ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 737 Prijzenkast:
1
Onderdirecteur
WELKOM in in topic over diergaarde blijdorp. ik plaats hier foto's en nieuwtje over diergaarde blijdorp. hier zul je op de hoogte worden gehouden van de vele verbouwingen en nieuw bouw wat er aan de gang is en zal gaan beginnen . ook nieuwtjes en persberichten die de diergaarde vrij geeft zullen hier gepost worden . heb je vragen over blijdorp stel de hier gerust ik zal zo goed mogenlijk antwoord geven .
voor verdere info vraag er hier naar of hou deze topic gewoon in de gaten.
de vrienden van blijdorp bouwt aan het hart van Afrika in diergaarde blijdorp hier in komen verblijven voor: penseelzwijnen rode bosbuffels okapi's vele Afrikaanse vogels en stokstaardjes
tekening bosbuffel en penseelzwijnen verblijf. word lid van de vrienden van blijdorp en steun dit geweldige project! grtj nickdierengek
Bericht veranderd door: nickdierengek - Maandag, 20 Jan 2014, 12:09
ja kijk je moet diergaarde blijdorp ook niet vergelijken met burgers zoo of beekse bergen maar die renovaties zijn nu eenmaal nodig want anders kost het alleen maar meer en geef toe het roofdierengebouw is al niet meer van deze tijd en is gewoon niet goed genoeg meer voor zulke grote roofdieren zoals de leeuwen
nu geeft ik je ook wel gelijk maar doe dan alleen even de projecten die nodig zijn waarom een diersoort weer kan terug keren zoals de okapi's maar met het project Hart van Afrika die lijkt me nu nog niet erg nodig gebruik dan dat geld voor het oceanium die na 12 jaar ook al zijn scheuren en krakjes gaat laten zien
en nogmaals hier wil ik ook niet mee zeggen dat blijdorp niet mooi word want het is een van de mooiste parken van nederland (naar mijn mening zelfs de mooiste) maar doe dat dan in jaren een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Datum: Zondag, 19 Jan 2014, 23:11 | Bericht # 1612
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 670 Prijzenkast:
4
Onderdirecteur
Tuurlijk renovatie is nodig... Ook aan het roofdierengebouw zoals je zelf al zegt. Ik vond persoonlijk Amazonica afgelopen jaar iets te veel van het goede.En als stadsdierentuin moet je het accepteren dat je niet alle grote diersoorten kan houden (Olifant, tijger, leeuw, giraffe, okapi) het zijn vaak ook dierendie veel ruimte nodig hebben en dat heb je nu eenmaal niet als stads-zoo
Maar waarom kan ik Burgers' Zoo niet vergelijken met Blijdorp? De Ocean is intussen ook al 13 jaar oud en daar is geen renovatie nodig? In ieder geval nietdat ik weet... Om een voorbeeld te noemen.
Bericht veranderd door: timo13 - Zondag, 19 Jan 2014, 23:12
nee maar meer in de zin van burgers heeft geen gebouwen die als monument zijn aangeschreven en waarom zijn leeuwen, tijgers, olifanten en giraffe geen stads dieren kijk naar Artis afgehaakt de tijger heeft Artis deze dieren wel en die verblijven zijn misschien nog ouder dan die in blijdorp en daar zijn geen klachten zo ver ik weet is er aan het kerbertterras geen renovaties geweest en je weet blijdorp is een park met creativiteit kom je een heel end een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Datum: Zondag, 19 Jan 2014, 23:32 | Bericht # 1614
4
Onderdirecteur
@ legoman12324, In Blijdorp zijn wel degelijk meer grote dieren te vinden... IJsberen, Okapi's, 2 neushoornsoorten, dwergnijlpaarden en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel een paar die veel ruimte nodig hebben.
Ik wil niet zeggen dat deze dieren slecht zitten in Blijdorp hoor haha maar je zult ooit een keer moeten accepteren dat niet alles te houden is op de plek die Blijdorp heeft.
Verder heeft Burgers' natuurlijk ook één of meerdere monumenten maar niet zo als in Blijdorp. Wil niet zeggen dat oude delen zoals de Bush (1986) en bijvoorbeeld Desert (1994) niet te vergelijken zijn... en deze twee tuinen hebben één hele grote overeenkomst: de bezoekersaantallen. Dus te vergelijken vind ik ze zeker...
Maar ik vind het een interessante discussie en ben ook benieuwd wat Nick van het beleid van Blijdorp vindt.
Datum: Zondag, 19 Jan 2014, 23:43 | Bericht # 1615
1
Onderdirecteur
Ik snap jullie punten zeer zeker maar burgerszoo en beekje bergen zijn totaal niet te vergelijken. Neem beekje bergen jullie vergeten dat daar wel een enorm bedrijf achter staat libema of zoits . Burgers heeft geen groot bedrijf er achter staan maar heeft wel de ruimte voor die ecodiplays die ze de afgelopen jaren hebben neer gezet en daar plukken ze nog steeds de vruchten van af waardoor hun bezoekers aantallen altijd hoog blijven. Daarin tegen hebben bijde parken nooit een directeur gehad die een masterplan bedacht en vervolgend zulke slechte bouw bedrijven in huurde waardoor wij nu met miljoenen problemen zitten .
Neem het oceanium de bouw zou toen de tijd 80 miljoen gulden kosten (iets van 40 miljoen euro)dit is incl de intree. Maar de directeur heeft dit voor 50 miljoen gulden gebouwd . Waardoor er goedkopere materialen zijn gebruikt waar door de levende duur veel korter is en in de komende 2/3 jaar vervangen moet gaan worden.
De rede dat we op dit moment het hart van Afrika project hebben is door de vraag van de duizenden bezoekers . Die wouden de okapi's zo snel mogelijk terug zien. Maar alleen die volière ombouwen dat geeft geen uitstraling . Daarbij kwam dat de penseelzwijnen van hun huidige terrein af moeten voor de bouw van het leeuwen verblijf . Vandaar dat de penseelzwijnen in het hart van Afrika project zijn mee genomen . Daar kwam nog eens bij dat de plaats waar de zwijntjes gaan komen gewoon weg er niet meer uit zag en de sta, zowat op instorten stond. En de oude lelie vijver die tussen de savanne en de oude addxen stal(binnen kort de bosbuffel stal) moest ook weer in ere hersteld worden . Om te antwoorden op de vraag waarom word er dan niet eerst wat aan het oceanium gedaan luit als volgd. De bezoekers merken in het oceanium erg weinig van de slechte kwaliteit van achter de schermen daar voor is er gekozen om tot eind 2015 de gehele buiten ruimte in het oude deel van het park zo goed als nieuwe te maken . Dit met gerenoveerde stallen/fonteinen prachtige beboste gebieden voor penseelzwijnen en een nieuwe soort de bosbuffels een spectaculaire volière voor okapi's en vele vogels en een gloed nieuwe leeuwen verblijf waar menig mens als jaren naar uit kijkt plus een geheel vernieuwt restaurant en keuzen plein. Dit allemaal moet er voor gaan zorgen dat het park de komende jaren bezoekers Gaat trekken en dat het voor 95% er gelikt uit ziet en dat de bezoekers te vreden zij. Daar word het oceanium aan gepakt wat een enorme trekpleister moet gaan worden . En kijk blijdorp bouw veel maar dit is voor 90 procent naar vraag van mensen bijv de okapi's moeten terug of de leeuwen mogen wel eens een nieuwe verblijf maar ook was de vraag al jaren naar een goede en vooral grote vlinderkas . De vriend sponsoren in al die projecten heel veel en mogen we toch als blijdorp eindelijk ook eens gebruik maken van allemaal monumenten subsidie's die Amsterdam namelijk al jaren krijgt en al jaren forse subsidie's van de stad Amsterdam krijgt. Daarnaast zijn in de komende jaren genoeg projecten die gedaan gaan worden zoizo tot 2020 . Dit zijn vernieuwing project van gebouwen die door de vorige directeur slecht zijn gebouwt en nieuwbouw
Mischien is dit niet geheel een reactie met antwoorden maar mocht je nog meer van mijn mening willen weten vraag gerust.
Added (19 Jan 2014, 22:43) --------------------------------------------- Even nog terug komend op de laatste vraag die ik nu pas zie van timo. Ik ben verschrikkelijk trots op de huidige directie . Klinkt raar maar 1 ding weet ik zeker onder de vorige directeur had blijdorp nu al een jaar faliet geweest. De huidige directeur Marc damen gaat van blijdorp weer een bloeienden tuin maken . Die over 2 jaar geheel zelfstandig kan draaien en weer aan de top gaat rijken van de beste dierentuin van europa. Marc damen maakt duidelijke keuzes en moet helaas een miljoenen bezuiniging weg werken. Maar hij kan praten als brugman en zorg er zo voor dat blijdorp ook door het bedrijfsleven meer gesponsord word en ook die monumenten subsidie potjes open weet te krijgen .
Datum: Zondag, 19 Jan 2014, 23:50 | Bericht # 1616
4
Onderdirecteur
Ik snap jullie punten zeer zeker maar burgerszoo en beekje bergen zijn totaal niet te vergelijken. Neem beekje bergen jullie vergeten dat daar wel een enorm bedrijf achter staat libema of zoits . Burgers heeft geen groot bedrijf er achter staan maar heeft wel de ruimte voor die ecodiplays die ze de afgelopen jaren hebben neer gezet en daar plukken ze nog steeds de vruchten van af waardoor hun bezoekers aantallen altijd hoog blijven. Daarin tegen hebben bijde parken nooit een directeur gehad die een masterplan bedacht en vervolgend zulke slechte bouw bedrijven in huurde waardoor wij nu met miljoenen problemen zitten .
Laat ik hier beginnen haha. Dat Libema achter SBB staat weet ik natuurlijk en dat zei veel geld hebben ook. Daar ging het mij alleen niet om, ik bedoelde te zeggen dat SBB elk jaar weer rond de miljoen bezoekers trekt zonder grootschalige projecten als in Blijdorp. Wat ik me bij Burgers' Zoo vaak afvraag is: Waarom hebben zij dat wel gedaan en heeft Blijdorp dat best klungelig aangepakt en zoals jij zegt er nog steeds last van?
Waar ik, en ik denk vele andere, dan toch mijn vraagtekens bij zet is waarom Blijdorp dan toch elk jaar +- 5 miljoen of meer uitgeeft aan nieuwe projecten. Dit terwijl ze in de problemen zitten zoals jij zegt. Kunnen ze dan niet beter het geld in samenwerking met Vrienden van Blijdorp sparen en om de 2-3 jaar iets echt groots neerzetten zoals bijna elke dierentuin doet.
Dit allemaal moet er voor gaan zorgen dat het park de komende jaren bezoekers Gaat trekken en dat het voor 95% er gelikt uit ziet en dat de bezoekers te vreden zij. Daar word het oceanium aan gepakt wat een enorme trekpleister moet gaan worden .
Ik denk niet dat het heel veel meer bezoekers gaat trekken. Blijdorp kan het namelijk niet aanbieden als: NIEUW want dat is het niet.
En kijk blijdorp bouw veel maar dit is voor 90 procent naar vraag van mensen bijv de okapi's moeten terug of de leeuwen mogen wel eens een nieuwe verblijf maar ook was de vraag al jaren naar een goede en vooral grote vlinderkas .
Ja maar je kan toch niet alles doen wat het publiek vraagt? Ik weet zeker dat de Blijdorp fans die de okapi's terug willen het kunnen accepteren wanneer Blijdorp uitlegt dat het financieel niet haalbaar is. Nu neem ik de okapi's als voorbeeld maar dit kan je bij veel projecten stellen. Ook de vlinderkas.
Verder vindt ik dat hart van Afrika een goed idee hoor maar dat is toch niet het lelijkste stukje Blijdorp en kan naar mijn idee nog wel even mee. Hadden ze beter het deel met de wolven kunnen verbouwen. Maar dat is natuurlijk mijn mening
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 00:08 | Bericht # 1617
1
Onderdirecteur
Waar ik, en ik denk vele andere, dan toch mijn vraagtekens bij zet is waarom Blijdorp dan toch elk jaar +- 5 miljoen of meer uitgeeft aan nieuwe projecten. Dit terwijl ze in de problemen zitten zoals jij zegt. Kunnen ze dan niet beter het geld in samenwerking met Vrienden van Blijdorp sparen en om de 2-3 jaar iets echt groots neerzetten zoals bijna elke dierentuin doet.
Blijdorp geeft geen 5 miljoen uit iederjaar aan bouw projecten. Amazonica heeft rond de 1,5 miljoen gekost de vrienden spaarde daar voor meer als 1 miljoen . Dikhuidenvleugel geheel betaald door geld tegoed van de gemeente voor de jubileums projecten en vanuit monumenten subsidie potjes. Renovatie zebra stal betaald door een fonds. Vernieuwing azie voliere. Betaald door een fonds. Dit is dan 2013 wat heeft blijdorp uit eindelijke zelf betaald de aan leg van nieuwe asfalt door het Amerika gedeelte.
Dit is maar een voorbeeld van dat blijdorp zelf baast niks hoeft uit tegeven aan dergelijke projecten. Dus welk park doet het dan beter als je het zo bekijkt een park wat 3 jaar krom ligt om 1 groot project te doen waar bij de meeste het maar voor 1 jaar resultaat heeft. Of bijv blijdorp die eens in de zoveel tijd een groot project doet maar tegelijk iederjaar de bezoekers iets nieuws kan bieden en het voor de dieren op voor uit gaat.
Over de wolven met je eens maar in vergelijking tot het hart van Afrika project is het wolven verblijf nog perfect geschikt voor de troep wolven. En ik weet dat voor de wolven ook al een tijd een plan is om die een nieuwe verblijf te geven achter de bizons maar dat dat pas over enkele jaren gedaan gaat worden .
maar in mijn ogen zoal jij het zegt lijkt Blijdorp meer op Artis deze vernieuwt of bouwt ook ieder jaar iets en hun hebben bijvoorbeeld het alleen te doen met de subsidie van de stad en dat is alles en toch komt er iets moois uit zoals de gerenoveerde apen/vogel huis een klein zinnetje: DE NATUUR IS DE LEERMEESTER VAN IEDER
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 10:23 | Bericht # 1619
1
Onderdirecteur
@ legoman12324, het grote verschil is dat artis door de regering word voor getrokken en blijdorp allerlij kunstjes met uit halen om eindelijk een klein beetje van een potje gebruik mag maken. maar 1 ding weet ik wel als blijdorp een jaar of 5 later monument was geworden hadden de monumentale gebouwen de we nu hebben er niet meer gestaan. wat ook ee verschil is is dat blijdorp constans blijft vernieuwen in de zin van naast renovatie ook echt nieuwbouw . renovie's zijn leuk maar trekken na genoeg geen bezoekers extra . een vlinder domen of een hart van afrika wel.
en even terug komend op iets wat timo zij over het oceanium dat daar na de vernieuwing toch ook geen bezoekers op af zullen gaan komen. laten we zo zeggen dat als het door gaat wat ik zo al gehoord heb van de eerste ruwe ideen dan blijft het gebouw overeind en ook de haaien tunnel maar voor de rest is de kans groot dat het er niet meer zal zijn maar dat er allemaal nieuwe gebieden ge creerd gaan worden dus een heel nieuwe belevenis . wat ze met goede reclamen geweldig kunnen aanpakken . verder is het niet noodzakelijk dat er ook werkelijk meer bezoekers gaan komen want het oceanium zal toch vernieuwt moeten worden.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 11:11 | Bericht # 1620
4
Onderdirecteur
Artis heeft dan ook bijna niets wat geen monument is maar dat even ter zijde. Waar zei dan ook iets willen bouwen er staat altijd wel één of meerdere monumenten dus dat zij geen nieuwbouw kunnen permitteren is vrij logisch. Artis is ook omgeven door monumentale gebouwen, het opknappen hiervan kost geld en ik snap wel dat de regering en gemeenten daar aan moeten meebetalen.
Wat Blijdorp betreft heb ik nu net direct het gevoel dat zij het zo "slecht" hebben als wel eens wordt gezegd. Als je kijkt naar jou lijstje van afgelopen jaar kunnen we toch wel stellen dat ze genoeg worden gesponsord en dat er dus blijkbaar wel genoeg fondsen zijn waar ze geld uit krijgen. Dus al met al geven ze veel geld uit maar wordt het niet door hun zelf betaald (vergelijking: Artis)
Dit is maar een voorbeeld van dat blijdorp zelf baast niks hoeft uit tegeven aan dergelijke projecten. Dus welk park doet het dan beter als je het zo bekijkt een park wat 3 jaar krom ligt om 1 groot project te doen waar bij de meeste het maar voor 1 jaar resultaat heeft. Of bijv blijdorp die eens in de zoveel tijd een groot project doet maar tegelijk ieder jaar de bezoekers iets nieuws kan bieden en het voor de dieren op voor uit gaat.
Ja je brengt de bezoekers iets nieuws: Voordeel. Maar aan de andere kant heb je een bouwput liggen voor een nieuw project: Nadeel. Ik weet nog wel dat ik afgelopen jaar in Blijdorp was, Amazonica was toen nog in aanbouw en ook vanuit de dikhuidenvleugel hoorde je het nodige sloopwerk door het hele park heen... Toch niet echt genieten tijdens je bezoek. Het jaar daar weer voor was ik er namelijk ook en toen was heel Azië + steppe + Azië-huis een grote "bouwput".
Snap je mijn punt? Je moet ook af en toe even rust pakken zodat bezoekers niet voortdurend tegen een andere bouwput aanlopen.
en even terug komend op iets wat timo zij over het oceanium dat daar na de vernieuwing toch ook geen bezoekers op af zullen gaan komen. laten we zo zeggen dat als het door gaat wat ik zo al gehoord heb van de eerste ruwe ideen dan blijft het gebouw overeind en ook de haaien tunnel maar voor de rest is de kans groot dat het er niet meer zal zijn maar dat er allemaal nieuwe gebieden ge creerd gaan worden dus een heel nieuwe belevenis . wat ze met goede reclamen geweldig kunnen aanpakken . verder is het niet noodzakelijk dat er ook werkelijk meer bezoekers gaan komen want het oceanium zal toch vernieuwt moeten worden.
Ja ze zouden het inderdaad kunnen aanbieden als: Nieuw in het Oceanium. Maar niet als: Nieuw: Het Oceanium.