Ik ben benieuwd, het gaat nog steeds vrij gelijk op! We zullen eens met de knaagdieren beginnen, deze keer slaapmuizen, reuzeneekhoorns en boomeekhoorns.
Penseelstaartslaapmuis (Graphiurus murinus)
Ook de slaapmuizen zijn zo'n typische diergroep die je nauwelijks te zien krijgt. Deze soort is in diverse parken (zo'n 11) te zien, twee in Nederland: het Kleindierpark en Wonderwereld.
Bosslaapmuis (Dryomys nitedula)
Dit kleine knaagdiertje hoort bij de elite-groep van 'laatste van hun soort' in Europese dierentuinen. Er is namelijk nog één diertje in Kadzidlowo in Polen.
Eikelmuis (Eliomys quercinus)
Met een tiental parken in onder andere Duitsland, Frankrijk en Spanje is hoort deze soort prima op dit lijstje. Als je hem wil zien zou ik aanraden om het hem in het wild in België of Limburg te zoeken.
Hazelmuis (Muscardinus avellanarius)
Dit diertje zal je helaas niet zo snel in het wild aantreffen, want in België en Nederland komen ze nauwelijks voor. In Schönebeck, Plzen en enkele Engelse tuinen zijn ze nog wel aan te treffen.
Geen Nederlandse naam, dat zie je wel vaker bij kleinere diertjes. Te zien in een drietal parken in Europa: Plzen, Praha en Bad Segeberg in Duitsland
Woestijnslaapmuis (Eliomys melanurus)
Gelukkig wordt deze muis redelijk gefokt in de parken waar ze nog voorkomen. In Frankfurt, Poznan, Plzen en Sharjah zijn ze op dit moment te zien.
Tweekleurige reuzeneekhoorn (Ratufa bicolor spp)
Drie dieren zijn op dit moment in Europa te zien, één in Novosibirsk een koppeltje in Wroclaw (R. b. bicolor). Bijzonder feitje over die in Wroclaw: ze komen van een Belgisch Breeding Centre.
Sri-Lanka reuzeneekhoorn (Ratufa macroura)
Ook geen Nederlandse naam, maar voor deze soort gloort er wat hoop. Naast Bratton Fleming zitten ze ook in Leipzig, die met importen probeert de soort te behouden.
Altai-eekhoorn (Sciurus vulgaris altaicus)
De meesten onder ons zullen deze soort, rode eekhoorn, wel gezien hebben, maar deze ondersoort niet. Ze worden op dit moment alleen in twee Russische parken gehouden worden
Hokkaido-eekhoorn (Sciurus vulgaris orientis)
Deze diepzwarte eekhoorn met enorme oorpluimen laat zien hoe variabel de 'rode eekhoorn' is. Te zien in drie parken, Lohberg (Duitsland), Spay (Frankrijk) en Axminster (Engeland).
Siberische eekhoorn (Sciurus vulgaris exalbidus)
Ook een ondersoort van onze rode eekhoorn, dit keer met een grijze laag over zijn rode vachtje. In een 7-tal dierenparken te zien, gelegen in Duitsland, Denenmarken en Rusland.
Ook deze soort zie je niet zo vaak, de afgelopen jaren hebben drie Duitse parken ze in handen gekregen. Deze soort is trouwens erg variabel en de diverse ondersoort variëren van wit tot zwart, deze is grijzig.
Slechts één koppel in Europese dierentuinen, een koppen in Magdeburg van een particulier. In tegenstelling tot de grauwe is deze feloranje met een zwarte rug.
Hele mond vol, net zoals enkele eerder genoemde eekhoornsoorten. Ook deze is in drie Duitse parkjes te zien: Bad Nenndorf, Lohberg en Überlingen-Bambergen.
Japanse eekhoorn (Sciurus lis)
Gelukkig komt deze eekhoorn met prachtige vacht wat meer voor: in 14 Europese parken. Daarvan liggen er 5 in de Benelux: Wonderwereld, Vogelbush Eureka, BestZoo, De Zonnegloed en De Oliemeulen.
Kaukasuseekhoorn (Sciurus anomalus)
Deze soort staat op de rand van uitsterven binnen Europese dierentuinen. Zit in 4 parken, met 1 dier alleen en in een ander park 2 vrouwtjes (van die andere twee kon ik niks vinden)
Zwarte eekhoorn (Sciurus niger)
Dit dier is helemaal niet zwart, maar donkergrijs met een oranje buik. Te zien in twee Europese dierenparken: Lohberg, in Duitsland, en Kabouterland in Exloo, in Nederland.
Grijze eekhoorn (Sciurus carolinensis)
Elke zoo zou meteen moeten stoppen met houden van deze eekhoorn, tenzij uit opvang. De dieren zijn enorm schadelijk maar worden in 10 parken gehouden, waaronder De Zonnegloed.
Yucatan-eekhoorn (Sciurus yucatanensis)
Geen Nederlandse naam, vertaald uit het Duits maar gezien de wetenschappelijke naam wel treffend. Te zien in twee parken: Schönebeck (een koppel) en Papiliorama in Zwitserland (regelmatig fok).
Ik scoor één punt: de zwarte eekhoorn in BestZOO. Lijkt me weer zo'n enorme lijst met weinig punten voor ieder worden. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik meen dat ik al ooit eens een eikelmuis heb gezien ergens, maar aangezien er geen dierentuinen tussen staan die ik al bezocht heb denk ik dat ik me vergis. Geen punten voor mij, ook niet van de vorige lijst. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
Ik heb op de vorige lijst een nul maar op deze denk ik dat ik de grijze eekhoorn in Engeland in het wild heb gezien. Kan dit? Anders heb ik hier ook weer een nul op.
Het zijn echt vreselijke lijsten, want bijna niemand heeft blijkbaar die bijzondere knaagdieren gezien! We gaan verder met de eekhoorns, dus bij deze de vliegende, pracht-, Afrikaanse grond- en Afrikaanse boomeekhoorns
Gewone vliegende eekhoorn (Pteromys volans)
Erg jammer dat niet meer dieren dit spectaculaire stukje Europese (eigenlijk Euraziatische) stukje fauna tonen. Slechts te zien in Dresden en in een enkele tuin in Oost-Europa.
Tagoean (Petaurista petaurista)
Een grote rode vliegende eekhoorn soort, met weinig mogelijkheden in Europa. Twee koppels in Novosibirsk, plus een enkel diertje achter de schermen in Praha.
Geen officiële Nederlandse naam, maar wat een prachtig dier! Gelukkig wordt er moeite voor gedaan. Naast Telford zitten ze in Sandwich, die (waarschijnlijk uit import) 7.5 dieren ontving, en er 3.1 aan Wroclaw gaf.
Ook weer een hele mond vol, voor deze soort is er echter minder hoop van de voor de vorige. Ze zitten in Waren en Plzen, dus helaas weinig kans om ze te zien.
De Prevostklappereekhoorn, kortweg prevosteekhoorn, is een soort die in enkele ondersoorten te zien is. Deze soort is alleen in Berlijn te zien, nog één mannetje, dus het einde voor deze ondersoort lijkt in zicht.
De ondersoort uit Borneo, die gelukkig wat vaker te zien is dan de vorige ondersoort. Te zien in Fuengirola (Spanje), Blackpool, Bratton Fleming en Newquay (alle drie in Engeland)
Weer een andere ondersoort, deze komt van het Maleise schiereiland Malakka, tegenover Sumatra. In Überlingen-Bambergen in Duitsland is deze ondersoort te zien.
Deze soort is in slechts een tweetal Europese dierenparken te zien, waaronder één in Frankrijk. De andere is Olmen, plus (niet echte een officiële zoo maar ik tel hem toch mee) in Kleindierpark in Bellingwolde.
Vijfstrepige palmeekhoorn (Funambulus pennantii)
Wel te zien in EAZA-landen, maar toch zullen de meesten van ons hem niet te zien krijgen. Ze zitten namelijk in Israël in Moskou, en helaas zitten er geen in een zoo dichterbij.
Grijsbuikeekhoorn (Callosciurus caniceps)
Deze soort is ook slechts in één dierenpark in Europa te zien, in Denenmarken. Want sinds 2010 schijnt Dyrefarm Hjortdal deze soort te huisvesten.
Vertaling uit het Duits, want jammer genoeg is deze prachtige eekhoornsoort vrij onbekend. In 2013 heeft Tierpark Berlin 1.2 ontvangen, de enige dieren op dit moment in een Europese zoo.
Pallas-eekhoorn (Callosciurus erythraeus)
Te zien in een dozijn dierenparken, waarvan er veel in Denenmarken zitten. In Nederland wordt deze invasieve exoot in Born en Taman Indonesia gehouden.
Roodarm zoneekhoorns (Heliosciurus rufobrachium)
Van deze soort kon ik ook geen Nederlandse naam vinden, en ze komen ook nauwelijks voor. Keulen bezit nog één koppeltje, de enige dieren in een Europees dierenpark.
Smiths boseekhoorn (Paraxerus cepapi)
Ook een vertaling, deze soort is recentelijk geïmporteerd een is nog een zeldzame verschijning. Ze zijn nu in Schönebeck, Magdeburg en Praha te zien, Magdeburg heeft er inmiddels mee gefokt.
Kaapse grondeekhoorn (Xerus inauris)
Deze soort is in een tiental Europese zoo's te zien, in Duitsland, Tsjechië en Zwitserland. In Nederland zijn ze in Blijdorp te zien, tot in 2011 zaten ze ook nog in Overloon.
Ik heb slechts één soort gezien, de Kaapse grondeekhoorn in Blijdorp. dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
ik enkel de Finlaysonklappereekhoorn in Olmen dat brengt mij dus op 18. Ik heb wel nog altijd de vraag of een grijze eekhoorn in Engeland in het wild meetelt? Anders heb ik 19 punten.
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Ik heb ook de Kaapse grondeekhoorn gezien in Blijdorp. Vorige week heb ik ook het steppeslurfhondje gezien in Antwerpen. Voor mij dus twee punten erbij.
(Inmiddels zijn er ook De Bruijnpademelons te zien in Planckendael, ik laat het maar even weten)
@ Verzorger-Jarne, Ik denk dat dieren in het wild niet tellen, je moet ze in de dierentuin hebben gezien. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
ik heb de Kaapse grondeekhoorn, zelfs in beide parken gezien, Overloon en Blijdorp ik ga komende zomer naar Eskilstuna, daar zie ik ook nogal wat zeldzame dieren, zoals de Tamandoea, kan niet wachten!
De knaagdieren gaan nog wel even door! Deze keer grondeekhoorns, stekelvarkens van de oude wereld, stekelvarkens van de nieuwe wereld, agouti's en Cavia's.
Rotsgrondeekhoorn (Otospermophilus variegatus)
Een bijzondere zwart-grijze eekhoornsoort, die in 6 Europese parken te zien is, waarvan 3 in Nederland! In Burgers', Blijdorp en Ruinen zijn ze te zien, en ook in Lintrup, Borkop (Denenmarken) en Parijs.
Harrisgrondeekhoorn (Ammospermophilus harrisii)
Een leuke eekhoornsoort, die sinds 2012 weer iets meer toekomst lijkt te hebben in Europa. Ze zitten in Stockholm en in Rostock, die laatste heeft ze pas uit Amerika gehaald.
Chinese rotseekhoorn (Sciurotamias davidianus)
Ook een soort die in de Benelux te zien is, in Artisklas, we scoren goed op de grondeekhoorns! Ze zien in 7 Duitse parken waaronder Cottbus, Schönebeck, Stralsund en dus nog een viertal meer.
Gevlekte Soeslik (Spermophilus suslicus)
Deze zijn helaas uit hun verblijf in Zamosc gegeten door katten! Er zijn er nog 16 in halfwilde toestand in het park aanwegen, maar haast niet te zien voor publiek.
Weinig parken in Europa huizen deze bijzonder uitziende eekhoorns, in Olmen en Newtownards. In Olmen zijn het overigens maar 2 dieren, tenminste, dat was zo in 2014.
Tarbagan (Marmota sibirica)
Een soort marmot die van nature in Siberië, Mongolië en noordelijk China voorkomt. In Europese dierentuinen alleen in Novosibirsk te zien, daar zit slechts één exemplaar.
Oostelijke wangzakeekhoorn (Tamias striatus)
Deze soort is gelukkig een twijfelgeval voor het lijstje, met zo'n 15 Europese dierentuinen. Het merendeel (10 stuks) zitten er in Engeland, verder nog in Wuppertal, Tallinn, Malmö, Lahr en Hammerbach.
Bosmarmot (Marmota monax)
Een Noord-Amerikaanse marmottensoort, die in slechts een drietal Europese zoo's te zien is. Ze zitten in Zoo Berlin, Plzen en Praha, alleen Praha heeft er ooit mee gefokt.
Een ondersoort van het veel voorkomende witstaartstekelvarken, maar deze is zeldzamer. Ze zitten in Tierpark Berlin (tussen andere witstaarten), Clingen, Hannover en Plzen.
Filipijns stekelvarken (Hystrix pumila)
Een soort die er totaal anders uitziet dan andere stekelvarkensoorten. Ze zijn in Plzen en Asson (Frankrijk) te zien, beide in erg kleine aantallen.
Maleis stekelvarken (Hystrix brachyura)
De vraag is of deze soort in Europa te vinden is, ze zouden in Taman Indonesia zitten, als enige in Europa. Andere bronnen melden dat de dieren in Taman Indonesia witstaartstekelvarkens zijn. * ga ik nog uitzoeken!
Grijpstaartstekelvarken (Coendou prehensilis)
Een bijzonder soort stekelvarken, te zien in een 14-tal Europese dierentuinen. Onder deze bevinden zich Frankfurt, Kerzers en enkele parken in Frankrijk, Zuid-Europa en Oost-Europa.
Moerascavia (Cavia magna) Gelukkig een twijfelgeval voor op deze lijst, met 16 dierenparken echt op het randje. Ze zijn vooral in enkele Duitse parken, maar ook in Blijdorp en Planckendael te zien.
Wezelcavia (Galea monasteriensis)
Een ander caviageslacht dan de gebruikelijke soorten, en ook nog erg zeldzaam. Te zien in Tierpark Berlin, Münster, Schönebeck, Wingst en Plzen.
Kleine mara Dolichotis salinicola
Een andere soort dan de gebruikelijke grote mara, deze is veel zeldzamer. Ze zitten in 10 dierenparken, waaronder Tierpark berlin, Schönebeck, Halle en natuurlijk BestZoo!
Mexicaanse Agouti (Dasyprocta mexicana)
Ook deze soort, of beter: dit dier, kan op de lijst met ultieme zeldzaamheden: er zit er nog eentje in Benidorm. Extra jammer, want deze soort is bijna uitgestorven.
Zwartbuikagouti (Dasyprocta prymnolopha)
Agouti's zijn een diergroep die het goed doet, meerdere soorten hebben redelijk grote populaties in Europa. Deze is echter een uitzondering en in slechts 7 parken, waaronder enkele Franse, Duitse en natuurlijk Planckendael, te zien.
St. Vincent-agouti (Dasyprocta leporina albida)
Een ondersoort van de veelvuldige geziene goudagouti of goudhaas. Ze zitten bijna allemaal in Oost-Europa, maar ze zitten ook in 2 Engelse tuinen.
Groene acouchy (Myoprocta acouchy)
Ook wel dwergagouti genoemd, dit is de tweede agouti-soort waarvan er nog één dier is. In Europa is het namelijk nog één mannetje in Ostrava Zoo.
Van al deze soorten heb ik de volgende gezien: - Rotsgrondeekhoorn (Burgers') - Moerascavia (blijdorp) - kleine mara (BestZoo)
Eindelijk weer een beetje scoren! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!