Na een leuke discussie over circusdieren hier de volgende:
Witte tijgers, witte leeuwen
Van een aantal diersoorten bestaan kleurenvarianten of kleurslagen. Bij gedomesticeerde dieren is het de norm. Zij zijn er vaak in vele kleuren en vormen. Echter zijn er ook wilde dieren waarvan, vaak door dierentuinen, kleurslagen worden gefokt. Witte tijgers zijn een bekend fenomeen, maar er zijn ook amberkleurige tijgers, witte leeuwen, zwarte panters, zwarte jaguars, 'koningscheeta's' en nog veel meer.
De meeste, zo niet alle, kleurslagen kennen hun oorsprong in het wild. Zo is er een witte tijger gevangen in India, schijnen er vroeger witte leeuwen in de krüger geleefd te hebben, en ook van de andere varianten zijn of worden exemplaren in het wild gevonden met deze kleuren.
Nu de vraag: wat moeten zoo's met deze bijzonder gekleurde katten doen? Moeten ze selectief worden gefokt, of juist selectief worden 'weggefokt'? En hebben deze dieren kans in het wild? Of worden ze alleen gefokt voor het geld? En wat vinden we van de vele tientallen kleurslagen bij parkieten, zebravinken en dwergkwartels? dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Vrijdag, 02 Jan 2015, 10:33
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik vind niet dat kleurvarianten moeten worden weggefokt, maar ook niet dat ze selectief gefokt mogen worden. Ik weet niet veel over dit onderwerp, maar ga toch even mijn mening zeggen.
Ik denk dat het voor zoos wel een 'must' is om zo'n speciale kleurvariant te hebben. Witte leeuwen zijn veel specialer dan de gewone, 'saaie' leeuwen, hetzelfde met tijgers, cheeta's, enz... Een zoo zou niet 'expres' deze dieren mogen fokken, maar ik twijfel er niet aan dat er zijn die het doen, waar eigenlijk niets mis mee is. Deze dieren hebben volgens mij geen kans in het wild (zijn dat eigenlijk geen gehandicapten?), aangezien ze veel harder opvallen en zo sneller worden opgemerkt door hun prooien. Dat is dus eigenlijk natuurlijke selectie. Ik vind dat er niets mis is met deze dieren, maar ik denk niet dat men ze moet gaan fokken om ze in het wild uit te zetten.
Nog even over de vogeltjes, want dat is wel een ander geval. Parkieten zijn van nature al fel gekleurd, dus een kleurvariant in het wild zal geen nadelen hebben tegenover de originele kleur. Het spijtige aan kleurvarianten in het wild is natuurlijk dat ze de oorspronkelijke kleur gaan 'bezoedelen'. Deze kleurvarianten zijn puur 'gemaakt' voor de sier, en ik vind dat deze dan ook huisdieren zijn en niet in het wild thuishoren. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 126 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik ben het grotendeels met Jonas eens. Maar je zou witte tijgers en leeuwen sowieso nooit echt weg kunnen fokken. Het is een mutatie dus veel kan je er toch niet tegen doen. Ze selectief gaan fokken lijkt me ook geen goed idee. Nu hebben witte leeuwen, behalve in het wild met hun camouflage, niet echt problemen met hun witte vacht. Zeker niet in dierentuinen. Bij witte tijgers daarentegen, zorgt het gen dat ze de witte vacht geeft ook veelal voor o.a. scheel kijken, gespleten gehemelte en andere nare dingen. Weg fokken zou in dit geval dus niet echt slecht zijn maar mutaties kun je niet weg fokken. Een dan bij de vogels vind ik het fokken van die kleurvarianten niet erg, zolang ze het inderdaad maar bij huisdieren houden.
Ik ben het grotendeels met Jonas eens. Maar je zou witte tijgers en leeuwen sowieso nooit echt weg kunnen fokken. Het is een mutatie dus veel kan je er toch niet tegen doen. Ze selectief gaan fokken lijkt me ook geen goed idee. Nu hebben witte leeuwen, behalve in het wild met hun camouflage, niet echt problemen met hun witte vacht. Zeker niet in dierentuinen. Bij witte tijgers daarentegen, zorgt het gen dat ze de witte vacht geeft ook veelal voor o.a. scheel kijken, gespleten gehemelte en andere nare dingen. Weg fokken zou in dit geval dus niet echt slecht zijn maar mutaties kun je niet weg fokken. Een dan bij de vogels vind ik het fokken van die kleurvarianten niet erg, zolang ze het inderdaad maar bij huisdieren houden.
ja ik denk dat het bij witte leeuwen niet zoveel uitmaakt, dat is gewoon een natuurlijke vacht waar ze mee kunnen overleven echter denk ik dat een witte tijger meer een soort gehandicapt is, ze kunnen niet met het wit overleven daarom denk ik juist dat het goed is om ze in zoo's te houden, maar niet om ze er mee te fokken degenen die van normale tijgers worden geboren kunnen altijd nog doorfokken met weinig kans op mutaties en dus kunnen die nog altijd goed worden los gelaten ik denk dat als er perongeluk eentje geboren word, het beter is die niet door te laten fokken ik ben namelijk bang dat als de wilde tijger dan uitsterft, dat we dan nog maar weinig dieren over hebben om los te laten in het wild, omdat er gewoon veel witte tijgers zijn op het moment, wel genoeg, maar meer is beter, niet? als de witte tijger echter niks heeft (scheel kijken, etc) kun je ze best fokken, maar je kan ze niet los laten in het wild, wat dus een beetje zonde is, en ik denk dat het behouden van soorten in het wild ook voor dierentuinen toch echt topprioriteit moet worden
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 310 Prijzenkast:
2 ZTAOCredits:0Reputatie:1
Curator
Ik ben het met Jonas eens over de kleur mutatie bij tijgers, dit komt grotendeels door inteelt (papa met dochter / mama met zoon / etc). Niet alleen heb ik dit gelezen in Dierenpark Amersfoort maar ook meerdere keren gelezen in een artikel. Witte leeuwen vind ik dan weer moeilijk, de paar die ik in natuur documentaires heb gezien lijken minder wit dan die van Ouwehands bijvoorbeeld, dit kan echter ook zo lijken door de achtergrond in Ouwehands. Het punt hier is dan weer dat er ook wel eens een witte krokodil is gevonden in het wild en een stekelvarken. Zelf ben ik hier dus nog niet helemaal over uit of dit nu komt door een slechte genen pool bij leeuwen of dat er daadwerkelijk een ondersoort is.
Op zich heb ik er ook geen probleem mee als deze dieren worden geshowd in een dierenpark. Hierbij vind ik wel dat dan wel de juiste informatie verstrekt moet worden en er mag niet gekweekt worden met deze dieren. Laten we zeggen dat we een uitsterf beleid moeten zetten op deze dieren, mocht er nu wel weer een keer een witte tijger of gorilla geboren worden, ja hier is dan niets aan te doen.
En als de laatste de huisdieren, dit is weer een moeilijke kwestie. Om een kleurslag te kweken bij dieren heb je dus eerst dieren nodig die afwijken van het origineel, dit zijn dieren met een mutatie en meestal ook zwakkere dieren. Dit betekend dus dat wanneer je bij een valkparkiet een witte kleurslag wil dat je een zwakker dier gaat krijgen.
Aan de ene kant is het mooi om te zien, een kleurmutatie bij dieren maar het brengt wel altijd veel negatieve dingen met zich mee..
Bericht veranderd door: Joshua - Vrijdag, 02 Jan 2015, 17:28
Qua witte leeuwen zullen naar mijn mening een welkome aanvulling zijn in het bestand krügerleeuwen. Maar dan niet specifiek gaan fokken: jammer als er een wit jong bij zit, die heeft minder overlevingskans. Het mooist is een groep bruine en dan één of twee witte, dat is educatief gezien ook erg leuk.
Hetzelfde voor zwarte panters en jaguars, die kunnen overleven in het wild, daarom zijn er daar ook veel van. Over koningscheeta's zijn ze het er volgens mij nog niet over eens of het een aparte ondersoort is, dus daar ga ik niks over zeggen.
Maar witte tijgers?! Als ik niet zo'n dierenliefhebber was zou ik zeggen: platspuiten! Die inteeltzooi hoef ik niet in onze zoo-populatie . Genetisch zijn ze niks waard. Allemaal hun leven laten uitleven en vervangen door fatsoenlijke sumatranen of siberieërs. (of we doen ze in die speciale troepdieren-dierentuin uit het circustopic! ) dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
het punt van witte leeuwen en witte tijgers is gewoon dat deze sneller ziektes krijgen minder sterk zijn het verhaal van de witte tijgers in Amersfoort Dees zijn wel vader en dochter of er mee gefokt is nee de dochter komt via de witte vader en een bruine moeder. De leeuwen van ouwehands de bekende witte leeuwen zijn afkomstig van de witte leeuwen uit Kruger ark, nu de melanistische panter/jaguar deze hebben juist voordeel in het wild omdat deze dieren 's nachts jagen zijn ze veel moeilijker te zien door de prooi en tuurlijk komen deze dieren voor maar voor er is een heel heel oud verhaal wat verklaard van de witte leeuw en anderen dieren
Het verhaal:
heel lang geleden doe de maker de dieren schiep waren de dieren ijdel zij vonden zich zelf de mooiste en lachten dieren zoals de krokodil uit wegens zijn schubben en hij zwoer om alle dieren die zijn rivier te bijten en zo werd ook het stekelvarken werd ook uitgelachten wegens de stekels zo deze zij als jullie te dicht in de buurt kwamen zou hij ze alle steken met zijn stekels maar de maker was woedend dus hij maken dieren die anders zijn dan de rest en zo maakten hij een witte leeuw, gele krokodil en zwarte panter zodat alle dieren op de grond en water tot in de bomen konden zien dat zelfs met afwijkende kleuren het konden overleven een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Ik zal ook een verhaal vertellen: 'hoe witte tijgers in dierentuinen kwamen.'
Ooit, lang geleden, was er een witte tijgerman in India, een volbloed bengaal. Helaas werd hij gevangen en kwam hij terecht in een dierentuin. Hoe lang men ook zocht: een wit vrouwtje werd nooit gevonden, en ook geen mannetje trouwens. Dus kreeg de witte tijger jongen met een gewoon vrouwtje, en ik zal jullie maar niet vervelen over genetica, maar vanwege het recessieve gen waren alle jongen gewoon gekleurd.
Echter hadden alle jongen het witte gen, en door ze onderling te laten paren was een deel van de jongen wit. Deze werden weer gekruist met elkaar en hun ouders en zo kwamen er witte jongen. Maar goed, men vond ze niet indrukwekkend genoeg en kruiste ze met, dan al niet zuivere, Siberische tijgers: deze waren groter en zager er indrukwekkender uit met hun lange vacht.
Maar je raad het al: recessief gen, alle jongen weer gewoon gekleurd. Dus weer een flinke scheut inteelt in die populatie en jawel: witte jongen, maar dan groter. En om een lang verhaal kort te maken: ze werden populair en veel gefokt. Alleen, er is een heel grote MAAR: alle witte tijgers zijn genetisch onzuiver en ongezond, mede door al die inteelt. Erger nog: daardoor zijn ALLE bengaalse tijgers in Europa verpest!
Dat was weer een leuk verhaal voor het slapengaan! Hopelijk zien jullie allemaal in dat witte tijgers EEN GROTE ONZUIVERE INTEELTZOOI ZIJN! Dus: kappen ermee, geen fok meer, zijn we binnen een paar jaar van ze af, zwak als ze zijn. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Yep, zoals ik al zei, je kan er wel mee gaan fokken, maar dat is gewoon zonde van je tijd, geld, en vooral ook van de dieren Beter, neem je tijgers die iets meer in de richting liggen van volbloed en laat je die fokken Dan heb je tenminste nog iets voor als de soort uitsterft, wat dus bij veel tijgers best het geval kan zijn...