@ raymondhoek, het ziet er weer goed uit je hebt het pad en de verblijven weer goed aangekleed. ik ben ook heel benieuwd naar het nieuwe tropische woud/grot voor de rest ik kan alleen nog maar zeggen ga zo door
Datum: Donderdag, 06 Jun 2013, 15:50 | Bericht # 102
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 499 Prijzenkast:
4 ZTAOCredits:0Reputatie:6
Curator
Quote (raymondhoek)
Laat gerust ideeën, meningen, etc, etc achter, kortom plaats een berichtje
bij deze:
ik vind het knap dat doorheen je update ( en eigenlijk ook alle andere), die oude beplanting van ZT2 zelf gebruikt en dat het nog nog vrij realistisch lijkt.
Verder ook top dat je volière een andere hoogt hebben dan je gebouw, maar ik vermoed wel dat je dat glaspatroon (zoals aan de rand van je dak aan de kan vd bezoekers ) wou laten doorlopen en toen zag dat het niet echt uit kwam aangezien het er nu vrij raar uitziet vind ik...
Die tunnel is wel cool gedaan; het lijkt me rij groot voor die dieren; maar ik vermoed dat je het wil laten opvallen
tof nieuw hek btw!
Bericht veranderd door: krieke668 - Donderdag, 06 Jun 2013, 15:51
@ krieke668, Eerlijk gezegd heb ik dat glas patroon expres op deze wijze gedaan, omdat ik het lekker controversieel vond. De tunnel is zo groot omdat hij diagonaal loopt, dat kost dus meer ruimte. Welk nieuw hek btw??
Datum: Vrijdag, 07 Jun 2013, 06:37 | Bericht # 105
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 344 Prijzenkast:
3 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
Ziet er weer geweldig uit! Lang niet geüpdate, maar dit was gelukkig wel weer een echte Raymond-update. Mooie beplanting en leuk hoe je met die volière alles een realistisch beeld geeft.
Update 10 Het is eeuwen geleden dat er een update is geweest, dus de hoogste tijd voor een flinke nieuwsflits.
Klipspringers & Helmparelhoenen Sinds enige tijd bezit de Veluwe Bos Zoo Helmparelhoenen en Klipspringers. Deze zullen een verblijf gaan delen boven de uilenvlucht. Er is inmiddels gestart met de bouw die binnen een maand verwacht word om voltooid te zijn.
Uitbreiding Nacht diersoorten Momenteel is de prachtige mierenegel al reeds te zien in een natuurgetrouw verblijf. Echter zullen we de tunnel die onder de uitkijkbrug van de zeehonden loopt gaan uitbreiden voor 2 nieuwe nachtdier soorten die reeds in het bezit zijn van de Veluwe Bos Zoo (Aarvarkens & Negenband gordeldier). Deze zullen als 1 gebied gemarkeerd gaan worden op onze kaart. Ook dit project word binnen een maand voltooid verwacht.
Verbouwing Veluwse Oceans eindelijk voltooid Door verkeerd gespoten beton liep de verbouwing van de Veluwse Oceans maanden vertraging op. De grot, het Tropisch Regenwoud en de Tropsiche Grot waren daardoor maanden niet toegankelijk. Maar sinds vandaag is het weer voor iedereen toegankelijk. Ik heb dan ook de eer gekregen om jullie te mogen rondleiden door het nieuwe gebied. We beginnen bij het begin (De ingang):
Als we naar links gaan valt direct op dat we niet langer naar beneden moeten lopen (de grot in), dit komt doordat "De Grot" niet langer bestaat. Deze is samengevoegd met de andere gebieden:
Het eerste verblijf is direct aan rechterhand te zien:
Dit is het verblijf van de Australische Longvissen die we straks ook nog gaan zien (vandaar de bezoekers aan de andere zijde):
Wij gaan nu direct naar links, daar kunnen we omhoog, naar een achterliggend extra kijkpunt:
Boven zijn er geen bijzondere dingen te vinden, het is puur bedoeld als verhoogd uitzichtpunt over het verblijf:
Het verblijf waar je overheen kijkt is dat van onder andere de Dwergnijlpaarden:
Aangezien dit verder doodloopt, gaan we terug naar beneden, waar we net vandaan kwamen:
Vervolgens gaan we naar links, waar de volgende ruiten alweer te zien zijn:
Echter geen nieuwe diersoort, dit is nog steeds het verblijf van de Dwergnijlpaarden, dat overigens stukken groter is geworden en nu 2 achter de schermen verblijven (onder het uitkijkpunt) bezit!):
Als we doorlopen, gaan we de brug op, die ons over water en land brengt:
Aan de linkerhand van de brug bevind zich het water gedeelte van het verblijf van de Dwergnijlpaarden. Echter delen zij dit water met de grote Arapaima's:
Aan de rechterzijde vind je een grote waterval die onder de brug eindigt. Een aantal loslopende/vliegende dieren kunnen hier af en toe gevonden kunnen worden:
We lopen door en gaan de brug af:
Het bassin waar je tegenaan loopt is dat van de Orinocodolfijnen (Nieuw in Veluwe Bos Zoo!!) Hier gaan we later zeker nog een paar keer van genieten.
Nu lopen we echter eerst naar rechts, waar een ander (minder diep) bassin is geplaatst:
Hierin kan een breed scala aan waterdieren worden gevonden(Ayamura regenboogvis, Zoetwatermaanvis, Green Terror & Pauwoog Zoetwaterrog):
Omdat dit het enige verblijf hier is en doodloopt, lopen we terug:
We lopen voorbij de brug waarna we straks de hoek om moeten:
In de hoek zit een verblijf verstopt voor onze Soldatenara's:
Als we vervolgens doorlopen, lopen we best stijl naar beneden langs de glazen wand waarachter de Dwergnijlpaarden en Arapaima's zwemmen:
Dit levert naast een natuurlijk habitat ook een prachtig plaatje op:
Aan de andere zijde van de afdaling vinden we de grote waterval waar we daarnet van aan de bovenzijde liepen. Er zijn een aantal loslopende dieren in dit gebouw (Rode Ibis, Reuzenbladstaartgekko & Gekamde Fijileguaan) die hier soms te vinden zijn:
We gaan beneden de hoek om naar links en gaan een grot in:
Binnen is het direct een stuk donkerder, wat niet vreemd is aangezien we zojuist de Tropische Grot zijn ingegaan:
Recht voor ons bevind zich een extra bezichtigingspunt van de Klompvissen:
Als je echter doorloopt kom je bij een klein observatie punt met ondiep water:
Dat ondiepe water word gebruikt door Japanse Reuzenkrabben, Zeeduivels en enkele zeesterren:
Aangezien ook dit punt doodloopt, lopen we terug en slaan de afslag in:
Vervolgens komen we in een ruimer deel van de vochtige grot terecht:
Aan de rechterkant bevind zich over de volledige lengte het verblijf van de Australische Longvissen (die we aan het begin ook hebben gezien, dit is de andere zijde). Het verblijf is zo gemaakt dat vele delen goed te zien zijn van dit verblijf met deze schichtige dieren, echter kunnen zij zich volledig verstoppen voor het publiek en kan het verblijf tijdelijk in 2 delen worden verdeeld indien dit nodig is:
We lopen met de weg mee de bocht in en gaan een kleine brug op:
Onder en links naast de brug bevind zich het bassin van de Japanse Reuzenkrabben en de Zeeduivels, terwijl rechts een waterval te vinden is die in dit bassin eindigt:
Eenmaal de brug verlaten gaan we opnieuw naar links, waar ons de volgende diersoorten staan te wachten:
Een ruim verblijf voor de Japanse Reuzensalamanders kan hier worden gevonden:
Als we doorlopen (met een slinger in de weg) lijkt er reeds licht aan het einde van de tunnel te komen:
Echter hebben we nog zowel links als rechts nog wat glazen ruiten af te turen naar dieren:
Aan de rechterzijde bevind zich het 2e deel van de Japanse Reuzensalamanders (dat net als bij de Australische Longvissen in 2 delen kunnen worden gescheiden):
Aan de linkerzijde bevind zich een lange, hoge glazen wand waarachter de klompvissen zich goed laten zien:
Dat was het einde van de grot waarna we terug het Tropische Regenwoud ingaan:
Links en rechts van dit pad staan mensen te zoeken naar dieren:
Want juist in deze dichte bosjes zitten vaak de loslopende dieren van het Tropische Regenwoud (meestal de 2 reptielen soorten):
Vervolgens gaan we een ander gebouw in, een soort houten toren (dat onder andere toiletten bevat):
Direct rechts staan mensen dit bassin met daarin een verzorger te bewonderen, dat is voorlopig ook het enige levende wat ze hier gaan vinden. Veluwe Bos Zoo is opzoek naar piranha's om deze hier te plaatsen:
Als we doorlopen zien we al snel het hoofddoel van deze toren, het uitzicht op de Orinocodolfijnen (de nieuwe hoofdattractie):
We gaan met de weg mee naar links, dat nog meer glazen ruiten bevat:
Doordat alle zijdes van het bassin zichtbaar zijn vanuit deze toren hoef je nooit te zeggen dat je deze spectaculaire diersoort niet hebt gezien:
Als je doorloopt kunnen we vervolgens omhoog lopen (daarnaast zie je het toilet zitten):
Eenmaal op de 1e etage is er de mogelijkheid een lekkere hap te bemachtigen en te eten met het uitzicht op de prachtige diersoort:
Wij gaan voor het gemak het rondje linksaf:
Hier staan enkele zitplaatsen om rustig te kijken naar deze charmante en vriendelijke dieren:
Op deze etage is er echter ook nog een ander bassin (een kleintje) te zien:
Na goed zoeken heb ik ze toch nog even kunnen spotten (lager in het bassin). Hier zitten namelijk de Severums:
We gaan nu weer naar boven, de 2e en laatste etage:
Bovenop de houten toren bevind zich veel tropische flora, die ons de weg naar links wijzen:
Als je nu weer alleen de Orinocodolfijnen had verwacht is zeker niets minder waar, want achter het water (van de orinocodolfijnen) bevind zich een eiland met daarop een grote groep Prins Alfred Herten:
We lopen een stukje door en gaan de hoek om naar links:
Aan de andere zijde van de toren zien we de rest van het verblijf van de Orinocodolfijnen, de waterval en rest van de Tropische Hal:
We volgen de weg die ons naar het einde van de toren begeleid:
Vervolgens moet je naar beneden waarmee je het Tropische Regenwoud verlaat:
Waar je vroeger eindigde in de Kwallen Ruimte kom je nu uit in het Rif gebied:
Wie naar de kwallen wilt zal voortaan hier even naar links moeten lopen en vervolgens teruglopen:
Ik kan best begrijpen als je door al die etages, bochten, bruggen, etc. nu even niet meer snapt hoe je waar bent gekomen, daarom heb ik hier wat etage overzichtsfoto's: - Etage 0:
- Etage 1:
-Etage 2:
- Totaal beeld:
Door de opoffering van enkele quarantaine verblijven en het beter gebruiken van de beschikbare ruimte, hebben alle diersoorten meer ruimte kunnen krijgen en was er voldoende ruimte om een groot modern verblijf voor de Orinocodolfijnen te realiseren. De Orinocodolfijnen bezitten buiten het gebouw (te bereiken middels onderwater luiken) ook 2 quarantaine verblijven waarmee de fok van de diersoort kan worden bevorderd.
Tenslotte nog een nieuwe plattegrond:
Hopelijk vond je deze update leuk. Laat gerust ideeën, meningen, etc, etc achter, kortom plaats een berichtje Voor mijn trade center klik --> hier <--
wauw mooi gedaan zeg inderdaad werd het een beetje verwarrend, maar dan nog niet minder spectaculair! leuk dat er nu ook orinocodolfijnen zijn! ik wens je nog veel succes met bouwen groetjes van mij
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 344 Prijzenkast:
3 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
Ongelofelijk Raymond! Ik zat al lang te wachten op een update en bij deze heb je je weer van je goede kant laten zien. De complexheid waarmee jij kan bouwen is volgens mij uniek! Ook hoe je de map in elkaar hebt gezet is ongelofelijk. Staat hier ergens een aboneerknopje? Want dan zal ik daar een paar keer op gaan rammen! XD