ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 409 Prijzenkast:
1
Curator
A day out of 365 by the Glada's
hallo allemaal, in dit topic maak ik gedeeltes na van de geweldig serie Planet Earth
vandaag volgen we een dag van de Galadabavianen, hiervoor vliegen we naar het Simien Gebergte in Ethiopië.
*als je the lion king hebt gezien, denk je maar in dat nu dat beginnummer word gedraait *
het simien gebergte in de ochtend
de ochtend van de galadabavianen begint met het vlooien van elkaar, een gezellig onderonsje, de kleintjes zijn hier nog wat minder geintreseert in.\ de groep bestaat wel uit 150 dieren, en is hiermee een van de grootste groep galada bavianen.
maar de dag is kort, en de agenda van de galada's is druk. ze moeten hun maag vullen, zoals zo veel dieren, deze dieren hebben een raar dieet, ze leven op gras
ze leven hier samen met de walia steenbok, deze steenbok komt alleen in dit gebergte voor en word niet in een dierentuin gehouden, ze worden ernstig bedrijgt, en zijn bijna uitgestorven. gelukkig word dit gebied nu goed bevijligd en de walia steenbok aantal begint weer toe te nemen.
maar dan, chaos in de groep, iedereen rent door mekaar...
ethiopiche wolfen
de galada's rennen snel naar boven,
maar de de walia steenbokken kiezen voor de ''moskusos techniek''
je zou zeggen dat deze wolfen gemakkelijk een weggeraakt jong kunnen pakken
maar ze hebben het op de moeder en het jong dat we hier zien gemunt.
de aanval heefd zijn tol geeist en de moeder heefd zich opgeofferd voor het jong, het jong is gelukkig ondkomen
3 uur later arriveeren de lammergieren om het karkas leeg te eten
hiermee valt de avond
en de rust is teruggekeert in de groep
en hiermee eindigt onze dag van de galadabavianen, ik hoop dat jullie het leuk vinden, en ik vind het altijd fijn om tips te krijgen over wat er nog beter kan
thanks to umpaloompa for this amazing avatar&banner!
Bericht veranderd door: caspar1995 - Vrijdag, 18 Feb 2011, 16:24
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 27 Prijzenkast:
0
Parkeerhulp
hahah leuk gedaan, erg creatief heeft waarschijnlijk best veel moeite gekost om eerst kinderen te krijgen van de steenbokken en bavianen en daarna iedereen nog op zn plaats te krijgen (rennend en allerlei andere posities). Ik geloof trouwens dat lammergieren niet in ethiopië maar in de europese alpen voorkomen maar dat zal jij wel het beste weten.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 181 Prijzenkast:
2
Verzorger
mijn favoriete natuur serie in zt2 vorm, gewledig ook de tekst erbij is op de typische planet earth manier XD echt heel mooi gedaan, heeft waarschijnlijk wel even gekost
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 164 Prijzenkast:
1
Verzorger
Caspar, Het is geweldig hoe je zoiets maakt, en erg leuk om te zien. Planet Earth is inderdaad een geweldige serie, en superleuk dat je het in een Zt2-Versie maakt. Het is jammer van de grote karkas van de geladabaviaan, maar daar kan jij niks aan doen dat er geen realisch karkas is voor Zt2.. En gelovensmij leven Lammergieren inderdaad in Europa, maar wel leuk verzonnen. Maar veder waar ik gevleven was; De bewegingen zijn zeer goed op de foto gezet, en het is heel realistisch.. Tja, wat kan ik hier nog van maken.. Het is gewoon geweldig.!
Ik wacht heel ongeduldig op je volgende update, alvast veel succes ermee!
1
Curator
@be-like-water&diertjee, op deze pagina stond dat er wel lammergieren voorkwamen, daar ben ik maar vanuit gegaan.. maar heel zeker was ik er ook niet van: http://www.sawadee.nl/afrika....stammen
dit stond er
Het noorden van Ethiopië: Ethiopië en de Ark des Verbonds
Van Addis Abeba naar de eeuwenoude kloosters op de eilandjes in het Tanameer is een stap terug in de tijd. Devote monniken tonen ons de mooiste muurschilderingen en kerkschatten. In Gondar, eeuwenlang hoofdstad onder Ethiopische keizers, bezoek je indrukwekkende Middeleeuwse kastelen en kerken met mooie fresco's. We wandelen in het vulkanische Simiengebergte waar hoog boven de bergtoppen lammergieren zweven. In Axum, waar volgens de Ethiopiërs de koningin van Sheba woonde, vind je oude obelisken vol inscripties. De paleisruïnes zeggen iets van de Axumitische rijkdom en, naar het schijnt, wordt in Axum zelfs de Ark des Verbonds bewaard!
@be-like-water, haha, zeker, eerst die dieren super goed verzorgen, ik had wel vrijsnel 17 kinderen ofzo , dat op zn plaats krijgen was minder moeilijk, als je op schafuwen let zie je de opllossing, mag jij raden welke dat is :P verder hartstikke bedankt voor je aardige reactie! dat stel ik echt op prijs!
@dinojos, hartstikke bedankt ik ben blij dat iemand als jij het zo mooi vind, waarvan ik de zoo's juist zo mooi vond!
@chickboy, wow, dat is wel een groot compliment, thanks! daar ben ik erg blij mee, ik vind het echt leuk om te oren dat het je zo in de smaak valt!
@diertjee, hééél erg bedankt!, ik vind het echt leuk om te horen dat er meerdere mensen zijn die plante earth kijken (hebben), ik vind het zelf ook echt heel leuk om te maken!, ja dat karkas hé , ik vind dat zelf ook echt vervelend, ik dacht eerst, kom ik laat een walia geslacht worden, maar in planet earth gaan ze meer op de galada's af, (ze vangen er niet eens één.... ) echt super om al die fijne worden te horen, en echt leuk dat je het zo mooi en geweldig vind, DANKJEWEL!
@iedereen, ik hoop morgen en anders overmorgen of nog wat later komt de volgende, voor de gene die planet earth kennen, ik ga het ding doen van de gemsbokken en de leeuwen
1
Curator
@raymond, leuk om te horen, ik heb het geprobeert om het heel erg op planet earth te laten lijken, dankjewel!
@diertjee, ja dat word hem je kent de serie , ik heb de olifanten eruit gelaten maar misschien update ik dat nog wel eens een keertje , over de gieren, ja en ethiopie ligt ook redelijk noordelijk, dus de reisgids zal wel gelijk hebben
@jeweetwelwie, thanks, ik vind het leuk dat je het zo mooi vind, en dat je even een reactie achter laad!
Lion's in the Dessert
vandaag zijn we opnieuw vertrokken om een reeks foto's te maken, hiervoor zijn we afgereist naar de Sahara, alles lijkt volledig van zand,
maar schijn bedriegt, leeuwen lijken hier niet op hun plaats, maar niets is minder waar.
op de savanne is genoeg eten van groepen tot wel 20 of meer leeuwen, maar hier hebben ze zich moeten aanpassen, tot kleinere groepen, en dan is er nog een probleem, hun prooi verplaatst zich voortdurend.
maar leeuwen kunnen niet overal komen, ze zullen nooit deze zandduinen oversteken, en dat weten deze gemsbokken ook.
de leeuwen zullen geduldig moeten wachten tot de gemsbokken de veilige duinen verlaten, opzoek naar voedsel, en dan liggen ze in hun hinderlaag klaar.
op een gebied waar grote schaarste heerst als hier, betekend een klein beetje eten het verschil op leven of dood, maar dat kan in een opslag voorbij zijn.
dit water is ruim 150 km verderop in de bergen neer gekomen, dit fenomeen komt ongeveer 2 keer per jaar voor en kan na een dag of 2 al weer verdwenen zijn, het water word als vloeipapier opgezogen door de grond en al gouw kleurt de woestijn groen.
het verhoogd de overlevingskans van al het levenhier, en omdat het zo groen is, lokt dit de gemsbokken de duinen uit, ze krijgen niet vaak de kans om hun vooraad aan te vullen.
het water heefd ook het overleven van de leeuwen makkelijker gemaakt, doordat de gemsbokken uit de duinen zijn, kan de jacht geopend worden.
de gemsbokken weten dat dit gevaar er is, maar de unieke kans moet benutigd worden, en daarom lopen ze de kans omgepakt te worden, of om hun eten en water vooraad aan te vullen. dit laatste is hier te belangrijk om het eerste voorang te geven.
een moeder van haar pasgeboren welpjes waagt een gok, ze rend het groene veld in,
en wie waagt, wint. gelukkig voor de welpjes en de groep.
met het vlees van deze gemsbok kan de groep een week doen, wat voor hen een hele zegen is.
dit was het 2de deel van Planet Earth travel's, ik hoop dat jullie het leuk vonden, en een berichtje is altijd fijn
Bericht veranderd door: caspar1995 - Vrijdag, 18 Feb 2011, 16:46