We banen onze weg door de knaagdieren en passeren deze keer de wolmuizen, schijnratten en de hutia's, om aan te komen bij molratten en bevers.
Viscacha (Lagostomus maximus)
Een bijzonder uitziend knaagdier, verwant aan de welbekende chinchilla. Deze soort is in Schönebeck, Newchurch, Zürich en Pecs te zien.
Peruviaanse haasmuis (Lagidium peruanum)
Ik noem hem onder deze naam, maar hij staat, net als L. maximus bekend als viscacha. Deze zit alleen in Schönebeck, en waarschijnlijk nog maar één dier.
Koeroero (Spalacopus cyanus)
Voor deze soort ligt de Europese toekomst in Duitsland, waar ze nog enigszins gehouden en gefokt worden. Ze zitten in Schönebeck, Zoo Berlin, Göppingen, Osnabrück en nog in Plzen (achter de schermen) en Poznan.
Cubaanse hutia (Capromys pilorides)
Met 17 zoo's in Europa heeft deze soort het maximale aantal houders om in de lijst te mogen. Naast Duitsland, Engeland etc. zitten ze in de Benelux in Blijdorp en Park Merveilleux in Luxemburg.
Ansell-molrat (Fukomys anselli)
Pas sinds kort heeft deze soort een opkomst gemaakt en is hij in Zoo Berlin voor het eerst gefokt. Daarnaast zitten ze in Wuppertal, Leipzig en meerdere fokgroepen zitten in Basel.
Reuzenmolrat (Fukomys mechowii)
Een nog zeldzame soort dan F. anselli, alleen in Osnabrück (2.2) en Praha (1.1.3) te zien. Maar beide parken hebben mogelijkheden tot fok dus misschien verdwijnt deze soort nog niet.
Dit is zo'n soort die zonder duidelijke reden door een park met verzamelwoede is geïmporteerd en het niet goed doet. In 2010 heeft Plzen ze voor de tweede keer ingevoerd, maar nu leeft er nog maar één dier.
Elbe-bever (Castor fiber albicus)
Van de Europese bever zijn nauwelijks ondersoorten bewaard gebleven. Dit is een uitzondering. Ze zitten in drie Duitse parken, Planckendael (één dier) en Natuurpark Lelystad (niet echt een officiële zoo)
Noord-Amerikaanse bever (Castor canadensis)
Deze soort zit met 16 parken op de randje om van deze lijst af te gaan, waaronder Gaiazoo, Aquazoo Friesland en Dierenrijk. Daarnaast nog in enkele Duitse parken (o.a. Augsburg en ZOOM), Park Merveilleux (Luxemburg) en nog enkele meer.
Van deze lijst heb ik er twee gezienL - Cubaanse hutia (blijdorp) - Noord-Amerikaanse bever (ZOOM) dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
Voor mij de Cubaanse hutia in Blijdorp en de Noord-Amerikaanse bever in GaiaZoo. In Planckendael ben ik al héél vaak geweest, maar ik vrees dat ik de bever er nog nooit heb gezien. Ik kan hem nooit vinden. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
We zijn nog lang niet klaar met de knaagdieren! Deze keer vinden we wangzakmuizen, springhazen, springmuizen, dwergslaapmuizen, blinde muizen en ten slotte de muishamsters.
Merriams kangoeroegoffer (Dipodomys merriami)
Er zijn 4 tuinen in Europa met deze grappig uitziende beestjes, waarvan 3 ermee fokken. Ze worden in Berlijn gehouden en in Burgers', Poznan en Plzen ook nog gefokt.
Oost-Afrikaanse springhaas (Pedetes surdaster)
Geen Nederlandse naam kunnen vinden voor deze bijzonder uitziende knaagdieren. Ze zitten momenteel alleen in Tsjechië, in Plzen en Praha.
Zuid-Afrikaanse springhaas (Pedetes capensis)
Ook wel gewoon 'springhaas' genoemd, deze soort is te zien in 9 Europese dierentuinen. Het meest dichtbij daarvan liggen Antwerpen en Frankfurt, maar ze zitten ook in Berlijn en Moskou.
Koslowdwergspringmuis (Salpingotus crassicauda) Een hele mond vol! Als je voor het eerst een foto van dit dier ziet zal je nauwelijks geloven dat het diertje echt bestaat. Helaas zal het voor ons voorlopig bij foto's moeten blijven, ze zitten alleen in Moskou.
Grootoorspringmuis (Euchoreutes naso)
Al net zo'n apart en bijna onaards uitziend diertje als de S. crassicauda. Ze zijn ook net zoals die in Europese zoo's alleen in Moskou te zien, dus ook bij deze zullen we het met foto's moeten doen.
Reuzenwoestijnspringmuis (Jaculus orientalis)
Met 9 parken één van de meest algemene springmuizen in de Europese dierentuingemeenschap. In Duitsland in Eisenberg, Stuttgart, Weissenhäuser Strand, plus nog in o.a. Plzen, Jihlava, Wroclauw, wenen etc.
Grote paardenspringmuis (Allactaga major)
Voor ons ZT2 fans, dit is dus de springmuis uit de bonusdownloads van European Expeditions! In de huidige Europese dierentuinen zijn ze echter extreem zeldzaam en zitten ze alleen in Moskou.
Kleine paardenspringmuis (Allactaga elater)
Het kleinere familielid van de grote paardenspringmuis. Net als deze en de meeste andere springmuizen is ook deze in Europa alleen in Moskou te spotten.
Vijfteendwergspringmuis (Cardiocranius paradoxus)
Deze soort is net als enkele andere soorten springmuizen in Europa alleen in Moskou te zien. Dus ook voor deze soort: weinig kans op spotten.
Kleine woestijnspringmuis (Jaculus jaculus)
Dit diertje komt van nature voor in Noordelijk Afrika tot in Westelijk Azië. In Europa te zien in 6 parken: Plzen, Wroclaw, Falkenstein, Madrid, Leeds en Moskou.
Vierteenrenmuis (Allactaga tetradactyla)
Net als vele andere komt deze soort maar in één Europese zoo voor. Maar dat is nu niet Moskou, maar Plzen, waar ze sinds 2014 blijken te zitten.
Chinese dwergslaapmuis (Typhlomys cinereus)
Deze van oorsprong in China en Vietnam voorkomende dwergslaapmuis komt nauwelijks voor in Europa. Opnieuw gaat de 'eer' naar Moskou, maar of er veel toekomst in zit als steeds één park ze krijgt...
Ehrenbergs blinde muis (Spalax ehrenbergi)
Ook een onaards uitziende knaagdiersoort, lijkend op een rolletje vacht met een grote mond eraan. Echt in Europa is-ie niet te zien, maar wel in een EAZA-land: Israël in Tel Aviv.
Turkmeense muishamster (Calomyscus mystax)
Muishamsters zijn levende fossielen, de enige nog levende soorten van de verder uitgestorven Cricetodonten. In Europa in 7 dierenparken te zien, allemaal in Oost-Europa. Het meest westelijk in Lodz en Poznan.
Van deze hele lijst heb ik alleen in de eerste gezien: de kangoeroegoffer in Burgers' zoo! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 154 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Verzorger
En nu een totaal van 23. Ben vandaag naar Antwerse zoo geweest en heb de goodfellow boomkangeroe gezien, zal morgen foto van donkere gang uploaden in het zoveslagtopic.