ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 737 Prijzenkast:
1
Onderdirecteur
WELKOM in in topic over diergaarde blijdorp. ik plaats hier foto's en nieuwtje over diergaarde blijdorp. hier zul je op de hoogte worden gehouden van de vele verbouwingen en nieuw bouw wat er aan de gang is en zal gaan beginnen . ook nieuwtjes en persberichten die de diergaarde vrij geeft zullen hier gepost worden . heb je vragen over blijdorp stel de hier gerust ik zal zo goed mogenlijk antwoord geven .
voor verdere info vraag er hier naar of hou deze topic gewoon in de gaten.
de vrienden van blijdorp bouwt aan het hart van Afrika in diergaarde blijdorp hier in komen verblijven voor: penseelzwijnen rode bosbuffels okapi's vele Afrikaanse vogels en stokstaardjes
tekening bosbuffel en penseelzwijnen verblijf. word lid van de vrienden van blijdorp en steun dit geweldige project! grtj nickdierengek
Bericht veranderd door: nickdierengek - Maandag, 20 Jan 2014, 12:09
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 11:29 | Bericht # 1621
1
Onderdirecteur
@ timo13, ik geef je gelijk in dat de regering en gemeente mee moeten betalen aan renovatie van monumenten om het zo maar te noemen maar dan moeten ze wel even lojaal zijn aan de enige andre dierentuin die met monumenten te maken hebben. want artis dient een plan in er word naar gekeken en zo goed gekeurt en blijdorp moet 10 plannen in dienen met de hoop dat ze het voor mekaar krijgen om een toe zegging te krijgen. en tuurlijk word blijdorp gigantische geholpen god zij dank maar de grote bedrijven gaan geen geld steken in een renivatie van een monument omdat 1 heel veel kost en 2 geen uit eindelijk werking voor hun hebben. bijv amazonica dan weer wel want dat is de grootse vlinder kas van Europa en is al in heeel veel tv programma's geweest dus voor de sponsor bedrijven een project wat iets kan opleveren.
dat je van amazonica last had gaat in wezenlijk heid nergens over het gebouw is in 2 maanden dan wel te verstaan niet tijdens de vakantie gebouwt en daarna was daar om heen geen last meer want ze zijn toen binnen begonnen. pas toen amazonica geheel af was en geopend was hebben ze op een blauwe maandag de buiten ruime een beetje aan gepast en dit vooral savonds.
helaas heb je altijd temaken met bouw putten maar kijk naar azie dat is af en 1 rustig stuk in blijdorp. zodra Afrika in 2015 af is dus incl hart va Afrika,leeuwen,mhorgrazelle, en roofdierengebouw dan is Afrika klaar en zal de eerste 5 jaar zozio er niks meer veranderen net als azie dit betekend dat alleen het oceanium op de schop gaat en de kans is groot dat het een deel dicht gaat tijdelijk dus last daar van hebben bezoekers niet aangezien het binnen in is natuurlijk. maar ik begrijp jou punt zeer zeker dat je dan maar 1 keer in de 3 jaar een bouw put heb. alleen moet je het in blijdorp op de lage termijn zien sprak laast nog de directeur en die zij dat hij af wou van meerdere projecten in 1 jaar maar dat het nu noodzakelijk is dat ze tot 2020 ongveer he toch meerdee projecten moeten doen om zo het park klaar te maken daarna willen ze naar hoog uit 1 klein project per jaar dus bijv een rijstvogeltje verblijf doen en 1 keer in de 3 jaar grote projecten zoals blijdorp dat altijd met de vrienden deed. je moet je voorstellen dat eigenlijk blijdorp dit jaar maar 1 project doet hart van Afrika maar door het geld wat ze nog tegoed hadden van de gemeente en dit jaar gebruitk moet worden ze die grote renovatie's gaan doen.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 12:28 | Bericht # 1622
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 670 Prijzenkast:
4
Onderdirecteur
ik geef je gelijk in dat de regering en gemeente mee moeten betalen aan renovatie van monumenten om het zo maar te noemen maar dan moeten ze wel even lojaal zijn aan de enige andre dierentuin die met monumenten te maken hebben. want artis dient een plan in er word naar gekeken en zo goed gekeurt en blijdorp moet 10 plannen in dienen met de hoop dat ze het voor mekaar krijgen om een toe zegging te krijgen.
Ik neem aan dat jij deze info krijgt van mede Blijdorp-fans. Zo erg als jij het beschrijft zal het nu ook wel weer niet zijn want ik als buitenstaander van beide parken heb toch niet het gevoel dat Artis zomaar alles voor elkaar krijgt Als Blijdorp-fan lijkt dit misschien al snel zo en ook begrijpelijk wanneer je dit van andere fans te horen krijgt. Jij zult alles wat meer door een Blijdorp-bril zien en begrijpelijk ook haha. Maar je moet ook begrijpen dat de meeste Artis-monumenten aan de straat kant liggen en dus van buiten het park direct aan een voetpad ofzo ligt. Begrijpelijk dat ze deze monumenten willen opknappen want bouwvallen midden in de stad wil natuurlijk niemand. Let wel, Artis krijgt geloof ik vooral geld vanuit de gemeente... De gemeente van Rotterdam zou dit ook voor Blijdorp kunnen doen maar die knippen juist in de subsidie.
dat je van amazonica last had gaat in wezenlijk heid nergens over het gebouw is in 2 maanden dan wel te verstaan niet tijdens de vakantie gebouwt en daarna was daar om heen geen last meer want ze zijn toen binnen begonnen.
Geen last is een groot woord. Je kon het dan niet zien maar horen deed je het af en toe toch zeker, kan me nog herinneren dat het vooral te horen was bij de IJsberen. In de rest van het park was er in die tijd vooral veel geluidshinder vanuit de dikhuidenvleugel die zowat overal was te horen. Ook voor een deel vooraan in Azië. (niet in/bij Taman Inda natuurlijk)
zodra Afrika in 2015 af is dus incl hart va Afrika,leeuwen,mhorgrazelle, en roofdierengebouw dan is Afrika klaar en zal de eerste 5 jaar zozio er niks meer veranderen net als azie dit betekend dat alleen het oceanium op de schop gaat en de kans is groot dat het een deel dicht gaat tijdelijk dus last daar van hebben bezoekers niet aangezien het binnen in is natuurlijk.
Ik noem het ook een last dat het Oceanium dan gewoon deels niet open is, je betaald er immers wel gewoon voor. Voor jou is het natuurlijk niet erg, je komt er een aantal keer per week. Maar voor mij bijvoorbeeld die eens in het jaar/ 2 jaar naar Blijdorp gaat is het toch iets wat je wilt zien.
alleen moet je het in blijdorp op de lage termijn zien sprak laast nog de directeur en die zij dat hij af wou van meerdere projecten in 1 jaar maar dat het nu noodzakelijk is dat ze tot 2020 ongveer he toch meerdee projecten moeten doen om zo het park klaar te maken daarna willen ze naar hoog uit 1 klein project per jaar dus bijv een rijstvogeltje verblijf doen en 1 keer in de 3 jaar grote projecten zoals blijdorp dat altijd met de vrienden deed. je moet je voorstellen dat eigenlijk blijdorp dit jaar maar 1 project doet hart van Afrika maar door het geld wat ze nog tegoed hadden van de gemeente en dit jaar gebruitk moet worden ze die grote renovatie's gaan doen.
Dus als ik het goed begrijp moet je tot 2020 niet naar Blijdorp komen wil je een gehele dierentuin zien die echt af is? Het beleid wat ze daarna gaan doen lijkt me in ieder geval beter en juich ik toe! En BTW door dat ene project het Hart van Afrika ligt wel een centraal deel van Blijdorp plat
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 16:49 | Bericht # 1623
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 76 Prijzenkast:
0
Kassa Medewerker
Ik denk dat een dierentuin nooit klaar is, er zijn altijd projecten die aandacht eisen. Wanneer het ene klaar is, heeft een ander deel van de tuin wel weer aandacht nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn (dus is die vloer wel goed voor de poten van het dier of is de indeling van het buitenperk goed voor het sociale leven) blijven er nieuwe inzichten komen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat in 2020 de Tamah Indah (van Blijdorp) toe is aan een renovatie. Of bijvoorbeeld het Grote Museum van Artis (dat staat ook al op de planning geloof ik). Het zal altijd blijven doorgaan. Gebouwen hebben nu eenmaal onderhoud nodig.
Daarnaast moet je als park ook leuk blijven voor bezoekers, en dat vraagt ook om nieuwe verblijven enzo. Neem bijvoorbeeld Dierenpark Emmen, daar kwamen op een gegeven moment een meer dan 1,5miljoen bezoekers, nu is dat totaal niet meer het geval (ook door mis-management, naar mijn mening). En nu gaan ze dus een nieuw park bouwen.
Er komt gewoon heel veel kijken bij het 'gezond' houden van een dierenpark, museum, pretpark of wat dan ook.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 17:14 | Bericht # 1624
4
Onderdirecteur
Ik denk dat een dierentuin nooit klaar is, er zijn altijd projecten die aandacht eisen. Wanneer het ene klaar is, heeft een ander deel van de tuin wel weer aandacht nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn (dus is die vloer wel goed voor de poten van het dier of is de indeling van het buitenperk goed voor het sociale leven) blijven er nieuwe inzichten komen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat in 2020 de Tamah Indah (van Blijdorp) toe is aan een renovatie. Of bijvoorbeeld het Grote Museum van Artis (dat staat ook al op de planning geloof ik). Het zal altijd blijven doorgaan. Gebouwen hebben nu eenmaal onderhoud nodig.
Daarnaast moet je als park ook leuk blijven voor bezoekers, en dat vraagt ook om nieuwe verblijven enzo. Neem bijvoorbeeld Dierenpark Emmen, daar kwamen op een gegeven moment een meer dan 1,5miljoen bezoekers, nu is dat totaal niet meer het geval (ook door mis-management, naar mijn mening). En nu gaan ze dus een nieuw park bouwen.
Er komt gewoon heel veel kijken bij het 'gezond' houden van een dierenpark, museum, pretpark of wat dan ook.
Ik ben het volledig met je eens. Stilstaan is achteruitgang.
Maar het gaat hier om de frequentie waarmee Blijdorp grote delen van het park vernieuwd, niet een vloertje hier en daar. In Emmen is de laatste tijd niks nieuws neergezet (leeuwenverblijf daargelaten) en dat heeft ook weer geleid tot daling van de bezoekerscijfers.
Je zult er ongeveer tussen moeten zitten want bezoekers willen nu ook eenmaal rust en (het liefst) geen last hebben van grote bouwputten. Kijk naar bekende voorbeelden, Burgers' Zoo zet misschien één keer in de 10 jaar een groot project neer en plukt daar de jaren daarna de vruchten van. Dierenpark Amersfoort bouwt in ongeveer 2 maanden een nieuw stuk "klim alles route" en laat bezoekers daarna een jaar met rust door niets te bouwen.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 19:12 | Bericht # 1625
0
Kassa Medewerker
Maar het gaat hier om de frequentie waarmee Blijdorp grote delen van het park vernieuwd, niet een vloertje hier en daar. In Emmen is de laatste tijd niks nieuws neergezet (leeuwenverblijf daargelaten) en dat heeft ook weer geleid tot daling van de bezoekerscijfers.
Ik denk dat het gewoon nodig was, of in elk geval een groot deel. Zoals nickdierengek, al zei, sommige dingen staan/stonden op in storten. Het enige echte nieuwe is Amazonica, (de afgelopen jaren). De rest hebben/gaan ze gewoon zover aangepakt/aanpakken dat ze er weer een tijd mee vooruit kunnen. Waarom iets eerst maar een beetje oplappen (en dat vervolgens een paar jaar later weer moeten doen) als je het veel beter direct goed kan doen. Als Blijdorp eerder had in gezien dat gebouwen gerestaureerd moesten worden, of degelijke bouwers had gebruikt, had het allemaal heel anders gelopen denk ik.
Je zult er ongeveer tussen moeten zitten want bezoekers willen nu ook eenmaal rust en (het liefst) geen last hebben van grote bouwputten. Kijk naar bekende voorbeelden, Burgers' Zoo zet misschien één keer in de 10 jaar een groot project neer en plukt daar de jaren daarna de vruchten van. Dierenpark Amersfoort bouwt in ongeveer 2 maanden een nieuw stuk "klim alles route" en laat bezoekers daarna een jaar met rust door niets te bouwen
Heb je er zelf echt last van? Ik vraag me echt af of er veel mensen last hebben van een bouwput, ik vind het zelf alleen maar interessant, en ik heb niet het idee dat het veel mensen het vervelend vinden, kijk naar de bezoekersaantallen. Zolang de kinderen het maar leuk hebben en er dieren te zien zijn is het wel goed :p, en ik moet zeggen dat ik het nog nooit rustig heb gevonden in een dierentuin :D, zeker in Blijdorp en Artis niet. Burgers zet inderdaad in 1 keer een groot project neer, dus dan is het af bij de opening. Burgers kiest er voor om alles in 1 keer te doen (en kan dan weer een paar jaar sparen voor een nieuw project), Blijdorp doet dat dus anders, ook door hun financiële situatie denk ik. En de gespreide aanleg van de Klim-alles-route in Amersfoort kan je natuurlijk ook zien als een keuze, misschien zit er wel het idee achter dat de bezoekers een deel van de route na een jaar wel gezien hebben, en dat er dan weer een nieuw stuk wordt aangelegd. Dat kan je natuurlijk ook weer gebruiken als promotie voor het dierenpark om bezoekers te trekken.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 19:23 | Bericht # 1626
1
Onderdirecteur
@ Giraffe87, juist jij begrijpt mij haha . Alleen leg jij het duidelijker uit haha.
Net wat jij zegt doordat er door de vorige directeur alleen maar nieuwbouw werd gebouwt en dan ook nog slecht en de monumenten achter wegen zijn gelaten hebben ze nu gewoon weg heel veel achterstallig onderhoud. Vandaar de projecten . Kijk als je geen renovatie hebt in een jaar dan heb je al veel minder bouw overlast. Al vind ik het geen overlast het werkt namelijk ook als lokker . Dat klinkt raar maar is zo als mensen een bouw put zien en sfeer impresies dan worden mensen benieuwt en zijn ze sneller geneigd om terug te komen omdat ze willen zien hoe het uit eindelijk is geworden.
Blijdorp had ruim 6% meer bezoekers dit jaar en zit weer bijna op de 1e plaats waarde jaren op gezeten hebben. Burgers daar in tegen staad dan wel op 1 kwa bezoekers aantallen maar ondanks een jubileums jaar waarin je juist vaak meer bezoekers hebt zijn de gedaald in bezoekers aan tallen en dat wil al wel wat zegen .
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 20:13 | Bericht # 1627
4
Onderdirecteur
Ik denk dat het gewoon nodig was, of in elk geval een groot deel. Zoals nickdierengek, al zei, sommige dingen staan/stonden op in storten. Het enige echte nieuwe is Amazonica, (de afgelopen jaren). De rest hebben/gaan ze gewoon zover aangepakt/aanpakken dat ze er weer een tijd mee vooruit kunnen. Waarom iets eerst maar een beetje oplappen (en dat vervolgens een paar jaar later weer moeten doen) als je het veel beter direct goed kan doen. Als Blijdorp eerder had in gezien dat gebouwen gerestaureerd moesten worden, of degelijke bouwers had gebruikt, had het allemaal heel anders gelopen denk ik.
Ik snap jou en Nick natuurlijk volledig. Hierin ben ik het ook met jullie eens, als je iets doet doe het dan goed. Maar ik hoop ook dat jullie mijn punten van kritiek op Blijdorp kunnen begrijpen. Want ik zal niet van mening veranderen ben ik bang haha... Gewoon omdat ik bij sommige projecten het idee heb: Okee dit moet. En bij andere denk ik: Nja waarom doe je dit?
Heb je er zelf echt last van? Ik vraag me echt af of er veel mensen last hebben van een bouwput, ik vind het zelf alleen maar interessant, en ik heb niet het idee dat het veel mensen het vervelend vinden, kijk naar de bezoekersaantallen. Zolang de kinderen het maar leuk hebben en er dieren te zien zijn is het wel goed :p, en ik moet zeggen dat ik het nog nooit rustig heb gevonden in een dierentuin :D,
Ik raad je aan om een keer doordeweeks naar een dierentuin te gaan Ik grijp elke vrije dag van school aan om naar de dierentuin te gaan en dan heb je nog eens rust joh!! haha... Natuurlijk ben ik benieuwd en dat ben ik ook steeds bij Blijdorp hoor! Maar het kan ook teveel van het goede worden. Ik heb nu dan ook totaal niet de neiging om naar Blijdorp te gaan om de dikhuidenvleugel + Amazonica te aanschouwen. Wat ik wel graag wil zien is een uitbereiding van de klim-alles route in Amersfoort, een van de vernieuwingen in Artis of het te bouwen nijlpaarden biotoop in SBB.
Blijdorp doet dat dus anders, ook door hun financiële situatie denk ik.
Kan je me dat uitleggen? Want mij lijkt het namelijk slimmer om te sparen. Juist omdat je in een slecht financiële situatie zit.
En de gespreide aanleg van de Klim-alles-route in Amersfoort kan je natuurlijk ook zien als een keuze, misschien zit er wel het idee achter dat de bezoekers een deel van de route na een jaar wel gezien hebben, en dat er dan weer een nieuw stuk wordt aangelegd. Dat kan je natuurlijk ook weer gebruiken als promotie voor het dierenpark om bezoekers te trekken.
Dat is zeker de achterliggende gedachte en deze probeerde ik ook uitteleggen hier
Tot zover de reactie op Giraffe87. Door naar Nick haha
@ Giraffe87, juist jij begrijpt mij haha . Alleen leg jij het duidelijker uit haha.
En nu begrijp ik jou ook beter door de verbeterde uitleg van Giraffe Volgen we het nog? haha...
Dat klinkt raar maar is zo als mensen een bouw put zien en sfeer impresies dan worden mensen benieuwt en zijn ze sneller geneigd om terug te komen omdat ze willen zien hoe het uit eindelijk is geworden.
Klopt maar dan moet je niet het volgende jaar weer met zo'n bouwput worden geconfronteerd want dan gaat het na een tijdje wel irriteren, zovan: "Vorige keer konden we dit niet zien en nu kunnen we dat weer niet zien".
Burgers daar in tegen staad dan wel op 1 kwa bezoekers aantallen maar ondanks een jubileums jaar waarin je juist vaak meer bezoekers hebt zijn de gedaald in bezoekers aan tallen en dat wil al wel wat zegen .
En wat wil dat zeggen? En waarom zou een jubileum jaar voor meer bezoekers moeten leiden? Er is niks nieuws geopend dus de bezoekersaantallen van Burgers' vind ik niet raar. Natuurlijk krijg je er media-aandacht voor maar dan nog vind ik een stijging van 15.000 bezoekers nog wel goed hoor in deze tijden.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 21:12 | Bericht # 1628
1
Onderdirecteur
Ach ja ieder zen eigen mening toch . Kijk ik zie vooral voordelen in dit beleid . Het beleid nu is ook overleven zo noemden de directeur het zelf op de nieuwjaars receptie. Vroeger was het natuurbehoud enzo maar dat is. Nu overleven. Zo veel mogenlijk achterstallig onderhoud weg werken om zo de kosten te verlagen van onderhoud. En het zo efficiënter temaken voor verzorger zodat het allemaal beter kan en kwa kosten goed koper . Dat is veel beter voor de begroting dan 3 jaar sparen voor 1 Nieuwbouw project.
Datum: Maandag, 20 Jan 2014, 21:52 | Bericht # 1629
0
Kassa Medewerker
Ach ja ieder zen eigen mening toch .
Precies
Kan je me dat uitleggen? Want mij lijkt het namelijk slimmer om te sparen. Juist omdat je in een slecht financiële situatie zit.
Ik bedoel daarmee dat er dus wat gedaan wordt als er geld beschikbaar is, dus van de Vrienden of andere giften en zo. Er wordt per onderdeel gekeken wat het kost, en dan gekeken welke potje daarvoor genoeg geld bevat. Tuurlijk is sparen ook goed, maar het moet nu gewoon gebeuren, anders worden de problemen en de kosten alleen maar groter.
"Vorige keer konden we dit niet zien en nu kunnen we dat weer niet zien".
Lijkt me een goede reden om te blijven gaan :P, en je mist eigenlijk niks, want er is nog niks :P
Ik raad je aan om een keer doordeweeks naar een dierentuin te gaan
Naar Artis en Blijdorp ga ik eigenlijk altijd doordeweeks, en dan is het toch best wel druk over het algemeen, niet dat je met 100den tegelijk over de paden schuift, maar toch. Zeker al die kinderen die met de crèche gaan XD, op welke dag je ook gaat, die zijn er altijd XD. Maar wat noem je druk, daar denkt ook iedereen weer anders over. De laatste keer dat ik in Blijdorp was, waren ze bezig met de Dikhuidenvleugel en Amazonica, en nergens last van gehad :P
Als er iets ingewikkeld is, is het wel de vraag waarom bezoekers ergens (of dat nu museum, zoo of wat dan ook is) wel of niet heen gaan. Burgers doet het bijvoorbeeld al jaren goed, dat heeft te maken met de naamsbekendheid, de tv-programmas en nog vele andere aspecten. Er spelen vele dingen een rol bij dat soort dingen.
Wat nu het beste is (project na project, of eens in de zoveel tijd), is moeilijk te zeggen. Het lijkt allebei wel goed te werken in elk geval XD
Datum: Dinsdag, 21 Jan 2014, 09:02 | Bericht # 1630
KoenZoo
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 84 Prijzenkast:
0 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Kassa Medewerker
Ik ga tegenwoordig niet meer (sinds we geen abonnement meer hebben), aangezien het nooit af is. Wat rust soms zou ook wel goed zijn, nu weet je niet wanneer je moet gaan, want 2 maanden later is er weer wat nieuws.