijgers:
Normaalgezien is slechts 1 op de 5000 tijgers wit. Een uitzondering hierop is als je twee witte tijgers met elkaar kweekt. Maar hoe komen we aan die witte tijgers? Er zijn momenteel minder dan 5000 Bengaalse tijgers maar wel 300 Witte tijgers.
Rond 1930-1940 werd er in India een mannetjes witte tijger gevangen. Deze werd naar een dierenpark gebracht en kweekte daar succesvol met een gewone tijger. Beide waren Bengaalse tijgers. Alleen was er een probleem, de jongen waren gewoon gekleurd. Maar toen ze volwassen werden heeft men deze jongen laten kweken met elkaar (inteelt) en hun jongen waren wel wit. En zo werd er telkens verder gekweekt met de witte dieren. Om deze witte dieren dan nog wat groter te maken kruiste men de witte Bengaalse tijger met de gewone Siberische tijger. Aangezien er zelfs met twee witte ouders nog gewone tijgers worden geboren is nu ongeveer de hele Europese populatie Bengaalse tijgers een groot zooitje van inteelt en kruisingen. Een gevolg van de inteelt zijn zwakkere en lelijke tijgers. Zo heeft er eens een dierentemmer gezegd dat slechts 1 op de 32 witte tijgerwelpen geschikt is om aan het publiek te tonen en sterven er ook zeer veel jonge witte tijgers. De volwassen tijgers hebben allemaal wel een afwijking die door de inteelt is veroorzaakt.
De reden waarom dierentuinen nog witte tijgers houden is simpel: geld
Golden tabby tijger:
Ik weet niet hoe ze er zijn gekomen maar wat ik wel weet is dat er slechts een 50-tal Golden tabby tijgers zijn. Dat zegt genoeg om te weten dat ook deze tijgervariant pure inteelt is. Maar ook net als de vorige is geld hier een drijfveer.
Oplossingen:
Het eerste wat men zou moeten doen is stoppen met het kweken van deze onzuivere tijgers. Platspuiten lijkt mij zolang het dier in kwestie niet lijd een nogal radicale oplossing. Gewoon een 15-25 jaar wachten en de meeste Golden Tabby tijgers en witte tijgers zijn dood. Vervolgens kan je een 40-tal koppels Bengaalse tijgers uit het wild halen om een nieuwe gezonde populatie op te bouwen. Indien deze kweken kan men een deel van de jongen klaarmaken om terug in het wild te worden uitgezet en met de overige jongen terug een 40-tal koppels samen te stellen. De overige leegstaande verblijven kan je dan vullen met Sumatraanse, Chinese en Siberische tijgers.
Uiteraard zal dit nooit gebeuren, het gaat immers ook om geld, maar het is gewoon een Hypothetische oplossing.
Bijna alles wat je schrijft staat al ergens in dit topic, met hier en daar natuurlijk een sarcastisch grapje
Maar 40 koppels bengaalse tijgers uit het wild halen? No way! Er zijn er al veel te weinig en mogelijk meer dieren weghalen help echt niet. De dierentuingemeenschap zou zich op zuivere siberen en Sumatranen moeten richten. Andere ondersoorten alleen als we meer zuivere dieren uit Azië (uit zoo's, niet uit het wild!) kunnen halen. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
De vraag is natuurlijk, zijn er wel echt zuivere tijgers of is bijna de hele populatie 'besmet'.
Je zou natuurlijk ook veel beter de Bengalen beschermen in het wild maar om een reservepopulatie te hebben zou dit kunnen op voorwaarde dat je een deel van het nageslacht van deze 40 koppels uitzet in het wild, en een deel van het nageslacht van het nageslacht en zo uiteindelijk meer dieren uitzet dan je hebt weggehaald. Alleen moeten dierentuinen ze dan ook echt vrijlaten en een programma opzetten om ze voor te bereiden op hun vrijlating. Dit gaat natuurlijk niet als tijgers te afhankelijk worden van de mens en hun wilde natuur kwijtraken.
De beste oplossing is dan wel zoals je zegt zuivere tijgers uit Aziatische zoo's nemen en daarmee een nieuwe gezonde reservepopulatie opbouwen.