ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Hoelman (Apenheul) Neusaap (Apenheul) Mutslangoer (heb ik vroeger in Antwerpen gezien, maar volgens mij zitten ze er nog steeds hoor) Bonobo (Planckendael en Apenheul) Oost-Afrikaanse Chimpansee (Antwerpen) Oostelijke Laaglandgorilla (Antwerpen)
Ik denk dat mijn score wel fout is, je hebt de 2 slankapen van Mathijsaa bij mij erbij geteld. Nu sta ik op 24 ipv. 26 Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
Ik snap denk ik wat er fout gaat wat betreft de mutslangoeren. Ik heb het over Trachypithecus cristatus, Antwerpen heeft de verwante Trachypithecus auratus, die zij ook mutslangoer noemen. Op de foto van de 'mutslangoeren' in Antwerpen is volgens mij duidelijk T. auratus te zien, de naam slaat op T. cristatus. Groot verschil hierin is dat bij T. auratus de vrouwen oranje zijn en bij T. cristatus beide volwassen geslachten zwart/grijzig.
Oordeel zelf of Antwerpen T. cristatus (mutslangoer) of T. auratus (Javaanse langoer) heeft. Voor de duidelijkheid: T. auratus komt niet op deze lijst voor. Het is een communicatiefoutje. Grote kans dat ook T. auratus in spreektaal mutslangoer wordt genoemd. Dat is precies de reden dat ik de wetenschappelijke naam toevoeg, met Nederlandse namen komen er geheid problemen!
We gaan vrolijk verder door met de tandarmen (miereneters en luiaard) en de pangolins!
Om maar meteen nog een misverstand uit de wereld te helpen, dit gaat over ondersoortzuivere dieren! 'De 'ondersoortloze variant' (o.a. in Antwerpen) telt niet mee. De nominaatvorm zit alleen in Londen.
Dit gaat specifiek over de nigra ondersoort, dus hieronder zijn voor de duidelijkheid alle parken gegeven. De dieren waarover het gaat zitten in Tierpark Berlin, Colchester, Szeged en ons eigen BestZoo.
Ook hier geld, dit gaat over ondersoortzuivere dieren. Voor de duidelijkheid staan, net als bij de nigra vorm, alle parken hieronder. Deze is in Frankfurt, Leipzig, Krefeld, Newchurch, Eskilstuna en Opole te zien.
Hoffmannluiaard Choloepus hoffmanni
Onder de luiaards is in Europa weinig variatie. Naast de gewone tweevinger is dit de enige soort. Er zijn er nog 3.4, verspreid over Helsinki, Stockholm (verreweg de meeste met 3.2) en Newquay.
Chinese pangolin (Manis pentadactyla)
Ook wel het Chinees schubdier genoemd, slecht in Leipzig te zien wat Europa betreft. Op zich wel vreemd, als je bedenkt dat ze bedreigd worden door huisdierhandel en de Aziatisch opvangcentra overvol zitten!
[/color][/u][/url] Zo, even snel twee complete zoogdierordes in één keer gedaan! Zelf heb ik hiervan de egaalgele tamandoea gezien in BestZoo dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Bericht veranderd door: carnotaurus - Dinsdag, 30 Jun 2015, 16:27
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 26 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Parkeerhulp
Sorry voor het late antwoord, ik zit er dus een paar achter
Roodkopmangabey Dublin Zoo Kuifmangabey Beekse Bergen Witnekmangabey Dublin Zoo (In Barcelona Zoo waren ze het verblijf aan het verbouwen) Bonobo Planckendael Oost-Afrikaanse Chimpansee Antwerpen en Artis(waarschijnlijk?) Oostelijke Laaglandgorilla Antwerpen Alea iacta est
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Vandaar dus de verwarring. Sorry hiervoor maar aangezien ik niet altijd op de Latijnse namen in de zoo let (te moeilijk om te onthouden) en wel op de gewone namen let dacht ik dus dat men een paar jaar geleden mutslangoeren in Antwerpen hadden. Ze noemen ze daar inderdaad mutslangoeren. Ik heb gekeken op hun site en daar staat dan blijkbaar wel Javaanse mutslangoer. Best verwarrend. Alleszins. Ik heb op deze lijst weer een 0. Na aftrek van de mutslangoer die ik wel dacht te hebben gezien maar blijkbaar niet zo is kom ik op 17 in totaal.
We gaan nog even langs een orde of twee, voor we aan de knaagdieren beginnen. Deze keer: gordeldieren en hazen.
Ben ik trouwens de enige die het opvalt dat sommige diergroepen gewoon als geheel erg zeldzaam zijn en soms zelfs op instorten staan? In dit geval hebben we met de hazen hetzelfde te maken, slechts twee soorten in Europese zoo's komen niet op het lijstje. Eén is het konijn <_< , de andere de Europese haas die net buiten het bootje valt. Aan de andere kant, die kun je dan weer vlug in het wild spotten.
Negenbandgordeldier (Dasypus novemcinctus)
Prachtige soort, die helaas niet zo vaak te zien is in onze dierentuinen. Dortmund heeft ze achter de schermen, en Keiv en Sant Alessio Con Vialone hebben ze verder.
Klein behaard gordeldier (Chaetophractus vellerosus)
Ook een zeldzame soort. Jammer eigenlijk, want ze zien er bijzonder exotisch uit. In Engeland in Newchurch schijnen ze te zitten, maar daarbuiten in geen enkele Europese zoo.
Sneeuwhaas (Lepus timidus spp)
Eén van de weinige in Europa gehouden hazen, en zelfs de 'ondersoortloze' dieren zijn zeldzaam. Zo'n 16 parken hebben sneeuwhazen zonder duidelijke status, in Nederland alleen Zie-Zoo en De Paay.
Alpensneeuwhaas (Lepus timidus varronis)
Hoewel deze ondersoort niet zoveel voorkomt, is het wel logisch dat ze in de parken zitten waar ze zitten. Ze zijn namelijk in enkele parken in Oostenrijk en Zwitserland gezien, plus één in Duitsland (Alpenwildpark...)
Scandinavische sneeuwhaas (Lepus timidus timidus)
Geen soort die een van ons binnen afzienbare tijd in een zoo zal spotten. Er is één park in Rusland (met een of andere onuitspreekbare naam) die ze momenteel heeft zitten.
Corsicaanse haas (Lepus corsicanus) Net als de Scandinavische sneeuwhaas in één park te zien, dit keer in Italië. In 'Parco Zoo della Fauna Europea' schijnen ze nog te zitten.
Kaapse haas (Lepus capensis)
Deze soort zullen wij ook wel niet snel zien, ze zitten nog in Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Hoewel dit niet Europa is, doen de VAE wel mee met EAZA, vandaar.
Eén puntje erbij voor de sneeuwhaas in Zie-Zoo. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!