Het grappig is dat dit nog niks zegt, er moeten nog zoveel soorten langskomen! We gaan weer vrolijk verder met de slankapen, deze keer een kort lijstje dus. We naderen tevens het einde van de primaten!
Brillangoer (Trachypithecus obscurus)
Een zeer zeldzame soort en dat is niet zo vreemd: het is een lastige eter. Buiten Oost-Europa zijn ze hier en daar in Engeland te zien, plus Wuppertal en natuurlijk ons eigen Burgers'!
Hoelman (Semnopithecus entellus)
De hoelman werd vroeger zeker in Duitsland redelijk veel gehouden, en nog steeds is dat hun bolwerk. In Gelsenkirchen, Berlijn, Hannover etc., maar ons eigen Apenheul heeft ook hoelmanapen!
Soendalangoer (Presbytis comata)
Een vrij onbekende Indonesische apensoort, die ook nog eens bedreigd wordt. Bekesbourne (Howletts) in Engeland heeft de resterende 5.2 dieren die in Europa te vinden zijn.
Neusaap (Nasalis larvatus)
Helaas zal deze soort na de zomer uit Europa verdwijnen, Apenheul stopt ermee. Na diverse pogingen is de hoop voor neusapen in Europa voorlopig van de baan, nu zit er nog één dier in Apenheul.
Nigirilangoer (Semnopithecus johnii)
Een bijzonder uitziende apensoort, maar net als de neusaap heeft ook deze nauwelijks kans. De 1.1 dieren die zich nog in Erfurt bevinden zijn broer en zus, dus kweek zal er niet meer plaatsvinden.
Het lijst wel een gegeven: een hoop langoersoorten zullen binnenkort uit Europa verdwijnen. Net als diverse andere soorten zitten ook deze nog maar in één tuin, in Howletts in Bekesbourne.
Roodscheendoek (Pygathrix nemaeus) Hoewel hij minder bekend is dan de neusaap zit de roodscheendoek in hetzelfde schuitje. Ook van deze soort is er nog één exemplaar in Europa, te vinden in Keulen.
Mutslangoer (Trachypithecus cristatus)
De zoveelste soort die slechts in één park te zien is, de overige dieren zijn twee vrouwtjes. Ze zitten helaas voor ons best ver weg, in Usti in Tsjechië.
Tonkinlangoer (Trachypithecus francoisi)
Ook wel Francoislangoer genoemd, vooral te vinden in een paar Engelse tuinen. Dichterbij zijn ze ook te vinden: in Blijdorp is deze soort ook te zien.
Ik heb helaas de tonkinlangoer in Blijdorp gemist, maar ik heb wel de Hoelman (ZOOM) en Brillangoer (Burgers') dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Hier heb je volgens mij een fout gemaakt, Antwerpen heeft immers wel mutslangoeren denk ik. Een Groep van ongeveer 7 dieren zelfs. dat brengt mij op een totaal van 14
Bericht veranderd door: Verzorger-Jarne - Zaterdag, 27 Jun 2015, 22:47
Verzorger-Jarne, Antwerpen heeft in het verleden mutslangoeren gehad, momenteel hebben ze die niet meer. Ik denk dat je ze verward met de Javaanse langoeren (mannetjes lijken op elkaar) waarvan Antwerpen 9 dieren zou hebben.
ZooZa, ik denk dat als je later de goudbuikmangabey ziet je ze nog mag toevoegen. Als alle deelnemers het ermee eens zijn dat je later nog extra soorten mag toevoegen.
Het is tijd of afscheid te nemen van de primaten! Dus nog één keer apen op het lijstje, we sluiten af met gibbons en mensapen!
Borneogibbon (Hylobates muelleri spp)
Van de Borneogibbon zijn er weinig dieren en een aantal zijn ook nog eens hybriden. In Cottbus, Hamm, Los Cristianos (Monkey park) en Warehamm zouden ze nog volledige borneogibbons hebben. Ondersoort zuivere alleen in Madrid (H. m. muelleri) en in Lyon en Paington (elk 0.1 H. m. abotti)
Carpenter withandgibbon (Hylobates lar carpenteri)
Hoewel de gewone withandgibbon niet zeldzaam te noemen is zijn de ondersoortzuivere dieren dat wel. In Schwaigern hebben ze deze ondersoort nog, en gelukkig wordt ermee gekweekt.
Oenka (Hylobates agilis)
De Oenka wordt ook wel zwarthandgibbon genoemd, als tegenhanger van de bekendere withandgibbon. Fok is er in enkele tuinen in Groot-Brittannië, daarnaast zitten ze in Besançon, Plock en Duisburg.
Zilvergibbon (Hylobates moloch)
De zilver- of Javaanse gibbon is nooit echt een talrijke soort geweest in Europa. Een paar Engelse tuinen hebben ze, ze zitten in München en ze zijn in opkomst in Oost-Europa.
Zuidelijke witwanggibbon (Nomascus siki)
Nee, dit is niet Nomascus leucogenys, die regelmatig in dierentuinen aangetroffen wordt. Deze is slechts in twee Franse dierentuinen gezien en heeft geen Nederlandse naam, deze is vertaald uit het Duits.
Bonobo (Pan paniscus) De bonobo is eigenlijk een wat kleinere soort Chimpansee, maar wel zeldzamer dat zijn grotere neef. Te zien in Apenheul, Plankendeal en nog een 8-tal andere tuinen (Engeland, Frankrijk, Duitsland)
Nigeriaanse Chimpansee (Pan troglodytes ellioti) Deze ondersoort behoort mogelijk bij het lijstje van dieren die maar één vertegenwoordiger in Europa hebben. In Bussolengo-Verona zit nog een vrouwtje, mogelijk zit er nog een dier in Katar, in Doha Zoo.
Van deze ondersoort zitten er ook maar erg weinig in Europa, en waarschijnlijk allemaal vrouwtjes. Artis (Leentje) en Antwerpen (Shirley en Maaike) zijn Chimpansees die bij deze ondersoort horen.
Wie kent deze niet? Twee van de gorilla-vrouwtjes in Antwerpen zijn van de Oostelijke ondersoort. Dus, deze ondersoort zal binnen redelijk korte tijd ook verdwijnen uit Europa.
Ik heb de Oenka in Duisburg gezien en waarschijnlijk de Oost-afrikaanse chimp tussen de Artis-chimps. (ik kan het niet met zekerheid zeggen, helaas), dus die tel ik maar niet mee. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Dinsdag, 30 Jun 2015, 15:22
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Wist niet dat de mutslangoeren weg zijn. Heb ze destijds wel gezien. Verder heb in nu nog de bonobo in planckendael, de oost-Afrikaanse chimpansee in de Antwerpse zoo en de oostelijke laaglandgorilla eveneens in de Antwerpse zoo gezien. Dit brengt mij op een score van 17 in totaal. Ik ben het er trouwens mee eens dat je later nog diersoorten mag toevoegen die je later pas hebt gezien.