ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 64 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:1
Kassa Medewerker
ik denk als je een dierentuin begint begin dan eerst met parkdieren lama's,kamelen,ara's,herten enz. en vandaar kun je langzaam aan zoiets als epe beginnen maar om een echte dierentuin te beginnen in laten we zeggen 10 jaar denk ik niet dat het echt lukt je moet dan wel eraan denken dat jou kinderen dan die zullen leiden zodat het een familiebedrijf word zoals burgers;)
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 185 Prijzenkast:
0
Verzorger
@ zebraatje,
Haha dat is ook de bedoeling dat mijn kinderen , kleinkinderen etc. de dierentuin overnemen.
Groetjes
Sven
Added (16 Sep 2012, 18:30) --------------------------------------------- Ik wil in dit topic een leuke Actie starten.
Ontwerp je eigen Zoo
Maakt je eigen zoo met paint of teken het zelf. Teken bevoorbeeld alleen een plattegrond. Je mag meer teken zo als een verblijf als je wilt. Doe wat je wilt om zo een leuke tekeningen of plattegrond te hebben
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 27 Prijzenkast:
0
Parkeerhulp
een dierentuin Beginnen hoeft niet al te moeilijk te zijn Je Moet inderdaat genoeg Grond Hebben Maar dat hoeft voor het begin niet al te veel natuurlijk Kijk maar naar uilen en dierenpark de Paay die is 1 hectare Groot en heeft best veel dieren als capibara's,stokstaartjes,kamelen,beermarters enz. zo kun je ook beginnen met dat soort dieren die mag je gewoon zonder Bijzonderheden Houden en vandaaruit kun je doorbouwen, het duurt lang als je niet veel geld hebt maar niet onmogelijk er zijn veel dierentuinen in nederland die zo begonnen zijn en er nu nog mee bezig zijn en goed op weg zijn zoals Uilen en dierenpark de paay,Meer zoo en nog wel meer. voor Bezoekers moet je natuurlijk wel de papieren hebben maar daar kun je heen groeien. en voer hoeft niet veel te kosten vraag bij bedrijven of je reclame kan maken inruil voor voedsel.
Ja, helaas is best zoo al wat ouder (maar nog vrij jong)
maar als je zoiets wil doen, begin eens met vogeltjes houden! je kunt simpel beginnen met grasparkieten, zebravinkjes of kanarie's en als de dat onder de knie hebt kun je bv barrabandparkieten, diamantvinken, spitstaartamadines en goudbuikjes gaan houden.
zoiets is al aantrekkelijk voor publiek! en misschien kun je beter beginnen met een fazanterie, kinderboerderij of hertenkamp. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Non-actief lid Berichten: 1 Prijzenkast:
0
Vrijwilliger
He Interessant onderwerp. Ik denk iedereen die veel met dieren bezig is dat graag ooit van zijn hobby zijn beroep maakt.
Nu vind ik wel dat jullie prijzen nogal laag liggen. Of is de prijs alleen in België zo duur. Ik heb zelf pas grond gekocht 10 are bouw zone en 10 are agrarisch gebied. Dit heeft mij 135 000 euro gekost en dan notaris en akte koste er niet bij gerekend. Ik heb ook gehoord voor een aanpalende weide bij te kopen van nog geen 1 ha en dat koste 120 000 euro.
Iedereen spreekt ook van subsidies, naar mijn mening mag je dit niet tellen. Als je dit telt dan is je bedrijf gedoemd failliet te gaan.
Iemand aan nemen kost hier in België 3 keer het loon, dus je werk nemer verdient 2300 euro( een normaal starters loon 1500 netto) dus jij betaald 6900 euro per maand per werknemer. Ook denk ik voor dieren zoals leeuwen en andere bedreigde gevaarlijke dieren te mogen houden dien je bioloog te zijn en de nodige vergunningen te verkrijgen van het ministerie. Echter weet ik niet hoe je deze vergunningen moet aanvragen.
Maar er zijn ook tal van uitzonderlijke dieren die iedereen mag hebben. Iedereen zijn eigen hobby die je kunt uitbreiden tot een dierenpark.
Ik zou gewoon u een hobby uitbreiden. Iemand die bij reptielen bezig is kan een groot reptielenhuis beginnen, iemand die veel bezig is met vissen kan een aquarium huis beginnen . Tegenwoordig gaan de mensen ook niet meer naar een dierentuin om de dieren te zien, maar om een leuk dagje te beleven en te genieten van de schoonheid. Daarom is het belangrijk dat je alles rond de dieren uitbreid. bv iemand dat reptielen houd kan gewoon een bak zetten met het dier er in eten water en het vochtig houden. Maar als je ziet bij de echte hobby mensen zie je schitterende terrariums met mooie beplanting met mist watervalletje ,helemaal de biotoop van herkomst van het dier. Dan komen de mensen ook voor de sfeer, bij aquariums juist het zelfde bij volière ook. Ik hou roofvogels en wil ook graag dit later uitbreiden tot een park maar dit zijn verre toekomst plannen om mij bezig te houden als ik ooit bij pensioen ga gaan.
En zo heeft dus iedereen zijn hobby die hem tot dierentuin kan laten uitgroeien. Als je dan nog een stabiele balans hebt ( uitgave en inkomsten) kun je nog uitbreiden met een andere groep dieren.
Maar nu wil ik iets vragen weet iemand welke vergunningen je nodig hebt om leeuwen en tijgers te houden in België? Ik heb ergens gelezen en gehoord dat je een bedrijf moet hebben met dierentuin als benoeming.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
En even hierop terugkomen. (Ik hoop dat dit niet telt als bump). Ik heb ook zitten nadenken om (In België) als ik volwassen ben een zoo te beginnen. Weet iemand of dit eigenlijk wel mogelijk is? Qua dieren moet het wel lukken denk ik aangezien je tegenwoordig vaak semi-exotische dieren zoals struisvogels, lama's en kamelen vind in opvangcentrums die daar wel van af willen. Ook handig is natuurlijk een paar volières met o.a. Grijze roodstaarten en grasparkieten of anders een soort fazanten. Het enige dat ik mij dus afvraag is of het buiten dat financieel en wettelijk kan? Qua lokatie lijkt ergens in oorst vlaanderen ideaal (daar is nog geen zoo denk ik).
Added (18 Jul 2015, 23:21) --------------------------------------------- Ik heb trouwens nog eens gezien en ik weet zelfs een ruw dierenbestand:
Hoefdieren: Lama, guenaco of alpaca Kameel of dromedaris Zebra ( deze kan je blijkbaar als huisdier houden ) Damhert en/of edelhert
Knaagdieren: Zwartstaartprairiehond of stokstaartje
Kangoeroes: Bennetwalibi Reuzenkangoeroe (grijze of rode)
Roofdieren: Wasbeer Serval ( er is een bedrijf dat deze dieren verkoopt)
Vogels: Parkieten Soort papegaai en/of kakatoe Struisvogel/nandoe/emoe Soort fazant Pauw
Dit lijkt mij een redelijk realistisch dierenbestand om mee te beginnen. Je moet immers wel publiek aantrekken. Verder heb in zelf al gezien en wettelijk kan je een nieuwe dierentuin beginnen. Natuurlijk heb je wel het feit dat je bijna al deze dieren als huisdier mag houden wat het allemaal wat makkelijker maakt. Alleen geld is volgens mij echt lastig. Weet iemand hoeveel dit bestand plus infrastructuur plus grond plus voedsel en verzorgers zou kosten om een zoo een jaar open te houden?
Verzorger-Jarne, is zeer goed mogelijk, leuk dat je er serieus over nadenkt! Als je ooit echt iets gaat beginnen: hier zijn wat zaken om op te letten: - zorg dat je zelf genoeg ervaring/kennis van je dierenbestand hebt, JIJ bent immers verantwoordelijk - zorg dat dingen als dierenarts, voeding en huisvesting optimaal en goed geregeld zijn - let erop dat je genoeg 'beleving' hebt voor je publiek om te komen (kan met dierbestand, extra's, horeca etc.) - zet je zelf goed op de kaart
Over je dierenlijst heb ik deze opmerkingen:
hoefdieren: - lama en alpaca zijn tammer en dus makkelijker dan guanaco - kameel en dromedaris zijn soms wat lastig in omgang, maar wel te doen en leuke aanvulling - zebra: als je weet hoe je ze moet houden goed te doen lijkt me - damhert/edelhert: goed te doen
knaagdieren: - prairiehond goed te doen, maar mogelijk minder attractief voor publiek als ze onder de grond zitten
Roofdieren: - stokstaart (hoort hier bij!): goed te doen, maar moet verwarmt zitten en heeft sociale eisen - wasbeer: goed te doen en leuk voor publiek - serval: leuk, maar je moet ze zelf kunnen vangen/verplaatsen, kan wat lastig worden
kangoeroes: - bennettwallaby: goed te doen - reuzenkangoeroe: kwetsbaarder en moeilijker dan de bennett
vogels: - parkieten: goed te doen - papegaai: goed te doen, moet wel verwarmt zitten - kaketoe: erg stressgevoelig, ik zou eerst met papegaaien ervaring opdoen - struisvogel: kan groot en gevaarlijk zijn, maar als je redelijk tamme hebt goed te doen - emoe: goed te doen - nandoe: hanen soms agressief, maar als je er niet bang voor bent goed te doen - fazant: goed te doen, hanen soms agressief, geld hetzelfde als bij nandoe - pauw: goed te doen
Hopelijk heb je hier iets aan! Als je meer mogelijke beginnende soort wil weten stuur je maar een PM! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Bedankt voor de reactie. En over de nandoe's, ik heb er zelf tussengewandeld in een duitse zoo (thierpark northorn) en daar waren ze gewoon tam, zelfde in belevenisenpark daun met struisvogels. Uiteindelijk kan er nog veel veranderen. In ben nu 15 en ik hoop dit plan na mijn hogere studies te kunnen realiseren. waarschijnlijk ga ik binnenkort op zt2 ook eens een schets maken van hoe het er uit zou kunnen gaan zien. Alleen heb ik nog de vraag, is er een hogere opleiding vereist of kan je zelf de kennis opdoen?