@Dierentuiner: Bedankt. Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen, toch .
@Lara: Een beetje kaal? Helemaal kaal zul je bedoelen? Dat krijg je als je nog geen planten, water, hoogteverschillen of decoratieobjecten gebruikt hebt, hea .
@Jeroen: Om eerlijk te zijn komen er minder diersoorten in dan ik gehoopt had. Het zal in de loop van de tijd waarschijnlijk nog wel bijgevult worden, als ik nog nieuwe diersoorten met iemand weet te ruilen.
@Caspar: De bakstenen kiezen was niet zo moeilijk, want hout en rode bakstenen pasten gewoon echt niet. Ik vind dat de witte bakstenen wel een fijne sfeer creëren in het gebouw. En ja, het pad is inderdaad een beetje stijl, maar je wilt niet weten hoe lang het duurde voordat ik het zo had dat het pad nergens meer geel was. Ik had het al bijna opgegeven.
Inmiddels zijn alle verblijven afgemaakt, alleen in het grote rifbassin zijn de dieren nog niet ingetrokken.
Dit is een van de twee verblijfjes waarvan ik zei dat hij voor de zeehonden ging worden. Ik heb echter gekozen voor een diersoort die wat beter bij het thema past: de lederschildpad.
Deze enorme schildpadden zaten eerst naast het gebouw in een groter verblijf, maar omdat de groep inmiddels al wat kleiner geworden is, is ervoor gekozen om hier twee nieuwe verblijven te bouwen voor ze.
Net als in het oude verblijf worden de mannetjes en de vrouwtjes gescheiden gehouden. Het grootste verblijf is voor de drie mannetjes.
Je kunt bij de verblijven ook prima onder water kijken.
En dit is het verblijf aan de overkant, voor onze vrouwtjesschildpad, die we er maar ééntje hebben.
Dan door naar het verblijf waar het natuurlijk om gaat: het grote koraalrif bassin. We gaan eerst naar links, waar je van bovenaf in het water kunt kijken.
Het gebouw is zo gemaakt dat de licht inval van de lampen niet hinderlijk zijn voor het zicht van bovenaf, al zal het zicht niet zo goed blijven als het hier is wanneer de dieren zijn losgelaten en de waterfilters aan staan. Hier zien we de linkerkant van het rif, wat we ook wel het voorrif noemen. Het bestaat uit een aantal rotspilaren en een aantal wat grotere soorten koraal.
Links is te zien dat het verblijf na het eilandje overgaat in het echte rif.
Ook links als je over het muurtje kijkt is dit al te zien, maar het beste zicht heb je natuurlijk in de tunnel zelf, dus daar gaan we dan ook maar naar binnen.
Hier wordt de bodem gekleurt door tientallen verschillende soorten koraal, ook zijn er al wat kleine (ambient) visjes te zien.
De kleine bodemdieren zijn er ook al in de vorm van groepjes zee-egels, en diverse soorten zeesterren.
En zoals gezegt aan de rechter kant het voorrif gedeelte, waar het zicht op dit moment slechts door deze reuzenoesters gesiert wordt.
Met nog een laatste blik naar voren zien we hoe het koraalrif overgaat in de minder beplantte delen van de zandbank die uiteindelijk het eilandje vormt.
Dan nog een overzichtje: De lederschildpaddenverblijven.
En het rifbassin.
Tips en verbeteringspuntjes zijn welkom, de volgende keer: de laatste update van het gebouw met de dieren, de eventuele tips verwerkt en de finishing touch .
Nog even een nieuwe dierenlijst (waarbij ik moet toegeven dat sommige aantallen niet helemaal meer kloppen):
Op bezoek in Miami: Vlekhalsotter (1V, 1M) - Eigendom van animal plaza Florida
Op bezoek in Buenos Aires: Nijlvaraan (1V, 1M) - Eigendom van Dierenpark de Wonderen
Op bezoek in een ander park: Goudmakreel (1V, 1M) - Op bezoek in Dierenpark de Wonderen Mekong reuzenmeerval (1V, 1M) - Op bezoek in Voltazoo Zeeleguaan (2V, 4M) - Op bezoek in Dierenpark de Wonderen
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 413 Prijzenkast:
3 ZTAOCredits:0Reputatie:1
Curator
Ja, ik moet ook toegeven dat het heel erg kaal is, misschien kunnen een paar tropische palmen de truc doen? Ook zou ik het rif-gebouw NOG meer planten zetten, zodat het nog tropischer lijkt Verder vind ik het heel mooi! Maar waarom mogen die lederschildpadden niet gewoon bij de andere rif-soorten? Banner+Avatar made by McCamel
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 1330 Prijzenkast:
10 ZTAOCredits:0Reputatie:4
Voormalig Crewlid
Directeur
Geweldig rifbassin, lekker vol gevuld met planten en rotsen en andere rifdingen!!!! Het oogt nog steeds wat kaal je zou eventueel wat rifbomen of kustbomen kunnen plaatsen, maar verder geweldig verblijf lekker goed gevuld. Groetjes van Laraatje En 27 april 2012 mijn grote dag, trouwen!!
@Raymond: Ik snap niet goed wat je bedoelt met het dak omhoog laten lopen. Zou je het nog een beetje kunnen toelichten? En het gebouw is te laag voor bomen, dus je zult het moeten doen met wat planten als begroeiing.
@Tigerman: Ik heb het geprobeerd, maar de palmen zijn allemaal te hoog voor het gebouw. Alleen de IE palm die als biome gematigd woud heeft paste erin, maar die vind ik er niet echt bijpassen. De lederschildpadden zitten niet in het grote verblijf omdat het niet echt rifdieren zijn (ze leven bij voorkeur in veel diepere wateren), maar vooral ook omdat ik iets moest hebben om de ruimte voorin het gebouw op te vullen. Ach, je zult ze in het verblijf vast niet missen, want daar bevinden zich al 3 soorten zeeschildpadden.
@Lara: Voor jou dus hetzelfde commetaar, er passen helaas geen bomen in het gebouw. En helemaal onrealistisch is dat natuurlijk ook weer niet, want bij koraalriffen zie je vaak hooguit een paar palmbomen langs de kust staan, maar zelfs die staan er vaak een eindje vanaf omdat de kust alleen bestaat uit los zand of uit rotsen.
Update, ik heb het gebouw helemaal afgerond, tenzij Raymond zijn idee nog even toelicht, dan zal ik daar nog even naar kijken. Maar de verblijven zijn in elk geval klaar.
We beginnen maar weer bij de ingang.
Ik ben niet zo van de standbeelden in ZT2, maar persoonlijk vind ik deze reuzenmanta standbeelden wel bij het gebouw passen (ookal heb ik maar één reuzenmanta).
Toch wel jammer dat er geen bomen in passen, want het gebouw is inderdaad wel wat kaal als je er zo inkijkt.
Net voor de tunnel aan de linkerkant zijn zoals gezegd bankjes neergezet, zo kunnen bezoekers rustig naar de diersoorten kijken.
Voor de mensen die het rif nog wat kaal vonden: Ik heb het nog wat opgevult, maar omdat ik geen ruimte hack gebruik, kan ik niet onbeperkt planten blijven plaatsen.
Zie je de eerste dieren al zwemmen? Om een beter beeld van de dieren te krijgen, zijn we in het bassin gedoken voor wat close-ups.
Diersoort 1: De prachtige karetschildpad, de grootste schildpaddensoort in het bassin.
Diersoort 2: De zwartpuntrifhaai. Dit is de nieuwste diersoort van het park, vorige week overgekomen van de Voltazoo.
Met een beetje oog voor detail kun je ook de kleinere dieren in het bassin vinden, zoals deze reuzenoctopus.
Diersoort 3: De groene zeeschildpad. Deze zitten er eigenlijk per toeval. Ik had al mijn groene zeeschildpadden geruilt, maar was vergeten dat er nog 4 eieren in hun broedbassin lagen. Inmiddels zijn deze uitgekomen (hier één van de piepjonge schildpadjes), en zwemmen onze vier vrouwtjes tussen de andere diersoorten rond. Zij zullen waarschijnlijk vertrekken wanneer ze volwassen zijn.
Diersoort 4: De reuzenmanta, een oude bekende van dit gebouw. Onze enige reuzenmanta zat ook al in dit gebouw voor de verbouwing.
Diersoort 5: De Hawaii borsteltanddokter, een tijdje op bezoek geweest in de Voltazoo, en daarna een tijdje achter de schermen gezeten, maar nu weer helemaal terug.
Diersoort 6: De papegaaivis. Even leek het erop dat de papegaaivissen gingen verdwijnen uit de dierentuin, maar ze zijn uiteindelijk toch gebleven, en nu ook weer te bewonderen.
Dan nog één diersoort te gaan, en daarvoor gaan wij het water verlaten...
Diersoort 7: De warana. Mijn persoonlijke favoriet. In tegenstelling tot hun gedrag in de natuur, verzorgen onze twee warana's hun vier eieren uitstekend. Ze zijn om die reden dan ook vaak op het eilandje te vinden.
[Grotere foto] En dan nog een overzichtje van het gebouw.
De volgende keer ga ik beginnen aan het gloednieuwe gebied naast het rifverblijf, en misschien zijn onze pinguins dan gearriveerd? Hun verblijf is in elk geval af.
Op bezoek in Miami: Vlekhalsotter (1V, 1M) - Eigendom van animal plaza Florida
Op bezoek in Buenos Aires: Nijlvaraan (1V, 1M) - Eigendom van Dierenpark de Wonderen
Op bezoek in een ander park: Goudmakreel (1V, 1M) - Op bezoek in Dierenpark de Wonderen Mekong reuzenmeerval (1V, 1M) - Op bezoek in Voltazoo Spix' ara (1M) - Op bezoek in Big zoo Zeeleguaan (2V, 4M) - Op bezoek in Dierenpark de Wonderen
Datum: Woensdag, 15 Dec 2010, 20:59 | Bericht # 76
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 1330 Prijzenkast:
10 ZTAOCredits:0Reputatie:4
Voormalig Crewlid
Directeur
Een geweldig gebouw met een mooie mante ervoor en je hebt het goed opgevuld met bankjes, enzovoorts misschien nog een quaruim erbij!!! Dat vult misschien op. Maar het rifbassin in geweldig met alle dieren erin die gelukkig zijn!!! Ga zo door en groetjes van Laraatje En 27 april 2012 mijn grote dag, trouwen!!
Datum: Woensdag, 15 Dec 2010, 21:02 | Bericht # 77
tigerman
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 413 Prijzenkast:
3 ZTAOCredits:0Reputatie:1
Curator
Ik vind het heel mooi geworden!!! En ik heb misschien een idee voor de palmen: Heb je sophie haar glazen daken? Zoja, maak dan wat kleine glazen ruitjes in het dak, daar kan je namelijk wel bomen onder plaatsen, en dat maakt het veel gemakkelijker, en voller. En misschien zouden snowleo's bruine rotsen hier ook niet mis zijn, als achtergrond... Banner+Avatar made by McCamel
Datum: Woensdag, 15 Dec 2010, 22:18 | Bericht # 78
caspar1995
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 409 Prijzenkast:
1
Curator
Wow, ik krijg echt heel veel zin om dit ook te gaan maken, dit ga ik zeker ook doen!! (als mn zt2 weer gemaakt is ) ik vind de diersoorten die mooi bij elkaar zwemmen in prachtige koraalriffen echt geweldig! jammer dat deze zoo niet in het echt is gemaakt ik vind dit zeker het mooiste deel van je park. en dat bedoel ik niet negatief maar het world river building is soms wat mider afgewerkt, en dit is echt perfect!! en ik vind de ingang dit keer wel toppie!! *buiging*
alleen wat minder is is dat het koraal een beetje op elkaar is gekropt, het zou leuk zijn als je aan de zijkant ook wat koraal zou plaatsen, en ik vind het echt leuk dat je warana's hebt, ik vind dat ook erg leuke dieren!
thanks to umpaloompa for this amazing avatar&banner!
het verblijf van de pinguins is erg mooi ik denk een beetje te veel kelp planten maar het is jou keuze de bruinvissen zitten ook in een mooi verblijf mooi gedaan